Ineens twijfel.. thuis of toch ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Donutlover, 3 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Bij onze eerste werd ik ingeleid, in het ziekenhuis dus.
    Dit vond ik écht niet prettig in het ziekenhuis, het voelde onpersoonlijk, ik kon me niet ontspannen en het ziekenhuis personeel vond ik ook niet fijn.
    Het duurde ongeveer 13/14u, ze is om 23:23u geboren en mijn man mocht niet blijven, viel onderweg naar huis in de auto zowat in slaap!

    De tweede wilde ik dus perse thuis doen, ik was ervan overtuigd dat ik me thuis beter kon ontspannen. En dat was ook zo, het was super fijn. Rond 3u in de nacht kreeg ik weeen, om 7u had ik 3cm en om 7:30 is hij geboren.
    Daarna heerlijk in mijn eigen douche, eigen omgeving het was super!

    Nu ondertussen alweer 27 weken zwanger en ineens twijfel ik wat ik wil.
    Niet vanwege de 'wat als..' of 'bangmakerij' verhalen want daar ben ik al imuum voor maar meer vanwehe praktische zaken.

    Omdat het ons 3e kindje is zijn we allemaal gewisseld van kamers. Wij zijn naar zolder gegaan, de twee oudste hebben beide een grote kamer en de baby de kleine babykamer.
    We hebben niet een mega woonkamer, met de box er straks bij is t gewoon net mooi vol.

    Maar.... omdat ik op zolder geen stromend water heb én omdat t op zolder is mag ik daar niet bevallen.
    Maar ik zit er dus eigenlijk niet op te wachten om een bed te huren en in mijn woonkamer te zetten 3 weken lang.
    Dan kunnen we onze konten niet meer keren....

    Toen dacht ik, misschien een bed huren en in de kamer bij mijn dochter zetten?
    Op het moment dat t begint worden hun opgehaald dus ze zijn er dan niet bij.
    Het nadeel is weer dat dat boven is, en ik zal pas dat bed in gaan op het 'allerlaatste' moment als t zo gaat als vorige keer.
    Ik kan me namelijk beter ontspannen als ik lekker op de bank zit met muziek, een praatje, kaarsjes ect.

    Heeft iemand ervaring? Hoe zouden jullie dit oplossen?
    Gewoon eerder naar boven dan maar?
    Of toch gewoon naar het ziekenhuis, en hopen dat t voorspoedig voorloopt en dat we snel weer thuis zijn.
    Als t goed is mag mijn eigen vk dan de bevalling doen toch?

    Jeetje wat een verhaal maar het houd me echt bezig haha, ik wil het natuurlijk weer zo fijn mogelijk maken voor mezelf.
     
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.007
    113
    Vrouw
    Ik ben nooit eerder bevallen, maar misschien kun je het gezellig maken op je dochter haar kamer?
    Dus daar een radio zetten als het zo ver is, wat kaarsjes en lekker op bed gaan liggen. Boekje erbij, of iPad ofzo.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  3. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Bij mijn 2e moest het bed nog neergezet worden voor de bevalling. We hadden toen ook geen ruimte om een bed neer te zetten en ben dus op de overloop bevallen. Mijn man heeft met 37 weken (voor mijn gemoedsrust Haha) even getest hoe snel hij het bed neer kon zetten. Ik geloof dat dat in 10 minuten klaar was. Na een paar weeen heeft mijn man dus het bed neergezet. Ging prima. De rest vd kraamweek heb ik gewoon in onze eigen slaapkamer op zolder gelegen.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  4. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Wij hebben qua kamers dezelfde situatie maar mijn verloskundige heeft geen probleem met geen water op zolder. Ook de zolder zelf is geen probleem.

    Ik wil thuis bevallen en ga nu voor een badbevalling. Dat doe ik beneden, kinderen zullen er niet zijn.
    Mocht het anders lopen heb ik de zolder nog waar mijn bed op klossen zal staan.

    Ben wel in goede conditie, niet te zwaar en ben twee keer goed bevallen met snelle uitdrijving. Misschien dat de verloskundige daarom geen problemen ziet.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  5. Noortje88

    Noortje88 Niet meer actief

    Of een bevalcentrum? Vaak een stuk persoonlijker en relaxter dan een ziekenhuis, maar je hoeft er niet je huis voor te verbouwen ;)
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  6. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Wat erg dat je man niet mocht blijven toen je bevallen was :eek: In het ziekenhuis waar ik ga bevallen mag je partner 24/7 blijven en staat er ook een bed in de kamer voor hem klaar. Heb je weinig aan, maar er zijn dus wel ziekenhuizen waar het anders kan, misschien kun je daar naar kijken?

    En anders zo'n kraam/beval hotel. Dat zie je tegenwoordig ook veel.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  7. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    Ik snap heel goed dat je thuis wil bevallen, ik ben afgelopen december ook in het ziekenhuis bevallen en ik werd echt wel goed geholpen maar voelde me echt niet op mijn gemak! Dus mn bevalling zette ook helemaal niet door. En het lijkt me fijner idd om met je eigen vk te bevallen. Ik zou ervoor kiezen om het in je dochters kamertje te doen en het daar gezellig maken?! Kan je lekker thuis bevallen, je kan altijd nog naar het ziekenhuis ;)!
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  8. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    ja lastig hoor! Hier snap ik je gevoel, maar vervelende is als je thuis bevalt in de nacht. Je kinderen uit bed getrokken moet worden, omdat jij moet bevallen.
    Als je thuis de meeste weeen opvangt tot je zoveel cm ontsluiting hebt, kunnen je kids op bed blijven. Blijven opa en oma daar en gaan jullie jaar zkh.
    Mijn zus ging bij de tweede tegen 23u heen en was 1.30 weer terug met kind en al :)

    Hier ga ik dat ook op die manier doen. Wil zo lang mogelijk thuis en dan naar zkh voor de bevalling. Maar goed zal bij mij vast wel weer anders wordeno_O
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  9. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ook niet direct hoor vorige keer maakte we J. Rond half 5 wakker vlak voor de vk kwam.
    In t bed zelf lig ik waarschijnlijk pas vlak voor t moment van persen want eerder wil ik gewoon lekker wandelen en doen :p
     
  10. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Bizar he.. staat me nog zo goed bij. Mijn man met rode kringen onder zijn ogen naar huis en ik helemaam in shock met een pas geboren baby daar..
    Ze hebben hier helaas niks anders in de buurt, maar het schijnt dus zo te zijn dat ze tegenwoordig kraamsuites in het ziekenhuis hebben waar de vaders dan kunnen blijven slapen ect
     
  11. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik heb t zelfde gehad tenminste vooral de tweede zwangerschap en bevalling gingen top.
    wel erg snel van de 3cm tot aan 10cm een half uurtje en na 2x persen was hij er al. Ze konden me net aan t bed optillen. Als ik dan naar zolder had gemoeten hadden we dat niet gered dat dan weer niet haha
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Mijn moeder is van mijn tweede broer thuis bevallen terwijl ik en mijn oudste broer gewoon lagen te slapen, dus je hoeft ze niet per see wakker te maken ;).
     
  13. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Dat klopt, maar als jij in je kinds kamer moet bevallen, zal er eentje uit bed gehaald moeten worden. Dan krijg je nagenoeg al dat ze opgehaald moeten worden.
    Mijn dochter slaapt door ieder geluid heen, maar als ik der van der bed verplaats en ze voelt de tumult dan is ze klaar wakker.
     
  14. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Jaa wij sliepen ook gewoon door
    Maar ik wil ze zowiezo er niet bij hebben dat voelt niet prettig, dus ze worden hoe dan ook opgehaald door oma, een paar straten verderop en kunnen dan meteen weer t bedje in :)

    Ik ga nog even door twijflen haha ook eens informeren hoe en wat met een bed huren en waar dat kan.
     
  15. Luna30

    Luna30 Fanatiek lid

    8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Lastig hoor! Zoals je weet heb ik juist een goede ervaring in het ziekenhuis, maar misschien is het bij ons ook meer kraamhotel achtig. (Wel wil ik eerst zo lang mogelijk thuis blijven!).
    Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor anderen wel heel fijn is om thuis te bevallen. Misschien eens kijken bij die kraamsuites zodat je een weloverwogen beslissing kan maken? Misschien denk je meteen "dit is niks" of misschien ziet het er wel chill uit. Maakt je beslissing ook makkelijker :).
     
  16. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ja een kraamhotel hebben we hier niet in de buurt, dan moeten we een half uur rijden. En dat vind ik te spannend, stel je voor dat t mega snel gaat wat ik wel eens lees haha

    Ik wil idd naar een opendag gaan om te kijken op de vernieuwd de afdeling.
    De eerste bevalling heeft mij wat dat betreft een beetje verpest. T voelde zo naar en onpersoonlijk. Hun doen dit natuurlijk aan 'lopende band' eigenlijk. Het enige verschil zou dan zijn dat mijn eigen vk de bevalling kan doen in het ziekenhuis dat vind ik wel fijn, met haar heb ik door de jaren heen echt een band op gebouwd en ze kent ons en wij haar dat scheelt enorm.
    En als alles goed gaat mag je vaak na een paar uur weer naar huis en heb ik geen 'last' verder van het ziekenhuis personeel haha.
    Maar dat heen en weer gerace.. lijkt me niks.
    Met weeen in de auto stappen, hopen dat je op tijd bent en niet op de snelweg bevalt.... ik twijfel nog steeds
     
  17. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Als alleen het stromend water een probleem is zou je misschien een tuinslang richting zolder kunnen leggen?

    Of tijdelijk de kamers toch omruilen? De kinderen naar zolder?
     
  18. H0pe

    H0pe Bekend lid

    29 nov 2016
    617
    10
    18
    Ik zit met hetzelfde dilemma. Na 2 ziekenhuis bevallingen die erg zijn tegen gevallen zou ik wel graag thuis willen bevallen.
    Maar ja.. wat als het niet goed gaat met de baby? Ik woon niet dichtbij het ziekenhuis (Minimaal 30min rijden). Ik weet dat de vk ook van alles kan en bij zich heeft. Maar een spoed keizersnee kan niet als het niet goed gaat en je bent thuis. En ik las ergens dat 50% alsnog eindigt in het ziekenhuis? Zit je dan met weeën in de auto..
    Maar ja ziekenhuis daar in tegen is wel veilig maar pff ben er echt heel erg angstig voor geworden..
    Moeilijk moeilijk!
     
  19. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik ben zelf helemaal pro ziekenhuis, maar even een reactie tav weeen in de auto. Dat zit je in principe altijd toch? Tenzij je toevallig op controle bent ofzo op de poli :confused:

    Las zelf idd ook dat veel vrouwen toch in ziekenhuis belanden. Inleiden, poepen in vruchtwater, pijnstilling, vacuümpomp, etc, etc. Denk dat de meeste van deze gevallen het mogelijk is nog redelijk 'rustig' naar het ziekenhuis te gaan.

    Zou vooral voor jezelf en met partner te afweging maken en dat evt met verloskundige bespreken. Maar dat had je natuurlijk zelf ook al wel bedacht :)

    Ben zelf medisch, dus hoef niet te kiezen. Maar kan me voorstellen dat het lastig is, zeker bij een 2e of 3e als die andere bevallingen gewoon goed zijn gegaan.

    Succes met je keuze!
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier bij de eerste de hele zwangerschap geroepen dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen.
    Maar op het moment zelf besloten thuis te blijven.
    Of eigenlijk was het meer dat de vk zei, je moet nu zeggen of je naar het ziekenhuis wilt, anders bel ik voor partus assistentie.
    Maar ik wilde echt m'n bed niet meer af, laat staan de auto in. En de vk zag geen probleem om thuis te blijven. Dus lekker in m'n eigen bedje gebleven.
    Uiteindelijk wel met knip bevallen, en had het niet veel langer moeten duren anders had ik toch naar het ziekenhuis gemoeten. Maar kleine man deed het prima daarbinnen dus ik mocht nog zelf door proberen.
    Denk dat de vacuümpomp erop was gezet als ik in het ziekenhuis was geweest, dus blij dat ik gewoon thuis was.

    Nu zwanger van de tweede en ik wil graag weer thuis blijven als dat mogelijk is.
     

Deel Deze Pagina