Inleiden na 2 natuurlijke bevallingen, ervaringen gezocht

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nescio, 21 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    De kans bestaat dat deze bevalling ingeleid gaat worden ivm verminderd vruchtwater. Op 2 weken tijd is die aanmaak gestagneerd, baby groeit wel goed en doet het ook goed, maar de gyn wil verder geen risico nemen. Maandag hoor ik of ik naar het ziekenhuis moet.

    Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Ik ben twee keer natuurlijk bevallen, op 40.5 en 41.1. Met weeenstorm en de hele mikmak.

    Als ik ingeleid ga worden, moet dat beginnen met primen. Heb nu 1 cm ontsluiting maar mijn baarmoedermond is nog lang niet verweekt en de baarmoederhals is nog lang. Ik heb gelezen dat primen alleen al eens de bevalling in gang kan zetten?

    Ik zie een beetje op tegen de hele santenkraam, primen, ballon, infuus. Ook vraag ik me af wat het verschil is met een natuurlijke bevalling.

    Ben benieuwd naar ervaringen! :)
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste werd ik niet ingeleid, bij de jongste wel. Ik had bij beiden een fikse weeenstorm, bij de oudste kon ik dat in een warm bad aardig opvangen, maar bij de jongste kon dat niet (gezien infuus + ctg). Ik vond de intensiteit erg vergelijkbaar, maar ik was zelf bij de jongste uitgeput (zwangerschapscholestase waardoor ik al weken vrijwel niet sliep); daardoor vond ik het zwaarder. Uiteindelijk duurde de bevalling van mijn oudste 12 uur en van de jongste iets van 6-7uur.

    Ik had een ballonkatheter, maar dat zorgde niet voor weeën.
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.609
    113
    Vrouw
    Mijn verhaal ken je al :)

    Hier alleen geen ballon gehad maar tabletjes.

    Daarna de vliezen gebroken en heb toen gevraagd of ze even wouden wachten met het infuus aansluiten om te kijken of het op gang kwam, dit kwam het alleen vonden ze het niet snel genoeg dus alsnog een infuus
     
  4. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties!

    @Fuddey Ik ben dus ook bang dat je door dat infuus niet meer in bad kan... maar goed, moet er blanco in proberen te gaan.

    @Biny inderdaad, de duur van jouw bevalling heeft me wel hoop gegeven haha
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.609
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of dat in België anders is, maar hier
    Moet je idd ook gewoon op bed blijven ivm de ctg en infuus....
     
  6. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ja met infuus moet dat ook idd. Maar met de ctg mocht ik de vorige keer wel in bad als ik zou willen.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze maar 1 draadloze ctg voor mee in bad, die was er voor mij helaas niet :(
     
  8. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    In bad kon ik niet
    Maar ik kon nog wel uit bed ( ok rondom bed) met de ctg en het infuus.
    Ik heb zelfs een tijd op een yoga bal gezeten.
    Hier ook een snelle bevalling gehad, maar hoefde niet te primen , dus dat scheelt natuurlijk
     
    Nescio vindt dit leuk.
  9. EverAfter

    EverAfter Bekend lid

    14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Hier voor het primeren eerst 2x ballon gehad, deed niet zoveel. Toen gel, hierdoor begon het te rommelen etc, zorgde voor de benodigde ontsluiting, maar zette ook niets echt in gang. Uiteindelijk na breken vliezen en infuus pas daadwerkelijk actie. Ik zou er wel op toe laten zien dat ze het infuus niet zonder pardon elke 20 min omhoog zetten, maar goed kijken naar wat jij aankan. Bij mij zorgde het er namelijk voor dat ik van niets bij 4 cm in een enorme weeenstorm terecht kwam en dit was vreselijk.
     
    Nescio vindt dit leuk.
  10. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Mijn bevalling is wel natuurlijk begonnen maar ik kreeg een infuus omdat mijn weeën wegzakten en de ontsluiting niet opschoot.
    Ik moet zeggen dat ik het niet als vervelend heb ervaren. Ik vond het juist prettig dat mijn lijf wat 'hulp' kreeg en ik speelde daar gewoon op in en maakte er gebruik van.
     
    jojo85 en Nescio vinden dit leuk.
  11. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Klinkt ook goed! Kun je wat meer vertellen over hoe je inspeelde op dat infuus? Want het lijkt me dat het het best opschiet als je net als bij een natuurlijke bevalling ontspannen bent.
     
  12. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Zo'n ballon ben ik geen fan van. Moest bij mij 24 uur blijven zitten en deed bijna niks, terwijl ik wel continu aan de cgt moet blijven en een vocht infuus omdat ze de baby goed in de gaten moesten houden. Vervolgens die gel, nou dat deed veel meer.
     
  13. Smoothie123

    Smoothie123 Actief lid

    7 apr 2016
    196
    57
    28
    Hier ook ingeleid. Kan wel niet vergelijken met normale bevalling. Is de eerste haha.

    Ingeleid met ballonkatheter op zondagavond. Deze zat de eerste keer niet goed en moest dus opnieuw gezet worden. Voelde overigens niet echt prettig met inbrengen. Moest die avond en nacht in het zieke huis blijven. Dag erna had ik 3/4 cm ontsluiting en mocht ik na de bevalkamers ! Daar zijn de vliezen geprikt om 9:00. Daarna even wachten maar kreeg helaas zelf heen weeen dus infuus. En constant aan ctg gehangen ivm infuus. Elk half uur kwamne ze ophogen. Tot 11:00 was het goed te doen en toen kreeg ik een weeenstorm. Gelukkig zat ik om 13:00 op 10 cm en mocht ik persen. Toen pas om 16:40 geboren... mw lag met haar armpje naast haar hoofd en lag scheef ... daarom duurde het zolang.

    Als dat niet was geweest was ze denk ik wel eerder geboren. Maar goed. Het inleiden zelf was op zich te doen. Alleen de weeenstorm wat minder. Kon het heel slecht opvangen, kon me geen houding geven. Ctg de hele tijd om me buik ... Maar goed. Dat is ook misschien persoons gebonden en omdat het de eerste is wist ik niet wat te verwachten...

    Succes !!
     
  14. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Zorg dat je erop ingespeeld bent dat je in het ziekenhuis weinig aandacht krijgt / kan krijgen. Je bent ook afhankelijker van je man voor steun, coaching maar ook om als het niet gaat namens jou te overleggen met arts etc.

    Zorg ook dat ze niet te vlot weeenopwekkers aanzetten of de dosis verhogen (ook iets om je man op te laten letten). Je lichaam kan vaak als eenmaal in gang is prima zelf verder maar voor het personeel is vlot bevallen fijn, voor jou niet. Zorg dus dat je jezelf geen weeenstorm in laat duwen. Als ze vliezen doorprikken, vraag dan of weeenopwekkers minimaal 1 uur later pas aangezet kunnen worden.
     
    Nescio vindt dit leuk.
  15. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Hier ook ingeleid. Had ook 1 cm ontsluiting. Bij mij begonnen ze met infuus aanbrengen, vliezen breken (kon blijkbaar) en de baby kreeg een draadje op haar hoofdje en ik kreeg 2 banden om m'n buik.
    Was dus echt niet makkelijk/prettig om uit bed te komen.
    Ik vond het maar niks dat inleiden.
    'S ochtends half 7 ingeleid en om 14:20 2cm ontsluiting, 16:15 3 cm om 18:30 begon ik druk te voelen, 4 cm. (Woehoe!)
    20:45 voelde ik me heel naar, voelde veel druk. Bleek 6 cm te hebben.
    21:45 persweeën aan het weg puffen... 8 cm. 22:45 9 cm, met een randje.
    Randje is nooit weg gegaan :roflmao:
    Vanaf 23:10 hield ik het niet meed en ben ik gaan mee persen (ondertussen nog een pers weeën storm:roflmao:) tot 01:30 totdat er besloten werd dat het een spoedkeizersnede werd want ze zakte gewoon geen millimeter naar beneden en dat randje zat er dus nog.
    Nou goed, ik ben dus niet echt een klassiek voorbeeld hoe een inleiding zou moeten gaan, want bij mij schoot het gewoon voor geen ene meter op. Haha.
    Ik denk dat het er mee te maken had dat ze er gewoon nog niet klaar voor was. (was inmiddels 41,6 zwanger dus ze moest er wel een keertje uit)
    M'n bekken was achteraf gezien ook te smal, waardoor ze niet kon zakken en zij was ook echt een beer (4140 gram) combinatie van factoren dus.
     
  16. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Oja en uit mezelf kreeg ik geen weeën na het breken van de vliezen.
    Toen ik wee opwekkers kreeg wel, maar zodra deze werden afgezet stopten de weeën ook. Mijn lichaam deed zelf dus helemaal niets.
     
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie. Ik had ook wel bedacht dat ik liever de tijd zou krijgen, of het misschien zelf op gang komt.

    Gelukkig heb ik mijn eigen gynaecoloog die meegaat naar het ziekenhuis en alles in gang zet. Ik weet dat hij niet continu naast mjn bed kan blijven staan maar hij zal alles controleren in samenspraak met ons. Hij wil ook het grootste gedeelte van de ontsluitingsfase er gewoon bij zijn, heeft hij gezegd. Dus wat dat betreft ben ik wel gerust
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  18. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    @pippa26 denk je dat na het breken van de vliezen een uur tijd vragen genoeg is? Dat ze als het dan niet op gang komt, het infuus zouden aansluiten?

    Ik bespreek dit sowieso allemaal met mijn gynaecoloog maar het is fijn om al wat ervaringen te horen :)
     
  19. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Fijn dat je eigen gyn hebt om mee te bespreken! Protocol is 1 uur wachten of het lichaam dan zelf gaat doen!
     
  20. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ok, ik ben heel benieuwd :) hopelijk gaat het zo zijn!
     

Deel Deze Pagina