Introvert/verlegen zoontje helpen (vooral bij nieuwe/onverwachte situaties)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Feye, 20 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.010
    3.474
    113
    Vrouw
    Vanmorgen was het weer feest....
    Koningsspelen op school, dus niet gewoon de klas in maar een vol schoolplein, muziek, drukke kinderen en vervolgens de klas anders ingericht en ontbijten op school. Resultaat: ik liet een kind achter dat helemaal overstuur was.

    Het is een heel rustig/introvert jongetje (hoewel er thuis wel heel veel uitkomt) en ik wil hem graag helpen in dit soort situaties. Maar hoe? In dit geval heb ik een paar keer met hem besproken hoe het op school zou gaan en dan lijkt het hem heel leuk, maar op het moment zelf blokkeert hij volledig en kruipt hij het liefst helemaal in.

    Hebben jullie tips voor me? Ik vind het vooral zo sneu voor hem, dat hij er zoveel moeite mee heeft...
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Veel kinderen hebben gewoon geen besef wat op ze af komt als het zo ver is. Dat is ook lastig te overzien, zeker vooraf bij en eerste keer.

    Wat je kan doen is er even bij blijven en bevestigen dat de klas anders is ingericht, dat er veel muziek is etc. Niet benadrukken dat dingen "eng" zijn, maar je kan wel zeggen "ik zie dat je het druk vind" of "ik zie dat het je overvalt". Je erkent zijn gevoelens, zonder in te gaan op mogelijke angsten. Als je op angsten in gaat kan je deze groter maken dan dat ze zijn.

    En afhankelijk van wat werkt kan je de keuze maken om er even bij te blijven of juist over te dragen aan de juf en weg te gaan. Sommige kindjes hebben er enorm veel baat bij als mama er even bij blijft, omdat het veilig is.
     
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dit is precies wat heel goed werkt bij mijn dochter.
    Als ik vervolgens eventjes blijf (5/10 minuutjes, meer is nooit nodig) tot ik zie dat ze ontdooit , dan is het daarna geen probleem meer.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.010
    3.474
    113
    Vrouw
    Blijven werkt hier juist niet, hij blijft dan echt aan me hangen/kruipt helemaal tegen me aan en dus ik ga maar z.s.m. weg. Vaak is het ook wel snel over, maar zoals vanmorgen wil hij dus ook echt alleen op grote afstand kijken naar het dansen en is er paniek als ik voorstel om dichterbij te kijken...
     
  5. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Veel proberen voor te bereiden. Hier vind hij het nog niks maar het begint wel wat te beteren. Ook met de juf over praten zodat ze hem met haar kan meenemen en hij niet midden in de bende hoeft te staan.
    Hij gaat nu anderhalf jaar naar school en het betert nu maar nog steeds proberen we hem veel voor te bereiden op een leuke manier.
    Dus gisteren verschillende keren vermeld dat hij morgen met de kindjes op school gaat ontbijten en dan feestje en sport hebben. Ook vanochtend nog eens herhaalt.
    Hij vind het nog steeds spannend maar in paniek niet meer zo snel.
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier twee van die meiden... veel uitleggen en blijven praten. En benoemen dat ze het spannend mogen vinden. Niet boos worden dat heeft geen zin.

    Mijn oudste zit in groep drie nu en die ka. Heet aardig benoemen. Gister is ze zelf naar de juf gestapt en gaf ze aan dat ze het ontbijt en de spelletjes heel spannend vond. Dus blijft ze eveb bij de juf staan. Dit hebben wij begin van t jaar afgesproken met de juf. Die weet hoe ze in elkaar steekt.

    Ze zullen wel een beetje zo blijven, zo gevoelig en snel in de stress voor verandering, maar blijven praten en een modus zoeken wat voor jullie werkt is belangrijk.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.010
    3.474
    113
    Vrouw
    Goed om te lezen dat het beter gaat als ze wat ouder worden of het zelf beter kunnen aangeven.
    Voorheen vond ik het wel lastig als hij dan niet durfde en dacht dan ook weleens, stel je niet zo aan... en zoals gisteren vind ik het ook wel jammer dat we op 10 meter afstand naar de koningsdans keken, maar weet inmiddels wel dat pushen geen zin heeft.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Over oraten wat de verwachtingen zijn, bespreken wat anders is, positieve punten bespreken. Bevestiging dat hij het spannend mag vinden.

    Misschien er naast nog een sport zoals judo, zeleren dan omgaan met andere kinderen, samenwerken en je ziet daar kinderen opbloeien. Onze uk zit op kleuter judo en er zaten een paar verlegen kindjes, per les zie je ze vooruit gaan.
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb een heel gevoelig kind. We hebben haar nooit iets opgedrongen, en vooral heel hard geroepen dat ze niks hoefde te doen wat ze niet wilde (roep ik overigens nog steeds wel eens, ze is nog niet leerplichtig ;)
    Mijn tip is: veel dingen samen ondernemen, zodat hij er plezier in krijgt.
     
  10. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.010
    3.474
    113
    Vrouw
    Aan judo heb ik ook zitten denken. Wat me echter tegen houdt is dat hij op school ook niet wil gymmen. Ik ben dus bang dat hij daar ook alleen maar aan de kant zit en niets wil doen.
    Laatst hadden we het over zwemles en toen begon hij al bijna te huilen bij het idee dat wij dan niet meegingen het bad in... Terwijl hij zwemmen fantastisch vindt :(
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    1 van de kindjes is ook en doet mama of papa mee. Nu hebben ze een afspraak gemaakt dat de ouders niet meer mee doen met het laatste spel, elke week een stukje meer alleen, gaat fantastisch.

    Onze uk was trouwens ook dol op zwemmen maar met ouder en kind zwemmen was dat minder, als ik hem nu op zwemles doe krijg ik ook drama! Judo gaat fantastisch. Leert zo veel op een leuke speelse wijze en ze helpen elkaar
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.575
    113
    Ik denk dat ik er wat meer nuchter insta. Ik ga bij spannende dingen dat juist niet lang van te voren of heel uitgebreid bespreken. Dan maak je er alleen maar een heel "ding" van. Ik vertel hooguit de avond van te voren dat er morgen X gaat gebeuren (vaak weten ze het al langer omdat er op school over is gesproken). Op een neutrale of positieve manier. Ik benoem dan juist niet dat het heel erg spannend is of dat ze niet mee hoeven doen. Dan geef ik namelijk de optie om er vanaf te zien terwijl ik vind dat je soms even moet doorzetten omdat je daar ook van kan leren.

    Zwemles begin ik trouwens pas mee als mijn kind volledig watervrij is. Dus zelf van de kant afspringen en van de duikplank/startblok en het hoofd onder water durven. Ik ga echt niet iedere les naast het bad staan (terwijl ouders normaal in de kantine zitten) met een huilend kind dat een hekel gaat krijgen aan zwemmen. Ook echt zonde van alle tijd en energie (en geld). Wij belonen ze uitgebreid als ze iets juist wel durven en gebruiken positieve aanmoediging om het te blijven proberen (soms op een later moment). Uiteraard geen straf als het niet lukt maar juist beloning voor het proberen.
     

Deel Deze Pagina