Invloed verkoudheid man bij ICSI poging 1

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Eline79, 23 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier, heb me zojuist kort voorgesteld onder het kopje "even voorstellen".
    Maar ook hier even kort; mijn naam is Eline, ik ben 38 jaar en mijn vriend en ik beginnen binnenkort met onze eerste ICSI poging. Alles is nog helemaal nieuw voor ons, omdat dit onze eerste vruchtbaarheidsbehandeling is.
    Wij hebben niet eerder een ander traject gevolgd, omdat het bij ons al snel duidelijk was dat ICSI onze enige kans is om samen een kindje te mogen krijgen. Ik vind het allemaal erg spannend, ook omdat ik niet weet wat we me allemaal te wachten staat en hoe ik zal reageren op de hormonen.

    Ik heb alle injecties al in huis en start aankomende zaterdag met de decapeptyl.
    Mijn vriend is dit weekend voor werk in het buitenland. Zonet had ik hem aan de telefoon en helaas is hij behoorlijk verkouden geworden. Ik ben als de dood dat hij koorts krijgt.
    Ik heb gelezen dat koorts een behoorlijke nadelige invloed kan hebben op de kwaliteit van het zaad en dat dit tot wel een drietal maanden kan voortduren. En helaas is het bij hem al niet al te best, dat is ook de reden waarom wij aangewezen zijn op ICSI.

    Ik ben bang dat de poging uitgesteld zal moeten worden of nog erger; dat ik er na de punctie achter kom dat het zaad van vriendlief door de verkoudheid zo slecht is dat er geen enkele bevruchting heeft plaatsgevonden. Dan is het een weggegooide poging.

    Weet iemand hoe het precies zit met koorts en de kwaliteit van het zaad?
    En, stel het blijft bij een gewone verkoudheid (d.w.z. zonder koorts), is er dan niks aan de hand en kunnen wij gewoon starten?

    Natuurlijk zal ik mijn vraag ook stellen in het ziekenhuis maar hoop hier ook antwoorden en ervaringen te mogen lezen van jullie.

    Ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen!
    Alvast heel erg bedankt!

    Lieve groet,
    Eline.
     
  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Oh meis wat naar. Zover ik weet is inderdaad vooral koorts een probleem en gewoon een verkoudheidje normaal geen probleem. Ik duim voor jullie dat alles goed gaat!

    Wij zitten in vergelijkbare situatie als jullie, ook meteen van niks naar ICSI waarschijnlijk. Ik vind het best heftig.
     
  3. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Dank voor je reactie. Ik hoop inderdaad dat het gewoon bij een verkoudheidje blijft.
    Vanavond komt hij thuis en dan zal ik hem vragen zijn temperatuur te meten. Hopelijk valt het mee.

    Ik vind het zo ongelooflijk spannend, dat ik gewoon niet wil dat dit roet in het eten gooit. Hij is nooit ziek!

    Wanneer mogen jullie starten met ICSI?
    Ja, heftig is het wel, dat vind ik ook! Ik ben dankbaar dat wij deze mogelijkheid hebben. ICSI biedt ons kansen, maar wat mij angst aanjaagt is dat de pogingen niet eindeloos zijn.
     
  4. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Herkenbaar, ik vind het ook doodeng. Aan de ene kant goed vertrouwen, aan de andere kant blegh...
    Wij wachten nu op de radboud om ons te bellen, zijn begonnen in een zkh zonder ivf dus moeten nu weer opnieuw intake in bij radboud zkh en dan hopelijk zsm starten. Zie ook mijn handtekening.

    Is het bij jullie ook vanwege zijn zaadkwaliteit?
     
  5. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Wat vervelend, opnieuw een intake in een ander ziekenhuis. Dat neemt dan toch weer wat tijd in beslag. Wij lopen in het OLVG West en de VU in Amsterdam.
    Bij ons is het ook vanwege zijn zaadkwaliteit. Dat is eigenlijk zo slecht dat ICSI onze enige mogelijkheid is. Daar was de arts al snel heel duidelijk over.

    Ik hoop voor jullie dat de intake niet lang op zich laat wachten en dat jullie dan ook zo snel mogelijk mogen starten!

    We moeten er op vertrouwen dat het gaat lukken!
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben wel benieuwd wat voor uitslagen jullie hadden? Wij kwamen op 400.000 en 200.000 dus idd ook ICSI level. Hebben jullie nog aanvullend onderzoek naar oorzaken gehad? Er werd bij onsgesproken over eventueel erfelijkheidsonderzoek van tevoren dus hoop dat dat niet nodig is.
    En gelukkig begreep ik dat radboud redelijk vlot gaat. Binnen 1 week krijgen we nu een telefoontje om een afspraak te maken, dan zullen ze waarschijnlijk nogmaals zaadonderzoek willen doen en dan hopelijk van start!
     
  7. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Het klinkt misschien een beetje stom, maar ik weet niet goed meer wat de uitslagen waren. Ik meen me te herinneren de eerste keer 300.000 maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Wat me vooral is bijgebleven, is dat de arts zei dat de uitslag er niet erg goed uitzag. Een aantal maanden later werd er opnieuw een zaadonderzoek gedaan waarvan de resultaten ongeveer gelijk waren.
    Toen al zei de arts dat ICSI onze enige mogelijkheid was, ongeacht wat er uit mijn onderzoeken zou komen.
    Bij mij is er een inwendig lichamelijk onderzoek gedaan, er is een echoscopie gemaakt van baarmoeder en eileiders en een HSG. Daar kwamen geen noemenswaardige problemen uit naar voren. Later ook nog een standaard bloedonderzoek op infectieziekten (HIV en hepatitis)
    Bij mijn vriend hebben ze nog aanvullend een echo gemaakt van zijn scrotum, daar kwam alleen uit dat 1 zaadbal aan de kleine kant was. Verder nog een chromosomenonderzoek (was in orde) en een hormoononderzoek (kwamen ook geen schokkende dingen uit) en verder hetzelfde bloedonderzoek als ik.
    Plus nog 1 zaadonderzoek in het VU om te bepalen of het zaad in ieder geval goed genoeg was voor ICSI. Dat was gelukkig zo.

    Ik moet zeggen dat ik enerzijds vreselijk veel gelezen heb over vruchtbaarheidsbehandelingen maar dat anderzijds het hele medische gebeuren een beetje langs me heen is gegaan. Ik heb alles maar gewoon ondergaan en vind nu dat ik misschien te weinig aan de arts hebt gevraagd. Mijn vragen kwamen eigenlijk pas toen ik de prikinstructie kreeg van de verpleegkundige...

    Welke onderzoeken hebben je man en jij gehad?
    En mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe oud je bent?
     
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben 28 en wij hebben nog best weinig onderzoek gehad. Eigenlijk alleen het zaadonderzoek en onderzoek naar chlamydia bij mij. Ik vrees dus inderdaad dat wij straks in de radboud nog door een heel rattaplan aan onderzoeken moeten en pas met sint juttemis een keer kunnen beginnen :( aan de andere kant wil ik die 3 onderzoeken dan ook graag volledig benutten dus alle voorkennis is welkom. Heel dubbel.
     
  9. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Ik begrijp je!
    Het lijkt me leuk als je me op de hoogte kunt houden. Ik vind het fijn om met lotgenoten te praten!
    Mijn vriend is niet zo'n prater dus wij gaan heel verschillend met het hele traject om.
     
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Insgelijks! Hoe oud zijn jullie?
    Wat lastig dat je vriend niet zo'n prater is. Komen jullie er wel een beetje doorheen samen?
     
  11. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Ik ben (helaas al) 38 geworden afgelopen april.
    Mijn vriend is een stuk jonger hij is 28. We zijn nu bijna twee jaar bezig om zwanger te worden.
    Het traject vergt wel veel van je relatie zo is mijn ervaring, het is toch heel heftig en emotioneel allemaal. Wij beiden gaan er op een andere manier mee om, maar als je begrip hebt voor elkaars verschillen, dan kom je al een heel eind.

    Hoe is het voor jou man, dat de resultaten van zijn onderzoeken niet al te best zijn?
    Kan hij er een beetje over praten?
     
  12. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mijn man is er gelukkig heel nuchter inder. We leven gezond dus hij kan er weinig aan doen en realiseert zich dat. Tot nu toe komen we gelukkig alleen maar dichter bij elkaar. Ik ben vooral heel emo, hij totaal niet.
    Inderdaad vooral begrip voor elkaars verschillen is het belangrijkste dat we hebben.
     
  13. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Dat is herkenbaar voor mij.
    Ik ben ook heel emotioneel en mijn vriend juist heel nuchter. Hij is meer van; we gaan er gewoon voor en doen dat wat nodig is om onze kinderwens in vervulling te laten gaan. En ik ben juist van het denken, denken, denken...
     
  14. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hier idd precies hetzelfde haha. Mannen!
    Ik zat nog te denken, wellicht kunnen ze eerst het zaad bekiken voor de punctie? Of eventueel jou eicel,en invriezen als er geen zaadjes zijn? Misschien dat zoiets nog een optie is?
     
  15. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Vriendlief is inmiddels thuis. En ik heb zijn temperatuur gemeten. Wilde hij eigenlijk niks van weten, want een thermometer in zijn bil, dat vond hij toch echt niet kunnen :roflmao:.
    Maar goed, toch gedaan en gelukkig nog geen koorts; 37,4.
    Denk je dat ik toch het zhs moet inlichten? Of alleen als de temp toch nog gaat oplopen in de komende dagen?

    Mocht hij toch nog koorts krijgen, dan is het misschien inderdaad goed als ze zijn zaad nog bekijken voor de punctie. Dan kan de poging nog gestopt worden voordat de punctie plaats vindt en heb ik geen poging "weggegooid".
     
  16. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Precies. Ik zou wel ff bellen denk ik.... beter te vaak dan te weinig toch?
     
  17. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Sterkte, ik hoop dat het allemaal meevalt! Zonder koorts zou het moeten kunnen. Nog een tip, als het met de ICSI pogingen niet lukt, er zijn verzekeringen die een vierde en vijfde poging vergoeden met een dure aanvullende verzekering. Misschien iets om in gedachten te houden als het eind van het jaar nog niet is gelukt, want je moet dan voor 31 december overstappen. UMC bijvoorbeeld, mits ze hun voorwaarden niet aanpassen. Ik wilde het even noemen want je hebt al zo weinig kansen als je meteen naar ICSI moet!
     
  18. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Ik kan alleen maar zeggen; bij twijfel gewoon even bellen met het ziekenhuis. Al is het voor je eigen geruststelling.

    Koorts is inderdaad funest. Bij ons gaven ze aan dat zodra er koorts ontstaat meteen pcm om die temperatuur te drukken. Dus ik weet niet of je vriend al pcm gebruikt maar anders zou ik hem die wel voor alle zekerheid laten pakken.
     
  19. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar UMC is alleen voor medewerkers van UMC'S. En alle andere verzekeringen laten die in die pakketten alleen toe als je niet al in een fertiliteitsproces zit. Dus daar heb je achteraf niks meer aan...
     
  20. Eline79

    Eline79 Lid

    23 jul 2017
    27
    2
    3
    Dankjewel Lafayette, voor de tip! Ik heb even op de site van UMC gekeken en zag inderdaad dat ze een (dure) aanvullende verzekering hebben die een 4e en ook een 5e IVF poging vergoeden. Dus ik ga het zeker onthouden.
    Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig hoeft te zijn :).

    Ja hij heeft gisteren inderdaad pcm genomen. Zijn temp blijft gelukkig mooi constant op 37,4 dus ik denk dat het gewoon bij een flinke verkoudheid blijft!
    Zelf word ik altijd behoorlijk ziek van een verkoudheid, met ontstoken holtes en alles, maar gelukkig heeft hij dat niet. Hopelijk steekt hij me niet aan.

    Dat dacht ik in eerste instantie ook, dat UMC alleen voor medewerkers van universitair medische centra is, maar later zag ik bij de FAQ dat iedereen die zorgverzekeringsplichtig is zich bij UMC kan verzekeren. Het is alleen wel zo dat er voor medewerkers van UMC collectieve afspraken gelden, waardoor zij denk ik een korting krijgen.
    Hoe dat zit als je al in een fertiliteitsproces zit dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat je dan niet zomaar kunt overstappen.
     

Deel Deze Pagina