Invulling ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Zonnebloem92, 13 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    @Biny het pensioen word wel gerekend over de volledige uren, als ik t goed heb.
    Als je bij de eerste dus ov op neemt en je krijgt zw.verlof van een 2e en meer kinderen dan krijg je wel volledig betaald op je normale contracturen in je verlof.
    En als je genoeg ov hebt om op te maken totdat je kinderen allemaal naar school gaan en je wilt/kunt weer meer gaan werken dan mag de werkgever je niet weigeren. Hij moet je, in mijn geval, weer 30 uur inplannen en uitbetalen.
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Precies wat @birds86 zegt. Ik blijf pensioen opbouwen op basis van mijn fulltime contract en krijg ook een hogere uitkering mocht ik arbeidsongeschikt raken. Het bijkomende voordeel is dat ik nu tijdens mijn zwangerschapsverlof mijn ouderschapsverlof stop heb gezet en dus gedurende een paar maanden weer een fulltime salaris krijg. Mocht ik ooit besluiten dat ik graag weer fulltime zou willen werken, mag mijn werkgever dat ook niet weigeren. Mijn originele fulltime contract blijft namelijk gedurende de periode dat ik ouderschapsverlof opneem gewoon in stand.
     
    Line en mamameer vinden dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Hier ook voor langere tijd OV.
    Ik heb een 40 uren contract, en nam er steeds 8 uren van per week, dat is 2,5 jaar voor 1 kind. (ik heb 2 kinderen dus 2080 uur)
    nu ben ik nog iets minder gaan werken, dus neem ik er 12 uren van op, ergens in de zomer volgend jaar zijn mijn OV uren op. op mijn werk zijn ze er erg flexibel in en het is volledig onbetaald.
    Tijdens mijn zwangerschaps/bevallingsverlof kreeg ik volledig salaris betaald. dat was mooi meegenomen.
    Nu maak ik de overgebleven uren gewoon op, en kijk ik als het afgelopen is hoe ik mijn dagen wil gaan indelen, en hoe mijn contract daarop aangepast kan gaan worden.
    Verdere grote voordelen zitten er niet bij volgens mij, behalve dat ze het niet zomaar kunnen weigeren, terwijl een contract verandering soms wel moeilijker gaat.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ik heb 3 keer ouderschapsverlof opgenomen, deels betaald. In onze CAO staat volgens mij dat je verlof maximaal een jaartje mag duren. Bij mijn eerste was het nog 18 mnd, maar bij de derde was iets minder dan een jaar.
    Ik heb gemiddeld 4 uur per week opgenomen, en dat duurde dan ongeveer een jaartje.

    Omdat mijn verlof deels betaald is, was het financieel gunstiger om OV op te nemen dan om mijn aanstelling te verkleinen, al heb ik dat door omstandigheden uiteindelijk wel moeten doen toen mijn verlof op was en terugkeren naar mijn oorspronkelijk uren niet haalbaar bleek. Gelukkig kon dit ook op mijn werkplek :thumup:.
     
  5. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    3 uur per week, 50% doorbetaald. Kan ik ruim 2 jaar gebruik van maken. Daarna nog 2 jaar onbetaald. Maar stiekem hoop ik dat nr 2 dan onderweg is en ik opnieuw betaald ouderschapsverlof kan opnemen.
     

Deel Deze Pagina