Irritatie: Hoe makkelijk er gedacht word over kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Pantoffelheldin, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Hoi dames
    Wist niet goed hoe ik het topic anders moest noemen.
    Maar ik irriteer me er mateloos aan hoe sommige mensen denken over kraamhulp en voornamelijk hoe denigrerend sommige mensen zijn.

    Vandaag ook weer een vriendin op de koffie en ik gaf aan dat ik nog wat dingetjes moest doen in het huishouden(voordat de kleine komt ), krijg ik gewoon van haar te horen : ach laat toch liggen daar heb je straks een kraamhulp voor.

    Ook mensen die zeggen hun kraamhulp na een paar uur al weg te sturen omdat er geen klik is of dat ze er geen behoefte aan hebben.
    Sorry maar ze zijn er om je te helpen en niet om te plagen.
    Als je geen klik hebt bel je naar de organisatie en geef je dit aan.
    Doe je dit niet is het niet hun schuld dat je kraamweek niet lekker liep, dat doe je dan toch echt deels zelf.

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met hele slechte ervaringen in hun kraamweek maar soms denk ik ook wel eens als ik het zo hoor in mijn omgeving : tja met zulke hoge eisen kan niemand het goed doen.

    Weet niet precies wat ik met dit topic wil,maar wou het gewoon even van me af schrijven.
    Wil ook geen mensen aanvallen, maar het valt me gewoon op in mijn omgeving en op het forum.
     
    Lara123, DastyQueen, Roanna en 16 anderen vinden dit leuk.
  2. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Als ik de kraamhulp moet betalen per uur en ze niets meer is dan een dure poetshulp mag ze eerder gaan. Na 2 dagen kwam ze geen 8 uur meer...Heb er niet veel aan gehad
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Bij mijn jongste verontschuldigde ik me bij de kraamverzorgende over de niet zo brandschone badkamer. Toen zei ze: joh, maar daar ben ik nu toch voor!

    Maar ja hebt wel gelijk, ze zijn er vooral voor moeder en kind. Hoewel in het infoboekje van min organisatie staat dat het huishouden en zorg voor partner en andere kinderen deel van de taak is.
     
  4. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Helemaal eens met jouw post!
    Ik ben zelf met de opleiding (kraamzorg) gestopt omdat ik het heel zwaar vond. ( ik deed de eenjarige opleiding) Het wordt echt onderschat wat een kraamVERZORGSTER (brr, krijg de kriebels van het woordje hulp) allemaal moet doen, het is een hele verantwoordelijkheid. En dat minimaal 8 dagen achterelkaar. In welk beroep moet je nog meer 8 dagen achtereen werken?!
    Altijd maar op oproep staan.
    Ik vind ook dat er heel vaak denigrerend gesproken wordt over ze.
    Terwijl je blij mag zijn dat ze er überhaupt zijn, overal ter wereld mag je het helemaal zelf uitzoeken hoor.
    Petje af voor de kraamverzorgster!
     
    Loetje85, Lissie1979, Lara123 en 12 anderen vinden dit leuk.
  5. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Ja inderdaad ze zijn er voor moeder/kind en er hoort deels ook huishouding bij.
    Het gaat mij meer ook om het feit dat mensen soms hele eisenlijstjes hebben.
    Dan denk ik wees blij dat ze er zijn en je ondersteunen.

    Ook lees / hoor je vaak: ik had helemaal niks met mijn kraamverzorgster en kon haar wel weg kijken.
    Om vervolgens te klagen dat ze hun kraamweek als niet leuk hebben ervaren.
    Ja sorry hoor maar dat vind ik dan je eigen schuld.
    Er word bij intake al aangegeven dat je bij geen klik kunt bellen en dan word er gewoon een ander gestuurd.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  6. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens!

    De eerste was bij ons ook niet zo'n succes omdat ze heel veel onrust en onzekerheid heeft gezaaid in de kraamweek. Maar daar hadden we dan zelf wat aan moeten doen.
    De tweede & derde waren toppers! Op hun eigen manier kunnen ze nog zoveel toevoegen aan die eerste week met je baby.

    En qua klusje, ik zou me kapot schamen als ik nog bergen wasgoed, strijkgoed etc. had laten liggen voor de kraamzorg. Ze zijn er in 1e instantie voor jou & de baby, daarna voor de rest van het gezin en zeker geen veredelde poetshulp!
     
    Marchella, DastyQueen en Oceanna vinden dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik woon in België, dus ik ken het niet uit eigen ervaring.

    Maar misschien zouden mensen het beroep ook meer respecteren als de koepelorganisaties zichzelf wat serieuzer zouden nemen? Als ik de verhalen hier soms lees over compleet fout advies bij bv, gigantische hoeveelheden bij fv, warm water uit de kraan, foute inschatting van gezondheidsissues... Niet gek toch dat mensen zich vragen gaan stellen bij het nut van hun kraamverzorgende?
     
  8. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Nee in zulke gevallen vind ik het zeker niet gek dat mensen vragen gaan stellen bij het nut van een kraamverzorgende, dat ben ik absoluut met je eens

    Ik stoor me eigenlijk meer aan mensen die neerkijken op een kraamverzorgende en ze zien als schoonmaak hulp.
    Heb echt al eens iemand horen zeggen : van mijn baby blijven ze af , dat kan ik zelf wel.
    Maar hun wel de hele week laten poetsen omdat ze daar dan wel goed voor zijn.
     
  9. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Het zal wel aan mijn ervaring liggen maar hier gedroeg ze zich als een poetshulp. Iedere dag willen wassen terwijl er niets was en maar dweilen. Pfff
    In de pauzes ging ze buiten roken :mad: omg dat ik dat heb goedgekeurd
    Ik hoop dit keer eentje te krijgen die er is voor mama&baby en mijn dreumesje.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd bij de intake júist opgesomd wat ze allemaal zou doen; wassen, strijken, koken, stofzuigen, poetsen... en dat deden ze ook allebei. Mijn huis is nog nooit zo schoon en netjes geweest. Bij mijn tweede deed ik de zorg voor de baby helemaal zelf, dat werd ook echt aangemoedigd; zij deed dan wel de dingen eromheen (iedere dag koken! ‘s ochtends om 7u maakte ze meteen ons ontbijt...) zodat ik lekker van mijn dochters kon genieten. Heerlijke kraamtijd gehad dankzij haar! (Bij de oudste helaas minder, ze miste signalen van kraamvrouwenkoorts, toen ik met spoed naar het zkh moest, was zij het koffiezetapparaat aan het ontkalken...)
     
  11. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Weet nog dat er hier een topic was van een vrouw die een hele schoonmaaklijst had voor de kraamverzorgster incl ontbijt maken voor de man en het strijken van zijn overhemden :roflmao: Ja doeiiii, daar zijn ze niet voor.

    Hier in de UK is geen kraamzorg en toen besefte ik mij pas hoe fijn het was dat dat in nl zo goed geregeld is.

    Ik heb de kraamverzorgster trouwens nooit gezien als schoonmaakster, vond het juist heel gezellig. Fijne ondersteuning bij de pasgeboren baby’s en samen kopjes thee drinken.
     
    DastyQueen, Paardenbloem, lies276 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief


    Wat ze in hun pauze doen moeten ze volgens mij helemaal zelf weten toch.
    Als jij je eraan stoorde had je ook om een andere kraamhulp kunnen vragen
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    #13 Anna009, 21 feb 2018
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    je kan dit gewoon aangeven tijdens de intake dat je iemand wil die niet rookt
    ik ben helemaal niet moeilijk maar roken vind ik echt een no go

    hier werd ik bij beide zwangerschappen na 2 dagen gebeld hoe het ging dan kon je dat ook aangegeven of je tevreden was over de kraamzorg
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier maakten ze dus ontbijt en streken alles, maar niet omdat ik ze dat opdroeg ofzo... dat deden ze gewoon.
     
    Biny vindt dit leuk.
  15. izzy1984

    izzy1984 Actief lid

    29 jun 2015
    296
    78
    28
    Helemaal met je eens!
    Hoor er de laatste zoveel negativiteit over maar ik denk ook dat het vaak aan jezelf ligt.
    Ik heb 2x een heerlijke kraamweek gehad met 2 totaal verschillende meiden.
    Met de een een superklik met de ander minder maar dat maakte helemaal niet uit op dat moment. Ze heeft ons er niet minder goed om geholpen.
     
  16. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Nou.. Ik vond het dus een gruwel. Het lag echt niet aan haar, ze was heel lief, maar ik voelde me een vreemde/te gast in mijn eigen huis.
    Het was dat ik de hulp nodig had bij de borstvoeding en bij de controles, maar ik vond het absoluut niet prettig.
    Maar neerkijken op haar? Helemaal niet, dit lag echt bij mij.
     
    Marchella en DastyQueen vinden dit leuk.
  17. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Dit vind ik dus een eerlijke reactie.
    Natuurlijk is het raar een vreemde in je huis , had ik de eerste dag ook , wist me niet echt een houding te geven.
    Daarna een prachtweek gehad en heb haar zelfs gevraagd voor na deze bevalling.

    Wel super dat je alsnog met respect met haar bent om gegaan
     
  18. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ik had een hele lieve! 2 zelfs, ik had ook een stagiaire. Ze waren heel lief! En doordat de stagiaire ook nog dingen moest leren, werd het dubbel uitgelegd. Ook parkeerde ik ze regelmatig op de bank met mijn baby en een kopje koffie. Ik vond het wel gezellig. Er was hier niets huishoudelijks meer te doen ook ( ik vond het prima dat ze het sanitair schoon maakte, omdat ik me daar nog wel in kon vinden wat betreft de richtlijnen, maar de rest echt onzin ) dat ze op een gegeven moment een cake stonden te bakken haha. Het was een erg fijne week met goede zorg en uitleg. Ik verbaas me soms ook over de manier hoe de rol van de kraamzorg gezien wordt.
     
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik was beide keren heel tevreden. Ja ze draaiden miniwasjes en vouwden niet op hoe ik dat het liefste doe. Maar ze hadden oprechte interesse voor mij en mijn baby, legde alles uit, hielpen goed met voeding, waren lief met andere kinderen, deden uiteraard de controles,maakte heerlijke fruitsalades en ontbijtjes en namen smiddags m’n baby’tjes mee naar beneden zodat ik even kon slapen. Ze deden wat huishoudelijke taken zoals bed verschonen, vaatwasser, badkamer en wc en de was. Meer was ook niet nodig mijn man deed veel en we hebben een schoonmaakster. Ik zat ook veel gewoon wat met ze te kletsen op de bank. Ik vond het eigenlijk gewoon gezellig!

    Mijn verwachtingen waren ook niet torenhoog maar meer ingesteld op alle hulp en handvatten zijn welkom. Met de een had ik meer een klik dan met de ander maar op dat moment maakte dat weinig uit, de zorg was heel goed.Fijne meiden, fijne ervaringen!

    Best raar trouwebs want ik ben redelijk controlefreak en ik houd zeker niet van vreemden in mijn huis maar tijdens zon week kan het me blijkbaar niets schelen haha
     
    Edith1987 en DastyQueen vinden dit leuk.
  20. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Niet helemaal. Je bent in mijn huis, dus je mag het niet helemaal zelf weten. Ze vragen ook aan gezinnen of ze niet willen roken waar de kraamverzorgster bij is, omdat zij rookvrij moet kunnen werken.
    Ik heb dit keer bewust een niet-roker gevraagd. Vorige keer niet over nagedacht omdat ik het totaal niet vind passen bij het beroep
     
    DastyQueen en bozoe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina