Irritatie: Hoe makkelijk er gedacht word over kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Pantoffelheldin, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.136
    113
    Maar dit zijn 2 verschillende dingen. Tuurlijk heeft zij vrrzaakt in haar taken. En dat is zeker na zo een heftige tijd ontzettend rot. Je had t meer dan een ander verdiend vertroeteld te worden en t is stom dat zij dit werk zo doet.

    Is dat jouw schuld? Nee. Maar als niemand t haar zegt,over haar klaagt etc dan veranderd er niks.

    Ik zou dit keer met de intake je wensen en zorgen heel duidelijk maken en afspreken met je man dat je na de eerste dag samen bespreekt of je iemand anders wilt of niet.

    Daarnaast heb je hele reëele eisen en gaat t in dit topic er om, dat er juist zo vaak rare dingen worden verwacht. Als jij denkt ach die kan mooi strijken en de ramen lappen... Tja dan heb je geen reeleeisen wat mij betreft
     
  2. poekien

    poekien Niet meer actief

    Nee daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. Zo verandert het idd niet maar ik was er gewoon niet toe in staat op dat moment. Merk wel dat de verwachtingen en ook de daadwerkelijke werkzaamheden om mij heen bij vriendinnen die kinderen hebben gekregen ook verschillen van ‘een kraamhulp doet alleen de babyverzorging en controles bij de moeder’ tot ‘kraamhulp doet ook huishoudelijke taken’ tot ‘ kraamhulp poetste uit zichzelf het hele huis, maakte ontbijt, bracht de kinderen naar school en kookte savonds’. En van dat laatste is voor sommige gezinnen vast fijn als iemand dat wil doen, maar zeker niet vanzelfsprekend vind ik. Maar missch dat mensen daardoor ook een verkeerd beeld/verwachtingen krijgen? Ik vind het in elk geval knap werk hoor, elke keer in een ander gezin in een andere omgeving, lijkt me best een pittig beroep soms en ik hoorde van mijn kraamhulp in het ziekenhuis ook de gekste dingen die ze had meegemaakt. :)
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar verschilt dat dan per organisatie? Want ik lees dat bv strijken en ramen doen irreële verwachtingen zijn; hier werd dat bij de intake gewoon genoemd als iets wat ze zou kunnen doen! Naast zorg voor moeder en kind natuurlijk, want dat staat op 1. Maar hier deden ze alledrie echt álles in huis, van ontbijt tot poetsen tot spelletjes met de oudste tot strijken en zelfs de ramen lappen dus.
    Mijn verwachting was helpen met de baby, mijn controles en kraamvisite een beschuitje geven - maar dat bleek dus onrealistisch ;)
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Maar er zit verschil in niet brandschoon of flink verwaarloosd. Hier was het nu ook niet brandschoon omdat ik en last van mn bekken had en bij 38.2 beviel ipv 40+ dus 2 weken minder had.
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier ook minde huishoudelijk actief door bekkenpijn. Vond het echt erg vervelend maar ging gewoon niet.
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Helemaal mee eens ts!
    Ik ben de kraamzorg zo dankbaar echt een heerlijke kraamweek heb ik gehad bij beide kindjes. Al moet ik zeggen dat ik met de tweede kraamzorg geen klik had. Maar dat vond ik niet zo erg, want ze zorgde goed voor mij en mijn kindjes. Alleen haar borst voedingsadviezen gingen bij mij ene oor in andere ook uit. Als ik die had opgevolgd was de bv zeker mislukt.

    De kraamzorg vertelde inderdaad verhalen dat ze bijvoorbeeld bij een gezin kwam die expres weken strijk hadden opgespaard, want "dan kon de kraamhulp dat doen". Hoe onbeschoft sommige mensen kunnen zijn zeg.
     
  7. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Maar zeker de borstvoedingsadviezen moeten toch goed zijn? Hier had diegene die bij de laatste bij de bevalling hielp al meerdere keren aangegeven , en zullen we nu de baby afkoppelen ondanks dat ik keer op keer aangaf nee ze laat vanzelf wel los als ze klaar is. Ook had ze in het kraamboek geschreven dat ik na 5-7 minuten toch echt de baby van de borst moest halen. Gelukkig kwam ze alleen eventjes mee naar huis om op te starten vanuit het ziekenhuis want anders had ik haar echt naar huis gestuurd met de mededeling een ander beroep te kiezen en nooit meer advies over borstvoeding te geven. Heb er ook een klacht over in gediend en dat is ook heel netjes afgehandeld aangezien haar "adviezen" ook echt niet borstvoedingsvriendelijk waren waren ze blij dat ik dat ook aangaf zodat ze ermee asn de slag kunnen. (ik las de opmerking pas nadat ze weg was anders had ik het veel eerder aangegeven)
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Even ter vergelijking voor mensen die zo zeuren en klagen. Ik heb familie in diverse landen en die zijn echt jaloers op de kraamzorg hier!! Want wat krijg je daar?

    (Bijna) verplicht bevallen in het ziekenhuis (thuis kennen ze bijna nergens). Vervolgens blijf je enkele dagen in het ziekenhuis. Met bezoekuren, baby die in de avond wordt weggereden! Want moeders moeten rusten. Je de he dag moeten houden aan alle regels van het ziekenhuis (daar hoef je niet te klagen hoor). En vaak ook nog met meer moeders op een kamer.

    Of he moet direct na de ziekenhuis bevalling naar huis en zoekt het verder maar uit. Bij problemen bel je de wijkverpleegkundige (dus iedereen prutst maar wat aan). En he gaat langs bij de kinderarts. Puur medisch hoe het verder met jou gaat doet er niet echt tie.

    Ook veel landen waar het gebruikelijk is dat familie weken bij je intrekt na de bevalling om te helpen. Gezellig!

    Nee dan ben ik heel blij met een soort privé verpleegkundige met svhoonmaaktaken. Een professional die er bewust voor kiest, waar ik afspraken mee kan maken en in kan grijpen voor ik zelf aan de bel kan trekken.

    Het is echt luxe hoor hier!
     
    LolaBloem, Lara123, Elsss en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113
    Ik had mijn buurvrouw als kraamverzorgende, dus geen vreemde, maar een heerlijk vertrouwd persoon. Lief mens
     
  10. Phloxx

    Phloxx Niet meer actief

    Sommige mensen hebben gewoon een lesje dankbaarheid nodig. Ik vind het belachelijk om te klagen over en neer te kijken op een kraamhulp. Ze zijn er om je te helpen. Waardeer je dat niet, doe het dan lekker allemaal zelf :) En natuurlijk zijn er uitzonderingen van zeer slechte kraamhulp, maar dan neem je contact op met de organisatie en vraag je om een ander.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  11. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.230
    1.043
    113
    Mijn kraamtijd was echt genieten. Ik had een stagiair erbij dus 2 voor de prijs van 1. Maakten hele lekkere gerechtjes, zorgden dat mijn huis schoon was en dat het avondeten klaar stond.

    Nu ben ik weer zwanger en heb dezelfde kraamhulp geregeld. Zij is zzp dus ideaal. Nu alleen geen stagaire erbij, maar weet wel dat ik nu al kan genieten!
     
  12. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Ik heb een enorme bewondering voor kraamverzorgsters. Wat een verantwoordelijkheid zij hebben (soms jonge meiden nog)!

    Het ligt misschien ook aan de organisatie wat een kv wel of niet doet? Hier alleen maar positieve verhalen. Bij beide kinderen 2 verschillende kv gehad. Allemaal prima! Natuurlijk heb je met de een meer een klik dan met de ander, maar dat is toch niet erg?

    Mijn ene kraamverzorgster, een jong meisje nog, wist precies op het juiste moment door te pakken. En een ander kv nam haar verantwoordelijkheid door te bellen naar de verloskundige voor advies, die haar later ook complimenteerde over haar oplettendheid.
    Super goede begeleiding gehad voor bv, wat bij mij niet bepaald vanzelf ging.

    Ik denk dat je altijd meer verhalen hoort over wanneer het niet goed ging, omdat dat nou eenmaal 'nieuws' is...
     
  13. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik had een topper in de kraamzorg. Ik kreeg zelfs op mijn kop van haar als ik mij verontschuldigde dat de afwas was blijven staan omdat ik toch wel heel moe was (en mijn vriend had precies bij de geboorte een extreem zware verkoudheid met koorts, dus kon ook niet veel).
    Ze heeft de boel schoongehouden, gewassen en zelfs de was gevouwen en opgeruimd!
    Ik kan niet anders zeggen dan dat we een topper hadden
     
  14. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb allebei de keren een prima kraamverzorgster (kraamHULP vind ik geen fijn woord, net of ze een huishoudster is). Ze namen wel allebei hun taken heel anders op. Bij de eerste hadden we een serieuzere vrouw die veel advies gaf en mij echt leerde hoe ik de baby moest verzorgen en bij de tweede hadden we een vlotte vrouw die meer in het huishouden deed en onze zoon vermaakte terwijl ze af en toe ook nog een praatje maakte met mij en mijn man. Beide op hun eigen manier onmisbaar, en dat terwijl ik er enorm tegenop zag om een vreemde in huis te hebben die de boel op haar manier zou gaan runnen. Van dat laatste was gelukkig geen sprake en alles ging in overleg. Het enige nare gevoel dat ik aan de laatste kraamweek heb overgehouden is dat de kraamverzorgster te snel is weggegaan. Haar uren zaten erop en ondanks complicaties bij de keizersnede kreeg ik geen verlenging (omdat mijn man thuis was). ‘s Maandags was ze voor het laatst en dinsdags lag ik met koorts op bed, veroorzaakt door enorme stuwing. Een paar dagen later was ik nog steeds ziek en had ik borstontsteking. Ik heb bijnhaar wel gemerkt dat ze wel de basiskennis van borstvoeding had (en die had ik na het 14 maanden lang voeden van de eerste zelf ook wel) maar dat ze niet echt goede adviezen kon geven als de situatie wat afweek van het gemiddelde. Ik heb er een lactatiekundige bij moeten halen om alles weer in orde te krijgen en ik moet er nog steeds hard voor werken. Dat mocht wel wat beter. Maar verder heb ik ondanks mijn eerdere tegenzin weinig te klagen gehad.
     
  15. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik had er bij de 2e ook absoluut geen behoefte aan. Mijn kraamhulp is die week (op de eerste dag na) elke dag 20 minuten hier binnen geweest om mijn dochter te controleren en mij te controleren en daar had ik echt genoeg aan. Ik kan niet rustig in bed of op de bank liggen met het idee dat een vreemde mijn broodje staat te smeren. Daarnaast voelde ik me goed, kon alles zelf en wist hoe ik voor mijn dochter moest zorgen. De eerste kraamhulp in die week wilde niet minder dan 3 uur blijven. Want dat was het minimum aantal uur wat ik af moest nemen. Uitgelegd dat ik voor 3 uur wilde tekenen en 3 uur wilde betalen maar hier absoluut geen gebruik van wilde maken want had geen zin om de hele kraamweek het gevoel te hebben dat ik met visite in huis zat. Ze wilde mooi niet weg gaan. Uiteindelijk met haar erbij de organisatie gebeld en die zeiden dat ze gewoon weg mocht gaan. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw, als ze 3 uur een gezin had moest ze later op de dag nog een gezin van 3 uur doen en ze had geen zin vanaf mij eerst naar huis te gaan en dan weer terug naar haar nieuwe gezin. Helaas voor haar was dat niet mijn probleem en heb ik bij de organisatie een andere kraamhulp aangevraagd. Leuke vrouw die snapte hoe ik me voelde die na de controles nog een kopje koffie deed en weer naar huis ging! Heb een heerlijke kraamweek gehad dankzij haar omdat ze zo goed aanvoelde dat ik geen behoefte had in gezelschap!
     
  16. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Haha dit deed ik bij mijn zoon letterlijk. Ik was zondag middag om 13.30 bevallen. Om 17.00 uur waren we thuis en om 17.30 stond ik stiekem boven mijn was weg te strijken toen man dacht dat ik ging douchen omdat ik me dood zou schamen als de kraamhulp de volgende ochtend zou komen en die berg strijkgoed zou zien liggen. Nu ik ouder ben zou ik dat niet meer overdoen maar mensen die denken ik laat die klusjes wel liggen want ik krijg straks toch kraamhulp vind ik echt schaamteloos!
     
    Jackie87, Marchella en Miss M vinden dit leuk.
  17. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    ben ik helemaal met je eens en daarbij die vieze lucht blijft hangen en dan ruikt je lekkere newborn straks naar rook bah!
     
    Aardbeitjes vindt dit leuk.
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier de kraamhulp inderdaad weg gestuurd. Waarom? Ik werd echt helemaal gek van haar. Ben sowieso al niet gewend aan mensen in mn huis en voelde me echt te gast in mn eigen huis. Zat gewoon in de stress door de kraam. Ook niet echt de bedoeling...
    Ze zat alleen maar over zichzelf te kletsen, mn hond kaas te voeren terwijl ik verteld had dat hij allergisch was. Zeuren of ze hem uit mocht laten terwijl ik aangegeven had dat hij niet te vertrouwen was. Gedram over BV terwijl ik aangaf dat ik de fles wilde geven enz.
    Ik had geen rustmoment op het kaartje gezet maar op een gegeven moment wel genomen. Heerlijk! Kraam aan de ene kant van de deur en ik aan de andere kant. Ik had recht op extra zorg omdat ik alleen was en een zware bevalling has gehad maar heb dit niet genomen. Werd gewoon onrustig van haar.
    En ja, je kan kraambureau bellen maar ik zat zo onder de hormonen en paar nachten niet geslapen dat ik daar totaal niet aan dacht.
    Bij de 2e dus alleen moeder en kind zorg genomen. En die uren zelfs nog ingekort. Hoognodige en ze mocht gaan. Was super en ik had een relaxte kraamweek. Ik redde me prima alleen met mn 2 kinderen. Werd echt super nerveus van en vreemde in mn huis.
     
    Zwitsal vindt dit leuk.
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Heb/had je er geen moeite mee dat ze je intieme(re) delen zou zien en aanraken?
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  20. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113
    Nee hoor. Het is gewoon haar werk.om dat te controleren.
     

Deel Deze Pagina