Irritatie: Hoe makkelijk er gedacht word over kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Pantoffelheldin, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Ik heb zelf in de zorg gewerkt dus ik weet hoe clienten kunnen zijn en intussen moet je ook de toekomstige veiligheid voor die baby waarborgen door de nieuwe ouders te trainen. Plus ze krijgen al die kraamvrouwtranen ook er nog eens bij. Hier een kutbevalling gehad dus ookal zat ik er niet op te wachten die kwamen hier ook in alle hevigheid.

    Nee hoor alle respect voor die (overwegend) meiden. Hier hoefden ze vrij weinig te doen het meeste deed ik zelf want ik wilde toch een beetje blijven rommelen dus waar ik bij kon en niet voor hoefde te sjouwen was al gedaan voor ze kwamen. Wij hadden naast de senior ook nog een stagiaire erbij, man is stagebegeleider en ik heb al heel wat stagiaires op de werkvloer begeleid dus wij zijn daar eigenlijk heel makkelijk in, kom maar. Enige jammere was dat er een babywas van 40graden met nieuwe kleertjes per ongeluk op 60graden ging en het merendeel dus zodanig kromp dat ze dat nooit heeft kunnen dragen maar goed, dat ga ik de stagiaire niet aanrekenen meisje woonde nog thuis en wij waren dr eerste adres. Als je dr wat vroeg vloog ze voor je. Heb t wel aan dr aangegeven omdat ook dat bij t leerproces hoort en ze was zich kapot geschrokken en brak in tranen uit. Begeleidster helemaal in alarmstand en wij super rustig, joh alsof ons dat nooit gebeurd maak je niet druk het is maar kleding. Heb liever dat je me goed aanleert hoe haar veilig in bad beet te pakken zodat ze niet onder mn handen vandaan glibbert en en beetje meer inzicht in de rode vlaggetjes van alarmpunten voor risico's tijdig te signaleren. Dus wij kregen weer totaal andere dingen dan ze normaliter kon doen wat de begeleidster suoer leuk vond en aangaf dat de stagiaire dit gelijk ook mee moest pakken omdat daar normaliter geen tijd voor was, al helemaal niet met nieuwe ouders en het wel waardevolle informatie was om het te onthouden. Dus wij kregen dingen als dunstan methode, extra training zijslapen mst antirol kussen, aanvulling op kinderziektes (waar zitten o.a. de rode vlaggetjes, pseudokroep etc), inbakeren met een hydrofiel xl luier (dochter liet t absoluut niet toe vermoedden we dus we hadden een pop en wij deden gezellig mee). Nee hoor, ze hebben t zwaar zat en lang niet elk adres is even leuk.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn kraamverzorgster was helemaal wat ik dacht niet te willen. (Net afgestudeerd, 22 jaar en net 6wk aan het werk)
    En ze was fantastisch!
    Enorm veel aan haar gehad, de tips, de hulp en ook gepaste gezelligheid.
     
  3. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Hier een fantastische kraamverzorgende gehad, wel hebben we na 2 dagen aangegeven dat ze eerder naar huis mocht, was voorjaarsvakantie, dus dat vond ze ook wel fijn, kon ze lekker met haar kindjes op stap! We hadden de hoeveelheid uren gewoon niet nodig na 2 dagen. Qua was en opruimen/poetsen hadden we gewoon zelf alles onder controle.

    Maar wat heb ik genoten van de verwennerij. Heerlijk. En dankzij haar heb ik bergen met foto's van de eerste week. Waar ik er nooit aan dacht, pakte zij bij elk moment de camera. Ik ben haar echt eeuwig dankbaar.

    roken is hier trouwens een no go, maar dat kon ik al bij de intake aangeven. Dat vind ik gewoon te vies, en je ruikt het altijd aan rokers.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  4. Aaf88

    Aaf88 Bekend lid

    26 okt 2012
    596
    279
    63
    Onze eerste kraamverzorgende was van een organisatie, heel jong. Maar ze was super fijn, echt een lief mens. De twee erna heb ik zelf uitgezocht, zelfstandig waren ze. Heel bij mee! Pastte goed bij wat wij wilden. Onze laatste heeft mij nog twee keer gemasseerd, echt goddelijk :roflmao:
     
  5. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Wij hadden een hele lieve kraamverzorgster. Maar toch voelde ik me echt opgelaten. Ik ben zo gewend alles zelf te doen dus vond het vervelend om het aan een ander over te moeten laten. En omdat ik heel netjes ben in huis kon ik me er af en toe aan storen dat me keuken niet zo schoon was als dat ik hem normaal heb. Dus heb na de kraamweek me hele keuken onder handen genomen. Ik leek wel gek!
    Dus het lag zeker niet aan haar zij was heel lief en hielp goed mee met de baby maar ik ben er zelf niet zo weg van. Maar ga nu bij de 2de keer toch proberen wat meer los te laten en meer te genieten van de kraamweek.
     
  6. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Beetje late reactie maar over het roken was hier gewoon een vraag bij de intake.
    Of wij daar problemen mee hadden.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Een vriendin van mij was kraamverzorgster. Sommige gezinnen waren heel leuk zei ze maar ook gezinnen die inderdaad alles voor haar lieten liggen. Ze had zelfs een keer dat ze op de laatste dag instructies kreeg van een vriendin van de kraamvrouw, dat ze graag een schoon huis zagen. Er werd serieus verwacht dat ze het huis nog even van onder tot boven aan zou pakken.

    Hier ook een hele leuke kraam gehad (2x dezelfde). Uiteraard verwachte ik de basisdingen in het huishouden (wassen, schone badkamer, etc.) maar zeker niet dat ze de ramen ging lappen of dweilen. En een keer een dag niet stofzuigen word ik ook niet benauwd van. Als ze bij de 2e er 's ochtends nog niet was en ik had mijn handen vrij dan ging ik zelf alvast de vaatwasser leeg halen, zag haar zeker niet als de huishoudhulp.
    Ze vertelde mij dat ze soms bij gezinnen eerst met handschoenen aan een poetsdag moest houden, zo vies :eek:
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wat ik niet goed begrijp is dat sommige mensen na een bevalling fanatiek het huis gaan schoonmaken terwijl er kraamzorg is (en dan bedoel ik niet een versmeerd huis). Juist die eerste week kan je in alle rust genieten van je kindje. De eerste tijd komt niet meer terug. Je kunt na de week toch weer fanatiek aan de slag? Gebruik die periode ook om zelf te herstellen. Want hoe goed je je ook voelt. Een zwangerschap is een aanslag op je lichaam. En een goed herstel is ook voor de toekomst belangrijk. Juist zaken als lang staan en stofzuigen zijn erg slecht (voor de baarmoeder of gewrichten).

    Ik ken 2 mensen die kraamzorg ook "onzin" vonden. Zaten de volgende dag al aangekleed aan de tafel. En konden prima meehelpen met het huishouden of koken. Gevolg was dat de ene last kreeg van een verzakking (en weken verplicht plat moest). En de ander blijvende klachten heeft (oa met de buikspieren en blaas).
     
  9. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik heb zoveel respect voor kraamverzorgsters. Stiekem vind ik het zelfs jammer dat ik zelf niet een kraamverzorgend type ben :p Ik vind het een soort van sereen beroep.

    Wij hebben vier keer dezelfde kraamverzorgster gehad. Bij ons vierde kind kregen we eerst een andere omdat zij elders aan het werk was. Met die ander klikte het totaal niet, daar konden we nog mee leven maar toen het badje van de baby veel te heet was (en ze ons kind daar wel in ging badderen) , ze de andere kinderen hun gang liet gaan (en ze over de bank renden met broodjes appelstroop) en na twee dagen mijn naam nog steeds niet wist en de meeste aandacht uitging naar ons dochtertje van destijds anderhalf i.p.v de baby en mij hebben we gebeld. Toen kwam de kraamverzorgster van die eerste paar keren in ons gezin, daar stond ze op. We waren zo blij dat zij nog kwam! En bij ons vijfde kind is ze weer geweest. Zij had ons aangevraagd als gezin en wij haar. Tegen de planning had ze gezegd 'jullie regelen het maar, ik wil hoe dan ook naar dat gezin'. Zo tof. En wederom een heerlijke kraamtijd gehad.

    Ooohh ik wou dat ik mijn huishouden kon bestieren zoals zij dat deed!! Het leek alsof ze door mijn huis heen vloog met een toverstokje in haar hand en met een grote glimlach alles deed glanzen en fris ruiken. Ik heb het vaak geprobeerd maar ik kan haar niet evenaren :roflmao:
     
    LolaBloem en Niveah vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina