Is de fles echt nodig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Alayna, 21 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zit met een probleempje. Ik zie het hier veel voorbij komen, dus daar heb ik al wel tips van gebruikt, maar mijn dochter wilt NIET uit de fles drinken. De eerste 2 weken kreeg ze eten uit de fles/sonde omdat ze nog niet sterk genoeg was voor borstvoeding, maar daarna ging de borstvoeding goed. omdat ze op 2 maanden opeens geen fopspeen meer wilde hebben zijn we snel elk weekend 1 flesje gaan geven, denkende dat dat wel genoeg zou zijn om haar gewend te houden :( tot een maand geleden ze echt maar dan ook echt geen flesje meer wilde. Een drama. janken, krijsen, ze knabbelt maar wat op de speen, maar drinkt er niet van. Wat in haar mond terecht komt door het knabbelen loopt er langs haar mondhoeken uit. Sinds die dag proberen we het nu elke dag. En ook al verschillende tips. Speen tussen je borsten dat hij naar je ruikt, an6dere fles, ik geven, mn man geven, mn man geven als ik weg ben, tussen de voedingen door zodat ze geen honger heeft... De enige vooruitgang die we in die maand hebben geboekt is dat ze niet meteen begint te krijsen als ze de fles ziet. maar drinken... op de beste momenten misschien 10ml.
    Nu moet ik pas terug werken als ze iets meer dan 6 maanden is. (6 maanden en anderhalve week ongeveer) en ik las dat ze vanaf 6 maanden kunnen beginnen uit een beker proberen te drinken. Is het echt nodig dat ik er nu alles aan doe om haar tegen die tijd uit de fles te laten drinken, of kan ze ook best zonder? Door misschien toch nu al te proberen uit een beker (cupje dan momenteel waarschijnlijk) te laten drinken? Als ik werk zijn dat helaas ook dagen van 7 uur, en geen mogelijkheid om live te komen voeden. Ook zouden mijn man en ik graag wachten met vaste voeding tot 6 maanden. Maar als je daarmee wacht tot dan, loopt dan het hele leerproces hetzelfde als op 4 maanden? dus echt maar 2/3 lepels per "voeding", of verloopt het op 6 maanden wat sneller en zit ze dan al snel aan toch een beetje een redelijke hoeveelheid?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Pfff ik ken je probleem. Hier is blijven oefenen de redding geweest. Ze drinkt niet veel maar voor haar blijkbaar genoeg. En we oefenen nu met een stukje banaan. Ze eet rustig een derde banaantje op. Dagen dat ik werk drinker ze meestal 60 per fles en haalt ze het in de avond in. Hier ook een cupje gestart en dat kan ze erg goed behalve als ze te hongerig is. Dus timing is een ding ;). En ik moet er ook echt niet zijn want dan pikt ze de fles ook niet.
    Dus of een fles nodig is: ik zeg niet perse maar wel erg handig.
    En bijvoeding gaat zo snel als je kindje dat kan. En als ze groter zijn kan het best wat makkelijker gaan als je genoeg oefent. Maar het is geen vervanging voor de melk nog. Meer een extraatje
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, lukt het niet dan lukt het niet. Je hoeft je zelf en je kindje niet te frustreren met iets dat gewoon ff niet lukt. Dat komt wel weer. Rond 4 mnd is er een moment waarop de zuigreflex niet meer vanzelf aanwezig is/gebruikt wordt en het zuigen aan de fles een bewuste actie wordt. Sommige kindjes gaan dan weigeren. Komt wel weer goed!
    Je kunt overgaan op een cupje en later op een open bekertje, of met een spuitje/lepeltje melk geven.

    Bijvoeding hoeft tot het 1e jaar geen melkvoeding te vervangen! Ik zou zeker wachten tot 6 mnd, pas dan zijn de darmpjes goed gerijpt. Daarna ga je gewoon langzaam starten en zie je vanzelf wat ze binnenkrijgt. Dat wordt steeds wat meer en je zult merken dat ze dan uit zichzelf melkvoedingen gaat afbouwen. Wat dat betreft kun je de regie gewoon bij haar laten, net als bij de borstvoeding.
    Hier zijn we vanaf 6 mnd gaan bijvoeden a la Rapley en dat ging gelijk vrij goed. Met een maand of 10 bouwde hijzelf de bv af naar 2-3 momenten per dag en de dag na zijn 1e verjaardag weigerde hij na de ochtendvoeding alle verdere voedingen. Toen was het dus echt klaar.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Hier heeft zoon nooit uit een fles gedronken, wilde hij niet en ik ben bijna altijd thuis dus we hebben ook niet heel hard geoefend.
    Ik zou lekker stoppen met oefenen met de fles en met een cupje gaan oefenen. Ik heb ook al verhalen gelezen dat ze al eerder dan 6 maanden een rietjesbeker pakten. Dus is ook nog een optie.
    Ook lees ik regelmatig goede ervaringen met een softcupfeeder. Niet heel goedkoop, maar ook nog een optie.

    En wat betreft de vaste voeding. Het ene kind eet met 8 maanden al hele maaltijden, de ander met 18 maanden nog niet.
    Ik zou je eens verdiepen in rapley. Daarbij laat je de regie over aan je kindje. Die bepaalt hoeveel hij eet en wanneer de melkvoedingen worden afgebouwd. Een hele fijne methode waarbij er geen druk zit achter de vaste voeding.
    En het is zo leuk om te zien wat ze allemaal al zelf kunnen op zo'n jonge leeftijd.
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik zou ook nu inzetten op een cupje of zo... Want denk niet dat je kindje zich snel gaat bedenken mbt fles :rolleyes:.
    M.b.t. bijvoeding, ik zou ook iedereen Rapley aanbevelen, zeker als je langer BV blijft geven. Tot 12 mnd is al het eten dan om te ontdekken, spelen, knoeien, proeven, en groeien ze op de melk, hoef je ook niet te stressen hoeveel/hoe weinig ze eten. Ideaal ;). Mijn dochters hebben tot 8 mnd niets gedaan dan spelen met voedsel, maar in de maanden daarna iedere week steeds meer gaan eten (doorslikken) tot ze rond 1 jaar goed met de pot mee-aten.
    Misschien ook ter overweging, vanaf 8 mnd mogen ze ook (volle) yoghurt hebben, mijn dochter heeft dit lange tijd als zuivel-product gehad op het KDV toen ik niet meer (genoeg) kolfde.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier allebei nooit uit een fles gedronken, de oudste dronk al vroeg uit een cupje en de jongste heeft tot 6mnd altijd borstvoeding bij mij gedronken. Daarna tuitbekers geprobeerd bij de oudste; ging prima! En de jongste begreep met 6mnd de rietjesbekers meteen.
     
  7. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Overdag met een cupje drinken geven, alle kleine beetjes melk is meegenomen. Advies oppas, maximaal 40-50 ml opwarmen per keer. Opgewarmde melk is maar een uur houdbaar. 7 uur van huis weg is nog te overzien, waarschijnlijk 2 voedingen?. En voeden direct als je weer thuis bent. En je dochter de gelegenheid geven om zich weer bij te tanken. Dit kan resulteren in dat zij de hele avond drinkt bij je.
    Als je nog een fles wil proberen. Wij hadden de tommee tippie. En bij ons was het de aanhouder wint na een paar weken. Blijven proberen, wilde ze niet dan niet.

    En ik zou inderdaad gewoon met 6 maanden beginnen met vaste voeding.
    Succes
     
  8. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    goed om te horen. Ik ga dan gewoon even een cupje kopen en zien hoe dat gaat. want het is inderdaad zowel voor mij, maar ook voor mn dochter pure stress om die fles te leren. En uit een beker drinken gaat ze toch uiteindelijk moeten, dus dan maar wat eerder beginnen te oefenen :)
    Rapley heb ik al naar gekeken en het lijkt me zeker interessant, maar wij hebben eigenlijk besloten om het een beetje te mengen. Sowieso 6 maanden eerst op volledige borstvoeding, daarna een mengeling van stukken aanbieden en papjes. Dat leek ons gewoon meer bij ons passen, maar eerst zien wat dochterlief er van vind tegen dan :) want wil het liefst gewoon naar haar kijken wat zij wilt. Heb in die 4 maanden toch al geleerd dat je misschien heel veel kan willen, maar dat ze toch ook haar eigen willetje heeft die de plannen dan maar door de war schopt ;)
     
  9. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja de tommee tippie hebben we wel de meeste vooruitgang mee geboekt, dat moet ik toegeven. maar gewoon echt nog steeds niet goed, en ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien of horen huilen :(
     
  10. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Oudste was flesweigeraar
    Wij hebben het gered door brood in borstvoeding te dopen
    Fruit aanlengen met borstvoeding
    Papje maken met bambix
    EnZ.
    Hij haalde het te kort snachts weer in
    Fijn is anders

    Nu bij nr 2 geven we 1 fles per dag om te voorkomen dat het weer gebeurd
    Zover zo goed
    1 keer per week oefenen is echt te weinig
     
  11. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nog even een update en ik begin maar met de conclusie: mijn dochter is raar ;)

    Ik had dus een cupje gekocht om dat te proberen. Maar dat gaf dezelfde problemen. 1 slokje en echt drama. Krijsen, krijsen, niet te troosten en gedrag alsof ik haar minstens 3 dagen geen eten had gegeven zelfs als ik het tussen 2 voedingen deed.
    Nu was ik zaterdag bij mijn moeder en ik had het er dus over dat ze zo reageerd. En zij kwam met het idee om het eens met kunstvoeding te proberen omdat dat anders smaakt. Dan legt ze misschien de link niet van "hey dat is hetzelfde eten als uit de borst, maar dan wil ik dat uit de borst niet uit iets raar!"
    Klinkt raar, maar het proberen waard leek mij. Dus ik zo'n proef verpakking nutrilon (3 zakjes voor 100ml) kopen en geprobeerd.
    Eerste keer wat mopperen (al niet krijsen) en uiteindelijk 40ml gedronken. De tweede dag iets minder mopperen en daarna zonder problemen heel de fles (100ml) leeg! :eek:
    Het lijkt dus toch te werken!
    Nu vind ik het niet erg om momenteel 1x per dag 100ml per dag kunst te geven om haar de fles te laten drinken. Zelfs overdag later in de opvang gewoon 50 50 dan. Ik thuis borst en daar kunst. MAAR... nu lees je overal dat je met overleg met de arts of cb pas kunstvoeding mag geven. Waarom is dit? En is dat ook als ik maar 1 flesje geef van 100ml wat dus eigenlijk niet eens een volledige portie is? Of kan ik gewoon wachten tot mijn volgende afspraak op 6 maanden en het dan eens laten vallen dat ik ga combineren?

    Sorry voor het lange verhaal uiteindelijk maar ik ben zo blij dat het nu begint te lukken! Wordt alleen zo onzeker van de uitleg op de dozen voeding :(
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan perfect op eigen initiatief fv geven.

    Enkel twee aandachtspunten:

    1. Geef niet te veel. Je zegt nu al dat 100 ml weinig is, maar dat is niet waar. Niet op deze leeftijd en zeker niet voor een bv kindje. Bij fv wordt steevast gepusht om heel snel heel grote flessen te geven. Dat is vooral handig voor de ouders. Maar baby's drinken van nature vaker kleine beetjes. Als je voor een fles kv de hoeveelheden op het pak aanhoudt, zal je haar maagje overvoeden, met risico op kramp maar ook het risico dat ze niet meer tevreden gaat zijn aan de borst omdat ze daar niet zo makkelijk zo veel uithaalt.

    2. Op deze leeftijd zou jij nog moeten kolven op het moment dat je die fv geeft. Anders geef je je lichaam het signaal dat het minder melk moet gaan aanmaken, en dat is geen goed plan. Zo kan het snel gedaan zijn met je productie.
     
  13. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik vind het ook een raar advies, ik zou de reden er ook niet achter weten. Misschien dat ze je dan advies geven over afbouwen? Of dat ze misschien krampjes ervan krijgt.
    ik zou ze er niet perse voor opbellen.
    Je kan elke dag blijven oefenen met de fles, maar ik zou zelf maar 40-50ml geven. Dus echt als extra.
    Hiermee verleert ze de techniek niet en hoef jij misschien niet te kolven tussendoor.
    Als de fles goed blijft gaan, kan je langzamerhand misschien de kunstvoeding en borstvoeding wat gaan mengen,

    Wel fijn dat ze nu de fles neemt.
     
  14. Samengeluk

    Samengeluk Actief lid

    29 feb 2016
    119
    84
    28
    Mocht je nog iets willen proberen:

    https://dailyhealthshop.nl/product/661202-Flesspeen-dental-small?gclid=Cj0KCQjwoZTNBRCWARIsAOMZHmGiIZaCc-VgQMF11rHeSX6A-LpBssN6LxviIWGRhxV7MOFDKtOmf8oaAviGEALw_wcB

    Dit is een dentale speen van difrax, de enige die mijn dochter nam zonder problemen!

    Het gaatje zit aan de bovenkant waardoor de melk eerst tegen het gehemelte komt en dan door te slikken is. Borstvoedings kindjes hebben heel vaak een sterke zuigkracht waardoor de melk in de keel schiet en deze speen voorkomt dat!
    Was een gigantisch verschil hier. Gewone speen was krijsen en deze totaal geen problemen.
     
  15. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ah bedankt voor de tips, dan zal ik inderdaad minder geven :) Ik las dat ze op dit gewicht al ongeveer 200ml moest, dus dacht dat 100 wel meeviel, maar inderdaad drinken bv kindjes anders. Zou 1 keer per dag een 40/50 ml genoeg zijn om het te kunnen oefenen?

    Nu ben ik daarnet gelukkig al gerustgesteld. We waren naar de opvang voor rond te kijken en een gesprek, dus daar ook laten vallen van de fles. Maar daar hadden ze zelfs kindjes gehad die nog nooit van de fles hadden gedronken, dus dat het echt niet erg zou zijn als het niet lukt, dan verzinnen ze wel wat :) Maar ik wil natuurlijk wel graag het liefst een kindje afgeven waar ik m'n best op heb gedaan en niet verwachten dat zij mijn problemen maar oplossen.

    Thuis kolven is geen probleem, dat deed ik ook alle andere dagen omdat ik verse afgekolfde melk uit het flesje gaf, dan zal ik daar inderdaad mee door gaan, want wil uiteraard nog niet dat de productie stopt :)
     
  16. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
  17. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik heb niet geoefend met de fles. De opvang was de 1e die de.fles gaf. Ging eerst moeizaam, met andere fles ging het wel. Schade haalde ze bij mij weer in.
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Fijn dat het gelukt is op deze manier! Ik zou inderdaad nog even volhouden met de flesvoeding en dan zelf die voeding kolven en dan proberen langzaam aan de flesvoeding met de borstvoeding te mengen. Bijv.elke keer 10cc meer borstvoeding en minder flesvoeding zeg maar totdat ze gewend is aan ook borstvoeding uit een flesje.
    Tja.. en wil ze dat echt niet. Dan is het fijn dat ze op de opvang in elk geval wat flesvoeding wil drinken en haalt ze het thuis wel weer in bij jou.
     

Deel Deze Pagina