Is een kneuzing altijd dik?

Discussie in 'De lounge' gestart door JJ1980, 18 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Mijn zoontje (3 jaar) is gisteren gevallen op zijn arm. Blijkbaar, want ik heb het niet gezien, hij was buiten. Hij bleef dik een kwartier huilen, is toen op schoot in slaap gevallen 3 kwartier. Daarna begon hij weer te huilen.
    Naar de dokterspost geweest en daarna foto's gemaakt. Geen breuk te zien. Ik moest hem thuis al paracetamol geven, na een kwartier hielp dit en nam het huilen af. Gisteravond bewoog hij hem wel goed.

    Hij lag van weer te huilen in bed van de pijn en gebruikte zijn arm niet. Doktersassistent gaf aan dat het dan een kneuzing was, dus gewoon de hele dag paracetamol geven, zodat hij hem toch wat gebruikt.

    Maar er is dus helemaal niets aan zijn arm/elleboog (hij wijst dat aan als de pijnplek). Niet dik, niet blauw.
    Dus mijn vraag rijst: is dit wel echt een kneuzing? Moet het dan niet dik worden?

    Hij gebruikt hem trouwens met paracetamol ook gewoon minimaal.

    Iemand een idee?
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik had 1 teen gebroken en de rest van Mn voet zwaar gekneusd. Alleen de gebroken teen was dik.

    Sterkte voor je zoontje
     
  3. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.606
    15.070
    113
    Nabij Utrecht
    Is het geen twijgbreukje misschien?
     
    MaMa vindt dit leuk.
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een kneuzing kan evenveel of zelfs meer pijn doen dan een breuk, dus dat het pijn doet is niet zo gek. Ik heb ooit een 'mooie' breuk gehad in mijn been die ze zelfs in Zwitserland (skigebied) niet hadden gezien, terwijl ze daar toch wel ervaring mee hebben ;). Moest mijn been gebruiken maar dat ging echt niet, dus deed dat ook niet. Thuis in Nederland bleek het een 'mooie' breuk te zijn, dus advies om been te ontlasten, maar gips was niet (meer) nodig.
     
  5. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Waar hebben ze foto's van gemaakt?
    Pols arm?
    Hij wijst zijn elleboog aan dus kan die niet uit de kom zijn?

    Maar een kneuzing doet soms nog wel meer pijn dan een breukje.

    Volg je gevoel. Als hij er met de paracetamol nog ook van heeft dan misschien weer terug.
     
  6. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Van zijn pols en van zijn elleboog. Ik kijk het nog 2 dagen aan. Mocht ik het niet vertrouwen donderdag dan ga ik vrijdag naar de huisarts
     
    birds86 vindt dit leuk.
  7. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Een tijd terug toen mijn zoontje zijn knieschijf had gebroken had ik precies de zelfde vraag en vertelde de arts dat vaak als het dik word dat aanduid op een breuk.

    Als hij zo'n last blijft houden zou ik er gewoon voor de zekerheid nog eens goed naar laten kijken. Mocht er toch niets zitten kunnen ze hem misschien wel een druk verbandje omheen doen?
     
  8. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Bij mijn zoontje had ik jaren geleden hetzelfde verhaal. Hij was toen ook ongeveer zo oud. Op foto's niks te zien en werd ook niet dik. Hij begon na een paar dagen steeds meer zijn arm te gebruiken. Pijn ging langzaam weer over. In het ziekenhuis dachten ze dat zijn elleboog wellicht even uit de kom was en daarna weer snel teruggeschoten.
     
  9. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    In principe hoort bij 'weefselschade' (dus ook een kneuzing) het volgende rijtje:
    Rubor (rood)
    Calor (warm)
    Dolor (pijnlijk)
    Tumor (dik)
    Function laesa (functieverlies)


    Dus de neiging is om in eerste instantie 'ja' te antwoorden op je vraag. Maar ik weet ook wel dat dit niet voor 100% van de gevallen opgaat. Hoe gaat het nu?
     
  10. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Ja, bovenstaande las ik ook alleen maar op internet. Daarom 'snap' ik het niet zo goed. Maar goed, hij heeft hem tot net helemaal ontzien, maar zie hem net heeeeel vorzichtig op zijn loopfiets stappen. Maar goed, de paracetamol van een uur geleden werkt nu ook best ;)
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Zou het inde gaten houden, sommige fracturen van de elleboog zijn namelijk pas na een paar dagen zichtbaar op de foto. Dus als je het niet blijft vertrouwen gewoon weer even naar de ha en wijs op pijn van de elleboog.
     
    JJ1980 vindt dit leuk.
  12. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben toen ik 9 was flink op mn arm gevallen. Deed meteen heel veel pijn, had t gevoel dat mijn onderarm "doorboog", maar er was aan de buitenkant niets aan te zien (niet dik, niet blauw) dus niemand geloofde dat er iets mee aan de hand was. Uiteindelijk 3 dagen mee rondgelopen met mijn arm in een sjaal voordat mijn moeder met mij foto's is gaan laten maken. Bleek inderdaad gebroken; een greenstick fractuur (of twijgbreukje zoals @RoGiJuLi zegt). Doordat bij kindjes de botten nog wat flexibel zijn breken ze vaak niet helemaal door, maar blijven ze aan 1 kant als een jong twijgje aan elkaar zitten. Als het verder mooi staat wordt dit wel eens gemist op de foto. Dus als hij er last van blijft houden zou ik nog een foto laten maken, of gewoon vragen om een weekje gips als pijstilling.

    images.png
     
  13. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Hij heeft vanmorgen paracetamol gehad, hij kwam al huilend uit bed (door zijn zus er uit gehaald, zelf kon hij het dus blijkbaar niet). Daarna heeft hij wat gelopen en gerommeld met zijn goede hand. Ik heb hem geen paracetamol gegeven in de middag om te kijken hoe het ging. Hij heeft van 3 tot half 6 op de bank gezeten in een houding. Begon daarna direct te huilen bij het lopen naar de tafel om te eten.
    Heeft gegeten met een hand en is toen van ellende om 6 uur naar bed gegaan.
    Ik bel morgen de HA even voor overleg.
     
  14. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Denk dat je daar inderdaad heel verstandig aan doet. Sterkte voor je zoontje.
     
  15. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Dank je!
     
  16. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Meneer werd vannacht nog wakker van de pijn. Zetpil gegeven en na een uur sliep hij.
    Om vervolgens om 8 uur wakker te worden en lekker te gaan spelen in zijn kamer. Kijk ik om een hoekje zegt hij: kijk mam, mijn arm is een stukje beter.
    Hij beweegt hem beter dan gisteren nu, ik laat het zo voor vandaag.
    Bedankt voor jullie reacties.
     
  17. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu?
     
  18. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Nog steeds prima, hij beweegt hem aardig.
     
    birds86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina