Je kind eventjes in de auto laten wachten

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door DearDeer, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Laat jij je kind (kleine kind / niet zelf redzaam) soms in de auto alleen?

Peiling gesloten op 1 jun 2017.
  1. Ja bij uitzondering

    6 stem(men)
    16,7%
  2. Ja, gebeurt regelmatig

    1 stem(men)
    2,8%
  3. Nee

    29 stem(men)
    80,6%
  1. DearDeer

    DearDeer Bekend lid

    10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Naar aanleiding van een topic hier over de baby in een hete auto. En ook naar aanleiding van een gesprek met een vriendin.
    Mijn vriendin heeft 3 kinderen, 7 jaar, 5 jaar en 2 jaar.
    Een hoop geregel dus met brengen en halen bij school, Kdv, clubjes, vriendjes, etc.
    Ik was erg verbaasd, want zij vertelde me dat ze haar kinderen, of een, regelmatig in de auto laat zitten.
    Bijv bij ophalen bij Kdv, of vriendjes. En vooral als de jongste in de auto ligt te slapen.

    Ik snap de verleiding wel hoor. Je kindje die slaapt wil je liever niet wakker maken om 2 min iemand binnen op te halen. Maar ik was er echt verbaasd over dat zij dit vertelde. Had het niet verwacht.
    Omdat ik er op tegen ben.

    Natuurlijk heb je de hitte, in de zomer. Maar ook los daarvan vind ik not-done.

    Ik zou het eigenlijk heel graag willen begrijpen.
    Ik vraag me af, waarom ik hier zo sterk op reageer.

    Wat doen jullie? Wel of niet. Welke afweging maak je daarbij en heb je bepaalde 'maatregelen?
    Gewoon benieuwd hoe het in de praktijk gaat.
    Maakt het uit hoeveel kinderen je hebt, of je in een stad of dorp woont?
     
  2. DearDeer

    DearDeer Bekend lid

    10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    En, wat is dan de leeftijd waarop je ze wél even alleen kunt laten
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ehm.. als je je auto voor de deur parkeert en je kind ophaalt bij een vriendje, waarom zou je daar in godsbaam je andere 2 kinderen okk voor uit de auto moeten halen en vooral als er eentje slaapt.....

    Ik woon aan een pleintje, soms vergeet ik wel eens wat of moet ik even snel iets pakken thuis... dan parkeer ik mijn auto op de stoep bij het pleintje en ga ook even snel naar binnen...ik ga echt niet
    Mn 2 jarige losmaken die perse zelf naar de deur wil lopen en ondertussen 20 stokjes en steentjes tegenkomt en uitgebreid gaat bekijken om even iets te halen wat ik ben vergeten....


    In die voorbeelden die jij noemt zie ik echt het probleem niet....

    Uitgebreid boodschappen gaan doen, je kind uren in de auto alleen laten slapen en weet ik t vind ik niet kunnen nee...

    Overigens vind ik dat de hoeveelheid kinderen wel uitmaakt.... ik zie mezelf al gaan straks met 3 kinderen waarvan 1 peuter en 1 in de maxo cosi om ff iets binnen te halen wat ik vergeten ben... nou echt niet hoor
     
    renaatje86, Belle22 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  4. MvM1984

    MvM1984 Bekend lid

    27 jan 2011
    810
    1
    18
    Ik vind dat het idd afhankelijk is van waar je bent, wat je moet doen en waar de auto staat. Boodschappen doen laat ik ze absoluut niet zitten... Al denk ik wel dat mijn zoontje, 5,5 jaar, dat zou kunnen mits het niet te warm is. Bij Kdv ook niet, maar ook omdat de auto niet voor dedeur kan... Maar bij vriendje ophalen ofzo kan best. Onze zoon hebben we ook wel eens voor het huis in de auto laten zitten omdat hij aan het slapen was, vanuit keuken raam zicht op m. Was in de periode dat hij niet meer smiddags wilde slapen, maar het eigenlijk wel nodig had...dus als hij dan lekker zat te slapen... Zette we de auto op de stoep, gordel stoel open en de deur ook open
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik doe het niet bij bv de supermarkt, maar op onze parkeerplaats bij huis wel eens gedaan. Dan natuurlijk een raampje open, niet in de zon en ik heb continu zicht op de auto. Mijn oudste was een hele moeilijke slaper, als ze in de auto in slaap viel, liet ik haar lekker slapen. In het begin bleef ik er bij zitten, maar op een gegeven moment de babyfoon in de auto gezet en zelf naar binnen gegaan :D Echt geen moment onveilig geweest hoor.
     
  6. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hier zitten ze vaak even in de auto, als ik ga betalen na t tanken, als ik even snel de buurtsuper in ren, als ik snel iets ophaal of afgeef en als ze in slaap vallen. Alle keren heb ik zicht op de auto.
     
  7. Aislyn

    Aislyn Fanatiek lid

    16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Alleen als de auto in zicht blijft, in een vertrouwde omgeving en dan hooguit een paar minuutjes. (mijn jongste valt namelijk vaak in slaap tijdens de terugrit van boodschappen doen, en deze opruimen is een stuk makkelijker als zij nog in de auto ligt te slapen. Als ik haar wil overleggen wordt ze wakker. Ik zet dan de deur van de auto open, laat de voordeur open en laat haar slapen terwijl ik even snel uitpak.)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Alleen als ik zicht op de auto heb. Bijvoorbeeld tijdens het tanken, brief in de brievenbus..
    Laatste wilde hij in de auto blijven terwijl ik even de appie in moest en dit gebeurt dan niet. Hij is overigens 5 en een raam kan natuurlijk open blijven, maar er hoeft maar iemand langs te lopen met slechte bedoelingen. Ik heb in de appie geen zicht op mijn auto natuurlijk.
     
  9. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Allen met zicht, vertrouwde omgeving en open auto inderdaad. Als ik hiernaast even boodschappen ga doen moeten zij ook gewoon mee. En dat is nog een veiligere plek dan de auto.

    Hier voor de deur kunnen ze nooit oververhit raken (is overdekt). Maar zou ik ze ook niet langer dan 30 sec uit mijn zicht laten mocht ik iets belangrijks als mijn portemonnee vergeten zijn. Ze zijn nog wel erg jong. Zodra ze alleen buiten mogen spelen kunnen ze voor de deur wel even wachten zonder dat ik hem loop te stressen.
     
  10. Moeder2017

    Moeder2017 Actief lid

    2 jan 2017
    281
    2
    18
    Er is wel een verschil als je kindje even in de auto laten om snel iets te halen met raam of deur open dan je kind vergeten in een afgesloten auto

    Laatst bij de visboer nou ik heb vier kids heb auto aangelaten met airco me oudste is 10 en ik stond er naast

    Maar als ik snel na binnen moet iets pakken doe ik het ook maar boodschappen nee alleen als me oudste dus erbij is ren ik even na binnen wat ik vergeten ben of ik stuur hem

    Ga zelf maar is in een afgesloten auto zitten voor 5 min dat is echt niet te doen

    En sommige auto's als je die afsluit en je kindje beweegt gaat het alarm af

    En eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je je kind kan vergeten ik weet een ongeluk zit in een klein hoekje van onoplettendheid

    Maar naar je werk rijden en kind vergeten nee dat snap ik niet doe de maxi cosi dan voorin

    Vooralsnog vind ik het vreselijk voor se familie
     
  11. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Enige keer wanneer ik ze laat zitten is als ik aan het tanken ben en ga afrekenen.
    Maar ik tank 9 vd 10 keer bij een zelfpomp.
    Voor de rest neem ik ze altijd mee
     
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb 2 kinderen en moet zeggen dat ik ze zelden in de auto laat zitten en anders hooguit 1 minuut als ik bijvoorbeeld 3 tassen heb, dan parkeer ik de auto voor de deur en smijt ik eerst de tassen in de hal om vervolgens de kinderen te pakken.
    Tanken doe ik nooit als ik met de kinderen ben eigenlijk.
    Zie soms ook ouders die even snel een winkel in gaan terwijl een kindje in de auto ligt te slapen buiten het zicht van de ouder, snap dat ouders de neiging kunnen hebben om t kind te laten slapen maar zou ik persoonlijk niet doen.
    Was laatst met de kinderen onderweg, was een aardige rit en er moest er helaas 1 plassen (de ander sliep) Dus de jongste wakker gemaakt en met zn drieën gaan plassen bij de benzine pomp, heel vervelend maar no way dat ik haar achter laat.
     
  13. DearDeer

    DearDeer Bekend lid

    10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je je kind ophalen ook niet snel kan doen. Je bent toch altijd een paar minuten binnen. Em wat als de juf nog wat wil zeggen ofzo? Of je kind zit net lekker op de wc. Het duurt toch snel langer dan je hoopt
     
    Lieke1989 en MaMa vinden dit leuk.
  14. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Zelfde als de meeste reacties hierboven. Als ik iets ben vergeten of bij het afrekenen van tanken ga ik ze niet helemaal uit de auto halen. Als ik iets moet doen dat langer dan 5 min duurt neem ik ze er mee uit, behalve als ik constant zicht heb op de auto.
     
  15. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik deed het wel, maar dat is alleen in specifieke gevallen. Bijv bij tanken, of bij die ene drogist met een parkeerplek voor het raam. Nu laat ik de jongste (5) niet meer alleen, hij zit niet meer in een stoeltje vast (wel autogordel). Hij is nogal avontuurlijk ingesteld. Als ik hem even alleen laat, dan staan op zijn minst de alarmlichten aan :D
     
  16. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik doe het soms. Bij het ophalen/brengen van de oudste naar de Bso laat ik ze meestal zitten.
    Auto staat voor het raam van zijn groep geparkeerd en ik ben altijd wel vrij snel heen en weer.

    Bij het kdv doe ik het niet. Auto staat ietsje verder (wel zelfde terrein) en de kinderen zitten op de eerste etage. Daar blijf ik ook vaker kletsen.

    Tanken laat ik ze ook zitten.
    Hangt allemaal af van de temperatuur, heb ik uitzicht op de auto, hoeveel kinderen heb ik mee etc.
    Aantal kinderen maakt zeker uit. Daarnaast woon ik in een middelgrote stad.
     
  17. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bij even betalen tijdens het tanken blijft mijn dochter in de auto, maar dat is maar heel kort. Als ik even een winkel oid in moet, gaat ze sowieso mee. Al vanaf het begin. Bovendien laat ik de deuren altijd open (van het slot) als mijn dochter nog in de auto zit. Ik ben ook wel eens mijn portemonnee vergeten. Dan zet ik mijn auto voor de deur, ren ik naar binnen en weer terug (appartement op de begane grond, vanuit het raam zicht op de auto). Als ik echter 3 trappen op zou moeten, zou ik mijn dochter wel uit de auto halen. Het is heel erg afhankelijk van de situatie
     
  18. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind dat iedereen die hier aangeeft een kind in de auto te laten zitten bij het afrekenen bij het tanken, ook regelmatig zou moeten invullen.

    Maar goed, dat telt dan blijkbaar niet. Waarom eigenlijk niet? Je bent dan weg van de auto, het kind zit erin en het is openbaar terrein.

    Ik heb wel regelmatig ingevuld. Als ik 's ochtend mijn dochter afzet op het kdv, blijft mijn jongste zoon van 3 jaar in de auto zitten. Het is een privé-terrein, ik parkeer voor de deur, het is dan nog koel (graadmeter is dat de airco niet aanschiet als ik thuis weg rijd) en het kost nog minder tijd dan het afrekenen bij het tanken.

    Bij het winkelen blijven ze niet in de auto zitten, als de airco aanslaat blijven ze niet in de auto zitten en ik tank niet alleen met kinderen in de auto.
     

Deel Deze Pagina