Je veiligheid op het internet

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Zoals ter sprake is gekomen in het biechttopic, open ik hier een topic over je veiligheid op het internet. We hebben allemaal dagelijks met computers, internet, smartphones etc te maken. Maar weet je wel wat je doet? En is dat allemaal wel veilig? Is je privacy gewaarborgd, en hoe kun je dat verbeteren?

    [​IMG]

    Op deze topic kunnen we daar wat meer over uitwijden. Hier kan dan info geplaatst worden, en tips en trucs gedeeld worden. Ook kun je hier dan vragen stellen die ik (en hopelijk ook andere dames met verstand van zaken) kunnen beantwoorden.

    Zijn er onderwerpen waar je graag meer over wil weten? Heb je een aantal vragen? Laat het dan hieronder even weten. Dan kan ik daar vanmiddag alvast mee aan de slag / op de lijst zetten.

    [​IMG]

    Ik hoor het graag! :thumup:
     
    Bailief, Vitamientjuh, Zonnestralen en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Goed topic. Zo gauw even geen vraag, maar ik volg.
     
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Als je het goed vind, kopieer ik even de link van @boogiebril en mijn reactie daarop, in dit topic.

    Heel duidelijk, mooie voorbeelden!
    Hier gaat men uit van hackers met kwade bedoelingen, maar het verzamelen van informatie wordt ook gedaan door legale industrie. Je geeft je rechten of je eigen informatie weg door akkoord te gaan met allerlei onduidelijke voorwaarden voor diensten en cookies. En dat gaat in de nabije toekomst weer bij je terug komen. Risicotaxatie kan heel gemakkelijk gemaakt worden voor verzekeraars, als je je persoonlijke informatie weggeeft. Niet in je voordeel. Een basisverzekering mag niemand geweigerd worden, maar aanvullende verzekeringen wel. Daarop zit geen acceptatieplicht. Terwijl je die waarschijnlijk júist nodig hebt wanneer je iets mankeert. Het is maar een voorbeeld. Ik denk dat er steeds meer mogelijkheden gevonden gaan worden voor het commercieel gebruik van persoonlijke informatie. Want als de dienst waarvan je gebruik maakt, gratis is, dan kun je ervan uitgaan dat jíj het product bent.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.617
    113
    Op mijn werk heb ik een keer een workshop gevolgd van een ethisch hacker. Waar ik het meeste van schrok, is dat telefoons automatisch verbinding maken met een eerder gekozen netwerk en dan alleen checken op naam.

    Dus je komt bij de Ikea en logt daar in en klikt aan: automatisch verbinden. Als je een keer in de trein bent en iemand (hacker) heefteen netwerk aangelegd met de naam Ikea, dan verbindt je telefoon automatisch erbij. Die persoon heeft dan toegang tot behoorlijk veel gegevens en mogelijkheden...
     
    Zonnestralen, Deliana en Manque vinden dit leuk.
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik heb een VPN op al mijn telefoons en tablets. Ook bij mijn man. We gebruiken dus nooit een open verbinding zelfs als het een openbare wifi is.
     
    Manque vindt dit leuk.
  6. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Nu ben ik dus nieuwsgierig hoe dat dan werkt met zo’n vpn? Hoe krijg je dat voor elkaar etc
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Eveneens surf ik het internet altijd met de incognito of privacy stand in de browser, en van nog via de VPN. Heel bijzonder, als je bijvoorbeeld naar vliegtickets zoekt kun dat beter de geheime stand doen. De cookies op de site zorgen ervoor dat jouw voorkeursvluchten onthouden worden en dan worden ze niet veel goedkoper. Dus bij alle websites met flexibele prijzen kun je beter in privacy stand browsen
     
    Vitamientjuh, HooyoShimbir en Manque vinden dit leuk.
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik heb een betaald VPN, NordVPN. Dat betaal ik 1 x per jaar en ik heb een account. Op mijn mobiele apparaten heb ik een App om het in te schakelen. Op mijn laptop via een geïnstalleerd programma.

    Ik kan kiezen welke server ik wil ook in wel land. Is ook handig als je op vakantie bent, Ziggo en Netflix denken altijd dat ik Nederland ben (want Nederlands IP) dus ik kan gewoon kijken.
     
    BabyFG en Flamingooo vinden dit leuk.
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik ben echt heel erg op mijn privacy, sorry :D

    Als je geen VPN hebt moet je in ieder geval privacy gevoelige dingen, zoals bankieren via je telefoon, doen via 4G. Dus gewoon wifi uitschakelen als je dat doet. Mijn vuistregel bij alles is: als je niet wil dat anderen de informatie kunnen zien (wachtwoorden, bankafschriften) dan via een VPN of via 4G als het niet anders kan. Nooit via netwerk dat jij niet beheert.
     
    BabyFG vindt dit leuk.
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ik volg! :)
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    #11 Riverdale87, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    Ik volg en ga hele domme vragen stellen. :o:

    Ik verbind altijd overal met elke WiFi. Kan ik op mijn iPhone ergens een lijst vinden waarin ik al die netwerken kan laten ‘vergeten’?

    En, wat is een VPN? Is dat dan hetzelfde als de privacy stand?
     
    Marchella en Treez vinden dit leuk.
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zal één van de weinige zijn en vooral ook als naïef neer worden gezet maar ik kan er werkelijk geen moment wakker van liggen dat mensen mijn gegevens zouden kunnen hacken.

    Als men blij word van een lege bankrekening of ze vinden het leuk om te zien waar ik op google of wat dan ook dan doen ze maar. Ik vind het allemaal een beetje overdreven eerlijk gezegd.

    Ik gebruik bij bepaalde websites wel VPN maar dat heeft niets met de privacy te maken maar meer vanwege rechten die wij dan in Nederland niet hebben en het dus vanaf een Nederlands IP adres niet kunnen zien.
     
    Anouk2005 en Marchella vinden dit leuk.
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.448
    113
    Totdat je wel een volle bankrekening hebt of privéfoto's of bepaald werk.
     
    Treez vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Het punt is niet dat zij blij worden van een lege bankrekening. Maar dat jij dat niet wordt als ze je gegevens hacken en je rekening plunderen.
    Ik neem niet aan dat je platzak bent nl. Je zult vast geld op je rekening hebben en 1 of meerdere spaarrekeningen?
     
  15. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik heb hier echt geen verstand van. Ik sluit mij aan bij de vragen van @Riverdale87

    Ik schrik nogal van het feit dat ik zo makkelijk gehackt kan worden en ze bijvoorbeeld mijn bankrekening kunnen plunderen. Ontzettend naïef waarschijnlijk, maar ik had de illusie dat dit allemaal wel goed beveiligd zou zijn :oops:.

    Ik ga volgen om te ontdekken wat ik kan doen om mijzelf beter te beveiligen.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  16. Manque

    Manque Niet meer actief

    #16 Manque, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2018
    Hackers met verkeerde bedoelingen kunnen je ook in de schulden helpen als je géén geld op je rekening hebt. En het gaat niet alleen om de foto's die je op Facebook zet, maar degene die je voor jezelf probeert te houden, op je telefoon. En dat is echt nog maar het begin.

    Ik zie het maar zo: je doet toch ook de gordijnen dicht als je jezelf wil omkleden? En als een wildvreemde op straat vraagt of hij even je telefoon en je laptop mag doorspitten, dan zeg je toch ook nee?
     
    KleineLai, Juul75 en Treez vinden dit leuk.
  17. Manque

    Manque Niet meer actief

    En anders kun je nog roodstand of een creditcard aanvragen bij je bank. Dat is vaak met 1 druk op de knop geregeld, daarvoor hoef je niet in persoon naar een loket ofzo.
     
  18. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik ken de iPhone niet, dus geen idee. @iMoeder weet dat wel, denk ik.
    En wat VPN is, kun je hier lezen:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_Particulier_Netwerk

    Je kunt VPN niet vergelijken met bv het incognitoscherm van je browser. Als je surft via Google, bewaart die sowieso gegevens over je online gedrag, ongeacht die incognito-functie.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Openbare netwerken vergeten op een android: netwerk aanklikken en op 'vergeten' drukken. Bij een iPhone is dat hetzelfde. Het beste is om je te wennen wanneer je weg gaat van het netwerk het te wissen. Het netwerk moet namelijk wel in bereik zijn ook te kunnen vergeten, en zo kun je ongemerkt al via dit netwerk internetten.

    2 algemene tips: netwerken direct wissen je aanbrengen altijd de wifi uit te hebben en pas bewust in te schakelen als je verbinding wilt. Of altijd een VPN aan.

    VPN: virtual private network. Je maakt hiermee je eigen beveiligde verbinding en maskeert jouw IP nummer waardoor niemand jouw internet gedrag kan herleiden tot jou zelf. www.vpngids.nl/vpn-info/hoe-werkt-een-vpn-verbinding/?gclid=Cj0KCQjwrZLdBRCmARIsAFBZllFWtehaoEX2O19kqXeTEp5V00oDGIGhO8CetWTO7Wm57JGxXvChJuQaAn-lEALw_wcB
     
    BabyFG en Riverdale87 vinden dit leuk.
  20. Marchella

    Marchella Niet meer actief

    Lief van je dat jij al die "domme" vragen stelt. Dan hoef ik het niet te doen.. :oops::p

    Ik had bijvoorbeeld al nog nooit gehoord van een incognitoscherm van je browser...

    Ohhhhh en blijkbaar moet ik dus ook niet te pas en te onpas al die cookies accepteren. Wat een doos ben ik toch ook.
     
    Riverdale87 en RoBiJe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina