Jonge werkende mama's van 1 naar 2 kinderen...Zwaar??

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door xjeannii, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Jeanny en ik ben 23 jaar.
    Ik heb een zoontje van bijna 9 maanden.
    Ik werk 28uur als verzorgende in een verzorgingstehuis.
    Mijn vriend en ik willen graag een 2e kindje, hij is overgens 24 jaar oud.

    Ik hoor verschillende verhalen van kennissen waarvan de een zegt; "een 2e is makkelijker dan de 1e" en sommige zeggen juist "het is 2x zo zwaar"

    Soms vind ik het nu al zwaar om van alles te plannen. het huishouden, werk, vrienden en familie. en dan wil ik soms ook eventjes "me-time" zo noem ik dat dan..

    Hoe ervaren jullie dat en wanneer zijn jullie ongeveer begonnen met klussen voor een 2e?

    Graag hoor ik jullie mening.

    Liefs
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Zoals je ziet ben ik nu net zwanger van ons 2e kindje. Ons zoontje is net 3 als de 2e geboren wordt, als alles uiteraard goed mag gaan.
    Ik werk ook als verzorgende in een verpleeghuis, eerst 24 uur, maar sinds de zomer nog 20 uur.
    Ik vind de combinatie van onregelmatige diensten (en dus voor je kindje ook onregelmatige opvang) soms ook best pittig. Aan de andere kant soms ook wel weer lekker, doordat je door de weeks soms zomaar een paar dagen vrij bent, maar de weekenden zijn wel weer lastiger doordat ik om het weekend moet werken en dat dan soms nog moet combineren inderdaad met verjaardagen en feestjes e.d.
    Wij hebben bewust gewacht tot ons zoontje 2 jaar was en daarna heeft het dus nog een paar maandjes geduurd. 1 van de zaken die meespeelde is dus wel het feit dat ik ook werk. Als ik thuisblijfmoeder was geweest, was er wellicht al sneller een 2e gekomen, maar die optie hebben we hier niet, ook mijn inkomen is nodig. En daarbij zijn we nog jong, vond ik het 1e jaar best pittig en ben ik bij de 1e zwangerschap ook best misselijk geweest. Dit leek mij pittig te combineren met een baby/dreumes en lijkt mij dus allemaal wat makkelijker te combineren met een peuter.
    Maar goed, hoe het echt is kan ik pas over een paar maanden zeggen.
    Maar vanmorgen was ik niet lekker, misselijkheid komt alweer op zetten en dan zet ik zoontje voor de tv met een boterham en een beker drinken en dan kan ik zelf dus ook even een uurtje op de bank liggen. Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar wel praktisch in een situatie als deze.
     
  3. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    @olifantje1991

    Ik snap je volkomen! Ik werk normaal gesproken ook meer avonddiensten zodat ik overdag nog bij mijn zoontje kan zijn. Werk meestal dan maar 5 dagdiensten in de maand.

    Deze maand werk ik toevallig meer dagdiensten en ik merk gelijk dat ik dit toch een stuk zwaarder vind.

    Wij wilde altijd graag snel een 2e kindje, mijn vriend nog steeds, maar ik zie dat ook niet zitten.
    Net wat jij zegt... als thuisblijfmoeder is dat toch wat gemakkelijker &ook als je inderdaad misselijk bent of last hebt van andere kwaaltjes is het makkelijker als je een peuter hebt.

    Ik hoop voor je dat de misselijkheid niet te lang duurt en pedagogisch of niet, je moet ook aan jezelf denken :)

    Werk je ook nachtdiensten? Ik ga binnenkort 1tje meedraaien, ben benieuwd.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    ik was ook vrij jong toen ik oudste kreeg, 24. Tweede kwam toen oudste 20 maanden was. Op zich gaat de tweede best vlot in het ritme mee. Maar als je aangeeft dat je het eigenlijk ook nodig hebt om wat me-time te hebben dan is dat toch wat anders. Want met een beetje pech hebben ze niet dezelfde slaapje (was bij ons dus niet, ze wisselde elkaar netjes af). Oppas vond ik toch ook net wat lastiger (een kindje ergens kwijt kunnen voor iets anders dan werk voelde toch anders dan twee kwijt kunnen). Je bent gewoon continue bezig.
    Toch hebben wij destijds er wel bewust voor gekozen. Juist omdat we al in de luiers zaten, dan maar meteen door ;)
    Het leek ons leuk dat ze wat aan elkaar hadden. Nou erg leuk, ze kunnen wel wat met elkaar maar ze zijn ook wel zo ontzettend verschillend dat ze vooral ruzie hebben, kuch.
    Dus tja, het blijft gewoon een keuze die je moet maken. Het heeft beide voors en tegens.
    Ik werkte/werk overigens 16 uur in de zorg. Ik heb dat zelf ook wel echt nodig, wat meer thuis zijn. gelukkig kon dat financieel ook.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Nee ik werk geen nachtdiensten en ook mijn dagdiensten zijn op 1 hand te tellen. Dat is nu sinds een paar maanden zo en ik vind het heerlijk (overigens heb ik nachtdiensten nooit gedraaid hoor). Maar gewoon het 's morgens thuis kunnen zijn vind ik ideaal en daardoor hoeft ons zoontje ook niet zoveel en lang naar de opvang of super vroeg uit bed, al is hij er gelukkig altijd heel makkelijk in geweest.
    Maar je moet daar samen ook een keuze in maken die bij jullie allebei past. Wij zaten gelukkig aardig op 1 lijn. Bespreek eens goed met je vriend waarom jij een 2e nog niet ziet zitten. Vertel hem dan ook wat je evt. van hem nodig hebt daarin. Ik merk dat verwachtingen naar elkaar uitspreken ook altijd heel belangrijk is. Mannen denken heel anders dan wij vrouwen en denken over sommige dingen niet zo (na) als wij vrouwen. ;)
     
  6. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Dank jullie beide voor jullie tips!

    @spruitje80 Als ik jou zo hoor dat je kindjes om en om sliepen en je weinig tijd voor jezelf had enz pfff daar moet ik nog ff niet aan denken.
    Vind het wel heel knap dat je dat hebt kunnen doen hoor.
    Zit je er dan nooit weleens doorheen want je hebt zo te horen bijna geen rust...
    maar het lijkt me ook erg leuk en dan zit je inderdaad toch al in de luiers.
    gelukkig werk je "maar" 16 uur dat scheelt een hele hoop!

    @olifantje1991 Precies dat heb ik ook mer de avonddiensten. ik begin pas half 4 en kan dus lekker heel de dag bij mijn zoontje zijn.
    Idieaal is dat he? Je kan zelf ook nog "uitslapen"

    &ik ga het zeker even met mijn vriend erover hebben dat ik eerst van daley en hem wil genieten en dat ik er nu voorlopig nog niet klaar voor ben...
    Dankjullie wel.

    xx
     
  7. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Hier ook een werkende moeder in de zorg. 20/28uur.

    heb nu 2 dochters 1 van 2,5 jaar en 1 van 6 maanden
    er zit 2 jaar tussen de dames. Toen de oudste 1 was wilde we graag een 2de kindje

    Het is voor mij een stuk drukker. De eerste is echt een voorbeeldkind geweest. Kon overal met haar naartoe. Ze sliep overal en huilde bijna nooit.
    De tweede is helemaal het tegenovergestelde. Huilt veel, wil nergens anders slapen als in een bed. Welk bed maakt niet uit. Maar niet in de auto, kinderwagen enz.
    ik kan het werk wel goed combineren met het werk van mijn vriend. Die werkt ook in ploegen. Als hij late heeft heb ik vroege en andersom. Heel af en toe als ze erop het werk niet uitkomen draai ik een nachtdienst. Net zoals nu. nu zijn de kinderen uit logeren bij mijn schoonouders. Maar kan op 1 hand tellen hoe vaak ik nacht heb in 1 jaar.
    Ik vind het wel pittig zo wat kort op elkaar maar ben er ook wel erg blij mee. Ze hebben dalijk veel aan mekaar dat merk ik nu al.

    en over Me-time gesproken dat ken ik dus niet meer. Ofja niet is een groot woord. Maar het komt weinig voor. Maar ik heb daar persoonlijk ook niet heel veel behoefte aan.
     
  8. Chant26

    Chant26 Actief lid

    31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 26 en heb 2 kids van 4 en bijna 2 jaar.
    Ik vond de 1e een makkie! Was een dochter en de eerste maanden huilde ze veel maar daarna werd ze een makkelijk kind. Toen de 2e kwam vond ik het echt wennen. Was een zoon en hij was heel wat drukker en behoorlijk driftig. Ik vond het echt heel zwaar met 2 kids.
    Nu mijn zoontje bijna 2 is wordt het allemaal weer wat makkelijker.
    Het grote verschil vind ik dat je bij 2 kinderen bijna geen tijd meer voor jezelf hebt.
    Bij 1 kind heb je momenten zoals slaapjes, of wanneer manlief met kind wat gaat doen of naar bed brengt etc. Dat je wat voor jezelf kan doen. Met 2 kinderen zit je pas stil zodra ze savonds in bed liggen. Je bent constant druk.
    Tenminste dat is mijn ervaring. Ik hoor het ook veel om me heen dat anderen het ook zwaar vinden. Maar dat hoor je pas wanneer je er zelf over begint 🙈
    Maar goed ik denk dan maar het zijn even tropenjaren. Wij willen zelfs alweer voor een 3e gaan. Ik vraag me wel eens af of ik dat ga trekken maar goed ze worden heel snel groot die drukke tijd ben je zo weer voorbij..
    Succes met jullie keuze!
     
  9. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Pff een derde haha moet er niet aan denken nog!!
    komt misschien omdat ik nu een zoontje heb wat heel erg druk is en veel aandacht vraagt.
    Hij slaapt overdag niet veel zon 1.5 uur dus ben al vollop met hem bezig.
    Mijn moeder zei altijd :"ik hoop dat je op een dag een kind zoals jezelf krijgt"
    Nou die heb ik dus.
    Stiekem hoop ik dat als we voor de 2e gaan, dat die dan wat minder druk is...maarja kan er beter niet vanuit gaan.

    Maar idd je hebt bijna geen tijd voor jezelf..
    hoe ga je douchen? schoonmaken, boodschappen etc...?
     
  10. Chant26

    Chant26 Actief lid

    31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja dat zei ik ook heel lang haha!! Een 3e echhhht niet 😂
    Tot 2 maanden geleden, toen begonnen die eierstokken weer te rammelen..

    Maar idd, boodschappen doen we altijd met zn 4en op zaterdag of 1 van ons alleen zonder kids. En douchen savonds zodra de kids slapen.. het schoonmaken schiet er wat meer bij in.. vooral omdat de was echt heeeel veel is en ik alleen daar al een dagtaak aan heb pff..

    Maar ze zeggen dat de overgang naar 3 kids niet zo heftig is dan die naar 2! Omdat je met 2 toch al heel druk bent en een 3e dan makkelijk er bij gaat. Naja we zullen zien
     
  11. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Hahaha, jaaa ik snap het wel... Hier net zo hoor!
    wel erg leuk voor je nog een kleintje erbij.
    Je bent inderdaad toch al druk dusja die 3e kan er zo bij.

    Ik hou wel van een schoon en fris huisje dus dat zal ik meer los moeten laten dan. Heb ik nu al moeite mee haha.

    Geniet van je zwangerschap!
     

Deel Deze Pagina