Kat & baby, hoe gaat dat?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door jeshh, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Het duurt nog even, maar toen een van onze twee katten daarnet het gekken-uurtje had, vroeg ik het me toch even af.
    We hebben dus twee katten. Kater 1 is nu 13 jaar oud, een rustige rooie kater die het wel fijn vindt om te knuffelen, maar over het algemeen gewoon rustig de dag door komt. Van hem verwacht ik dan ook geen problemen.
    Kater 2 daarentegen... Hij is nu anderhalf jaar oud en echt een wildebras. Vliegt regelmatig door het huis, is super-nieuwsgierig en toen ik de maxi-cosy in de woonkamer neerzette na aankoop zat hij er al bijna in. Ook van die grote supermarkt-shoppers vindt hij erg leuk (zit hij het liefste in) en nou ja, deze kat is gewoon een beetje gek.

    Wie van jullie heeft ervaring met zo'n wildebras in combinatie met een pasgeboren baby? Gaat dat rustig of moet ik hem echt bij de baby vandaan houden? Ik zie het namelijk zo voor me dat hij in het ledikantje springt bovenop de baby.. Of met zijn nageltjes per ongeluk in dat verse baby-velletje.. Hebben jullie advies?
     
  2. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Niemand? :)
     
  3. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Mijn broer had een kat en een baby, maar aan het gebruik van het woord 'had' zie je al dat het niet goed is afgelopen :rolleyes:

    Ik weet niet wie wie meer haatte, de kat de baby of de baby de kat. In ieder geval ging het voor geen meter. Ze hebben het heel lang (maanden en maanden) geprobeerd en er zelfs een soort kattendeskundige-mevrouw bijgehaald, maar het werd gewoon niets. Het begon al vroeg met krabben door de kat, plassen in de kinderwagen en maxi-cosi :eek:, etc. Zodra de baby meer mobiel werd was diens hoofddoel ook de kat dwars zitten (wraak nemen, denk ik ;))

    Uiteindelijk hebben ze besloten dat het zo niet langer kon en is de kat verhuisd... Voor die tijd was het op zich een prima beest, maar al wel erg hyper en speels. Kon bijvoorbeeld soms ook ineens van achter de bank in je nek springen en een klauw op je hoofd planten. Dus zachtzinnig was -ie al nooit. Maar bijvoorbeeld wel 'zindelijk', voordat hij in de baby's spullen ging plassen. Overigens bij de nieuwe eigenaar ook gewoon weer op de kattenbak. Het was gewoon een mismatch o_O
     
  4. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Aah, wat naar zeg... Nooit fijn om zo'n besluit te moeten nemen, maar wel heel begrijpelijk. Wel fijn dat het bij de nieuwe eigenaar wel weer goed ging.

    Het geeft me weinig hoop.. Die van ons is ook van het onverwachte-in-je-nek-klimmen en je tenen grijpen.. Ik hoop echt zo dat het wel gaat werken. Ondanks dat het een idiote kat is zou ik hem niet willen en kunnen missen.
     
  5. Lentekriebels

    Lentekriebels Fanatiek lid

    15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Hier ook een kat en dat gaat prima. Wel meteen duidelijk maken dat het bedje enz. van de baby verboden terrein is. Mijn zoontje wil de kat altijd aaien, soms wordt er dan uitgehaald of gebeten als hij aan z'n pootjes komt of te hard aait, maar nooit echt hard. De kat negeert en ontwijkt hem over het algemeen en is de eerste tijd na de geboorte echt wel 'bozig' naar mij geweest, echt alsof hij zich vervangen voelde, dat is nu ook wel over.
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb ook 2 jonge katten, voordat dochter werd geboren (en nog steeds) willen ze in de maxi cosi of kinderwagen liggen. Echter doen ze dit echt niet als er een kind in zit/ligt. Toen we de box hadden opgezet hebben we wel ballonnen in de box gelegd zodat de kat er niet in kon gaan liggen.
    Zo ken ik nog een hoop mensen met baby's en katten, en nooit slechte ervaringen gehoord.
     
  7. Yvke86

    Yvke86 Fanatiek lid

    11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Hier ook een baby (ondertussen peuter) en kat.
    Toen we de box hadden opgezet inderdaad balonnen in de box gelegd.
    En de maxicosi buiten bereik vd kat. De maxicosi stond altijd op de gang.
    Toen de baby er eenmaal was, iedere avond een vuilniszak op het boxkleed gelegd. Anders lag de kat er iedere avond in ja. Vind ik zooo vies kattenharen op een kleed waar de baby nog moet liggen.
    Kat ook gewoon zijn aandacht geven en erbij betrekken. Niet steeds wegjagen en nageltjes knippen ;) komt vast goed hoor.
    Wij hebben ook 2 honden en met alle dieren gaat het prima.
    Onze peuter en dieren zijn 2 poten en 2 handen op 1 buik :)
     
  8. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Goede tip van de ballonnen! Dat gaan we zeker doen. Hoewel onze kleinste graag met ballonnen speelt, haha ;)
    Een vuilniszak over het boxkleed / MC / kinderwagen is ook een heel goed idee. Ik zie het zo voor me dat ze 's nachts beide ergens een zacht lekker plekje op gaan zoeken :)
    Nou ja, het wordt dus afwachten. Dank voor jullie reacties!
     
  9. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Hier twee katten waarvan eentje een hekel aan kleine kinderen heeft. Maar die loopt zelf ook weg mocht het kind te ver gaan. Verder inderdaad de kinderwagen en lekkere zachte dekentjes afdekken.

    Ik zou de kat niet bij de baby weghalen. Laat hem eventjes ruiken aan de babykleding etc. Pas wel op dat de kat niet op de baby gaat liggen.
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wij hebben drie katten en drie honden.

    Gaat perfect. Allemaal lief voor onze zoon.
     
  11. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Dank jullie wel voor de reacties! Aan de kleertjes laten ruiken (als de beeb geboren is lijkt me?) is ook een goeie!
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Wij hebben 2 katten (9 en 11 jaar) en nu een "baby" van inmiddels 3,5 jaar :D

    De katten zijn altijd wel op zichzelf geweest maar wel erg aanhalerig naar ons toe.

    1 kat is tijdens de bevalling onder het bed geschoten. Zij heeft hiervan een trauma aan overgehouden. De eerste weken helemaal niet gezien , toen we haar zagen had ze haar buik kaal gelikt door de stress. Inmiddels zijn we 3,5 jaar verder en mijn dochter heeft haar nog nooit mogen aaien. Wanneer ze elkaar zien begint de kaart vaak te blazen.
    Sinds kort neemt ze wel een snoepje van haar aan. De kat gedoogt mijn dochter maar daar is dan ook alles mee gezegd. Gelukkig komt de kat nog wel gelukkig over en als mijn dochter niet beneden is, is ze weer een knuffelkat.

    De andere kat heeft een tijdje nodig gehad om te wennen maar heeft wel altijd afstand gehouden. Sinds mijn dochter ongeveer 2,5 jaar is mag ze hem aaien en zoekt hij haar ook op.

    Ballonnen in de box en wieg /ledikant zou ik zeker doen.

    Hier dus niet zo'n positief verhaal, vooral de start niet.
     
  13. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Wij twee jonge katten maar ze kijken niet eens om naar ons zoontje en de kinderwagen en maxicosi altijd in de gang, slaapkamerdeur dicht en spullen in de box. Bij ons geen vuilniszak want daar plassen ze op

    We hebben een poes en een kater, in de kraamweek moesten we goed op de poes letten van de kraamzorg omdat die moedergevoels kan ontwikkelen voor de baby en er dan op wil ligt ....maar ze heeft dus totaal geen aandacht.
     
  14. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Hier 2 jonge katten van 2 jaar en een baby op komst.
    Hoewel ze totaal geen interesse tonen in mijn zwangerschap (tsss :p ) , vinden ze het wipstoeltje en de maxi-cosi wel heel leuk. Perfect plekje voor ze om te slapen natuurlijk :) Dit sta ik niet toe maar ze mogen wel ruiken en kijken.
    Ik ben zelf van de aanpak 'alles en iedereen op 1 hoop'. Hoewel ik niet wil dat de katten naast de (newborn) baby slapen, vind ik het niet nodig om ze panisch uit elkaar te houden. Ik ben niet bang voor katten haren.
    Betreft het gekke uurtje: lekker laten razen en een oogje op de baby houden. Desnoods baby bij je houden of zo :)
     
  15. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Oh nee, panisch ben ik zeker (nog ;) ) niet hoor en ik ga ze niet bij voorbaat al uit elkaar houden. Dat werkt toch niet met die kat van ons. Thanks voor de tips!
     
  16. Hinti

    Hinti Fanatiek lid

    29 dec 2015
    1.463
    207
    63
    Vrouw
    Hier 2 katten en we gaan het bijna beleven..

    Hoe reageren Julie katten normaal op kinderen? Hier bijv bekijken ze van een afstand en als ze het beu zijn gaan ze zelf naar een andere kamer. Wij zeggen ook altijd tegen de kinderen niet onder de tafel kruipen als ze op de stoel liggen en als ze naar de garage gaan dan hebben ze rust nodig. Dat is hun ruimte. En dat gaat erg goed.

    We hebben de box al weken staan en kinderwagen ook al aantal weken in de kamer staan zodat zij ook kunnen wennen aan de geuren. Ze gaan er regelmatig snuffelen maar echt erin nog niet. Wel 2 ballonnen in de box gedaan.

    Denk dat je een kat wel goed kunt voorbereiden. Betrekken bij wat je doet. Als ik in mijn verlof boven op het kamertje bezig was nam ik ze mee dan gingen ze bij mijn voeten liggen maar dan sluit ik ze niet buiten.

    Als je met de baby thuis komt maxi cosi pp de grond en erbij blijven maar wel rustig laten ontdekken. Dan komt het vast goed!
     
  17. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Dank je wel voor de tips Hinti!

    Onze katten zijn niet echt kinder-katten, ze rennen het liefst zo ver mogelijk weg. Maar dat is natuurlijk niet eigen.. Nou ja, we zien wel. Met alle tips hier moet het hopelijk toch lukken :)
     
  18. ElinevK

    ElinevK Bekend lid

    29 jun 2016
    771
    751
    93
    Vrouw
    Hier een baby van twee weken en twee katten in een appartement. Dit gaat prima! Bij thuiskomst uit het ziekenhuis laten snuffelen aan de maxi cosi in alle rust. Verder proberen we de katten zoveel mogelijk aandacht te geven als we de baby niet vasthebben. Vanaf week 20 stond hier de box ook met ballonnen, het beste wat we hebben kunnen doen! Zodoende hoefden de katten te wennen aan de baby en niet aan allerlei nieuwe spullen én een baby. Of het heeft geholpen weet ik niet maar twee weken voor de bevalling hebben we feliway in het stopcontact gedaan.
     
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Je moet ze rustig laten wennen/ snuffelen aan elkaar en niks forceren... zet de kat bijv. niet zelf bij de baby, maar geef de kat de tijd om te wennen.
    Geef ook nog voldoende aandacht aan de kat. Wij hebben een oudere kater en die ging zich afzonderen.. kroop telkens weg in de bijkeuken.. m'n man heeft geprobeerd hem zo veel mogelijk erbij te betrekken en oo schoot te laten... gelukkig trok hij bij toen de grootste drukte voorbij was. En nu komt hij er gezellig bij zitten :)
     
  20. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    O nog een tip mochten de katten wel bij de kinderwagen en mc in de buurt komen als jij er geen zicht op hebt doe de regenhoes erover heen kunnen ze er niet in. Onze katten vonden dat namelijk heerlijke kattenmandjes! Verder vind onze kleine de katten geweldig, twee rennen meteen weg als ze der aankomt en met de andere mag ze alles doen gek beest.
    Maar je kan het niet altijd goed voorspellen hoe het gaat, wij hebben Maine Coons en dat zijn vaak vriendelijke reuzen. Ik vond het spannend en ik laat ze nog steeds niet alleen met haar want het blijven gewoon beesten die altijd gekke dingen kunnen doen als ze ik het nauw gedreven worden. En zorg ook dat de katten aandacht krijgen van jullie, want ze kunnen echt anders jaloers worden.
    Geniet ervan en hopelijk gaat het allemaal goed!
     

Deel Deze Pagina