vis en peper

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Brigitte1985, 25 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    Hoi,

    Weten jullie of het eten van (surinaamse) peper schadelijk is tijdens de zwangerschap?

    Ik ben geen visliefhebber, het enige wat ik eens in de zoveel tijd lekker vind is haring en sardines uit blik. Op verschillende sites zie ik dat dit beide vette vissoorten zijn, mag dit dan nog wel 2 keer per week?

    Bedankt voor het reageren!

    Brigitte
     
  2. Bri

    Bri Niet meer actief

    Peper is niet schadelijk.
    Haring en sardines zijn ook prima. Het is inderdaad vette vis en hoewel er onderzoeken zijn die het tegenspreken, gaan de meesten er toch van uit dat vette vis gezond is voor jou en voor je kindje. Uit blik kan sowieso geen kwaad, bij rauwe vis (zoals haring) is het altijd even opletten dat het écht vers is.
     
  3. nijntje1984

    nijntje1984 VIP lid

    15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Dit is een interessant topic! :)

    Makreel uit blik (met chilisaus, jammie jammie! :D), mag dat dan ook? Want volgens mij is die vis dan ook al bereid. Kan me niet voorstellen dat ik steeds rauwe vis at.
     
  4. danif

    danif Fanatiek lid

    10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Vis uit blik wordt heel heet verhit om lange houdbaarheid te garanderen. Je mag dat gewoon eten.
     
  5. nijntje1984

    nijntje1984 VIP lid

    15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Oh geweldig!!! Bedankt voor je antwoord! :)
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Je kunt rauwe vis ook gewoon eten mits het echt vers is (goeie sushi bijvoorbeeld). Haring is zo gezouten dat het zeker geen kwaad meer kan en is juist heel gezond
     
  7. nijntje1984

    nijntje1984 VIP lid

    15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Rauwe vis vind ik sowieso niet zo lekker, alleen gerookte zalm. Maar om geen risico's te nemen, eet ik dat voorlopig niet. Na de bevalling moet m'n moeder me maar een bord tagliatelli met gerookte zalm mee naar het ziekenhuis brengen :D
     
  8. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    Bedankt voor de reacties!

    heb gisteren met veel gezucht:D een stukje kabeljauw naar binnen gewerkt. Ik vind het zoooooo vies, maarja als het het gezond is voor de baby.......

    Weten jullie verder ook nog iets over surinaamse pepers en of dat schadelijk is?
     
  9. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ja maar.... kabeljauw is niet bij uitstek gezond. Ook niet ongezond hoor, maar het is geen vette vis en het gaat juist om vette vissoorten die goed zouden zijn (zoals makreel, zalm, paling, haring, tonijn).

    Let wel op trouwens met vissen als makreel en tonijn... uit blik kun je je helemaal uitleven, maar verse roofvis (dat zijn deze soorten) kan te veel kwik bevatten. meer dan 2 porties per week van dit soort vis wordt ontraden.

    Surinaamse pepers kun je rustig eten; doen Surinaamse (en Indiase, Indonesische en andere heetgebakerde) mama's ook!
    Nadeel kan zijn dat je er zelf misselijk van wordt of last van brandend maagzuur krijgt. Als dat zo is, zou ik er ff mee minderen, maar voor je kindje kan het geen kwaad.
     
  10. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    Nog ff de site van het voedingscentrum bekeken en er staat niet meer dan 2 porties vette vis per week. Ik denk dat ik het dan lekker hou bij haring en sardines en kabeljauw doe ik dan niet meer. Weet sowieso niet hoe lang ik dat met tegenzin kan eten.:$

    Met jouw advies over de pepers ben ik blij! Zo lang ik er geen last van krijg blijf ik ze lekker eten!:p
     
  11. danif

    danif Fanatiek lid

    10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    He brigitte

    Ik lees dat je dol bent op tagiatelli met gerookte zalm. Als je er voor zorgt dat de zalm goed verhit wordt, zijn alle bacterieen dood en kun je gerust genieten van je favo gerecht.
    Zolang je het goed verhit (boven 75 graden is er niets aan de hand:)
     
  12. danif

    danif Fanatiek lid

    10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland

    Klopt maar wanneer weet je nou echt hoe vers je vis is. Ik zou het risico niet nemen
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Bij het Okura durf ik wel sushi te eten hoor :D
     
  14. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    hey danif,

    Ik ben niet gek op zal met tagliatelle, maar nijntje. Ik ben helemaal niet zo'n fan van vis:$

    tnx voor je reactie!
     
  15. nijntje1984

    nijntje1984 VIP lid

    15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Inderdaad, dat was ik :D
     
  16. danif

    danif Fanatiek lid

    10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    O sorry, blame it on the hormones hihi
    Nou dan kan Nijntje dus genieten van haar tagiatelli met zalm ;)
     
  17. Doosje77

    Doosje77 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik was ook blij te lezen dat ik gewoon tonijnsalade (uit blik) kan maken en eten!

    Volgens mij kan je het beste oppassen met voorverpakte rauwe vis, zoals paling en zalm. Het blijft een beetje onduidelijk met die vis he?

    Je mag toch wel gewoon een harinkje van de viskraam eten?
     
  18. Bri

    Bri Niet meer actief

    Voor zover ik weet zit het wel goed met harinkjes van de viskraam.

    Moet erbij zeggen.... normaal vind ik haring best lekker, dus ik dacht: laat ik een harinkje nemen, gezond voor mij en voor de baby. Het rook ook lekker, ik had er echt zin in. Maar ik nam een hap en het kwam er met een heel grote boog meteen weer uit... Dit was wel in de eerste 3 maanden, toen ik sowieso misselijk werd van de gekste dingen, maar ik heb het sindsdien niet meer aangedurfd met haring (niet omdat ik dacht dat het niet goed zou zijn, maar omdat ik het nu associeerde met overgeven).

    Maar goed, probeer gewoon uit of het jou wel smaakt!
     
  19. matje

    matje Niet meer actief

    even een paar tips, ik hoop dat ze een beetje nuttig zijn
    ik werk bijna 10 jaar in de vis.

    *Vette vis is inderdaad erg goed! 2 keer per week kan prima.
    *Als je zeker wilt zijn of haring vers is, vraag of je de binnenkant even mag zien, als die mooi rood is, is de haring net schoongemaakt en kun je die met een gerust hart eten.
    * zoals gezegd gerookte zalm mag ook als het goed verhit is geweest OF vraag of de zalm uit vacuüm komt of uit gasverpakking.
    Bij ons komt het bijv. uit gasverpakking en dat kun je gerust eten zonder het eventueel te verwarmen.

    @danif; ik begrijp je reactie heel erg goed, het is erg moeilijk te beoordelen.
    Het stomme is dat wanneer een vis echt naar vis ruikt, je het niet moet kopen, aan echte verse vis zit bijna geen geur nl.
    of gelige randen aan de visfilet, die zijn ook niet goed!
     
  20. danif

    danif Fanatiek lid

    10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    @Matje: thanx voor deze tips.

    Ik ben zelf dol op sushi, maar vind het toch niet verantwoord om het nu te eten. (woon in Leeuwarden en daar zit Doozo JOEHOE) Je weet nooit hoe lang ze de vis in het restaurant bewaren. En ik heb dan echt zoiets van beter voorkomen dan genezen. Nu nog een ruime 4 weekjes en dan kan ik me weer helemaal uitleven. Dat hou ik nog wel uit.

    Ik heb ook met mijn zus afgesproken dat als ze langs komt met de kraamvisite dat ze een broodje roomkaas met gerookte zalm meeneemt. Ook dat mis ik gigantisch (bij mijn visboer verkopen ze alleen gerookte zalm welke vacuum verpakt is, helaas)
     

Deel Deze Pagina