Keizersnee plannen of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Eerste2018, 2 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    Doordat ons eerste kindje in stuitligging ligt, ga ik helaas bevallen via een keizersnee. Ik ben momenteel 37 weken zwanger en moet erover nadenken of we de keizersnee inplannen, of dat we wachten tot weeën beginnen/vliezen breken en dan naar het ziekenhuis gaan voor de operatie. De gynaecoloog zegt dat beide opties kunnen en beide opties voors en tegens hebben. Aan ons de keus. Hebben jullie misschien ervaring met een soortgelijke situatie. Wat zou jij doen en waarom?
     
  2. MamaTuttebel

    MamaTuttebel Niet meer actief

    Krijg je geen draaipoging?

    Mijne draaide nog in week 38, dus je kan eventueel nog afwachten, je hebt ook kindjes die tijdens bevalling nog even draaien (heel soms gebeurt dat)..
     
  3. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    Ik heb twee keer een draaipoging gehad in twee verschillende ziekenhuizen, maar helaas wilde onze kleine niet meewerken.
     
  4. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    En hij ligt ook al wat ingedaald met zijn billetjes, dus verloskundige denkt dat de kans klein is dat hij nog zelf gaat draaien.
     
  5. Kris81

    Kris81 Fanatiek lid

    14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Kan me niet eens herinneren dat wij hier toen een keuze in hadden, toen we eenmaal de beslissing ks hadden genomen, werd het ook meteen ingepland in de 39e week.

    Voordeel zou kunnen zijn dat je het dan aan het kindje overlaat om zijn/haar tijd te kiezen. Nadeel is wel dat het dan misschien alsnog spoed kan worden, met een geplande ks zijn ze helemaal op je voorbereid en voor je eigen planning ook praktisch natuurlijk.
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  6. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Zou ook goed na vragen dat als je bijvoorbeeld ineens s avonds of nachts een keizersnede krijgt of je daarna na de uitslaapkamer gaat met baby of dat het anders is. Zelf met een spoedkeizersnede bevallen en mijn man was met baby op kraamunit en ik lag op de ic meer dan een uur alleen omdat er geen uitslaapkamer was in t weekend s nachts. En dat uur duurde heeeeel lang.
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  7. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Spannend zeg!
    Ik vraag me af waarom je niet gewoon natuurlijk bevalt? Of wil je dat zelf niet?
     
  8. ellessinia

    ellessinia Actief lid

    13 nov 2014
    498
    477
    63
    Ik heb zelf een ongeplande (spoed) ks gehad, ik heb altijd gezegd dat mocht er een tweede zijn gekomen ik voor een geplande ks had gekozen. Dat gebeurt meestal 's ochtends, en eventueel kun je dan ook kiezen voor een gentle sectio.
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  9. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    las van de week dat de risico's 12 keer zo hoog zijn bij een stuitbevalling dan bij een keizersnede vandaar dat ze dat tegenwoordig ook adviseren om bij een stuitligging een keizersnede te nemen

    mijn kleine ligt nu ook in stuit vandaar dat ik t las
     
  10. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    ik zou denk ik zelf dan ook voor een geplande ks gaan
     
    Eerste2018 en Kris81 vinden dit leuk.
  11. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    Vanwege de risico's voor het kindje. Gynaecoloog gaf aan dat in ons geval een keizersnee voor mij de meeste risico's heeft, maar een stuitbevalling voor het kindje de meeste risico's (plus dat de kans groot is dat als ik aan een stuitbevalling begin, er alsnog een spoedkeizersnee uitgevoerd moet worden)
     
  12. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik ga het komende donderdag tijdens ons afsluitend gesprek met de verloskundige ook nog met haar bespreken, en dan maken we vrijdag een keuze bij de gynaecoloog. Ik houd jullie op de hoogte :)

    en mocht iemand nog ervaringen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!
     
  13. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Mijn zoon lag ook in stuit en kregen ze met 35 al niet meer gedraaid, hij zat klem. Dit hadden ze mij pas naderhand verteld, maar ik had t vermoeden al langer. Ik heb na alle informatie gelezen te hebben gekozen voor een geplande KS, een gentle sectio. Ik heb mijn zoon binnen 5 minuten bij me gekregen en op de OK al de eerste borstvoeding gegeven. Ik kijk er positief op terug.
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  14. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    100% plannen. Geeft zoveel meer rust. Aan de andere kant is het wel heel onwerkelijk omdat je gewoon precies weet welke dag en bijna welk tijdstip je kleine wordt geboren en als je wacht op weeën oid overvalt het je meer.

    Daarbij, stel dat het snachts gebeurt, dan is het misschien medisch gezien geen spoed maar er moet toch een gyn opgeroepen worden dus heel relaxt lijkt het me ook niet. En ik denk dat je het beter gewoon voor kunt zijn. Dat dat mentaal beter is. Als je eenmaal die weeën voelt en je dus voelt dat je lijf aan het werk wil, lijkt mij lastiger.
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  15. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van wel of niet plannen? Zet dat eens op papier, misschien dat je dan weet wat je wil :)
     
    Eerste2018 vindt dit leuk.
  16. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik zou het plannen. Veel relaxter. Ze plannen het hier pas rond 39 weken in. Ik heb 2 x een spoedkeizersnee gehad en gepland lijkt me gewoon een veiliger idee.
     
  17. Diddeltje

    Diddeltje Bekend lid

    16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden
    hallo dames,

    zag deze topic voorbij komen.
    Ik heb hetzelfde, klein zit vanaf dag 1 in een stuit 2 draai poging maar ze zijn er niets eens aan begonnen omdat kans klein was dat zou lukken. klein ligt vast en billetjes zijn al ingedaald.
    Nu dus ook aan nadenken stuit of natuurlijke bevalling. zelf ben ik meer geneigd naar natuurlijke bevalling, dit omdat ik ks niet zo prettig idee vind, herstel, gedachten alleen al.

    Ik weet dat natuurlijke stuit kan en mogelijk is mits de randvoorwaarden goed zijn natuurlijk.
    Volgende week gesprek met verloskundige in ziekenhuis erover.
    Weet dat er risico's aan verbonden zijn en daarom twijfel ik ook nog weer, ook feit dat het als niet lukt een spoed ks word en wil ik dat.....

    nog even alles op een rijtje zetten en over nadenken maar.
     
  18. Mystie

    Mystie Nieuw lid

    14 jun 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Dag allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb tot toe vooral meegelezen. Ik vind dit een interessant topic, omdat ook ons kleintje helaas in stuit ligt. De artsen hebben twee versie pogingen gedaan, maar de baby wilde niet draaien.

    Na het lezen van veel informatie en gesprekken in het ziekenhuis, heb ik gekozen voor een geplande ks. Ik zie erg op tegen de operatie en dan met name het herstel daarvan. Daar staat tegenover dat het voor de baby de veiligste manier is om te worden geboren. Ook inderdaad een grote kans dat bij het proberen om vaginaal te bevallen het toch uitloopt op een spoed ks. Dat lijkt me nog erger.

    Volgende week dinsdag is het zo ver.
     
  19. Eerste2018

    2 jun 2018
    8
    3
    3
    Vrouw
    #19 Eerste2018, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    Spannend Mystie! Ik snap dat je erg opziet tegen de operatie maar daarna kunnen jullie hopelijk snel genieten van jullie kleintje.

    Wij hebben uiteindelijk ook gekozen voor de keizersnede om dezelfde redenen als jij noemt. We hebben echter nog geen datum gepland maar wachten af totdat de weeën beginnen/vliezen breken en gaan dan direct naar het ziekenhuis voor de ingreep.

    Het wordt dan niet gezien als een spoedkeizersnede. Maar meer tussen een geplande en spoed in. Er is 24 uur per dag een gynaecoloog in het ziekenhuis aanwezig en zij zien hierin geen extra risico’s. Alleen het nadeel voor onszelf dat het wat onrustiger kan zijn omdat we niet weten wanneer het begint (wij vinden dat juist een voordeel) én het nadeel dat ik weeën op moet vangen. Het voordeel is dat ons kindje bepaalt wanneer het moment daar is.

    We vonden het erg moeilijk om een keuze te maken. Bijna iedereen hier geeft ook aan te gaan voor de geplande, maar toch zegt ons gevoel na verschillende gesprekken de niet geplande keizersnede. Ik zal later onze ervaring met jullie delen :)
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Dat kan ik me voorstellen, ik heb ook een spoedkeizersnee gehad op een zondagochtend, nadat ik gehecht was mocht ik weer over in een ander bed, kreeg een warme deken (omdat ik het zo koud had) en ging toen meteen terug naar de afdeling. Hoeveel tijd hiertussen zat weet ik niet, de bevalling was zo uitputtend dat ik moeite had om wakker te blijven laat staat te de tijd te registreren.

    Voor TS wat fijn dat je die keuze krijgt, toen mijn dochter in stuit lag heb ik die keuze niet gehad en werd er gewoon een ks ingepland.
    Wat ik wel vond is dat bij de geplande ks ik veel meer de regie had dan bij de spoedks . Wat je keuze ook wordt spreek het goed door met je partner.
    Bij mijn spoedks was mijn zoon al gewassen en aangekleed toen ik terug op de kamer kwam en hoewel papa erbij was vond en vind ik dit dus nog steeds erg jammer, zijn eerste fles had hij toen ook al gehad (misschien was ik toch langer weg dan dat ik dacht:D).
    Toen de tweede een geplande werd heb ik ook duidelijk gezegd dat ze haar pas mochten wassen als ik er weer was en had ik alles goed doorgesproken.
    Bij de tweede lag ik op de uitslaapkamer, afgesproken als ik daar lang moest blijven ze mijn dochter bij mij zouden brengen. Zodra ik er was ben ik gaan vragen wanneer ik naar de afdeling mocht. Na 20 minuten waren ze mij geloof ik wel zat en hebben ze me naar mijn kamer gebracht.:roflmao:
     

Deel Deze Pagina