Kind ruim 6,5 jaar niet alleen buiten spelen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Koningsgezin, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hoi,

    Ben ik nou een totaal niet betrokken moeder als ik mijn oudste die in januari 7 wordt alleen laat buiten spelen?

    Mijn oudste heeft wel autisme, gemiddeld iq. Wonen in een rustig dorp en zit in tweestrijd. Mijn buren laten hun kinderen vrij, hun jongste ging met 5 jaar al alleen buiten spelen net zoals zoveel kindjes van 5. Maar een aantal moeders wijzen mij erop als ik mijn oudste alleen laat spelen en dit totaal onverantwoord is. Hij heeft een gps horloge en hebben duidelijke afspraken gemaakt. Ik kan zien dat hij zich hieraan houdt. Hij weet ook dat hij niet zo maar mag oversteken en dat doet hij niet. Heb hem vaak zat gevolgt.

    Iedere keer als ik mijn zoon vrij laat krijg ik appjes van "oho je kind is daar en daar. Niet handig van je". Maar is dat zo? Moet ik hem echt aan de ketting gaan leggen? Ik lees overal dat ze met 5-6 jaar al vrij rond mogen lopen met buiten spelen.

    Mijn middelste is net 5 en kijkt niet altijd met oversteken. Ze mag hierom van mij niet verder dan speeltuin voor ons huis.

    Groetjes
     
  2. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Nou hier spelen ze ook allemaal buiten met duidelijke afspraken gericht op leeftijd .. 10 jaar bijna 11 gaat de hele buurt door en gaan vaak voetballen een wijk verder op ( bij zijn voetbal vereniging ) zoon van 6 bijns 7 gaat meestal ook mee.. ik weet dat en vind dat prima .. zoon van 5 en 3 zijn altijd samen en mogen niet verder dan het hofje en rondjes fietsen om het huis.. ik vind het prima en ik ken mijn kinderen het beste .. het is duidelijk wat ik van ze verwacht .. hier in de buurt waren alle kindjes 3,5 bijna 4 dat ze naar het hofje gingen ..
     
  3. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #3 Zana28, 20 okt 2017
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
    Ik denk het ligt helemaal aan de situatie. Mijn zoon is ook bijna 6,5, maar hij heeft nog niet echt over een langere tijd alleen buiten gespeeld. Het liefst gaat hij in de speeltuin met voetbalveld naast zijn school, maar die ligt een wijk verderop en hij moet twee keer een drukke straat oversteken. Daar blijven we meestal samen vanuit school een tijdje hangen, of in het weekeind gaat vaak mijn vriend een keertje mee. Bij ons in de wijk zijn ook diverse speelpleinen, die op zich via een fietspad makkelijk te bereiken zijn, maar er is ook best veel water. Inmiddels heeft hij zijn A diploma, dus ben ik wel iets geruster, maar dan nog kan ik vanuit het raam niets zien en kent hij daar ook weinig kinderen.

    Ik kreeg laatst bijna een hartverzakking toen ik hoorde dat mijn vriend hem op de fiets had latten meegaan met een groepje (oudere) kinderen door de wijk hiernaast. Ze waren samen gaan voetballen naast zijn school en opeens wilde daar een groepje achtervolging spelen. Er zat een jongetje uit zijn klas tussen en diens grote broer, en het ging ook voornamelijk binnendoor via fietspaden, maar ze waren ook de straat overgestoken en zijn bij de supermarkt binnengeweest. Mijn zoontje gaat daar natuurlijk achteraan, maar de oudere kinderen letten misschien nog op hun eigen broertje, maar niet op iemand anders kind en dat is hun taak ook niet. Hij kan goed fietsen, maar hij kent nog niet alle verkeersregels en ik vind hem gewoon nog te jong, om alleen door een wijk te fietsen, want ik betrap hem veel te vaak dat hij van zich uit nog niet altijd goed uitkijkt.

    Over het algemeen zie ik kinderen van zijn leeftijd en soms ook veel jonger "alleen" buitenspelen, maar dan neem ik aan dat de kinderen in de directe buurt van de speeltuin wonen of grotere broers/ zussen zijn die een oogje in het zeil houden.
    Als ik er af en toe een blikje erop zou kunnen werpen, zou hij zeker ook alleen buiten mogen spelen, maar hij is dan direct voor de hele tijd buiten zicht en dat voelt niet fijn.

    In jou geval zien de andere moeders waarschijnlijk niet het gps horloge en misschien reageert jou zoon in bepaalde situaties anders door zijn autisme?
    Als jezelf er vertrouwen in hebt en je zoon het aankan, waarom zou hij dan niet alleen buiten mogen spelen? Welke gevaren zijn er in jullie omgeving, zijn er andere kinderen die in geval van nood nog iemand kunnen waarschuwen of speelt hij alleen?
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Ieder kind en iedere woonomgeving is anders. En iedere ouder ook. ;) Mijn dochter van 8 speelt nog weinig/niet alleen buiten, alleen een heel enkele keer als er een vriendinnetje bij ons speelt. Hier is de situatie er niet naar, zeg maar.
     
  5. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Toen mijn dochter 6,5 jaar oud was, mocht ze wel 'alleen' (met een vriendin) buiten spelen. Dan ging ik wel iedere 15 minuten even kijken.
     
  6. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.356
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Onze zoon ook 6,5jaar mocht deze zomer voor het eerst buiten spelen en naar vriendjes om te vragen of ze ook buiten kwamen spelen. en dat gaat goed, hi weet dat hij het moet zeggen als hij naar iemand anders gaat en tot waar hij mag spelen
     
  7. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hier zat kinderen die met 3 al alleen buiten spelen
    Ik vind mijn zoon hier in elk geval nog niet klaar voor
    En alleen de ouder kan erover beslissen
    Dat iemand je appt om te vertellen waar je zoon is vind ik wel netjes is er in elk geval vaak zicht op je kind als hij alleen buiten mag
    Maar om te zeggen dat het niet handig is van je vind ik bizar
    Jou keuze
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je hebt het over 2 verschillende dingen: buiten spelen en 'vrij rondlopen' buiten.

    Wij wonen in een rustige dorpswijk en de kinderen spelen vanaf ong 5jr alleen buiten. MAAR ik ken geen enkel kind dat op die leeftijd 'vrij rondloopt', straten overstreekt enz...
    Ze spelen uitsluitend op stoep voor het huis, speeltuintje direct in de straat enz.

    Hier mochten ze met 7jr voor het eerst naar het voetbalveldje aan het eind vd straat, waar ik ze niet in direct zicht heb.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zeggen ze ook waarom zij dat niet handig vinden? Wat is de achterliggende gedachte ervan?
    Ik ben van mening dat de meeste ouders hun kinderen wel kennen, dus waarom zou het niet kunnen?

    Wij wonen in een doodlopend straatje met aan de 'open' kant een grasveld met speeltuintje. We wonen in een stad, maar wel in een meer dan dorps wijkje. Wij hebben dus heel duidelijk de regel tot waar ze mogen en niet verder. Ze mogen niet alleen oversteken.
    Beide jongens mogen zonder toezicht naar buiten, zowel de oudste van 6 (met ass, maandje jonger dan die van jou) en de jongste van 4. Meestal ga ik wel af en toe kijken.


    Overigens zie ik ook kindjes uit de klas van mijn oudste die alleen naar huis mogen. Zijn net 7. 1 hoeft maar 1 drukke straat over, maar een ander kindje uit de buurt mag de hele weg alleen en moet op een drukke weg fietsen (geen apart fietspad). Voor mij voelt dat niet ok. Ik zie ook dingen dat ik denk hmm.. handig? Maar het is de keuze van de ouders en als ik het kindje zie let ik even extra op ;)
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het verschilt per kind, per locatie wat slim is..
    Mijn oudste is verstandig, rustig, bedachtzaam. De jongste is speels, vrij en avontuurlijk. De oudste mocht dingen dus eerder zelf doen, dan de jongste. De oudste mocht met 6 jaar wel een rondje om het blok lopen. De jongste echt niet. Dan heb ik het over 10-15minuten op pad max.

    Wat ook scheelt is de locatie: Waar we nu wonen zijn veel sloten en een doorgaande weg langs het huis. Toen mijn oudste deze leeftijd had woonden we ergens anders. Daar was geen water, verkeer wat rustiger, maar de kinderen op de dichtsbijzijnde speeltuin erg agressief (zat zelf maatschappelijk wijkteam bovenop). Dus in allebei de gevallen niet echt veilig voor mijn gevoel.

    Dus kijk wat goed voelt voor jou en je kind. Ieder kind is anders. En ik merk dat als ik vertrouwen heb in mijn eigen idee, dat ik ook minder "gezeur" van andere ouders heb ;)
     
  11. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Tja iedere ouder moet voor zijn eigen kind bepalen wat kan en wat niet.
    Onze kinderen spelen ook al vrij jong alleen buiten. We wonen in een rustig, kinderrijk dorp.
    Onze kinderen spelen met 3 jaar ook al met kinderen uit de buurt. Ze spelen dan op het pleintje achter ons huis en een kleine speeltuin die via een binnenpad bereikbaar is. Dan ga ik wel af en toe kijken of ze niet te ver gaan. Vanaf 4 jaar gaan ze langzaamaan wat verder weg. Ze moeten wel altijd even melden waar ze heen gaan. Dan weet ik ook wat ik ze moet zoeken.
    Hoe ouder hoe meer vrijheid. Maar met 7 jaar gaan we hier de deur uit en zie ik ze gerust de hele middag niet.
    Ook mijn zoon van bijna 6 is soms de hele middag weg. Hij zegt dan dat hij bij C of E ofzo gaat spelen. Dat controleer ik niet de hele tijd hoor. Ik heb allang gemerkt dat hij geen struiner is, geen vriendje is weer terug naar huis.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Probeer het als bezorgdheid te zien, gezien z'n autisme. Jij kent je kind het beste, dus jij kan het best beoordelen in hoeveel sloten hij tegelijk kan lopen. Mijn oudste is bijna 6 en ondanks dat zij geen autisme heeft zal ik haar niet alleen op straat laten spelen. Mijn middelste van 4 daarentegen zou dit prima kunnen. Anderen denken altijd een mening te moeten hebben over opvoeden. Lekker laten gaan. Als je zo'n app krijgt, niet in de verdediging gaan. Gewoon bedanken en een goede dag wensen.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat het voor ieder kind anders is. Mijn oudste speelde al buiten met 3,5 jaar. We wonen in een kinderrijke buurt en hij speelde altijd op het grasveldje achter ons huis dus kon hem altijd zien.
    De middelste ook wel rond die lft maar gek genoeg ben ik met de jongste weer wat voorzichtiger maar dat komt meer omdat ze niet direct kindjes van haar leeftijd bij ons op het laantje heeft wonen. Ze speelt wel in het speeltuintje achter ons huis, alleen een fietspad oversteken. Ze is net 5 jaar en ik denk dat ze volgende zomer wat meer haar gebied zal gaan verkennen.
    Het is echt maar net hoe je kind ik elkaar steekt. Mijn buurmeisje mocht zelfs met 8 jaar alleen achter op grasveld maar nu is haar moeder ook wel erg bezorgd maar dat meisje had wel altijd de neiging om toch op stap te gaan zonder overleg en daarom werd ze vrij strak gehouden.
    Dat appen zal vast uit bezorgdheid komen maar ik vind het ook bemoeienis en zou daar zelf geirriteerd van kunnen raken.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Inderdaad, ik zou ook zoiets terug appen als 'bedankt voor je berichtje, ik was er van op de hoogte dat hij buiten speelt, groeten...'.
    Of het kan, dat kun je zelf het beste inschatten. Ligt aan het kind en de wijk.
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Dat ligt ook helemaal in wat voor een buurt je woont.

    Wij hebben een speeltuin recht tegenover ons huis en speelt daar "alleen" sinds hij 3,5 jaar is. Ik kan alles vanuit het raam zien of ga buiten voor de deur zitten. Er zijn een aantal afspraken en daar houdt hij zich netjes aan.
     
  16. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Mijn dochtertje (7 jaar) speelt alleen buiten.
    Wij willen wel dat ze verteld waar/bij/met wie ze is. Ze fietst soms alleen of met een vriendje/vriendinnetje naar een andere wijk.
    Ze heeft een gewoon horloge en alleen vergeet ze er soms op te kijken maar wij zeggen ook tegen haar dat wij zelf haar ook op gaan zoeken.
    Mijn zoontje van 5 jaar mag nog niet alleen weg, wel een blokje om.
     
  17. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Mijn oudste van 8 heeft steeds een beetje meer ruimte gekregen. Eerst alleen in de straat, dan net om de hoek, dan naar speeltuin buiten mijn zicht, maar heel dichtbij, dan naar speeltuin verder weg. Je ziet ze groeien en hoort aan de verhalen of de grenzen werken.
    De tweede is nu 4,5 en mag alleen in de straat. Volgende zomer denk ik dat hij echt alleen naar de eerste speeltuin kan, nu alleen als hij het heel duidelijk aangeeft en maar kort gaat.
    Ik vind 6,5 voor hier in de buurt heel reëel, maar het zal ook per buurt schelen.
     
  18. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Sorry door drukte vergeten te reageren. En het klopt hoor. Ligt aan de ouders en het kind. De ouders die het appen/zeggen wonen aan de 2 drukke straten die ons dorpje kent. Er spelen hier al kinderen met 4 jaar buiten. Ouders moeten dat zelf weten.

    Reden van ik noem het bezorgdheid: hij is autistisch en weet hierom niet wat hij doet. Ze wisten van gps horloge.
     
  19. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.577
    832
    113
    Mijn dochter van 6 jr met ASS heeft van de week voor het eerst kort alleen buiten gespeeld, bij de schommels bij ons om de hoek. Vanuit ons huis kan ik het net niet zien, maar in de tuin kan ik alles horen en om hoekje gluren. Ze vond het erg leuk. Alle kids spelen hier alleen buiten. Er loopt hier zelfs een kleintje van 2,5 jaar rond die alleen op d'r fietsje de hele wijk door gaat. Wonen in een stad, wel rustige, kindvriendelijke wijk, maar wel verkeer (auto's, veel fietsers). Ik kan mij er op die leeftijd niks bij voorstellen, maar goed, ik heb dan ook een kind met ASS en dat is toch net anders, natuurlijk. Maar ieder moet het voor zich weten. Ik moest overigens vrij snel al ingrijpen, omdat twee jongens van jaar of 10/11 haar aan het uitlachen waren (ze lacht en gilt wat hard/om alles, valt op qua gedrag) en haar 'vieze' woordjes wilden leren. Hebben nu de regel dat ze met twee vriendinnetjes uit de wijk (zelfde leeftijd, gaat prima) af en toe alleen buiten mag spelen. Maar ik blijf dan wel regelmatig om het hoekje gluren. Ik kan haar nog niet écht alleen laten. Maar zo heeft ze toch een beetje het idee dat ze wat vrijer is, en ook i.v.m. buurkindjes die wel begonnen te vragen: "Waarom ga jij altijd mee?" Maar blijft lastig omdat ze geen hulp zal halen als er iets is, bijv. En nog veel hulp nodig heeft sociaal/emotioneel.
     

Deel Deze Pagina