Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Dilemma. In het weekend heb ik mijn zoontje van bijna 4 al een paar keer "alleen" thuis gelaten terwijl ik met de jongste even een rondje (15 min) met de hond rond ga. "Alleen" is alleen beneden voor de televisie terwijl papa boven in bed ligt. Doe de voordeur op de knip zodat hij niet weg of de deur kan opendoen voor iemand kan maar ik weet dat hij niet beweegt voor de televisie.

    Nu moet mijn man regelmatig naar het buitenland waardoor ik dan 's morgens voor mijn werk de hond moet uitlaten met 2 kinderen, de oudste wil natuurlijk niet meer mee nu maar alleen thuis blijven. Ik vind dat dus eng, echt alleen... Ook al weet ik dat hij echt niet beweegt voor de tv. Van de andere kant gaat de hond uitlaten zonder de oudste 2x zo snel :D dus ergens zou het ook wel fijn zijn.

    Vanaf wanneer kan dat? Even 10-15 minuten alleen? Doen jullie het wel eens?
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ik zou het niet doen.
    Maar mijn zoontje (3.5) zou in de kast klimmen opzoek naar koekjes en dat met een mes open gaan maken
     
  3. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hier absoluut niet op die leeftijd. Als er iets gebeurd weten ze totaal nog niet wat ze moeten doen. Vreemden voor de deur en toch open doen etc.

    Mijn oudste is nu 8 en blijft sinds deze vakantie max een half uurtje alleen thuis. Telefoon staat mijn nummer onder speed dial en regelmatig test ik of hij niet naar de deur gaat als ik niet in de buurt ben.

    De jongste van 4 wil graag ook thuis blijven, maar helaas hij heeft wat dat betreft nog niets te kiezen...
     
    MaMa vindt dit leuk.
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Nee hoor, mijn dochter wil ook soms niet mee en dan zegt ze; mama ik ben heus groot en ga alleen maar tv kijken.
    En dan zeg ik; maar je gaat toch gewoon mee... want mama is nog niet groot genoeg om jou alleen te laten.
    Als mijn man boven is en wakker dsn mag het wel, maar niet als hij slaapt.
     
    MaMa en Marchella vinden dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, mijn dochter is bijna vijf en een heel verantwoordelijk kind, maar dan nog zou ik dat niet aandurven. Ze kunnen gewoon nog geen situaties inschatten.
     
    klaver85 en MaMa vinden dit leuk.
  6. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nee dat zou ik absoluut niet doen. Ik vind het ook wel raar dat je het uberhaupt overweegt. Er kan vanalles gebeuren, een kind van 4 is in mijn ogen echt niet in staat om alleen thuis te zijn.
    Straks pakt hij een mes uit de la of vind ergens een schaar of andere gevaarlijke dingen. Ik zou hem gewoon meenemen ook al wil hij niet, jammer maar soms hebben ze niks te willen.
     
    MaMa, Be Happy en Paardenbloem vinden dit leuk.
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier met zes ook
    Nog niet.
     
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.529
    7.033
    113
    Op die leeftijd niet nee. Het gaat me niet echt om onbekenden die voor de deur staan, maar wel om brand o.i.d.
    Sinds onze oudste 8 is blijft hij op maandag een half uur alleen thuis, als ik dochter naar zwemles breng. Ik doe de deuren dus bewust niet op de knippen, omdat hij er dan niet makkelijk uit kan als er brand is. Ik doe de voordeur gewoon dicht, zodat hij die met de klink meteen open heeft, en de achterdeur doe ik op slot.
    Maar met de leeftijd van (nog geen) 4 begon ik er echt niet aan, omdat ze dan geen idee hebben wat ze in geval van nood moeten doen.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  9. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    En dan gaat het brandalarm ,heeft hij heel goed onthouden wat hij moet doen en kan hij niet naar buiten omdat de knip erop zit...
    Andere woorden,zolang ze niet in staat zijn om te doen wat moet als er brand is, een inbreker, iemand aan de deur ect,gewoon niet alleen thuislaten.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  10. ennasus

    ennasus Actief lid

    16 mei 2015
    160
    87
    28
    NULL
    NULL
    Sluit me aan bij de eerdere reacties; zou het ook absoluut niet doen! Dan gaat ie maar gewoon mee.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  11. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ok, ok, duidelijk! Voorlopig nog niet dus! Jullie redenen zijn dus precies de redenen waarom ik het eng vind, vroeg me daarom af wat normaal was. Vanaf wanneer het dus wel kan. Want de kans dat er brand uitbreekt, een inbreker komt etc zijn natuurlijk verwaarloosbaar. Ik denk dat de kans groter is dat hij met zijn loopfiets onder een auto fietst als hij wel mee de hond gaat laten. Maar hij kan inderdaad wel een schaar pakken of iets dergelijks en daarmee mijn gordijnen kapot knippen. Maar de tv is hier niet standaard aan dus als hij aan mag blijft hij ervoor zitten. Maar vooruit, we zullen nog een paar jaar wachten met écht alleen laten dus. ;)

    @Strandbal Ik overweeg niks, ik vroeg me gewoon af vanaf wanneer het dus wel kan. Ik heb (had) geen idee vanaf wanneer het verantwoord is namelijk.

    @MamaChantal Kun je hem dan nooit alleen beneden laten? Ook niet om boven te stofzuigen/was ophangen/badkamer poetsen etc?
     
  12. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Tja, noem brand maar verwaarloosbaar....

    Toen onze oudste ruim vier was zat hij een keer alleen beneden IPad te kijken en ik was douchen. Hij had dorst en terwijl hij een beker probeerde te pakken drukte hij per ongeluk op het aan knopje van de kookplaat. In eerste instantie niets aan de hand. Echter na 5 min vatte een lege melkcontainer die op de plaat stond vlam!

    Hij merkte het op en is naar me toe gerend. Heb het gelukkig zelf kunnen blussen. Had er niet aan moeten denken wat er was gebeurd als hij alleen thuis was! Brrrr

    Ja, de kookplaat had inderdaad op slot moeten zitten. Maar niemand is perfect, ik ook niet dus. Ongeluk zit in een enorm klein hoekje....
     
    RoxannaG en Lies1611 vinden dit leuk.
  13. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Dit dilemma komt bij ons ook regelmatig voor. Manlief is vaak tot laat in de avond werken, en de honden vriendjes willen er dan toch echt ff uit. Ik laat de honden dan meestal even snel uit wanneer de kinderen nog/al in bed liggen. Scheelt denk ik wel dat ik vanaf het 'poepveldje' ons huis van alle kanten kan zien. En ik letterlijk binnen 5sec thuis kan zijn. Overgings laat ik ze niet echt echt uit. Maar gewoon even snel hun behoefte en weer terug thuis. Meestal ben ik max. 3/4 minuutjes weg. Maar dan wel echt alleen als ik zeker weet dat de kinderen slapen.
     
  14. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Papa ligt boven in bed? Kun je hem niet even op bed zetten met tv of tablet aan?
    En gaat hij al na school? Kun je de honden smorgens niet even laten plassen, voor het huis? Kan hij gewoon tv kijken. En als hij op school zit een grotere ronde maken?

    Ik voel me een slechte moeder, maar ik zou mijn kind ook alleen durven laten..
     
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Niet echt.
    Best lastig soms :)
    Als ik even boven ben voor de was/toilet o.i.d komt zijn broertje al huilend naar boven dat hij hem pijn heeft gedaan.
    Ik laat de deur open staan zodat ik wel hoor wat er gebeurd.
     
  16. Jeda80

    Jeda80 Bekend lid

    25 sep 2014
    798
    24
    18
    Mijn oudste zoontje is 2,5 jaar wat ik doe is hem vast in zijn kinderstoel zetten, tussen de bank en tafel in voor de tv en het raam, jongste als ie wakker is in een wipstoeltje.. dan laat ik heel snel de hond uit.. max 4 min. Is echt snel plassen en weer naar binnen.
    Als het enigszins kan gaat ie wel mee en zeker bij een langer rondje.
    Hang alleen de was op als hij slaapt niet als hij benenden is, gaat prima met een baby maar niet met een oud kindje. Dus dan als ie op school zit, vriend thuis is of slaapt het is niet anders.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.540
    113
    mijn 4 jarige blijft absoluut nog niet alleen, ook niet met zijn 8 jarige zus. Pech voor hem, maar hij moet overal mee naar toe. Ook als de oudste wel even alleen mag blijven.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  18. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    4 is nog echt te jong. Ze overzien nog geen tijd op die leeftijd.
    Ik zou hem toch meenemen naar buiten.

    Hoe kan je het gemakkelijker maken? Heeft hij een fiets of loopfiets?
     
  19. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Hij gaat ook altijd mee op de loopfiets . Maar hij ziet vanalles onderweg, stopt overal, overal zijn denkbeeldige stoplichten waar we met zijn alle voor moeten wachten tot het groen is, bij de goaltjes wil hij aan elke stang even hangen, zijn broertje dan natuurlijk ook, waar we vorig jaar kastanjes hebben gezocht wordt elke dag gekeken of er al weer kastanjes liggen enz enz. Superleuk en gezellig, we laten altijd 's morgens de honden uit als ik vrij ben, dan vind ik het ook prima dat we minimaal een half uur doen over een klein rondje maar als ik moet werken en man is niet thuis is dat vervelend haha, dan moet ik daarvoor een half uur eerder op staan :eek:!

    Maar het is niet anders, mijn gevoel zei al dat hij echt nog te klein is. Jammer dat dat nog een paar jaar duurt haha.
     
  20. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ik heb het 'geluk' dat we tegenover ons huis een perkje hebben waar de hond even kan plassen.
    En dat de oudste(9) de hond kan uitlaten

    Hier is een snel rondje met de jongens ook een uitdaging.
    Tig keer stoep op- stoep af (jongste met zijn loop fiets, loopt 3 stappen, staat vervolgens stil en gaat de stoep af, loopt weer een paar stappen, gaat de stoep weer op enz )
    En de middelste fietst weg, kijkt niet om zich heen enz hond panisch want die wilt achter zoon aan.

    Echt gezellig haha
     
    Majo1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina