Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zodra het mis gaat en je kind zich niet kon redden bij bv. brand, was het blijkbaar hulpbehoevend. Maar in de praktijk worden ouders dan niet vervolgd, omdat ze al genoeg gestraft zijn door de dood van hun kind...
     
  2. manamana

    manamana Fanatiek lid

    30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik zou onze oudste van 4 jaar echt niet alleen thuis laten, ook als is het nog zo'n braaf kind.
     
  3. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Ik doe het alleen als ik zicht op de deur heb. en dan alleen ff snel voor de deur (heb een veldje voor de deur) dan ben ik echt maar 5 minuten weg. en kan ze op het raam kloppen/zwaaien als er wat is.
     
  4. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Ik heb laatst mijn 6-jarige voor het eerst even alleen thuis gelaten, toen ik de katten van de buren (naast ons) eten ging geven. Ze was druk aan het spelen, en wilde niet mee. Ik was drie minuutjes weg, maar vond het toch wel een dingetje, hoor!
     
  5. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Mijn oudste liet en laat ik nog steeds met een gerust hart achter, ze is nu bijna 7 en blijft regelmatig een uurtje alleen thuis, maar dan moet er wel 1 van de buren thuis zijn.
    Ik merk dat het bij haar super goed werkt voor haar zelfvertrouwen, iets wat echt minimaal is bij haar.

    De jongste blijft nu ook wel eens thuis als ik even naar de buren loop ofzo maar ik laat haar nooit thuis als ik boodschappen ga doen.
    Die gaat alles doen wat niet mag... maar dat doet ze ook als ik thuis ben Haha

    Het hangt natuurlijk heel erg van je kind af en ook waar je woont
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Maar een "braaf" kind is heel wat anders dan een kind dat zich weet te redden in een noodsituatie.
     
    suus1983 en MaMa vinden dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat vind ik dus ook. Mijn dochter wordt bijna vijf en is een enorme pleaser met veel verantwoordelijkheidszin. Puur op basis daarvan zou ik haar rustig een uur alleen kunnen laten, want ze weet perfect dat messen gevaarlijk zijn, de kraan niet naar de hete kant mag en de vijver off limits is. Maar of ze ten volle een onverwachte, gevaarlijke situatie kan inschatten? Geen idee, die zijn dus onverwacht. Maar ik ga het toch nog een paar jaartjes niet uittesten.
     
    suus1983 en Jackie87 vinden dit leuk.
  8. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Ik ben dan een hele slechte moeder.

    Mijn oudste van 11blijftt regelmatig een uurtje alleen thuis met zijn zusje en broertje.
    Die willen soms echt niet mee.

    Mijn dochtertje van net 5 blijft niet thuis als ik een boodschap of iets dergelijks moetg doen, maar wel eens als ik de andere uit school moet halen.
    Zij komt dan o m 10 over 3 thuis uit school en wil dan niet mee de andere ophalen.
    Ik laat haar dan wel thuis en zet de tv aan.
    Tegenwoordig heb ik het geluk dat mijn vader weer tijdelijk bijj ons woont en zijn kamer in de schuur heeft waar ze heen kan.
    Maar anders zou ik het nog wel doen.
    Ben niet langer dan 15 minuten weg.
    Echt prettig vind ik het Niet, maar begrijp echt wel dat zij na een dag van 7.45tot 15.10 geen zin heb om weer mee te moeten.
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Maar ja, wanneer kun je dan precies wel een gevaarlijke situatie goed inschatten? Er zijn genoeg volwassenen ook die gevaarlijke situaties verkeerd inschatten...
    Misschien zou ik zelf ook wel helemaal de verkeerde dingen doen als er brand uitbreekt in huis en ik ben in paniek.

    Mijn zoontje van 7 blijft weleens een halfuurtje thuis als ik even naar de winkel moet en hij wil niet mee. Maar ik blijf het een lastig probleem vinden.
     
  10. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik durf nog geen minuut de deur uit als mijn dochter alleen thuis is, ook niet als zij in bed ligt. Maar dit heeft er vooral mee te maken dat ik bang ben dat er met mij iets kan gebeuren, onder een auto, beroofd worden etc. En niemand dan weet dat mijn dochter alleen thuis is. Dat lijkt me echt vreselijk!
     
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    4 jaar vind ik echt nog te jong, ik denk dat wij begonnen met 6 jr 10 min ofzo.
    Inmiddels is mijn oudste een dochter van 10,5 jaar en is met regelmaat 2 uur alleen thuis (in de vakantie soms iets meer).
    Mijn jongste (zoon) is 8 en ook regelmatig alleen thuis maar is minder verantwoordelijk als de oudste (ook op dezelfde leeftijd) dus max 30 min.
    Hij moet ook altijd mee in de vakantie naar de zaak en mijn dochter mag thuisblijven.
    Ook mag mijn oudste vanaf jan, 1 dag in de week thuis eten (als ze dat wil).
     
  12. Mariechantal

    3 sep 2017
    14
    2
    3
    Vrouw
    Ja 4 is te jong mijn zoon van 6 blijft w is voor max 10 min met zijn zus van 8 als ik oudste van judo haal maar de jongste van 2 neem ik dan wel mee

    Me dochter is erg verantwoordelijk die zou ik zelfs met die van 2 thuis kunnen laten. Doe ik niet omdat ik het geen fijn gevoel geeft

    Als ik echt langer als 10 min weg ben gaat die ban 6 ook mee die van 8 en 10 maak ik me geen zorgen over
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Oh nee ik durf dat zelf echt niet! Niet om m'n oudste van 3 die is hartstikke verantwoordelijk en braaf maar meer dat ik het mezelf nooit zou vergeven als er een noodsituatie uit zou breken of als er ineens onderweg iets met mij gebeurd...maar dat is gewoon mijn gevoel.
     
  14. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93

    Hoe oud zijn de andere kinderen? Want mijn 11 jarige laat ik ook gewoon thuis met die van 8 en 7 maar die van 4 niet ja hooguit 5 minuten om kinderen uit school te halen
     
  15. jara

    jara Bekend lid

    4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik liet ze wel eens thuis als ze sliep om de anderen uit school te halen. Zo klein dat ze haar bedje niet uit kon om op onderzoek uit te gaan. Sinds ze dat wel kan doen, doe ik dat niet meer. Overigens heb ik de middelste wel vaak meegenomen maar dat gaf zoveel onrust voor ons beiden en stress, dat de kans op ongelukken onderweg groter werd dan wanneer ik m even zou laten liggen en snel zelf heen en weer ging.
    Nu waren er altijd mensen in de straat thuis die wisten dat ik even heen en weer was en ik had altijd een briefje aan mijn hand waarop stond dat er een kindje op bed lag met het adres.
    Mn jongste mag nog niet alleen thuis blijven maar laatst wel een keer met haar zus van 10 om even een boodschap te halen.
     
  16. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    @tuc Bel je dan ook gelijk de politie als je een hulpbehoevend kind alleen op straat ziet lopen?
    Zo ja, dan vermoed ik dat je inmiddels een bekende bent bij ze en ze je niet meer zo serieus zullen nemen ;)
     
  17. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Als mijn 4jarige tv aan het kijken is en pappa boven slaapt zou ik hem best even alleen durven laten. Als hij tv kijkt gaat hij daar helemaal in op en als er toch iets is dan kan hij pappa wakker maken. Het gaat maar om een kwartiertje.

    Het ligt er natuurlijk aan hoe je kind zelf is.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als jij een kleuter alleen op straat ziet lopen, loop je door dus?
     
  19. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Euh ja... ik hoop ook niet dat iedereen mijn dochtertje aan gaat spreken omdat ze haar alleen zien wandelen of huppelen.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Jouw kind van 4 mag helemaal alleen over straat??

    Het wordt wel steeds gekker hier
     

Deel Deze Pagina