Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Haha, maak je niet zo druk ;)
    Ze is wat ouder dan 4, maar wel een kleuter. En ja, die fietst hier weleens rondjes om het huis, zonder dat ik er achteraan hol. Speelt in de speeltuin, zonder dat ik erbij zit en gaat naar haar vriendje verder op in de straat. Die momenten is ze dus alleen op straat ja ;)
     
    dds vindt dit leuk.
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je snapt ook dat dat volledig anders is. Ik ga ervan uit dat dat dan op vertrouwd terrein is, waarbij de buren jouw kind kennen en weten hoe de vork in de steel zit. Ik mag hopen dat als je buiten een woonwijk om, als je een vierjarige ziet zonder begeleiding, die wel even aanspreekt om te kijken wat er gaande is. Toch?
     
  3. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief


    Tuurlijk snap ik dat ;) maar @tuc maakt zich daar wel echt zorgen om en zou de politie bellen, dat zijn haar eigen woorden.
    Naja... dat vind ik dan wel een beetje lachwekkend :)
     
    dds vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Of jij trok het een beetje in het belachelijke om de reactie van @tuc te krijgen die je hoopte.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik vind het idd belachelijk ja, om de politie te bellen als je een kleuter alleen op straat ziet. Maar ik ga er ook vanuit dat ze dat helemaal niet doet hoor
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik laat mijn dochter (7) of zoontje (4) wel eens bij hun broer (14) voor een half uurtje. Maar nooit allebei tegelijk. Want soms maken ze ruzie en dan vind grote broer het moeilijk om dat op een rustige manier te sussen zonder zelf boos te worden. Gebeurd eigenlijk alleen als het echt niet anders kan (omdat ik geen partner heb).

    Ben eigenlijk wel benieuwd of andere moeders dat vinden 'kunnen'?

    Ik heb dochter 1 keer een kwartiertje alleen gelaten toen ze 6 was. Ze was heel ziek en lag op de bank. Haar broertje moest naar school. Ik wist echt geen andere oplossing. Maar voelde me echt een meeega slechte moeder. Als de buurvrouw toen meteen de politie had gebeld zonder me even aan te spreken, had ik dat trouwens wel bijzonder kut gevonden.
     
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow en ik heb trouwens altijd in mijn telefoon een melding staan dat ik alleenstaande moeder van drie kinderen ben. Als notitie in dat SOS noodgedeelte waar hulpdiensten weten waar dat zit (en bij kunnen) in je telefoon. Zodat als er met mij iets gebeurd, daar aan gedacht kan worden.
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.994
    5.821
    113
    Ik heb een 5-jarig jongetje, dat stond te zwieren om een lantaarnpaal langs een drukke weg weleens naar huis gebracht, in een andere buurt ja. Het jongetje was nergens op weg naar toe, maar gewoon beetje aan het rond hangen. Ik vind het dus ook raar dat een kind van die leeftijd zomaar ergens op straat rondhangt ja.
     
    jet128 vindt dit leuk.
  9. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik denk dat je zelf wel een beetje kan inschatten wanneer een kindje in gevaar is. Een kind van 5, zonder ouders in een speeltuin, met wat andere kindjes is mi niet in gevaar en zou het heeel vreemd vinden als ze dan thuis zou worden gebracht door iemand die vind dat ze daar niet alleen hoort. Maar zoals al vaker gezegd in andere topics en hier; je kent je eigen kind het beste en de een kan dus wel alleen naar buiten, de ander kan dat pas op latere leeftijd. Prima toch?
     
  10. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Papa is thuis zeg je, dus dat is niet alleen.
    Echt alleen thuis laten zou ik met een 4 jarige niet doen.
    Wel zou ik benoemen dst als er iets Is dat hij naar papa mag lopen.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.807
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze heeft het erover of ze het kan doen als haar man in het buitenland zit, dus dan is haar zoontje echt alleen thuis.
     
  12. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Zag ik later ja, las niet goed. Maar zoals ik wel al in mijn antwoord zeg zou ik een kind van 4 niet alleen laten.
     
  13. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Hier (Canada) is het in strijd met de wet om een kind van onder de 12 alleen te laten (buiten of binnen) zonder dat iemand van 12 of ouder toezicht geeft. Dus geen keuze hier, anders heb je voor je het weet de kinderbescherming op de stoep staan. Overigens vind ik dat zelf belachelijk.

    Wat ik vanuit mezelf verantwoordelijk vind: minstens 6 bij alleen thuis of alleen op straat buiten spelen. En dan na het bespreken van scenario's die kunnen voorvallen.
     
  14. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Overigens is een kind niet alleen thuis als er een volwassene boven ligt te slapen.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat was de vraag niet. Dat doet ts nu, maar ze wil weten of ze het ook kan doen als haar man niét thuis is.
     
  16. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Ja in mijn omgeving zijn die er echt.. o_O ik kan daar ook echt niet bij..
     
  17. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Dan maar lachen. Ik vind het eerder naïef en te optimistisch.
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik had gewild dat mensen de politie gebeld hadden toen ze mijn zoontje (toen 5) alleen op een grote kruising heen en weer zagen fietsen, op zijn sokken en zonder jas. Dijk op en dan met een noodgang de kruising over (ik stopte wel als het licht rood was, hoor mama!)
    Ik had zelf de politie ook al gebeld en was met ML en een paar buurmannen al een uur aan het zoeken. Hij zou naar de voordeur fietsen want daar kwam papa net aanrijden, tot ik ineens bedacht dat het wel lang duurde voor hij bij de voortuin was.
    Terwijl wrs. honderden mensen hem hebben zien fietsen op die drukke kruising in de spitstijd... en niemand die bedenkt dat het toch wel raar is, zo`n jong kind in z`n eentje. Pas toen een mw. hem had gevraagd of hij geen schoenen aan moest en of het geen tijd was om thuis te gaan eten kwam hij weer naar huis (en toen was het al 19 uur en donker aan het worden). Toen hij de volgende dag, op weg naar school, op die kruising vertelde dat hij daar zo lekker had gefietst besefte ik pas hoeveel geluk we hebben gehad dat hij niet aangereden is.

    Zo gek is @tuc dus niet met haar politie-actie... Ik was haar in elk geval eeuwig dankbaar geweest.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier ook weleens aan de hand gehad, maar dan als moeder van het kind dat thuisgebracht werd. Ik was in de voortuin aan het onkruid wieden. Wij wonen op een woonerf en ik kan zo de straat (doorgaande weg) zien. Mijn zoon was toen een jaar of 5-6 en liep heen en weer over de parkeerplaats, van de tuin naar de weg. Op een gegeven moment was hij dus net om de hoek heen en weer naar de overkant aan het rennen. Toen kwam een mw. hem dus terug naar huis brengen. Ik voelde me best lullig, maar was blij dat ze het deed want ik had dus gewoon niet kunnen zien dat hij zo gevaarlijk deed, ondanks dat hij maar een goeie 20 meter bij me vandaan was.

    En ja, hij heeft ADHD en doet dus hele domme dingen omdat ze hem op dat moment echt superleuk lijken. Daarom heeft het dus een hele tijd geduurd voor hij meer ruimte kreeg in het (alleen) buiten spelen. Gewoon omdat afspraken er niet toedoen als hij ineens een inval krijgt, niet uit rottigheid, maar omdat zijn hersens zo werken.
     
  20. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik durf nog geeneens mijn vuilniszak weg te gooien in de container (ondergronds), ookal ligt mijn zoontje op bed.
    Laat staan boodschappen doen.
     

Deel Deze Pagina