Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Nouja. Even naar buiten ofzo, prima. Maar boodschappen doen kan zo lang duren en er kan onderweg zoveel gebeuren. Zowel met kind thuis als met ouder.

    En buiten de gevaren zoals brand etc, ik bedenk me altijd hoe angstig het voor mijn peuter moet zijn dat er niemand thuis is.. dat is voor mij het grootste punt om haar niet alleen thuis te laten.
     
  2. mellanie76

    mellanie76 VIP lid

    5 aug 2016
    17.645
    800
    113
    moeder
    Rotterdam
    Ik zou het ook zeker niet doen want kinderen zijn zo onvoorspelbaar.zelfs met grotere kinderen weet je nooit zeker dat ze uitspoken. Het blijven kinderen en kunnen bepaalde dingen nog niet overzien
     
  3. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dat is dus het verschil wat ik zei; of een kindje schijnbaar in gevaar is of niet.
     
  4. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    En dit dus zoals ik al eerder zei; elk kind is anders. Jij zou dit dus niet meer doen, omdat je weet dat hij gekke dingen kan doen op sommige momenten.
     
  5. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik weet dat dat de vraag niet was. Maar TS noemt dat al "alleen thuis" en er zijn ook reacties op geweest. Als je vader thuis is, maar je hem een por moet geven als er iets is, ben je niet alleen thuis.
    Wat betreft ècht alleen thuis: Zoals gezegd vind ik toch dat een kind daar op zijn minst 6 voor moet zijn. En eigenlijk hangt het dan nog van het kind af of het verantwoord is.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar daarom staat 'alleen' toch tussen aanhalingstekens? Het is inderdaad niet alleen maar als kinderen wat uitvreten heeft de slapende ouder niets door, dus wat dat betreft wel 'alleen'.
     
  7. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    De ouder die achter de computer zit of de krant leest of staat te koken heeft ook vaak niets door als het kattekwaad in een andere kamer plaatsvindt. Al is het wel waar dat een slapende ouder zich meestal onbewuster is van wat rondom hem/haar heen gebeurt als eentje die wakker is. Maar er is wel een volwassene in huis die je kunt roepen of iets kunt vragen. En het gaat om een vierjarige. Meestal is dat een leeftijd waarop ze de basisprincipes van "veilig" en "gevaarlijk" toch wel snappen. Ideaal vind ik de situatie niet, maar ik vind het wel beter dan alleen thuis.
     
  8. Blaagje

    Blaagje Lid

    19 jul 2017
    56
    19
    8
    Vrouw
    Ik denk dat de tijden ook echt veranderd zijn. Toen ik zelf klein was waren er veel moeders thuis met kleine kinderen en kenden mensen uit de staat of wijk elkaar. Zeker de mensen met kinderen van dezelfde leeftijd. De moeder van mijn vriendinnetje ging dan ook gewoon haar zoontje van school halen terwijl mijn vriendinnetje een middagdutje deed. Ik woonde een paar deuren verder en mijn vriendinnetje is haar ledikantje uit geklommen en heeft (via de achterdeur die toen gewoon ook even open bleef) haar weg gevonden naar ons huis.

    Haar moeder is dan ook in volle paniek bij ons aangekomen toen ze haar 2 jarige dochter niet in bed aantrof.

    Ik woon nu zelf in een straat en wijk waarvan ik rechtstreekse buren wel ken en als ik het zou vragen zou de overbuurvrouw (zelf heeft ze nu ook een baby van 7 maanden) best even op zou willen passen (babyfoon daar zetten bijv.).

    Maar zomaar de deur uit gaan, niemand die weet waar je bent, de deur open laten en je kind alleen in huis. Niet van deze tijd denk ik.
    (en zelfs vroeger was dat dus paniek ondanks toen mijn vriendinnetje niet in haar bedje lag)

    Je kind zal maar eens bedenken dat hij je gaat zoeken en ook de straat op gaan en jou niet kunnen vinden...
    Ik neem ze gewoon voorlopig alle twee mee en bekijk het wel als ik ze oud en wijs genoeg vind.
     
  9. Bianca88

    Bianca88 Fanatiek lid

    17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Ik neem haar altijd mee, en als ze in bed ligt in avond bijv al en mijn man is weg dan laat ik hem alleen voor ons huis even plassen. Dan laat mijn man hem uit als die thuis is weer.
    Kun je niet hem alleen laten plassen bij je voor, en als je man beneden js dat hij later een groter rondje maakt?
     
  10. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik ga tussen de middag ook altijd even snel naar school terwijl mijn zoontje in bed ligt. Ik woon dan wel heel dichtbij de school. Maar zodra mijn zoontje zn bed uit kan klimmen en zn deur open doen, zou ik dat niet meer doen. Sowieso denk ik dat ie niet meer zal slapen dan ;)
     

Deel Deze Pagina