Kinderbijslag/ kindertoeslag

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janneke21, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hoi!

    Ik las ergens dat je al vóór de geboorte iets van een toeslag kan krijgen. Vooral als je een laag inkomen hebt ofzo.
    Wij verdienen samen net aan 2000 euro. Tegen die tijd werk ik misschien niet meer en zullen we hooguit 1200 samen hebben. Telt dit dan?

    Ennn voor daarna.. kinderbijslag is toeslag geworden toch? En dat is niet veel toch? Heeft dat ook met je inkomen te maken of niet?

    Ik kan wel op www.toeslagen.nl kijken maar ik kan even niet alles er over vinden :S

    Ik baal er ontzettend van hoe we met geld zitten. Op dit moment kunnen we weer nét niet alle rekeningen betalen. Maak me nu toch wel een beetje zorgen of we het straks wel gaan redden.
    We zijn nu nog wel het een en ander aan het afbetalen en als het goed is tegen die tijd is het meeste klaar. Maar toch!
    Dit zou betekenen dat ik pas de laatste 2 maanden wat geld over houd voor de babykamer etc. Daarnaast zullen we nog moeten verhuizen voor die tijd ook en dat brengt ook wat kosten met zich mee.
    We zitten te twijfelen om een huis te kopen, omdat we anders ook ruim 400 huur betalen voor een groter huis, maar nu ik al die rekeningen zie denk ik toch dat het beter is om een grotere woning te huren. Deze woning is gewoon echt niet geschikt.

    En ik las ergens dat je de kinderkamer voor 7 maanden helemaal klaar en compleet moet hebben?

    Pff.. ik zie het financieel even niet meer zitten, hoe gaan we dit redden joh!

    :rolleyes: zucht..
     
  2. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    Wij hebben ook een huren ook..
    Ik weet niet hoe oud jullie zijn.. Maar als jullie allebei onder de 23 jaar zijn. Krijgen jullie alsnog huurtoeslag!

    Na de zwangerschap krijg je om de 3 maanden kinderbijslag..
    en elke maand krijg je nog kindertoeslag <- volgens mij ligt dat aan je inkomsten

    groetjes
     
  3. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ja huurtoeslag krijgen we waarschijnlijk wel, maar juist omdat mn vriend 25 is! Als we onder de 23 zijn krijg je maar huurtoeslag als je een woning onder 380 euro ofzo huurt.
    En hier is een eengezinswoning toch wel echt duurder dan dat.
    En je krijgt dus kinderbijslag+ toeslag? :S

    Weet iemand hoeveel dat ongeveer is?
     
  4. sannie306

    sannie306 Actief lid

    26 jul 2008
    316
    0
    16
    Vrouw
    Rotterdam
    hoi de kindertoeslag is idd via de belastingdienst, en hangt af van je inkomen...

    de kinderbijslag is via de SVB en heeft niets met inkomen te maken, is voor iedereen gelijk.

    even googlen op kinderbijslag, dan kom je vanzelf bij de site van de SVB

    groetjes San
     
  5. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    idd, kinderbijslag is een vast bedrag per 3 maanden, gaat vanaf de eerste utikeringsdatum ná de geboorte (1januari, 1 april, 1 juli, 1oktober.) kindertoeslag gaat in vanaf de datum van aanvraag en kan pas aangevraagd worden op 't moment dat 't kindje daadwerkelijk geboren is.

    voor zover ik weet is er geen uitkering voor de geboorte.

    huurtoeslag geld pas vanaf 23 jaar.
     
  6. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ah ok dus het zijn wel echt 2 dingen. Dat is wel goed om te horen.. Ok rijk zullen we er niet van worden, maar toch een klein beetje extra steun zeg maar is wel lekker...

    Ja die uitkering voor de geboorte was toen volgens mij meer voor tienermoeders of alleenstaande moeders ofzo.. Maar weet het fijne er niet van.

    Ik krijg vanaf mijn 18e al huurtoeslag hoor, maar het is alleen voor goedkopere woningen.
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hmm... is dat ook al weer gewwijzigd haha
    ik kreeg het toendertijd niet en had een idioot duur huis haha
     
  8. Geaaaaaatje

    Geaaaaaatje Bekend lid

    31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Maar je hebt toch pas recht op kindertoeslag wanneer je gebruik maakt van kinderopvang of gastouderopvang?
     
  9. Geaaaaaatje

    Geaaaaaatje Bekend lid

    31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Sorry...domme reactie...dat is natuurlijk de kinderopvangtoeslag! Foutje...
     
  10. sannie306

    sannie306 Actief lid

    26 jul 2008
    316
    0
    16
    Vrouw
    Rotterdam
    bij de belastingdienst hebben ze alle toeslagen gesplitst, dus je hebt: alleenstaande ouder toeslag,
    aanvullende alleenstaande toeslag,
    kindertoeslag,
    toeslag voor kinderopvang (wat vaak ook direct naar de kinderopvang organisatie wordt overgemaakt elke maand, zodat je daar zelf geen omkijken meer naar hebt)

    dit zijn de toeslagen waar ik van weet, misschien vergeet ik nog wat.

    alles is wel afhankelijk van je leefsituatie en inkomen.

    de kinderbijslag die je krijgt per 3 maanden via de SVB gaat om de zoveel jaar omhoog, afhankelijk van de leeftijd van je kind.
     
  11. Sharon20

    Sharon20 Fanatiek lid

    19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    wij wonen in belgie en krijgen elke maand 80 euro aan kinderbijslag (kindergeld) ook krijgen wij kraamgeld. dit is een bedrag van 1107euro. deze mag je vrij gebruiken (de een gebruikt het om een kinderkamer van te kopen, de ander gebruikt het voor zijn huur of weet ik het) het is je eigen geld dus je mag er mee doen wat je wilt...

    wat betreft de kinderkamer. het klopt dat die klaar moet zijn bij ongeveer 7 maanden, volgens mij word dit in NL gecontroleerd door een of andere instantie. maar er is een verschil tussen een kinderkamer en een plekje waar jij je kindje te slapen legt... als jij gewoon een ledikantje hebt is dit al voldoende...
    maar er staan maar zat mooie kinderkamers tegen hele leuke prijzen op marktplaats enzo.
     
  12. Life in Pink

    Life in Pink Niet meer actief

    Voor de kindertoeslag kun je een proefberekening maken op toeslagen.nl.
    Ik geloof dat als je gezamenlijk rond de 20.000 per jaar verdient, je ongeveer per maand rond de 87 euro kunt krijgen.

    Kinderbijslag is eens in de drie maanden +/- 130 euro geloof ik.

    Verder zou ik me over het kamertje niet al te druk maken, wij hebben hem nu net 2 weken af. Soms wanneer je de intake van de kraamzorg hebt, (deze heb je met 7 maanden) dan lopen ze met je na wat je eventueel nog moet hebben. Maar het is je eigen verantwoording hoor, zeker als je nog gaat verhuizen kan ik me voorstellen dat je pas later aan het kamertje toekomt.

    Wel vervelend he, die financieen....ik kan er ook af en toe gestrest van raken.

    Succes ermee!

    Groet Snoozie
     
  13. Felicia1986

    Felicia1986 Actief lid

    16 jan 2008
    135
    0
    0
    Den haag
    Vanaf waneer kan je die toeslagen aanvragen eigenlijk?
     
  14. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier is er niemand wezen te controleren voor de babykamer. wel een intakegesprek gehad natuurlijk, maar niemand die een stap naar boven doet hoor, dan mogen ze die stap net zo hard naar buiten doen.

    had weinig nut gehad, we woonden net 2 dagen in ons nieuwe huis en het was één grote bouwput hahaha
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    nou je vragen over de toeslagen zijn wel beantwoord denk ik:) ik wou alleen even zeggen dat ik, als ik jou was, zou wachten met een huis kopen. Sowieso lijkt me dat erg lastig op 1 salaris, maar goed. Maar kopen is in veel gevallen toch wel duurder dan huren, en met de kleine erbij komen er ook kosten bij.
    Wij hebben ook een tijd gekeken naar een huis, maar blijven toch maar even huren, gewoon eerst kijken hoe het allemaal financieel gaat lopen!
    Succes
     
  16. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat durf ik toch wel een beetje te ontkrachten. wij wonen sinds een jaar in een koophuis en wonen vrijwel net zo duur in een eensgezins-koop-woning als in onze tweekamer huurflat. denk aan de belastingaftrek die je 30 jaar lang kan krijgen bij een koophuis.

    ik ben het wel met je eens dat je de zaken goed moet voorberekenen voor je zomaar ergens instapt. ga eens langs bij een makelaar bijv of een hypotheek adviseur. zo krijg je vaak wel een beetje een beeld van wat er allemaal bij komt kijken en het verplicht je tot niks.
     
  17. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Inderdaad eerst goed voorrekenen voor je ergens in stapt maar dat is in dit geval wel iets te laat. Nu net niet alle rekeningen kunnen betalen en zwanger zijn. Misschien je baan verliezen (tenminste daar ga ik vanuit omdat je schrijft dat jullie het straks op 1 salaris moeten doen). Geen geld om spullen te kunnen kopen. Ik zou dus nu absoluut niet gaan verhuizen en al helemaal niet gaan kopen! Ergens een tweedehandskamertje op de kop tikken lijkt me een beter idee.
     
  18. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wat maakt de woning eigenlijk ongeschikt? mss dat je zelf een en ander kunt aanpassen? ik begrijp dat je huidige huis voordeliger is dan een groter huis. ik zou zorgen dat je er eerst financieel iets sterker voor staat, voordat je je woonlasten omhoog haalt. wij dachten ook dat we geen kind in ons oude flatje konden groot brengen. achter af denk ik wel eens dat we daar straks met twee kinderen gezeten hadden als we dit huis niet gevonden hadden en weet je, ook dat was ons wel gelukt. nu niet verhuizen betekend niet nooit verhuizen ;)
     
  19. julia6

    julia6 Fanatiek lid

    6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben er ook mee bezig omdat ik lang in het buitenland heb gewoond en nu dus weer terug ben in NL en mijn man pas in oktober begint met werken. Mijn salaris is ook vrij laag en kinderbijslag krijgen we, na ellelang gewacht te hebben, 191 euro per kwartaal, kindertoeslag krijgen we 82 euro per maand. Dit geeft misschien een idee van wat je kan verwachten. Uiteraard is dit afhankelijk van je salaris(sen) en zoals hierboven staat, die kindertoeslag kan je zelf uitrekenen op toeslagen.nl
    Veel succes ermee. Ik zou het snel aanvragen. Officieel "zegt" de belastingdienst/toeslagen dat je binnen 8 weken een beschikking ontvangt waarin staat hoeveel je krijgt. Ik heb alles half mei aangevraagd en het ziet er naar uit dat ik nu eindelijk in september met terugwerkende kracht geld ga krijgen waar ik al vanaf mei recht op heb. Dus veel geduld is nodig, zou dus als ik jou was, nu al kindertoeslag, maar ook huurtoeslag en zorgtoeslag gaan aanvragen als ik jou was. Het duurt een eeuwigheid anders! Als je nog vragen hebt, stuur maar even een pb.
    groetjes
     
  20. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    kinderbijslag en toeslag kun je toch pas aanvragen als je kindje daadwerkelijk geboren is? je moet ook een geboortedatum opgeven. kinderbijslag krijg je automatisch bericht van toch als je bevallen bent?
     

Deel Deze Pagina