Kinderbijslag/ kindertoeslag

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janneke21, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Dit komt misschien omdat je uit het buitenland bent gekomen Julia. Als je je kindje aangeeft bij de gemeente omdat het geboren is krijg je vanzelf bericht van SVB. De andere toeslag krijgen wij niet dus kan ik helaas niks over zeggen, maar lijkt me dat je dat inderadad pas kan aanvragen als je kleintje geboren is.
     
  2. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Nee ik blijf zeker niet hier wonen, dan zou ik behoorlijk depressief raken :)
    Ik woon hier vana mn net 18e, in mijn eentje. Toen mijn vriend er bij kwam werd het al krap.

    We hebben 1 slaapkamer van misschien 2x3 meter en een woonkamer van 4x5 ongeveer.
    We wonen in een bovenwoning, het heeft wel een keuken en douche/toilet, maar de douche/toilet is 1 ruimte van 1x2 meter ofzo.
    We hebben een 'buiten', soort balkon dezelfde afmeting als onze douche/toilet.
    Het is gewoon ECHT klein.
    Bedje op de slaapkamer erbij gaat niet lukken en ik ga ook niet in de woonkamer slapen als de baby in de slaapkamer ligt, dan moet je namelijk eerst over de overloop langs de douche, door de keuken om bij de slaapkamer te komen. Niet bepaald praktisch.

    Daarnaast, we zitten NU nog financieel niet goed, door die afbetalingen, maar vooral na de 7 maanden zitten we niet echt zo heel krap meer ofzo.

    Deze woning is midden in het centrum en kost dan ook ruim 300 euro. Een eengezinswoning zal 100-150 euro duurder zijn.

    We krijgen trouwens nu al 100 huurtoeslag en gewoon zorgtoeslag.

    Het is ook niet de bedoeling om van 1 inkomen te gaan leven, maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik niet (veel) hoef te werken zodra de baby er is.

    En kopen.. tsja bij navraag hoeft dit ook niet veel duurder te zijn! Je kunt al een hypotheek hebben van 400 euro per maand en dan nog 100 belasting terugkrijgen ook.
    Het zal meer geld kosten aan onderhoud etc. maar elke maand huur weggooien vind ik zo zonde :(
     
  3. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    oow.. wat vaag misschien ligt dat per gemeente...
    want wij krijgen gewoon huurtoeslag!
     
  4. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    Janneke21
    Denk dat je je toch wel vergist met dat kopen hoor.... tenminste tegenwoordig.. rente is alweer veel gestegen...
    en ligt er ook veel aan waar je wilt wonen......

    Weet ook niet wat voor schulden jullie hebben, aangezien je het hebt over afbetalingen, maar als jij of je vriend een BKR notering hebt, is het moeilijk hypotheek krijgen..... of je betaalt echt de hoofdprijs qua rente!

    Tja en hoe dan ook de hypotheek moet toch ook betaald worden van je vriends-salaris.... dus wordt het lood-om oud ijzer....
    Het kopen van een huis brengt trouwens ook weer een hoop kosten mee.... dus lijkt me nu niet verstandig.....
     
  5. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    ne einderdaad niet verstandig met een BKR registratie. Ook vraag ikme af wat je kunt kopen oor 400 euro hypotheek in de maand. Zal ook niet groot en goed onderhouden zijn wat ook weer een hop kostenmet zich mee zal brengen. Als jullie nu niet rond kunnen komen zal dat straks al helemaal nietgaan en dan moet je ook nog eens een hoop geld opzij zetten voor eventuele kosten aan het huis als er iets stuk gaat. Het is inderdaad niet handig om een eind naar de babykamer te lopen, wij hadden in ons oude huis een babykamer op zolder en dat was ook niet handig maar alles beter dan een huis kopen wat je niet kan betalen,hoge kosten want ja verhuizen kust nu eenmaal geld (behang, gordijnen vleoeren enz) Je zegt nu al geen geen geld te hebben om babyspullen te kunnen kopen. Lijkt me dus vrij lastig om die kosten te kunnen dragen. Misschien handig o naar de Ikea te gaan en ideeen op te doen over handig opbergen. Misschien een 2 persoons hoogslaper een idee dat je het bedje eronder kunt zetten. Of toch een slaapbank in de huiskamer en de baby een eigen kamertje. Je kunt dan altijd, zodra alles een beetje op orde is een uisje gaan kopen of huren.
     
  6. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hoihoi
    Nee BKR hebben we niet, een leuk huisje hier in het centrum is goed onder de 100.000 te krijgen. Mijn ouders willen borg staan, die hebben meerdere eigen huizen. Op die manier zullen wij wel een hypotheek krijgen. Ik weet ook nog niet óf het verstandig is, ik ben me er even in aan het verdiepen.
    Een kennis heeft op 1 salaris een heel leuk huis gekocht, ze betaalt zo'n 350 euro met belasting eraf.
    Dat lijkt mij heel erg haalbaar, daarom wil ik daar toch een beetje naar kijken. We kunnen wel een groter huis huren, maar daar zullen we toch ook in moeten investeren en dat is zonde als we een half jaar later erachter komen dat we toch echt graag zouden willen kopen.

    Daarnaast hebben mijn vriend en ik nu allebei een baan onder 'ons niveau', we hebben beide een goed MBO-diploma en ervaring en zouden best meer kunnen gaan verdienen als we een goede baan tegen komen. Hier moeten we natuurlijk niet op rekenen, maar ik weet wel dat we in ieder geval áltijd banen kunnen krijgen.

    Ik weet het gewoon nog niet, ik ben me druk aan het inschrijven op grotere huurwoningen, maar omdat we nog niet zo oud zijn en mn vriend niet uit deze stad komt hebben we weinig punten. Daarom overweeg ik alle opties om eventueel 'sneller' aan een huur danwel koophuis te komen!
    Het liefste zou ik toch wel binnen nu en 4 maanden verhuisd willen zijn, maar of dit haalbaar is... :)

    Dit is ook de reden dat ik alle dingen zoals kindertoeslag etc. op een rijtje aan het zetten ben, om te kijken hoe we financieel precies zitten. Tot nu toe gaven we uit wat we hadden zonder echt erg op te letten, zolang we alles maar net aan konden betalen.
     
  7. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier blijven wonen is voor mij geen optie. Mijn ouders zouden dat ook niet toelaten, dan kunnen we nog beter tijdelijk een huis van hun huren ofzo. Nee groter huren wordt het minimale, groter kopen zou eventueel leuk zijn..

    Er staan trouwens hier ook regelmatig particuliere woningen te huur, maar dan betaal je vaak meer voor minder dus dat wil ik in eerste instantie niet. Mocht ik komende maanden niets anders vinden dan zou ik dit ook altijd voor voorlopig kunnen overwegen.
     
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.646
    113
    Brabant
    ik wil niet rot overkomen, maar gewoon realistisch... Ik weet niet waar je woont, maar hier kost een eensgezinswoning toch zeker 500 euro per maand aan huur.
    De koopprijs van eenzelfde eensgezinswoning begint bij de 210.000 ong. (dan heb je een simpele tussenwoning, zonder luxe als mooie badkamer of keuken etc)
    Maar goed, en daarbij krijg je echt geen maandlasten van 400 euro, netto 300, anders wil ik wel eens weten waar je je hypotheek afsluit!
    Ga eens naar de hypotheker en laat je voorlichten, dan weet je waar je aan toe bent, ook qua plannen maken!

    @claartje, mazzel voor jullie:) wij zouden (zie bovenstaand) veel duurder uitzijn met een koophuis. (zo'n 300 euro meer). Ligt er natuurlijk aan hoeveel je betaalt aan huur en hoe je je hypotheek af hebt kunnen sluiten:)
     
  9. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Om even bij Ramona aan te sluiten, ik zou ook niet te makkelijk denken over kopen. De reclames die je ziet over de hypotheek kosten zijn heel verradelijk en vaak misleidend (aftrek belasting is er vaak al in verwerkt). Om je een idee te geven het volgende:

    Wij hebben ongeveer twee jaar geleden voor het eerst een huis gekocht. Hypotheekverstrekkers kijken behoorlijk streng naar het BKR en evt. nog openstaande 'schulden' incl. de ruimte om rood te staan op rekeningen etc worden van je te lenen bedrag afgetrokken net als kosten die je in je hypotheek wilt meelenen, zoals de kosten hieronder. En je leenbedrag hangt ook af van de taxatiewaarde van de woning. Dus reken je niet snel te rijk.

    Ik moet ook zeggen dat er toch wel meer kosten bij komen dan je op het eerste gezicht denkt. Om je een idee te geven:
    - bijkomende kosten bij de koop, ongeveer 10 tot 12 procent van de aankoopprijs van de woning.
    - verplichte opstalverzekering voor je huis
    - WOZ belasting van de gemeente
    - in geval van een flat e.d. kosten vereniging van eigenaren (kan bij onderhoud of reparatie op eens omhoog gaan.)
    - nog wat andere kosten die ik meestal vergeet (waterschap was geloof ik duurder bij een koopwoning etc.)

    Ik zou zelf bij weinig inkomen liever huren. Je kunt mogelijk aanspraak mogen op een huurtoeslag en diverse instanties en gemeenten geven je veel makkelijker (gedeeltelijke) kwijtschelding bij laag inkomen als je huurt dan wanneer je een koophuis bezit. Verder is huren veel 'veiliger' mocht je ooit weer willen lenen of problemen krijgen met afbetalen. En veel zorgvrijer: wat doen de huizenprijzen, hoe gaat het met de buurt en het bestemmingsplan etc., even geen tijd om te verven gaat niet direct van de waarde van je huis af en geen denken over rente etc.

    Veel succes met jullie zwangerschap, alle keuzes en indien je er voor kiest natuurlijk ook met het zoeken van een nieuwe huur/koopwoning.
     
  10. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ik weet niet of jullie verder nogtoeslag zulen krijgen aangezien jullie allebei werken. Ik krijg buiten kinderbijslag geen extra toeslagen. Wat ik alleen niet zo goed begrijp maar misschien ligt dat aan mij is dat je schreef dat je niet eens in staat bent babyspullen te kopen omdat jullie nu niet rond kunnen komen. Hoe ga je een verhuizing dan betalen? Jullie situatie is inderdaad niet ideaal in een klein huis maar misschien hadden jullie dan in dat geval beter eventjes kunen wachten.
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    die bijkomende kosten van 10 tot 12 procent hebben wij niet gehad, zit het tenminste eens terug te rekenen en kan nergens zulke hoge kosten terug vinden, kom uit op 0.7%.

    wij hebben vorig jaar met bkr een hypotheek gekregen die ver onder het huidige rentepercentage ligt en aan de onderkant van de rente toen.

    buikje essie, krijg je ook geen kindertoeslag?
    wij krijgen kinderbijslag, kindertoeslag en zorgtoeslag.

    ik vind wel dat je moet verhuizen als je een beetje reserve hebt, zodat je kunt behangen ed, maar soms is een koophuis niet heel veel duurder dan huren. je moet je er echter wel goed in verdiepen en heel goed over na denken. en het is een flinke verantwoordelijkheid en je kan niet na een jaartje zeggen, kom, we verkopen de brut weer (kan wel, maar financieel ongunstig)
     
  12. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier heb je een leuke eengezinswoning met 2-3 slaapkamers tussen de 80.000-120.000 ligt er net aan hoeveel er nog moet gebeuren. Maar 100.000 is zeker realistisch hier hoor. Ook weet ik zeker dat die vriendin toch echt 350 per maand netto betaalt. En ik ken hier nog wel meer mensen. De huizenprijzen liggen hier sowieso erg laag.
    Eengezinswoning kan zelfs al voor 300 euro hier, ligt er net aan in welke wijk je wilt wonen.

    Buikje Essie:
    Dat is nog een nasleep van slordig zijn in betalingen etc. Een ander betaalt een rekening van 500 euro in 5 keer, wij doen het op dit moment in 2 maanden. Dan ben je tijdelijk per maand even veel kwijt, maar zoals ik al zei zijn we straks klaar met alles wat we nog een beetje achterlopen enzo. Zo hebben we gewoon een aantal dingen waar we mee achter lopen, echt schulden hebben we niet. Wel wat andere dingen, maar goed.. dat zijn aparte verhalen ;)

    We verdienen samen 2000 euro, dus echt weinig valt opzich wel mee lijkt me?

    Op dit moment lukt het ff niet goed met spullen kopen of sparen, maar over paar maanden dus wel.

    [/list]
     
  13. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Claartje nee inderdaad we krijgen alleen kinderbijslag, geen kindertoeslag en zorgtoeslag. Ik denk trouwens dat 0,7 procent erg weinig. Je krijgt de kosten voro het afsluiten van de hypotheek, notariskosten en ook de kostenkoper nog volgens mij ben je wel zo rond de 10 procent meer kwijt dan de vraagprijs van het huis. Tenminste wij wel. Buiten dat krijg je nog wel de extra kosten van opstalverzekering, gemeentebelastingen enz. Dat zijn toch dingen die buiten de 350 euro zullen vallen.

    Janneke let er wel op dat hoe goedkoper het huis hoe meer er moet gebeuren wat ok weer extra kosten met zich mee zal brengen en deze zijn niet gering. Verbouwen lijkt weinig te kosten maar al met al aan het eind van de rit altijd meer kwijt.
    nu lukt het niet spullen te kopen en te sparen maarover een paar maanden wel. Vereet niet dat je in totaal 40 weken zwanger bent en je dus over 30 weken een baby gaat krijgen. Ik weet niet hoesnel je alles wilt maar verhuizen, verbouwen en babyspullen kopen kost gwoon echt een hoop geld.
     
  14. Babychica

    Babychica Lid

    18 mrt 2008
    42
    0
    6
    He Janneke, waar woon jij? Want als je daar een eengezinswoning voor zo weinig kan kopen dan wil ik daar ook wel wonen:p
     
  15. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij hebben onze hypotheek zeker goed uitonderhandeld en mss wel wat mazzel gehad ja. we zijn niet heel veel meer gaan betalen, maar wel heel veel groter gaan wonen, echt een genot. we hebben nu een huis in goede staat, waar cosmetisch nog veel mee te spelen valt, wat we allemaal zelf doen.

    ik heb het net met mijn man nog nagekeken en nagerekend en wij komen toch heel serieus op 0,7% uit. ik had het ook vertikt om dik 18.000 euro te moeten betalen voor het kopen van een huis. 1% is het gemiddelde dat wij overal voorgelegd kregen en hier hebben we over onderhandeld en zelf onze diensten uitgezocht. ik vind 10% echt idioot hoog, dan was ik blijven huren en heerlijk op vakantie gegaan!

    moet trouwens zeggen dat huren voor ons geen optie was. op de vrije markt zijn we duurder uit en daar zit je soms evengoed met vereniging van eigenaren etc. dan met ons koophuis en bij de woningbouwverenigingen hadden we na al die jaren niet genoeg punten voor een huis die de moeite was om over te steppen. (lees: genoeg slaapkamers voor ons en 2 kinderen)
     
  16. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    buikje essie, dan hebben jullie wel een net inkomen ;) geen toeslagen meer krijgen betekend eigenlijk dat je gewoon fijn verdient (of het echt fijn is is natuurlijk ook afhankelijk van je uitgaven ;))

    oh ja, helemaal overheen gelezen. met verzekeringen en belastingen totaal betalen we 100 euro per maand meer.
     
  17. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Nou valt reuze mee hoor! We zitten eigenlijk net op de grens. Dus opdat mijn vriend iets meer is gaan verdienen moeten we nu alles zelf betalen en krijgen we niks.
    Maargoed je hoord me niet klagen hoor. We kunnen elke maand rondkomen en wat sparen en over 10 weken wordt ons derde kindje geboren.
     
  18. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    daarom zeg ik, het hangt heel erg af van wat je maandelijks uitgeeft. maar ik heb laatst de aangifte van een vriendin van mij gecontroleerd en daardoor weet ik dat het wegvallen van zorgtoeslag pas gebeurd boven de 47500 euro per jaar.
    daar zitten wij niet op en ik vind dat wij toch al een heel fijn inkomen hebben, gezien mijn vele vrije tijd en het feit dat mijn man te hoog opgeleid is voor zijn huidige baan en veel carriere mogelijkheden heeft.

    maar uiteindelijk heb je pas wat uit te geven na aftrek vaste lasten en als deze hoog zijn.... dan is het een ander verhaal. bij ons valt het heel erg mee gelukkig, alleen de studieschuld van mijn man hakt er zo hard in. dat is elk jaar een mooie auto die we wegleggen haha
     
  19. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Dit huisje had ik bijvoorbeeld in gedachten :oops: ALS het zou kunnen he...
    Dit is een huisje in het centrum, van de woningbouwvereniging geweest en dus altijd goed onderhouden.

    http://www.woningstichtingdenhelder.nl/ ... en_id=2351

    Dan zie je meteen waar ik woon..
    En deze woning is hier echt geen uitzondering. Tuurlijk zijn er duurdere huizen, die zullen ook mooier en nog meer opgeknapt en groter zijn.. maar dat hoeft niet eens zo van me. We zijn zelf handig en ik heb hele lieve ouders die ons goed zullen helpen ;) Ook met eventuele (onverwachte) kosten.
    Die motiveren ons trouwens ook juist om te kopen, dus dat speelt ook wel een beetje mee.

    Hier nog een paar voorbeelden onder 120.000 bij verschillende makelaars (de ene mooier dan de ander, maar goed)

    http://www.abbenes-og.nl/index.php?Menu ... &gezocht=1

    http://www.abbenes-og.nl/index.php?Menu ... &gezocht=1

    http://www.remax.nl/aanbod/details.asp?id={317B7AFB-6FAB-4179-BAAA-8C5782F4C041}
    (ok die vind ik echt niet mooi, maar goed)

    http://www.makelaarbakker.nl/object.cfm ... nr=DR10256

    Geloven jullie me nu een beetje? :p
     
  20. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    die eerste woning is wel super schattig. naar zoiets hebben wij ook gekeken, maar konden we helaas niet betalen
     

Deel Deze Pagina