Kinderen eerder van school halen ivm op vakantie gaan

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door flipflop, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant

    Nee bedoelde jou dus juist niet!! :) Dat snap ik helemaal.
    Maar juist t te pas en te onpas thuis houden snap ik niet..
     
    Debaky vindt dit leuk.
  2. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant

    Dankje! Dat bedoel ik dus precies!
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Nou ik ga ervan uit dat je dit soort dingen bij de intake vermeldt.
    Hier zou school er denk ik wel over vallen.
    Maar goed. Je moet het helemaal zelf weten.
    Ik snap gewoon niet zo goed waarom, maar ik hoef t ook niet te snappen.
    Wat ik me afvraag, gaat ze dan vanaf 5 wel gewoon volle bak naar school?
     
  4. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ow excuses, dan heb ik je bericht verkeerd begrepen. Sorry :oops:
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Lijkt me logisch want verplicht dus dat is dan geen vraag toch?
     
  6. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dan zoek ik lang. Er zijn genoeg manieren waarop je kind kan wennen. En of dat betekent dat het halve dagen start of 3 hele dagen lijkt me prima bespreekbaar. Er zijn genoeg scholen die zeggen te werken vanuit de behoefte van het kind.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    #187 suus1983, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    Met 5 mag je, in bepaalde gevallen en met toestemming, je kind 5 uur per week thuishouden. Zo ging mijn dochterte vaak op woensdag niet heen (niet voor de gezelligheid oid, ze trok het echt niet, heeft toen ook diverse onderzoeken gehad ivm de vermoeidheid).

    Edit: 10 zelfs idd
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    Ja hoor. Hier kwam de juf er zelf mee toen ik aangaf dat dochtertje zo vreselijk vermoeid was.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    P
    Maar heel vermoeid (dus medische oorzaak) is toch heel wat anders dan voordat een kind überhaupt naar school gaat al besloten hebben dat een kind 2 dagen per week thuis zal blijven? In het geval van vermoeidheid, ziekte zal natuurlijk geen enkele school moeilijk doen.

    Ik vraag mij ook af welke kleuter je er een plezier mee doet (mits er dus niks aan de hand is) te zeggen dat die 2 dagen niet mag en gezellig bij mama of opa en oma moet blijven.
    Mijn zoontje is gek op mij en op zijn grootouders maar school is the bom. Al vanaf dag 1.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    Ja hoor. Dat klopt. Eerst proberen en dan verder kijken. Mijn jongens zijn ook gelijk 5 dagen gegaan en dat ging wel prima. Zeker de jongste doe ik geen plezier door hem thuis te houden (dochtertje ook niet, maar dat ging niet anders).
    Maar als er noodzaak is dan kan het wel.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat betwist ik ook niet. Mijn oudste is ook na 2 weken halve dagen gegaan,ze trok het absoluut niet. Maar degene waar ik op reageerde heeft een kindje van 1 jaar en al bedacht dat het kind over 3 jaar 2 dagen per week thuis blijft als ze zelf vrij is of opa en oma oppassen tot het kindje 5 jaar is. Dat vind ik echt heel voorbarig.
     
  13. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.181
    940
    113
    Zuid-Holland
    Een hele discussie is er duidelijk op gang gekomen!
    Even onder topic , ik heb de directeur van de school gesproken en deze heeft toestemming gegeven om ze vrijdagmiddag om 13u op te halen voor een weekend weg! De beste oplossing , geen leugentjes oid, gewoon open en eerlijk. Toch blij mee want het andere voelde niet goed. Zeker niet als je op weg gaat naar een christelijke conferentie, opwekking!
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kijken ze erg naar het kind; als een volle week niet gaat, dan doen ze dat nog niet. Maar opbouwen naar die volle week is wel het streven natuurlijk, dus 2 dagen thuis houden omdat dat leuk is, is niet helemaal de bedoeling.
     
    Riverdale87, tuc en Biny vinden dit leuk.
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Maar dat is dan toch omdat ze het niet trok? Dat heeft dan toch een reden.


    Ik vond het in die post overkomen dat ze haar dichter wel naar school wil doen, maar dat als ze iets leukers of beters te doen heeft dan geqoon zo ineens besluit het kindje thuis te houden...
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat fijn! Hier wordt daar ook echt niet moeilijk over gedaan als het incidenteel is, fijn dat dat bij jullie dus ook kan :)
     
    flipflop vindt dit leuk.
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Maar vermoeid is toch niet hetzelfde als thuishouden omdat je als moeder lekker vrij bent, dus gewoon voor de gezelligheid...


    Hier hebben we ook heus opgebouwd hoor.... maar betekent toch niet dat als ik vrij ben dat ik zeg nou vandaag komt hij niet hoor!
    Of vandaag heeft hij geen zin hoor, want hij wil liever naar oma....
     
    Strandbal vindt dit leuk.
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb nog helemaal niks besloten. We zien het over 3 jaar wel. Wie weet wil ze meteen 5 dagen en bso. Alleen meteen al die mensen die zeggen dat t niet kan daar word ik gek van hier. Je zal eens anders denken dan een ander zeg.
    En ze moet door dr geboortemaand waarschijnlijk toch 2x groep 1 doen dus ze kan lang genoeg naar school.
     
    Florina, lloorrtt en suus1983 vinden dit leuk.
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik vind dat scholen nog behoorlijk ouderwets zijn met de vrije dagen. Gelukkig zijn er al een aantal scholen die flexibeler zijn en waar je een paar snipperdagen krijgt. Of de vakanties wat flexibeler zijn. Als school een studiedag heeft of nu met al die stakingsdagen zijn ze ook opeens vrij. Waarom zou een paar uur minder van al die dagen dat ze op school zitten zo erg zijn? Van buitenschoolse activiteiten leren ze ook genoeg. En als je later werkt kan je ook zelf je vrije dagen inplannen.

    Ik zou ze dus gewoon met een smoesje (tandarts/huisarts) opgehaald hebben. Zonder dat kinderen dat vooraf weten dan hoeven ze zich ook niet vervelend te voelen. Alleen heeft dat in dit geval geen zin omdat je vooraf al hebt gevraagd. Nu kan je niet anders dan maar gewoon in de file te gaan staan.

    Ik ben er overigens niet voor om je kinderen structureel te laten verzuimen. Maar kinderen die er altijd zijn en het prima doen op school missen echt niets als ze een paar uur er niet zijn.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    TS: fijn dat je toestemming hebt gekregen van de directeur! Veel plezier :)

    Wat betreft parrtime naar school gaan: hier is er nooit moeilijk over gedaan. Mijn dochter gaat sinds kort 5 dagen per week naar school. Daarvoor hield ik haar elke woensdag thuis en door de juffen werd mij geregeld gezegd dat ik haar ook best op vrijdag thuis mocht houden als ze moe was. Ik had daar zelf alleen geen zin in :rolleyes:. Misschien is het anders omdat dit een cluster 3 school is, dat weet ik niet.
    Aan de andere kant moest ik wel officieel vrij vragen voor mijn dochter toen ik een geplande keizersnede kreeg en zij naar opa en oma zou gaan. Ze was (en is) toen ook 4.
    Na de zomervakantie hebben wij een midweek weg gepland, dit ga ik binnenkort even doorgeven aan school. Ben benieuwd hoe daarop gereageerd wordt.

    Ik kan me alleen niet voorstellen waarom je een kleuter voor de lol meerdere dagen per week thuis zou houden o_O
     
    Riverdale87, Blijdorp en Biny vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina