Kinderen eerder van school halen ivm op vakantie gaan

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door flipflop, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lloorrtt

    lloorrtt Niet meer actief

    Okee dan mag mijn kind wel eens spijbelen.
     
  2. lloorrtt

    lloorrtt Niet meer actief

    Okee maar je verwacht wel dat jouw kinderen nooit liegen? Of het 'mag' wel maar is niet ok?
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nee ze mogen het niet en het is niet ok. Ik heb niet gezegd dat ik niet verwacht dat ze gaan liegen, ongetwijfeld een keer, maar daar mogen ze zelf de consequenties dan van dragen. Ik ga dan zeker niet zeggen, ach, een keertje liegen mag best hoor, geeft niks. Jij wel dus?
     
    Fuddey en Janna vinden dit leuk.
  4. lloorrtt

    lloorrtt Niet meer actief

    Jup.
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ook dat zal nog wsselen per school. Mijn nicht heeft haar dochter het eerste jaar part time naar school gedaan. Dat kind krijgt een vrije opvoeding en zij vinden vijf dagen school minder goed voor de ontwikkeling van hun kind, dan twee dagen school en drie dagen andere activiteiten. Ik weet niet of hun school daar erg moeilijk over heeft gedaan, maar ze zijn er wel mee akkoord gegaan.
     
  6. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Zo zou ik het inderdaad ook doen.
    Grote kans dat je gewoon toestemming krijgt. Vaak zijn er afsluitingen op dat soort middagen gepland en geen officiele lessen. Het is dan geen ramp als ze iets missen en een beetje redelijke directie zal erin meegaan, zolang het niet te gek wordt en er geen 10 kinderen per klas missen
     
    flipflop vindt dit leuk.
  7. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Yep biddinghuizen is de bestemming ! En nee liegen of een iets verzinnen voelt niet goed! Dus ik mail zo even de directeur om het netjes te vragen!
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  8. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Een school kan veel willen maar zolang jouw kind niet leerplichtig is hebben ze niks te zeggen. Dus als iemand zijn of haar kind op 4 jarige leeftijd parttime naar school wilt doen dan moeten ze daar mee akkoord gaan.
     
  9. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik vind niet dat ik het belachelijk maak, er zijn ouders die er bijna een halsmisdaad van maken om je kind een keer een middag thuis te houden en dat vind ik nogal overdreven.

    Mijn broer spijbelde veeeeel vaker en mijn ouders waren ook daar relaxed in: namelijk dat het zijn eigen verantwoordelijkheid was. En hij is toen inderdaad gezakt voor zijn eindexamen. Vond hij achteraf erg dom van zichzelf.

    Wij hopen later ook veel te sturen op eigen verantwoordelijkheid, met daarbij de kans dat ze een keer onderuit gaan.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  10. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Klopt. Wij hebben onze oudste, het eerste half jaar ongeveer, alleen de ochtenden naar school laten gaan. Hele dagen trok ze echt niet! Wel in overleg met de school, zij zagen ook wel dat het niet anders kon. Maar het mag dus wel!
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Niet alle scholen zijn zo star hoor. Voor mijn dochtertje was 5 dagen school gewoon echt te veel toen ze zo jong was. In overleg ging zij in groep 1 vaak woensdag en/of vrijdag niet heen. In groep 2 vaak de vrijdag zelfs nog niet (toen was ze leerplichtig).
     
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij hebben de jongste inderdaad ook niet gelijk de volledige week mee laten draaien. Netjes in overleg met de juf afgesproken dat ik gewoon op tijd zou laten weten wanneer hij wel en niet kwam, was totaal geen probleem. Je kan moeilijk verwachten van een kind van 4 dat die meteen volledig meedraait. Het mag dus inderdaad gewoon wel maar ook al had het niet gemogen van een school, ze staan niet in hun recht, een kind is leerplichtig vanaf 5 jaar en vanaf dat moment moet een kind verplicht volledig mee draaien ( uitzonderingen daar gelaten )
     
  13. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant

    Maar het is toch een wereld van verschil om ze in overleg(!!) Een dagje thuis te laten of "als ik vrij ben,blijft ze lekker thuis"

    Ik snap het niet..groep 1 (en soms 2 als je nog 4 bent) is gewone serieuze shit.
    Met opbouw etc. Lekker irritant voor het kind en de juf als er met volkomen willekeur kinderen thuis blijven omdat mama dat gezellig vindt.
    Ik zou dan als juf zijnde ook geen.moeite doen om werkjes etc later nog af te maken.
    Lekker in een zakje mee naar huis..
     
    Biny, Riverdale87, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee dat is niet zo hoor. Dat je niet leerplichtig bent betekend niet dat je kunt gaan en komen wanneer je dat wil. Als je je kind inschrijft op een school brengt dat verplichtingen met zich mee.
    Een school hoeft hier zeker niet mee akkoord te gaan, als het niet past in het groepsproces dan hebben de ouders pech.
     
  15. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wie zegt dat ik mijn kind thuis hield voor de gezelligheid? Ik hield mijn jongste thuis omdat een volledige week naar school veel te veel voor hem was. Wat heeft een juf die in de middag op school in slaap dondert?
     
  16. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Zou ik als juf ook doen en daar dan totaal geen probleem in zien. En het zouden geen willekeurige momenten zijn maar 2 dagen per week. Als een kleuterjuf daar niet flexibel in is dan zoek ik wel een andere school.
     
  17. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Ik geloof dat Taliaa juist probeert aan te geven dat jouw voorbeeld niet te vergelijken is met ouders die hun kind voor de gezelligheid thuis houden. Ze quote twee verschillende situaties om haar punt duidelijker te maken.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Misschien moet je lang zoeken dan. Want een kind standaard 2 dagen per week thuishouden omdat je het leuk vindt of opa en oma op willen passen zullen niet veel juffen leuk vinden. Het gaat er niet om dat ze daadwerkelijk lesstof missen maar om het groepsproces, de kinderen tot 1 groep maken enz. Als een kindje er standaard niet is op 2 dagen per week kan dat best storend voor dat proces zijn.
     
    Biny en Riverdale87 vinden dit leuk.
  19. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik zou het de directeur vragen. Krijg ik toestemming, gaan we eerder. Krijg ik het niet, pech gehad. Leerplichtig of niet, de basis wordt zo gelegd en ik kan op mijn werk nu eenmaal ook niet om twee uur mn spullen pakken omdat ik niet in de file wil staan.

    Ook zou ik mijn kind zeker rustig laten wennen op school. Heeft hij een middagslaapje nodig? Krijgt hij dat. Wordt starten met vijf dagen teveel? Bouwen we rustig op.
    Als ik vrij ben gaat hij gewoon naar school. Dat is echt een kul reden om thuis te blijven. Sowieso, twee van de vijf dagen thuis blijven omdat je dat gezellig vindt... Succes met het vinden van een school die daar mee akkoord gaat.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Bij mijn zus net zo, mijn neefje is tot ruim 5,5 jaar nog nooit een volledige week naar school geweest. En nu nog met 6 jaar nemen ze gewoon een dag vrij om wat leuks met opa en oma te doen en school interesseert het niets, geven gewoon toestemming.
     

Deel Deze Pagina