Kinderen met HB

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Biny, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Een hele tijd geleden heb ik hier advies gevraagd of het hoe en wat met mijn zoon.


    Vandaag een eerste gesprek gehad met een orthopedagoge.
    En het was best confronterend, ook mijn rol in het hele gebeuren.

    Ze gaf aan dat het aan ons is om te testen of niet.
    Mijn voorkeur gaat uit naar wel testen, zodat ik een beetje waar ik/we aan toe zijn.
    Hij zit nu in groep 3 (is in dec 6 geworden)en hij begint al weer wat trekjes te vertonen van een beetje verveling, helaas.

    Ik ben dus vooral nu veel aan het lezen over het hoe en wat op school.

    Ik heb het idee dat ze hem vooral VEEL laten doen, normaal werk EN extra werk, omdat er geen tijd??? zou zijn om hem minder normaal werk te geven en meer extra werk.
    Hij doet nu natuurlijk dubbel zoveel werk en ik snap heel goed dat hij daar regelmatig geen zin heeft( juf moet hem echt helpen herinneren/aansporen om dat moeilijkere werk te doen)
    Beetje jammer is alleen dat het moeilijkere werk dat hij krijgt met rekenen ook echt fluitend doet...en ik dus niet het idee heb dat hij ECHT word uitgedaagd.


    Nu hoop ik eigenlijk dat jullie mij misschien meer kunnen vertellen over het hoe en wat en hoe verder wbt school.
    Hij krijgt dus moeilijkere werkjes erbij...maar het idee dat ze ECHT tijd voor hem hebben heb ik niet...

    Wat kan ik verwachten van school, wat moet ik 'eisen' van school?
    Kan hij sowieso wel gewoon op deze school blijven?
    Moet je zolang het goed gaat gewoon laten gaan, of moet je echt de kwaliteiten benutten en eruit halen wat erin zit?




    En hoe doe jullie het thuis kwa structuur e.d.? hier loop ik heel erg tegen het samenspelen met zn broertje aan, dat gaat bijna nooit en is altijd bonje.
    De oudste heeft natuurlik heel andere ideeen als zn broertje en kan daar niet mee omgaan.


    Nja goed zoals jullie kunnen lezen, heel veel vragen dus
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kinderen met HB, je zegt het alsof het een ziekte of zo is. dat is het natuurlijk niet en hij kan met extra werkjes op de gewone school blijven. zo een 70% van HB kinderen doen het goed op een gewone school. van school kun je straks wel verwachtten dat hij HB werkjes en begeleiding krijgt bij die werkjes. dat is altijd naast gewone werkjes. voortoetsen zou ook helpen, dat hij de dingen niet hoeft te doen die hij al goed kan. thuis zijn we rustig en we praten veel. zoontje heeft uitdagend speelgoed gekregen toen hij jonger was. smart games spectro cubarro katamino etc. toen hij 4 jaar was.
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij zitten een beetje in hetzelfde traject.
    Onze dochter van 6 (dec) zit ook in groep 3, daar begon ze heel enthousiast, maar sinds oktober gaat het thuis minder (huilbuien, driftbuien enz) en sinds dit kalenderjaar heeft ze dit ook op school.
    Zelf heb ik het idee dat dit komt doordat ze zich erg moet aanpassen en ik denk dat er ook wat van faalangst meespeelt. Verder is haar motivatie steeds verder te zoeken.

    In april komt de orthopedagoog observeren en ze heeft sinds een aantal weken gesprekjes met een gezinscoach van het wijkteam.
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Nouja, hoe kom je daar nou bij?o_O


    En ik weet niet eens of school wel HB werk aanbied.... en ik weet al helemaal niet of er ook fatsoenlijke begeleiding bij zit, als er al geen tijd is om hem meer moeilijk werk te geven en wat van het reguliere te schrappen... dus zo’n gekke vraag lijkt het me dus niet...


    Is hij bij jou overigens enig kind of niet?

    Het gaat nl een beetje tegen mijn gevoel in om alleen maar te praten... bijvoorbeeld dat hij niet alles can zn broertje moet afpakken, hem niet mag slaan en duwen e.d...
    of hij in zn gezicht staat te schreeuwen als broertje niet doet wat hij wil.
    ik ben benieuwd hoe er ook met dat soort dingen omgegaan word
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Lastig he.

    Ik heb niet het idee dt het slechter/beter gaat.
    Hij lijkt wel gewoon stabiel.
    Heb je al wel een gesprek gehad met de orthopedagoog?
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee volgens mij komt ze eerst observeren en hebben we daarna een gesprek. Maar we moeten er nog meer over horen.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Oh oké, hier is tot nu toe helemaal nog niets gezegd over een observatie...

    Nja goed, we wachten het volgende gesprek over 2 weken maar even af, wie weet word er iets over gezegd


    Hoe gaat het eigenlijk bij jullie thuis met gedrag tegenover broertjes/zusjes?
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als je 'kind MET HB' zegt, alsof het kindje iets heeft. zo klinkt het dus bedoelde ik.

    zoontje heeft geen broers zussen enzo. maar altijd een huisdier. mag dus niet slaan etc. gewone opvoeding. zeer duidelijke regels, en rust momenten.
    Hij is fijn gevoelig, zachtaardig en kwetsbaar. ik kan me niet voorstellen dat hij zijn broertje zou slaan etc als hij er een had . Maar hij zou wel erg jaloers zijn, daardoor heel verdrietig als onze aandacht steeds naar broertje zou moeten gaan. dus jullie moeten eerlijk verdelen met aandacht. genoeg 1 op 1 aandacht, zonder broertje erbij. zo een kind ziet alles en onthoudt ook alles, je hoort het 2 jaar later dat hij het heel erg vond etc. zo een kind geeft een betekenis aan die dingen die hij meemaakt, met door zelf gevonden verbindingen en ontwikkelde gedachten, trekt conclusies. neemt beslissingen en past zich aan (dus ook soms op een verkeerde manier, vanwege misverstanden of misinterpretaties etc). totaal anders dan zijn leeftijdsgroep, dus veel praten en vaak hoef je niets anders dan dat(als je echt gelijk hebt natuurlijk en realistisch bent met wat je van hem verwacht)

    Op de school kun je dus echt vragen naar HB werk, HB lijn of ze dat hebben(als je kind straks HB blijkt, of bijna Hb). niks vreemds daaraan vind ik. je kind is natuurlijk niet de eerste HB kind dat ze hebben gehad op hun school. Soms komt n Hb deskundige van buiten de school. bijna alle gemeenten hebben HB deskundigen tegenwoordig die de scholen kunnen begeleiden. Als ze zelf niemand in dienst hebben, moeten ze dat aanvragen bij de lokale instellingen. ook als ze Hb spullen hebben kost het vaak veel moeite/tijd om die uit de kasten te halen en inplannen, regelen etc. Dat is altijd zo, en altijd zo vervelend voor de kinders. zelfs de beste juf die we hebben gehad, gaf zoontje laatst gewoon een boven bouw reken boekje, naast zijn gewone werkjes om voor 1 maand tijd bezig te zijn. En het is nog steeds niet klaar helaas( na 1,5 maand). Wat krijgt hij dan straks op gr7? soms hebben ze gewoon geen tijd om uit te zoeken wat nou geschikt zou zijn voor een kind. dat is bij de gr3 gr4 niet zo moeilijk te vinden, leuke spelletjes etc , het wordt moeilijker als ze hoger zitten met hun groep en leerniveau heb ik de indruk..
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kan orthopedagoge niet in overleg met school? Dat ze even de koppen bij elkaar steken? Of dat ze haar bevindingen op papier zet voor school. Lijkt me veruit het handigste, gezien jij het ook allemaal niet weet :)
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Je hebt in een groep veel kinderen die verrijking krijgen(10 bij ons in een groep met 24 kids bijvrbeeld), vaak van de methode. minder kinderen daarin krijgen verrijking in combi met compacten (minder werk wegens didactische voorsprong). en daarin een paar of helemaal geen kinderen die verrijking+compacten+ de HB lijn verrijking krijgen. Dat was niet voldoende voor zoontje, dus 2xversneld + verrijking+ compacten+ HB lijn. NU hebben + tijd voor eigen project, totaal vrij en zelf bedacht project tijd in zijn eentje. je kunt van de school gewoon info vragen hoe deze zaken bij hun geregeld zijn, hun beleid, hun protocol daarin, parameters etc.dat is helemaal niet gek. Maar nooit eisend praten. je kunt wel een gesprek eisen, dat wel. goede uitleg en info kun je ook eisen. maar verrijking 'eisen', compacten 'eisen' zou niet werken. want zij hebben hun systeem en zij kunnen je uitleggen hoe het werkt. heel veel ouders tegenwoordig 'eisen' van alles als het kind school en werkjes saai vindt. Kindje moet het wel begrijpen dat saai, herhalings en te veel werkjes er bij horen en geen kind is er dol op.
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Tsja ik had ook niet verwacht dat hij zijn broertje zou slaan....;)

    Hij kan er gewoon niet mee omgaan dat het niet gaat zoals hij wil.. dus uit hij zich fysiek...


    Ik ga me eens verder inlezen Wbt school, welke dingen ik kan vragen
    (Ondanks dat het einde alweer bijna in zicht komt)
     
    Ahava vindt dit leuk.
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ik ga dit over 2 weken even vragen of zij dat wil/kan doen idd :)

    Dankje!
     
  13. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Nja goed, in dat opzicht ‘eis’ ik wel dat ze zoontje toed begeleiden... als ze dat niet kunnen, of geen zin in hebben omdat het teveel tijd kost is dit niet de school voor hem....

    En met TE veel bedoel ik, 1,5/2x meer maken dan de andere kinderen... hij moet namelijk zijn saaie 500x herhalende standaard werk maken EN het andere werk, om hem bezig te houden, de tijd te doden...

    Tsjaa ik zie zoveel herhalen niet als een belangrijk iets als hij het na 1-2x ook weet, het herhalen zorgt er dan alleen maar voor dat hij gaat klieren, want hij verveelt zich dan
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ik zou eerst een goed gesprek met de ib-er en leerkracht erbij willen om een gedegen handelingsplan op te stellen. Komt nu over alsof school maar wat aanrommelt en daar loop je vroeg of laat mee vast.
    Bovendien, als die afspraken vastliggen, kun je ze er makkelijker op wijzen als ze niet nagekomen worden.
    Je kunt vragen of ze hem vooruit kunnen toetsen, zo kunnen ze zien op welke vlakken hij nog instructie nodig heeft voor de basis en waarvoor niet. Hoeft hij niet instructies te volgen van stof die hij toch al begrijpt en in die tijd kan hij levelwerk maken, dus verbreden, verdiepen, verrijken enz.
    Daar is ook begeleiding bij nodig, al doen veel scholen daar weinig mee.
    Mocht er geen kennis en/of geld aanwezig zijn op school, dan kunnen ze het samenwerkingsverband vaak om hulp vragen of geld.

    Wat betreft de omgang tussen broer en zus, dat wisselt nogal, sommige periodes hebben ze steeds ruzies en sommige periodes spelen ze veel samen. Op school gaan ze zelden met elkaar om.
     
  15. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Overduidelijk zou de reguliere lesstof gecompact moeten worden en er daarnaast een pluslijn of hb-lijn aan verrijkingsmateriaal aangeboden moeten worden als jullie kindje er gefrustreerd van wordt een naast alle reguliere opgaven in uitgebreid programma ook nog extra werk moet doen. Willen ze het kind uitputten zodat het geen stoorzender (uit verveling druk/dwars etc. Klinkt negatief, niet zo bedoeld) meer is in de klas ofzo?

    Wij zitten al ruim een jaar in de HGPD omdat we een "probleemkind" zouden hebben maar de orthopedagoog zag gewoon een dwars jongetje dat zich verveelde. Hij heeft de laatste paar weken van groep drie meegedraaid omdat hij in de kleuterklas niet te hanteren was (en thuis werd het ook steeds erger) en zit nu in groep vier. Langzaamaan komt de rust weer terug hier.

    Qua lesstof mogen ze veel zelfstandig werken maar ook daar zie ik dat hij nog steeds hetzelfde programma volgt als de rest van de klas. Eindeloos herhalen met de lesstof en hij verliest interesse, gaat te snel door de oefeningen heen en maakt fouten waardoor ze weer zeggen dat hij de extra herhaling juist nodig heeft. De Rekencito heeft hij overigens foutloos gemaakt en daar was de juf weer helemaal verbaasd over "want hij kan de lesstof immers niet eens goed maken en doet het zo slecht"
    Kortom, te weinig kennis over hb, geen protocol (is er wel maar ze kennen het niet) en geen verrijkingsstof of plusklas, pas vanaf groep vijf doen ze aan projectmatig werken en zelf dingen verzinnen/onderzoeken.

    Ik laat mijn zoon binnenkort testen (WISC) Bij een gespecialiseerd bureau.
    Ik las in een van de eerste reacties iets over "je doet alsof het een ziekte is" maar het is wel degelijk een belemmering voor het kind zelf (en het gezin) als er niet de juiste handvaten geboden worden, en ik wou dat er rugzakjes en juiste screening aangeboden zou worden vanuit de school of bijv. de verzekering want zo'n WISC test kost 700-800 euro en i.t.t. test op bijv autisme wordt de WISC niet vergoed.

    Wij staan dus eigenlijk ook nog aan het begin van het hele proces en hopen volgende week meer duidelijkheid te krijgen van de school over welke aanpak zij hebben om onze zoon meer te gaan stimuleren en uitdagen.

    Ik lees even mee verder. Zal misschien zelf ook nog een topic openen want heb heel wat vragen maar wil jouw topic niet kapen ;)
     
    Biny vindt dit leuk.
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    slaat je zoontje alleen zijn broertje? dan is hij echt jaloers vermoed ik. maar als hij op school of elders dat ook doet dan is het 'jezelf fysiek uitdrukken'. slaan als het niet gaat zoals je wilt, kan zijn: regels niet snappen, gevolgen van je gedrag niet begrijpen, taal ontwikkeling, reproduceren van wat hij om zich heen ziet (ipv praten fysiek handelen), achterstand in sociale ontwikkeling, moeite met emotie verwerking, impulsiviteit (als hij achteraf echt spijt heeft) Of gewoon nog kleuter gedrag.


    zoontje had het erg moeilijk bij de kleuters omdat kinderen niet goed konden praten, overleggen, hun woord na komen. steeds maar trekken en duwen, afpakken ipv netjes vragen. Niet begrijpen als je iets zegt, en gewoon zo naar je kijken zonder iets te zeggen. hij vond dat bij de kleuters heel erg. (dat vind hij nog steeds vaak genoeg. ik maak een suggestie bijvrbeeld een kindje, 'waarom speel je niet met hem? hij wil wel met jou volgens mij'. dan vertelt hij me hoe het kindje praat en hoe hij reageert met de citaten uit hun gesprekken. dus uitgesloten mama echt niet leuk, hij praat gek.) Dat fysieke vond hij dus verschrikkelijk bij de kleuters. de juf wilde juist dat hij wilder was met de andere kinderen.

    maar goed, Fysiek is mijn zoontje echt niet, heel erg verbaal. in zijn dagboek schrijven vanaf 4 jaar oud, porselein beeldjes verzameling vanaf 4 jaar oud(nu heeft hij, denk ik, bijna 50 stukjes klein kwetsbare beeldjes, in zijn glazen kast) ipv snoep kopen, in 2de hands winkels beeldjes kopen met zijn zakgeld. als mijn zoon dus, zijn broertje in het gezicht zou slaan zou dat echt n a-typisch gedrag zijn voor hem, voor zijn persoonlijkheid en ik zou dan de concluderen dat hij jaloers is op zijn broer. ( of geen eigen ruimte heeft vrij van zijn broer, en door het broertje juist lastig gevallen wordt etc.) Maar doet hij dat overal en tegen iedereen vaak genoeg? dan is het anders. snap je wat ik bedoel?
     
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja wisselend.
    Ze is erg compentatief ingesteld en dat geeft nog wel eens wat wrijving met dr broer. Voor de jongste is ze best zorgzaam en dat gaat over het algemeen best goed.

    Ik weet trouwens niet zeker of ze hb is, maar het zou me niks verbazen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Ik zou ook liever niet hebben dat dochter hb is. Ik denk zelf dat je beter gewoon slim kunt zijn dan HB en dat je daar uiteindelijk veel meer mee bereikt. Daarnaast heb je toch het liefst dat je kind goed in haar vel zit en dat is hier niet het geval.

    Ik begreep dat de orthopedagoog ook een IQ test kan doen en volgens mij wordt het dan wel vergoed, maar dat moeten we allemaal nog gaan horen.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    In principe betaal je enkel een iq-onderzoek ‘altijd’ zelf. Al kan het soms via school en in sommige gemeentes ook via het wijkteam, geloof ik.

    Mbt school: vrijwel alle methodes hebben standaard een gecompacte leerlijn (al dan niet dmv routeboekjes, al weet ik niet of die nog actueel zijn...?) en ook standaard verrijking. Je hoort heel vaak dat extra werk er ‘bovenop’ komt. Dat werkt natuurlijk voor een kind alles behalve motiverend. Ik zoo daar dus ook zeker het gesprek met school over aan gaan. En als je bij de leerkracht niet verder komt, dan contact zoeken met de intern begeleider of desnoods de directeur en/of het samenwerkingsverband. Er zijn (heel) veel mogelijkheden, maar het valt of staat met iemand die het uit kan en wil voeren.
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    er is wel een topic voorlopende kinderen waar heel veel moeders met hb kinderen zitten met ervaring en tips etc. je kunt ook oudere topiks lezen die nu gesloten zijn voor meer ervaringen.
     

Deel Deze Pagina