Kinderen met HB

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Biny, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik moet hier echt even op reageren. Je doet net alsof er iets aan de hand is met het zoontje van TS waardoor hij slaat. Maar het is echt volkomen normaal dat broertjes en zusjes weleens fysiek worden. Dat jij je niet kan voorstellen dat je zoontje dat zou doen, dat kan. Maar ik vind het volkomen normaal. Niet dat het goed is, maar ik kijk er niet van op dat het soms eens gebeurd. Een gezin is een leerschool en juist door ruzies en ‘gevechten’ leren kinderen enorm veel. Daar hoeft niet persé sprake van jaloezie, achterstand of impulsiviteit te zijn.
     
    chrystel73, Biny en debq vinden dit leuk.
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, mijn oudste is ook echt niet fysiek in die zin, maar als haar zusje herhaaldelijk een grens over gaat (bv in geval van belize aan die mooie kwetsbare beeldjes zitten of er bv zelfs een laten vallen...) dan kan de oudste echt wel slaan... En een broertje/zusje is totaaaal anders dan een huisdier ook natuurlijk :D
     
    Biny vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    We hebben het hier allebei: een zus(je) en huisdieren. En ja, dat is totaal anders inderdaad. :) (Ik zou me ook veel meer zorgen maken als een van hen een van de huisdieren zou slaan of wat dan ook dan dat ze elkaar eens duwen of slaan ofzo... Los van dat ik dat laatste natuurlijk ook liever niet heb. ;))
     
    debq vindt dit leuk.
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    In het topic voorlopende kinderen heb ik ook al best veel geschreven, misschien heb je daar iets aan.

    Qua testen, het kan jezelf en school helpen om een passender plan op te stellen voor je zoon. Bij het rapport krijg je namelijk ook tips en adviezen, dat vond ik zelf erg fijn.

    Qua gedrag thuis, wat ik vooral merk is dat straffen bij Q echt geen zin heeft. Wat hier wel redelijk werkt is in gesprek gaan en duidelijk uitleggen wat voor een gevolgen het gedrag opleveren. Om 2 voorbeelden te geven:
    Q had op school haar trui onder getekend omdat ze zich verveelde. Ik heb haar gezegd dat ze heel goed weet dat je niet op kleren mag tekenen, het mij veel tijd kost om het er uit te krijgen en ik die tijd graag aan haar had willen besteden maar daardoor minder tijd voor haar had die dag.
    Een andere keer had ze op haar muur en kozijn getekend. Dit moest ze zelf de volgende dag schoon maken. Ze wilde eigenlijk afspreken, dus dan zeg ik haar nog een keer dat dat niet kan omdat ze ervoor had gekozen om op de muur ipv een blaadje of tekenbord te tekenen.
    Ik moet zeggen dat het me wel moeite kost om niet boos te worden in dit soort gevallen hoor...

    En dan nog qua school. Heb je al met de IBer gesproken en weet je of zij ervaring met meer én hoogbegaafde kinderen hebben? HB of MB is blijkbaar wel echt een verschil in denken. Hier wordt wel gewerkt met een leerlijn voor meer en hoogbegaafde kinderen, voor bepaalde kinderen is dit voldoende. Maar lang niet alle scholen kiezen ervoor om dit aan te schaffen, het is blijkbaar behoorlijk duur. Als je voltijds HB onderwijs overweegt zou ik eerst gaan informeren over wachtlijsten en aannamebeleid. En daarnaast over het vervoer wanneer het niet bij je in de buurt is.
     
    Biny vindt dit leuk.
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    er staat ook 'OF gewoon kleuter gedrag'
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja inderdaad. ik zeg in mijn reactie ook veel meer dan dat mijn zoon het niet zou doen.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dat idd het geval.

    Als ik mij goed herinner heeft ze oom iets gezegd in de trant van dat ze hem bezig moet houden omdat hij anders vervelend word.

    Nja in mijn ogen is dat niet DE oplossing,vraag me niet wat precies wel haha
     
  8. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Daar lopen wij ook tegenaan. Onze zoon wordt op de gang gezet waar hij maar alleen moet werken zodat de rest ook rustig kan werken. Ook niet de oplossing...
    Hopelijk komen jullie er uit met school!
     
    Biny vindt dit leuk.
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Ik heb verder kwa school nog niets overwogen hoor, althans natuurlijk wel de vraag wat als...?

    Ik heb liever dat hij gewoon op deze school blijft zolang het goed gaat.
    Er zijn in de buurt nog 2/3 basisscholen, gewoon regulier waar ik zou kunnen informeren mocht het op deze school niet lukken.

    Maar ook het extra werk wat hij krijgt doet hij met 2 vingers in zn neus en vooral rekenen... hij maakt sommen van 2x365 e.d, terwijl de ‘norm’ is dat ze sommen moeten kunnen met cijfers tm 10...


    Maar goed, de wil vanuit school moet er ook zijn
     
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Nou dat is idd ook geen oplossing!
    Sneu voor je zoontje
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wanneer jaloezie een rol speelt slaan kinderen ook de dieren, maken de spullen van ouders kapot, verstoppen hun spullen. als het kind denkt dat dat de reden is waarom hij weinig aandacht krijgt.( een baby van 7 maanden oud is zijn broertje) kijk, je moet eerst vaststellen waarom waar etc het kind zich fysiek uitdrukt op een 'agressieve' wijze. (Je kunt heel goed fysiek zijn zonder iemand in het gezicht te slaan? gooien met spullen lawaai maken, gillen, met de deuren slaan, huilen, en jezelf terug trekken en isoleren. je kunt ook verbaal blijven maar toch heel agressief zijn; vloeken beledigen kwetsen liegen vals beschuldigen etc)

    Ik gaf voorbeelden als de reden: jaloezie, geen eigen ruimte hebben, broertje dat hem juist steeds lastig valt, aandacht te kort 1 op 1, voor deze zeg ik : wanneer het gedrag thuis is en alleen tegen broertje. dus gericht.

    wanneer het gedrag typisch is(altijd slaan, ook op school, in de wijk etc wanneer je je zin niet krijgt) kan ook vele redenen hebben. Inclusief dus de leeftijd(kleuter gedrag)


    biny s kindje is ongeveer 7 maanden oud, dus dat is een baby. daarom dacht ik dat hij misschien last heeft van jaloezie. hij is 6 jaar lang totaal anders gehad thuis en nu met de baby toch wel heel anders dan een lopende pratende peuter of kleuter broertje dat je spullen kapot maakt.
     
  12. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ja maar mijn oudsten van 7 en 8 geven elkaar ook nog wel eens een klap of een schop, dat zijn geen kleuters meer. En ik maak me er ook geen zorgen over, het zijn óók elkaars maatjes. Gewoon gezond gedrag tussen broers en zussen.
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd, mijn groep 3er en groep 4er slaan elkaar ook geregeld. Volgens mij hoort dat er gewoon bij. Helaas.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Er is hier ook nog een peuter in huis hoor :D

    Overigens slaat hij op school weinig tot niet geloof ik, maar hij heeft Daar 25 kinderen om uit te kiezen om te spelen, hij zoekt de kinderen op waarbij hij kan vertellen wat ze moeten doen.

    Broertje werkt daar niet aan mee, uiteraard noet, hij is pas 2,5 en dan barst de bom.

    Hij schreeuwt overigens wel tegen klasgenootjes, althans toen ze hier vorige week voor de deur aan t spelen waren, hij en een vriendje werd hij woest en begon te schreeuwen, waarna het kindje na 10 minuten ongeveer gewoon naar huis is gegaan.


    Het is ook gewoon lastig... hij heeft alles nodig wat ik juist niet ben... denk aan heel geduldig zijn, heel
    Punctueel en niet chaotisch...

    Er is nog heel wat werk aan de winkel ;)
     
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Ik vind dat op zich geen ramp, idd het hoort erbij... maar als je het ELKE dag moet zeggen... 2 jaar lang, dat komt wel een beetje Mn neus uit..

    Ik zeg er wat van, hij zegt ja mama, draait zich om en doet het na een minuut gewoon weer o_O
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  16. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    heeeel herkenbaar. hier schelen ze bijna 4 jaar maar slaan, duwen, knijpen elkaar (echt ook wederzijds) dagelijks. vandaag gaat het goed overigens.
     
    Biny vindt dit leuk.
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.603
    113
    Vrouw
    Hier ook 3,5 jaar en word er af en toe horendol van;)

    Vakanties bijvoorbeeld vind ik ook echt vreselijk.....:oops:
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  18. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ja verschrikkelijk he! Maar volgens mij zijn ze vandaag allebei moe. De oudste (het was open dag op school, dus veel prikkels gehad) heeft net iets op Netflix uitgezocht en de jongste (wil overdag niet meer slapen en valt straks in de auto in slaap) hangt met een boekje naast me op de bank half te lezen en half tv te kijken. Elk aan 1 kant van mij, laten we dat maar zo houden en een dag zonder ruzie doorkomen!
     
    Biny vindt dit leuk.
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het gaat om een baby volgens mij en een 6 jarige.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En een peuter.
     
    Biny vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina