Kinderen met HB

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Biny, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok dat heb ik niet zo goed gezien. ik dacht ook steeds van, iets klopt hier niet.wegens roze :)) maar goed, kan wel nog steeds jaloezie zijn. Niet dat ik zeg dat het zeker dat is. ik zeg alleen als er jaloezie is pak je het anders aan.
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Even een update,

    Inmiddels zijn we weer iets verder gekomen.
    Heb nu 2 gesprekken bij de orthopedagoog gehad en inmiddels ook met de schoolmaatschappelijkwerkster.

    Die gaat in overleg mrt de ib’er en mensen van PPO om te kijken of ze hem via het wijkteam kunnen gaan testen zodat er een totaal IQ profiel komt.


    Thuis gaat het nog steeds heel moeizaam, hard werk aan de winkel vanuit mijn kant om het allemaal wat makkelijker te maken voor zoon en dus ook voor ons uiteindelijk
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Spannend. Hier hebben we afgelopen donderdag een gesprek gehad op school met de orthopedagoog en dochter zal ook binnenkort getest worden (zowel IQ als sociaal emotioneel) door de orthopedagoog.
     
    Biny en belize vinden dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Niet alleen de wil, maar ook de kennis. En daar ontbreekt het nog bedroevend vaak aan. Op de school van jouw zoontje duidelijk ook. Anders hadden ze al geweten dat verrijking komt in plaats van de reguliere stof.

    Veel leraren hebben bij HB nog steeds het (onterechte!) gevoel dat ‘die kinderen’ er vanzelf wel komen. Ze zijn toch zo slim...? Daarnaast is er ook de angst om los te laten, want wat als ze toch iets missen? Er zijn namelijk wel gewoon dingen die ook kinderen die snel leren, gewoon een keer aangeboden / uitgelegd moeten krijgen. Je zegt bijvoorbeeld dat hij een soms als 3 x 265 al kan uitrekenen. Dat is fijn, maar doet hij dat via de juiste strategie, zodat hij dadelijk ook 35,17 x 124,9 kan uitrekenen?

    Om ervoor te zorgen dat de leerkrachten van jouw zoontje hem op de juiste manier kunnen gaan helpen, is gewoon nascholing / ondersteuning nodig. Ze moeten gaan beseffen dat het bij HB kinderen niet vanzelf gaat. Een manier om ze dat duidelijk te maken, is de grafiek met diploma’s die kinderen met een IQ van boven 130 halen. Je zou verwachten allemaal VWO, maar dat is bij lange na niet zo. Niet dat VWO nou heilig is. Maar als je bedenkt dat ongeveer 15% van de leerlingen naar het VWO gaat en je met een IQ van boven de 130 tot de ‘slimste’ 2,5% hoort, is dat toch wel wat merkwaardig.

    Daarnaast moeten de leerkrachten leren dat deze kinderen sneller leren èn dat ze anders leren. Ze hebben andere onderwijsbehoeften, anders ligt onderpresteren op de loer en leren ze niet doorzetten, leren niet omgaan met falen (relatief veel HB kinderen hebben faalangst, juist omdat ze niet genoeg ‘oefenen’ met falen.)
    Het fijne aan dat snelle leren is dat je soms ook wel wat kunt experimenteren met compacten. Stel dat een kind toch ergens wat leerstof mist, is die ook relatief snel ingehaald.

    Verder is belangrijk dat ze inzien dat als een kind verrijkingsstof kan maken zonder hulp, was het nog steeds niet uitdagend. Je zit pas in de zone van naaste ontwikkeling als een kind het net niet helemaal zelf kan. Dat geldt voor alle kinderen, degenen met leerachterstand, de gemiddelde leerling en de snellere leerling. Net zoals je als leerkracht extra tijd uittrekt om een langzamere leerling (extra) uitleg te geven, moet je ook tijd uittrekken om de snellere leerlingenstelsel te geven over hun werk. Maar ik weet ook dat dit erg lastig te realiseren is. Zodra je het ene kind méér aandacht geeft, doe je een ander tekort. En het is denk ik leraar eigen om de schaarse tijd dan toch eerder te willen / moeten besteden aan de kinderen die de minimumdoelen nog niet halen, dan de kinderen die daar al op voorlopen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  5. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Heb niet alles gelezen maar wel ervaringsdeskundige; zelf HB (getest) dochter zeer HB (getest) en zoontje zeer waarschijnlijk ook HB, veel neefjes en nichtjes ook, een paar van mijn broers en zussen ook. Is erfelijk. Als je 1 HB kind hebt is de kans erg groot dat andere kids het ook zijn.

    Er is een heel fijn forum hierover waar je veel kennis en advies kunt krijgen, stuur me maar een PB als je meer info wilt.
    Houd het goed in de gaten! Als je kind niet goed in zijn vel zit moet je doorknokken tot er de juiste hulp is. Hier ging het oas beter na klas overslaan, maar ook dat effect is maar tijdelijk. Laat een IQ test afnemen door een HB deskundige en niet de eerste de beste die kan en mag testen, is echt belangrijk!

    Op de school waar onze dochter zit willen ze echt meedenken en doen ze hun best: plusklas, verrijking, orthopedagoog enz. Maar toch geven ze aan dat er in de bovenbouw waarschijnlijk voltijds HB onderwijs nodig is. Dus ook al wil school wel echt meedenken dan nog kan je kind op den duur tegen de grenzen van de mogelijkheden lopen, daar kan school niet alles aan doen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn allebei hb en verschillen best veel in leeftijd (4 jaar). Maar ze spelen altijd samen. Ze zijn zo fantasierijk en creatief samen. Dat vind ik ook zo mooi als je een groepje hb kinderen ziet spelen van verschillende leeftijden; door die grote flexibiliteit en de grote fantasie weten ze zich steeds aan elkaar aan te passen.
     

Deel Deze Pagina