Kinderfeestje met 3 jaar??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door moniponi, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt me leuk ook een paar kindjes uit te nodigen voor de verjaardag van mijn meisje, volgende week. Dit omdat we haar verjaardag in principe met de familie vieren, dan is het huis mi al vol genoeg voor nog wat vrienden met kindjes.

    Plan:
    3 kindjes van bijna of ruim 3, maximaal. Plus dochten natuurlijk. Uitnodigen rond half elf, op zaterdag (haar andere verjaardagsfeestje met de familie is zondag)

    Vraag:
    Is het raar om de ouders te vragen niet met z'n tweeën te komen maar met 1 volwassene? Als alle ouders meekomen zitten we met 8 volwassenen, en dat lijkt me al te druk voor die kleintjes om samen lekker te spelen en "los te komen". Onze woonkamer is ook niet zo groot.

    En: moet ik een "plan" maken, zoals een knutselgebeuren, of een gezamenlijk spel met bijv de blokken, of verkleden oid? Bij mooi weer samen naar het speeltuintje hier vlakbij.

    Of is gewoon samen een gebakje eten en met het aanwezige speelgoed spelen allang leuk genoeg voor die grote ukjes.

    De kindjes kennen elkaar trouwens niet of alweer van een tijdje geleden. Mijn dochter kent ze natuurlijk wel allemaal goed.

    Graag jullie adviezen!!
     
  2. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier hebben we dat nog niet gedaan... Maar heb wel de verjaardag gesplitst in twee dagen, om wat meer rust en overzicht te houden! Dus zowel zaterdag als zondagmiddag feest... (ene dag vrienden, andere dag familie)

    Verder heb ik ze gewoon hun gang laten gaan en vanwege het goede weer konden we gelukkig buiten zitten en de kindjes dus buiten spelen (al zaten er ook een paar binnen)...
     
  3. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Daar zou ik zelf nooit aan beginnen..:)
    Kinderen van 3 hoeven echt nog geen feestje, helemaal niet als er ook al een andere gewone verjaardag wordt gevierd.
    Mijn dochter had haar eerste feestje toen ze 5 werd en ik vond het een hele klus om een paar 5jarigen te vermaken. Ik denk dat je het jezelf alleen maar moeilijk maakt en het verder voor niemand een echte meerwaarde heeft eerlijk gezegd..
     
  4. tr0elaa

    tr0elaa Actief lid

    8 feb 2012
    226
    0
    0
    Ik zou het persoonlijk niet doen als ze 3 zijn.. ook niet bij onze dochter gedaan.. Toen ze 5 werd wou ze niet echt een feestje, omdat er al mensen met kindjes kwamen zag ze dat als haar feestje met de hele fam er nog bij! en nu ze 6 word wil ze wel een feest, en vind ik het ook wel een leuke leeftijd :)
     
  5. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik zou zeker geen kinderfeestje geven. Het gewoon vieren met familie en vrienden en de kindjes laten spelen met het aanwezige speelgoed. Ik vind het ook vreemd om volwassenen te vragen om alleen te komen, beetje apart.
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Ik denk dat je niet echt iets hoeft te plannen, het gaat vanzelf wel met de kindjes die er aan toe zijn om echt zonder ouders te spelen.
    Wij hebben wel alles op een dag gedaan, van 's ochtends tot 's avonds zodat niet iedereen tegelijk kwam. We hebben best een aantal kindjes in onze omgeving, 10 met onze dochter erbij, en die gingen met elkaar spelen, hebben echt niet naar de volwassenen omgekeken. Maar ligt natuurlijk ook aan de type kindjes, een paar wilde liever bij de ouders blijven ipv meespelen, ook prima.

    Zou het dus gewoon met de ouders van de kindjes die je uit wil nodigen overleggen of ze denken dat het gaat met hun kind.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou er denk ik eerder voor kiezen om een paar moeders te vragen mee te gaan naar ballorig - een peuterochtend - om daar gezellig de verjaardag van je dochter te vieren.. met ranja en een cakeje ofzo.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    ik vind het niet nodig een kinderfeestje met 3 jaar en ik zou het persoonlijk wel gek vinden als mijn dochter een uitnodiging voor een kinderfeestje krijgt voor iemand die 3 wordt en zeker als dan gevraagd wordt of ik of mijn man thuis wil blijven.

    Op die leeftijd gewoon voor familie/vrienden en met 5 een kinderfeestje, dan zijn de kindjes ook oud genoeg zonder papa en mama te komen
     
  9. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    Ik zou het niet doen. Wij hebben het ook niet gedaan trouwens. Per toeval waren er wel kinderen, maar die waren wat ouder en het spul vermaakte zichzelf wel, maar een apart kinderfeestje hebben wij nog niet gedaan. Het zou teveel zijn geweest. Maar dat is ook afhankelijk van het kind. Die van ons zou twee dagen feest vieren echt niet trekken. Ja, op de dagen wel, maar daarna hebben we anderhalve week plezier dat zich uit in onrust, woede-buien, 's nachts wakker. Dus nee, wij hebben er nog voor gekozen het niet te doen.

    Als je besluit het wel te doen lijkt mij 1 volwassene per kind wel genoeg en Anderhalf uur is voldoende. Doe het tegen lunchtijd en zet ze lekker aan de keukentafel, groot zeil erop en maak wat pannenkoeken klaar. Zet de versiersels op tafel en laat ze kliederen. Of plak op tafel grote stukken papier (behang!!). Verfschorten aan, allemaal een kwast, wat verf. Moet jij eens zien hoeveel plezier ze hebben. En eerlijk waar; anderhalf uur is genoeg. Daarna nog wat drinken en naar huis.
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Begrijp ik dat het gaat om kinderen van jullie vrienden?

    Tja, hier hebben we in de vriendengroep 12 kinderen t/m 4 jaar, en die gaan altijd naar elkaars verjaardagen. Omdat we dus onze vrienden uitnodigen.
    Dat het niet lukt om meerdere peuters te vermaken is natuurlijk heel persoonlijk. Het is maar wat je gewend bent.

    Wij vieren iig alle kinderverjaardagen met vrienden en familie en dan zijn er dus best veel peuters en kleuters bij elkaar. Dit jaar hebben we 4 verjaardagen in een ballorig gevierd.
    Alle kinderen > 2 jaar vonden het geweldig.
     
  11. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was niet helemaal duidelijk geloof ik. Op haar verjaardag die we met de familie vieren komen geen kindjes! Opa's en oma's en ooms en tantes, ze is het enige kleinkind uit beide families :D

    Daarom leek het me zo leuk ook haar vriendjes uit te nodigen op een verjaardagsfeestje. Maar alles tegelijk is veel te veel, vandaar het idee om op een andere dag de kindjes te vragen. En als ik er dan niet iets bijzonders van maak is het al gauw gewoon een koffievisite van de ouders ben ik bang, met kindjes die al dan niet bij de ouders blijven hangen.

    Maar wat, is de vraag. Dank voor het meedenken! Ballorig vind ik echt verschrikkelijk :D maar dat zal wel aan mij liggen :) dus dank voor het idee ieg!

    Idd iets aan tafel, goed idee! Verven, oeiiii, dat wordt natuurlijk een puinhoop, maar goed, misschien met waterverf, haha. Of plakken, vindt mijn dochter ieg erg leuk, knippen en plakken van stukken gekleurd papier ofzo. Goed idee om een behangrol te gebruiken als basis. Of iets met pannenkoeken, ook leuk ja, dat is een soort combinatie tussen versieren en smikkelen misschien. Misschien kan ik nog zoiets creatiefs bedenken dat ook nog een beetje gezond is, hmmm....

    Ik parkeer de ouders dan op de bank met taart en koffie en laat vriendlief die entertainen/verzorgen, dan is het misschien wel te doen :D

    Nog meer ideeën welkom :)
     
  12. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 moniponi, 4 okt 2013
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
    Nee, het gaat dus om haar vriendjes met hun ouders. Die kennen we natuurlijk wel/spreken wel eens af/eentje is mijn vriendin.
     
  13. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Dus de ouders zijn geen vrienden van jullie?
    Dan zou ik gewoon tegen de moeder (of vader) zeggen 'vind je het leuk om samen met jullie kind te komen voor de verjaardag van onze dochter. Kunnen de mama's effe kletsen en de kinderen samen spelen'.
    Op de dag zelf zou ik de kinderen gewoon lekker laten spelen en eventueel wat knutsel spulletjes op tafel zetten.
     
  14. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    ik zal wel een rare zijn: maar ik vind het wel een heel leuk idee. Zoon heeft ook met 3 jaar een feestje gevierd, dochter gaf natuurlijk een feestje en hij wilde dat ook graag.
    Hij had zelf ook al een feestje gehad van een gezamenlijk vriendje van de kinderen die 7 werd.

    De feestgangers waren: 5 en 7 (2 buurtjongens waar ze heel veel mee spelen, dochter ( 5), zijn vriendin (oppasje)(bijna 3) en een buurt (oppas)meisje van 4. Wat we hebben gedaan:

    spelletjes! We deden estafette, een dansspelletjes, ballonnen spelletjes, aan tafel het spel met de voorwerpen erop en daarna om de beurt zeggen wat ze gezien hadden (ipv opschrijven aangezien er maar 1 echt kan schrijven en een 2de een beetje).

    En ze hadden het allemaal geweldig gevonden.
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Koekjes bakken en daarna versieren is ook leuk, wel een troep.
    Of van te voren zelf macaroni koken en ze het laten afmaken met knakworsten of andere dingen die ze lekker vinden. Foto's van elkaar laten maken aan het begin van de dag, dan je man wegsturen om de foto's via de snelservice af te laten drukken en ondertussen een fotolijstje laten knutselen, eventueel in een thema of buiten herfstdingetjes zoeken ofzo.
     
  16. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    Met 3 jaar zou ik het nog niet doen.
    Mijn zoon werd 4, toen heb ik 2-3 kindjes van zijn kdv uitgenodigd die ook net 4 waren. Ouders waren erbij en het was superleuk
     
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.594
    113
    Hier ook bij de oudste 2 beide keren een feestje gegeven bij 3 jaar. Ze wilden dat graag zelf, gaven het echt uit zichzelf aan.
    Waarom niet dan? Gewoon vriendjes van PSZ/KDV en van vrienden. Ouders mochten blijven, maar hoefden niet.
    Wij hebben eerst de kadootjes uitgepakt en toen wafels versiert. Dus al kant en klare wafels, waar ze zelf slagroom, hagelslag, spekjes, smarties, etc op mochten doen. Geweldig vonden ze dat. Daarna vrij spelen met het speelgoed in de huiskamer. Toen een lollie uit een bak met een laagje water happen. Hilariteit alom. En toen een voor een smincken. Vonden ze ook fantastisch. Daarna naar buiten in de tuin op de loopfietsjes, steppen etc. En toen waren de 2 uur tijd alweer om. Nog een snoepzakje mee naar huis en klaar. De kids vonden het echt heel leuk en voelden zich ook echt vereerd dat ze op een echt kinderfeestje mochten komen :)
     
  18. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat was ik ook graag geweest :D
     
  19. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi, klinkt leuk Syane!

    Wel heeeel erg veel activiteiten voor 2 uur! :$ Daar schrik ik wel van, dacht dat de tijd om zou vliegen.

    Even brainstormen wat ik wilde doen/ wat ik nu kan bedenken:
    - kadootjes uitpakken en taart eten (misschien doe ik dan ook iets met zelf versieren, leuk)
    - verjaardagskronen maken (de 2 vriendjes worden ook bijna 3) met allerlei knutselspul aan tafel
    - goed idee, dank je! : stukjes banaan (sorry, hier geen lollies :D) uit een bak water happen met iets te drinken
    - vrij spelen/tuin of binnen
    - misschien nog schmink achter de hand, ook een goed idee!
    - kronenknutsels mee naar huis

    Lijkt me best een leuk programma zo! Dank voor de input hoor!
     
  20. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor wie het leuk vindt te weten hoe het afliep:

    Het was leuk :)

    We hadden drie kindjes en 4 ouders erbij. We hebben eerst taart gegeten, cadeautjes uitgepakt, gezongen etc. Daarna gingen de kindjes vooral gewoon zelf spelen of bleven bij de ouders hangen.

    Af en toe werd er ook ruzie gemaakt, vooral op die momenten hebben we wat geknutseld, als afleiding. Ik had de hele eettafel leeggeruimd en knutselspullen klaargezet. Bijv om kronen te maken, wc rolletjes, stickers, lijm, scharen, etc.

    Na een tijd heb ik een grote bak water met stukken fruit erin op de salontafel gezet om het fruit op te happen. Dochterlief en één vriendje durfden dat wel, het lukte overigens niet echt goed. Misschien gaat het beter met nog minder water en kleinere stukjes fruit, zodat ze de hele stukjes kunnen ophappen? Het was wel een groot succes, iedereen erbij, en daarna werd al het fruit lekker door iedereen uit de bak gegeten, ook de kindjes die niet zo durfden te happen.

    Het duurde van half elf tot een uur of half een, een uur geloof ik.

    Al met al was het erg gezellig, en precies goed te doen zo!
     

Deel Deze Pagina