Draagdoek niet goed bevallen of nauwelijks gebruikt?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door tupp, 17 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hallo allemaal,

    Ik ben me aan het verdiepen in draagdoeken. Nu lees ik vrijwel allemaal positieve verhalen. De voordelen van een draagdoek zijn me dus duidelijk. Ik ben voor dit topic juist benieuwd naar de nadelen.

    Er zijn misschien ook ouders die het helemaal niet goed is bevallen. Of misschien zijn er mensen die er wel één hebben aangeschaft, maar hem uiteindelijk nauwelijks hebben gebruikt omdat ze het toch niet handig vonden.

    Voor dit topic ben ik juist even op zoek naar die verhalen, zodat ik voor mezelf een goede afweging kan maken tussen de voor- en nadelen voordat ik een doek aanschaf.

    (Sommige doeken zijn namelijk best duur, ik vind het zonde om de nadelen pas te ontdekken nádat ik een hoop geld heb uitgegeven.)
     
  2. InLove

    InLove Fanatiek lid

    11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik heb 1 keer een doek van iemand geleend, daar kon ik niks mee. Vond m niet fijn. Wilde niet zitten naar mijn zin, bleef er maar aan klooien. Die is dus ook meteen weer weg gegaan!
     
  3. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi!

    Ik heb m één keer succesvol gebruikt, toen mijn mannetje krampjes had met 3 weken oud. Daarna nog vaak geprobeerd, maar Lucas vond het helemaal niks! Die wil er niet meer in, hoewel het mij nog steeds ideaal lijkt...... helaas dus!

    Liefs!
     
  4. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het handig worden in het knopen (vooral de lange doeken zijn op het begin een drama ;)), tjha en natuurlijk de prijs + kans op verslaving.

    Genoeg moeders die 10 doeken hebben (allen in een andere kleur en stofje ;)), dan ben je dus zo 1000 euro kwijt.

    De ideale oplossing voor mij was een Mei Tai of een Ergo Carrier, een soort van draagdoek maar dan makkelijker in gebruik. En ook eventueel te gebruiken door papa.
     
  5. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Wij hadden geen doek, maar een draagzak. Vond het echt een verschrikkelijk ding...enorm onhandig, Aaron vond het niks.
    Dus nooit gebruikt.
    De buikdrager heb ik wel vaker gebruikt en Aaron vond dit veel leuker. Ik denk dat het ook afhankelijk is van je kindje wat het beste is.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, bedankt voor jullie reacties alvast! Aan de ene kant lijkt een doek me heel handig. Maar ik vraag me af of ik hem vaak zal gebruiken. Als je ergens met de auto naartoe gaat, vraag ik me af of je dan de draagdoek nog gebruikt. (Het knopen op een parkeerplaats ofzo lijkt me niet bepaald ideaal. In de winter is dat natuurlijk helemaal geen optie.)
    Als je veel dingen lopend doet of met OV is het sowieso handig, maar ik doe bijna alles met de fiets of auto.
     
  7. InLove

    InLove Fanatiek lid

    11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    je hebt ook knopen die je thuis alvast omdoet en dan hoef je alleen je kindje er nog in te zetten op de parkeerplaats en straktrekken.

    Dat heb ik veel gedaan toen mn vader in het ziekenhuis lag
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat had ik in eerste instantie ook verzonnen. Bijvoorbeeld voor de kommahouding kan dat. Maar die wordt door een aantal mensen afgeraden. Bovendien kun je die sowieso niet zo lang gebruiken, begreep ik. De "Front Wrap Cross Carry" lijkt ideaal, maar kun je dan weer niet vooraf knopen. Ik zal eens kijken of er een soortgelijke knoop is die je wel bijna helemaal kunt knopen voor het kindje erin gaat.

    Bedankt voor je tip!
     
  9. rapunzel10

    rapunzel10 Nieuw lid

    17 mrt 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

    Wij gebruikten een draagzak ipv een draagdoek. Wij vonden het juist erg prettig in gebruik.
    Dit keer overweeg ik ook eendraagdoek dus ik lees mee.:)
     
  10. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Hoi!

    Binnenkort verwachtten wij ons tweede kindje. Het leek mij handig om een draagdoek aan te schaffen omdat ik ook een heerlijke peuter rond heb lopen.
    Via de site dragen-en-voeden.nl heb ik tips gevraagd en sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een tricot slen die ik via marktplaats op de kop heb kunnen tikken.

    Ik ben nu druk aan het oefenen met de pop van mijn dochter.
    Kijk eens op youtube. Webkim heeft hele duidelijke instructie-filmpjes erop staan, waar je echt wat aan hebt!!!

    Heel veel succes!
     
  11. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    #11 DeeLighT, 17 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
    Hey Tupp,

    wij hadden een babydrager overgenomen van een collega. Zij was er helemaal weg van want haar zoontje had ze de eerste weken bijna alleen maar gedragen.
    Het leek ons ook wel praktisch.

    Wij aan de haal met dat ding, nou mijn dochter vond het vreselijk en wij ook. Ze is vanaf het begin af aan al erg op zichzelf geweest en wil het gewoon niet. Ben achteraf blij dat ik geen nieuwe dure heb gekocht.

    Edit, mijn reactie gaat eigenlijk niet over een doek maar zon ander draagding... sorry:)
     
  12. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mij is het niet zo goed bevallen. Op zich vond ik het wel fijn maar ik vond het zo onhandig met knopen. Ik heb het aantal keer geprobeerd en ik werd er niet handig in. Bovendien gebruikte ik hem ook niet vaak genoeg. Als ik weg ging gebruikte ik vaak de wandelwagen. Bovendien was ik ook weer begonnen met roken en je kan natuurlijk niet roken met een kind in de draagdoek.
    Nee voor mij was het het net niet. Mijn man vond het ook geen gezicht dus hij deed het ook niet...
    Ik heb nog een Hoppediz Kaapstad in de aanbieding voor 50 euro voor de liefhebber. Is de helft van wat ie gekost heeft.
     
  13. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Ik ben echt superblij met mijn draagdoek (Tricot Slen, maar dan (niet door mij-)zelfgemaakt). Maar hangt er idd erg vanaf waarvoor je hem wilt gebruiken. Wij wonen in een apartement 3 hoog (zonder lift) boven een winkelstraat. En ik doe dus bijna dagelijks wel een boodschapje, de draagdoek is dan veel gemakkelijker en sneller dan de wagen uit de schuur halen etc. Ook naar het kinderdagverblijf loop ik met de kleine in de draagdoek en de fiets aan de hand. De kinderwagen kan ik namelijk niet achterlaten bij het kdv en anders kost het me zo 20 minuten extra om heen en terug te lopen.
    Ons zoontje is nu 5 maanden en vind het nog steeds heerlijk, zie fotootje :D. Eerste 2 maanden heb ik hem buik-tegen-buik met opgetrokken beentjes gedragen, daarna met zijn beentjes naar buiten en ik ga hem vanaf nu vooruit-kijkend dragen, want hij verdraaid zijn nek om alles te kunnen zien :).
    Ik vind de instructiefoto's van Babylonia erg handig en op deze manier zit de doek lekker stevig en bijna altijd in een keer goed. Al deze knopen kan je ook van te voren al omknopen, bijv. als je met de auto gaat. http://www.babylonia.be/product_manual/Tricot-slen_NL.pdf

    Ik heb ook een Hoppediz te leen gekregen, maar daarmee kan ik niet overweg... die is veel stugger en heel breed.

    Je kunt ook kijken of je een doek via marktplaats kan kopen en bijvoorbeeld verven met textielverf in de wasmachine. Want een nieuwe is idd vrij prijzig...

    Groetjes,
    Siets
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Siets: Wat een mooie foto. Wat kijkt je ventje blij! Ik heb de handleiding even opgeslagen bij mijn favorieten, dan kan ik hem later op mijn gemak bekijken.

    Ik heb trouwens ook de filmpjes van webkim opgezocht en opgeslagen. Ook bedankt voor die tip! (Weet even niet meer van wie die kwam.)
     
  15. Wanda81

    Wanda81 Lid

    28 jan 2010
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik zit er ook aan te denken om een draagdoek aan te schaffen. Ik lees dus aandachtig mee.

    Ik vraag me alleen af of een draagdoek ook handig is in de winter. Ik ben 3 oktober uitgerekend. Dan is het weer jassenweer, hoe doe je dit dan handig? Of is een mei tai dan handiger?

    Liefs
    wanda
     
  16. debora21

    debora21 VIP lid

    4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant

    ook die houding kun je voorknopen! kan alleen even niet zo gauw een filmpje vinden.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je doet de draagdoek om, kindje erin (die hoeft dan zelf geen jasje aan, maar wel een muts op.) Dan gaat jouw jas er overheen. Waarbij je er natuurlijk wel moet zorgen dat je niet de rits tot boven optrekt zodat je kind helemaal benauwd in de jas zit.

    Overigens zal dat als het ècht koud is niet lekker zijn hoor, het waait dan toch in je jas. ;) Maar ja, bij ikea binnen (ik roep maar wat... haha) kan dat natuurlijk wel.
     
  18. Diddlmouses

    Diddlmouses Fanatiek lid

    Ik heb er 1 gekocht van draagdoek.nl en ik vind het echt helemaal nix..
     
  19. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik denk dat als het niet goed lukt je gewoon hulp in moet schakelen. Bij Draagdoek.nl kan je gewoon een mail sturen en je krijgt dan ook snel antwoord.

    Bij een geweven doek kan je aankloppen bij een draagdoekconsulente

    Een rekbare doek knoop je altijd voor, dus als je dan even vlug ergens heen moet zorg je gewoon dat je hem al aanhebt ;)
     
  20. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Een mei-tai wordt trouwens pas aangeraden vanaf 6 á 8 maanden door de VDC (Vereniging Draagdoek Consulenten) of in ieder geval dat het ik gelezen
     

Deel Deze Pagina