Vragen over ledikantje opmaken en de thuiszorgwinkel

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door melloncollie, 29 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Beste Ilja,

    Ik zie door de bomen het bos even niet meer ! Ik heb vraagjes over 2 dingen aan je en ik hoop dat je ze kunt beantwoorden.

    De 1e gaat over het ledikantje opmaken. Wat is nou absoluut NIET veilig volgens de huidige richtlijnen? Moltons, zeiltjes, hoeslakens....het duizelt me :) De keuze van het matrasje is hierbij niet belangrijk toch? Althans, de manier van opmaken draagt bij aan het voorkomen van wiegendood? Ohja voor ik het vergeet: je hebt van die rollen die je achter je baby kunt leggen zodat hij in 1 houding blijft en niet op z'n buik komt. Die zijn volgens mij ook niet veilig, klopt dat?

    En dan nog over de thuiszorgwinkel. Mijn kraampakket heb ik al binnen maar ik geloof niet dat ik genoeg celstofmatjes heb. En wat leg ik nu onder mijn matras, voor als eventueel mijn vliezen in bed breken?
    Op mijn kraamzorglijstje staat dat ik ook een postoel nodig heb. Daar heb ik helaas geen ruimte voor in mijn slaapkamer (is niet groot en het wiegje staat er al). Is het dan echt heel noodzakelijk dat ik er eentje aanschaf ? De wc zit gewoon op dezelfde verdieping als mijn slaapkamer.

    Tenslotte: is een kolf huren bij de thuiszorgwinkel een goede optie ipv er eentje kopen?

    Een hele lijst, daar ben je vast even zoet mee :)

    Groetjes, Denise
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Ik zou over het matras een ademend matrasbeschermer doen (eventueel een katoenen laken) dan gewoon een en en kort opmaken. Voorkeur gaat uit naar katoenen laken en dekentje.
    Rol wordt inderdaad nog wel eens gebruikt, maar heeft niet de voorkeur.

    Celstofmatjes kan je altijd los bijkopen. In het kraampakket zit als het goed is ook een zeil wat je op je matras kan leggen. Anders heeft de hema perfecte waterdichte moltons die ook goed blijft zitten. Een postoel is geen must. Overleg eventueel even met je verloskundige of ze een losse po wil hebben.

    Ik zou eerst een kolf huren indien nodig, maar doe dat pas na de bevalling. Je kan dan eerst uitproberen of je er wel mee overweg kan en of die jou bevalt. Kopen kan altijd nog.

    Ilja
     
  3. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Hoi Ilja,

    Thanks voor je snelle antwoord! Hier kan ik weer verder mee.

    Groetjes,
    Denise
     

Deel Deze Pagina