Kindje op de nicu

Discussie in 'Prematuur' gestart door Lisalisalisa, 26 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisalisalisa

    Lisalisalisa Bekend lid

    21 feb 2016
    703
    426
    63
    Vrouw
    Opvoeder
    Aalst, België
    Hey

    Ik weet dus al even dat mijn zoontje op.de nicu (intensieve) zal liggen. Omdat het Noonan heeft, vocht in de longetjes en naar mijn gevoel ook prematuur zal zijn.

    Ik wil me.voorbereiden.
    Kan je, je voorbereiden? Wat had jij graag geweten of gedaan voor je ziek kindje of prematuurtje geboren werd?
    Had je al oudere kids? Hoe regelde je dat met het bezoek aan je kindje op nicu? Wat deed je met babybezoek?
    Wat waren nuttigr aankopen of cadeautje?
     
  2. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee.
    Maar krijg je een rondleiding op de nicu? Anders zou ik daar zeker naar vragen.
    Dan weet je in elk geval hoe het er daar uit ziet en wat je kan verwachten op dat moment.
     
  3. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Onze dochter heeft 2 weken op de NICU gelegen en daarna 5 weken op de Neonatologie.

    Wij kregen inderdaad een rondleiding op de NICU, dat was best fijn.

    Het is ons eerste dochtertje dus (gelukkig) hoefden we geen rekening te houden met een ander kindje. Op de Neonatologie waar wij waren mochten andere kindjes gewoon mee. En omdat de moeder daar ook kon blijven slapen en je samen met je baby een eigen kamer had, bleef het andere kindje vaak ook de hele dag. Werd dan bijvoorbeeld gebracht en opgehaald door vader. Wij hebben toen ze nog in het ziekenhuis geen kraambezoek ontvangen. Alleen naaste familie en twee goede vriendinnen. Toen ze thuis was, hebben we de geboortekaartjes verstuurd en zijn we lekker de kraamtijd in gegaan. Dat was voor ons heel fijn. Ik moest er niet aan denken om ook nog rekening te moeten houden met bezoek toen we in het ziekenhuis waren. Maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.

    Wij hadden graag van te voren willen weten hoe het met het verlof van de man zit. Kan je man zorgverlof opnemen, of op een andere manier langer thuis zijn? Houd zelf ook rekening met je zwangerschapsverlof. Je hebt sinds kort langer recht op verlof. Als je kindje thuis komt uit het ziekenhuis heb je nog eens recht op 10 weken verlof. Hier kan het ziekenhuis een brief voor schrijven die je naar het UWV moet sturen.

    Kijk anders ook even op https://www.couveuseouders.nl/ daar staat veel (praktische) informatie. Misschien vind je het ook fijn om lid te worden van een facebookgroep. De groep 'Kleine Kanjers' is erg fijn en is voor ouders van prematuur kindjes en ziek geboren kindjes: https://www.facebook.com/groups/kleinekanjers/?ref=bookmarks Je kunt er veel ervaringen vragen en er is altijd iemand met een ondersteunend woordje voor je.

    Je gaat een spannende en heftige tijd tegemoet. Praat met je partner. Schroom niet om hulp te vragen (iemand die voor je kookt, hulp in huishouding), want het put je allemaal echt uit en je hebt je energie nodig voor je kleine kanjer.

    Heel veel sterkte en die kleine kanjers zijn oersterk!
     
  4. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    hoi,

    dat is vreselijk schrikken voor jullie lijkt me! Mijn eerste dochter heeft ook 3,5 week in het ziekenhuis gelegen vanwege vroeggeboorte. We waren heel bang dat de tweede ook te vroeg zou komen, maar dat was gelukkig niet zo.
    Ik had graag vooraf willen weten wat de verschillen tussen ziekenhuizen in de regio zijn. Als je kunt kiezen, kies dan een ziekenhuis waar ze prive kraamkamers hebben op NICU (zoals in Amersfoort). Als je oudere kindjes hebt is het belangrijk om te weten dat deze al de waterpokken moeten hebben gehad anders mogen ze niet op de afdeling komen.
    Bedenk ook van tevoren of je borstvoeding wil geven. Zoja zoek dan uit waar je voor thuis een kolf kunt huren - als je die nog niet hebt. Als je als moeder gezond bent na de bevalling mag je immers niet zomaar in het ziekenhuis er bij blijven 24/7. Dat vond ik het allerergste.

    Dekentjes en een mutsje zijn mooie cadeautjes. Kleertjes komen pas na de couveusetijd. En goede verzorgingsproducten. Wij merkten dat onze kleine meis een heel gevoelige huid had en daardoor luieruitslag kreeg in couveuse (extra warm daar natuurlijk). Dus toen zijn we direct overgestapt op verzorgingscremes met meer natuurlijke ingredienten en dat hielp enorm.
    Veel sterkte!
     
  5. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Onze jongste heeft ivm een aangeboren afwijking op de nicu gelegen.

    We wisten dat pas 2 weken voor ze geboren werd, dus niet heel veel voorbereidingstijd gehad.

    Voor de oudere kinderen hadden we thuis opvang geregeld. Doordeweeks sliepen ze bij opa & oma.
    In het weekend logeerden ze bij ons in het RMD. Onze kinderen mochten sowieso niet op bezoek op de nicu. Leeftijdsgrens was 8 jaar volgens mij. Later op de kinderafdeling mochten ze wel komen, mits ze waterpokken hadden gehad.

    Wat hierboven al gezegd is. Als je bv wilt geven is het handig om over een kolf na te denken.
    In het ziekenhuis kon ik er altijd in gebruiken. Van de kraamorganisatie had ik er 1 gehuurd die in het RMD stond.

    Maak vooral heel veel foto's & neem een schriftje ofzo mee war je alles in op kan schrijven. Het gaat een hele hectische tijd worden. Ik voelde me alsof ik me in 100 stukjes moest verdelen en de verwerking kwam pas toen we thuis waren. Daar hebben de foto's erg bij geholpen.

    Check je verzekering. Rmd wordt vergoed bij aanvullende verzekeringen. Ik weet niet hoe ver je van het ziekenhuis woont. Maar wij waren erg blij, daar terecht te kunnen.

    Denk heel erg goed aan jezelf! Wij hebben bezoek erg afgehouden in het begin. Ik trok het totaal niet dat andere mensen gingen huilen om ons kind. Ik kon die emoties er gewoon niet bij hebben.
    Ik ben erg blij naar mijn eigen gevoelt ehebben geluisterd ipv rekening met andere mensen te houden.
    Daarnaast ben je ook pas bevallen, dus nog een reden om goed om jezelf te denken!

    Er is ook een website (couveuseouders.nl) waar veel info op staat. Misschien heb je daar wat aan?
    Heel veel sterkte! Je mag altijd pben!
     
  6. mama40

    mama40 Fanatiek lid

    30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Onze zoon heeft op nicu gelegen.
    Ik lag uiteraard op de kraamafdeling en wat ik niet wist was dat ik de verpleging kon bellen zodat zij mij naar hem toe konden brengen/ophalen (ik kon niet lopen ivm operatie na de bevalling).
    Ik lag dus te wachten op mijn man die na bijna 24 uur wakker te zijn geweest ook even bij moest komen. Was fijn geweest als ik dit had geweten dat was ik al veel eerder naar hem toe gegaan.

    Op de laatste dag vertelden ze mij dat ik ook in de nacht naar mijn zoontje toe had mogen gaan. Dat was wel jammer want ik sliep s'nachts slecht en had dan graag naar hem toe gegaan maar dat wist ik dus niet.

    Wij hebben een multomap aangeschaft. Daar schreef de verpleging ook in en we deden er foto's en naamplaatjes ed in. Is nog steeds fijn om te lezen,dat doe ik elk jaar rond zijn verjaardag.

    Wij hebben nooit een rondleiding gehad dus wisten niet wat ons stond te wachten.
    Bezoek kregen we wel en gingen per 2 er naar toe.Alleen zus,broer,opa,oma,oom en tante.

    Denk idd aan jezelf, ik ging zelf na 5 dagen naar huis en de volgende morgen reed ik alweer auto (onder begeleiding want mocht eigenlijk niet maar ik was niet te houden).

    Heel veel succes en sterkte!!
     
  7. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Wat heb jij een slechte begeleiding gehad zeg! Ontzettend jammer.
    Ik mocht idd gewoon in de nacht ook komen en ze reden mij zolang ik zelf niet kon lopen ivm keizersnede gewoon naar mijn zoontje toe. Ik lag in het lumc. De begeleiding met de borstvoeding was rondit slecht, echt een wonder dat het is gelukt. Mocht dit in je planning zitten, neem dan nu alvast contact op met een lactatiekundige (van dat ziekenhuis waar jullie heen gaan)

    Ik heb zelf maar een week na de keizersnee in het ziekenhuis gelegen, maar daarvoor ook al ivm dreigende vroeggeboorte twee weken. Dus ik was in totaal 3 weken niet thuis. Mijn man heeft zo veel mogelijk vrij genomen en mijn ouders hebben veel gedaan.
    Ik heb, om mijn moeder te ontlasten, een werkster gezocht voor in die weken. Mijn ouders en ik hadden al genoeg aan zorgen en koken en de was. Dat was echt super dat we dat niet hoefden te doen.
    Verder brachten de buren ook wel eens de kinderen thuis van school en deden ze het haar van onze dochter ;)
    Pak alle hulp aan die je kan krijgen, anders loop je jezelf voorbij.

    Een rondleiding hebben wij idd ook gehad, ik in mijn bed geloof ik (daar mocht ik echt niet uit, ook niet voor de douche of toilet :( )
     
  8. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Ja dat over ziekenhuizen uitzoeken is wel een goede. Er is super veel verschil en zeker met een kleintje wil je waarschijnlijk privé kamers. In Delft kun je dus een grote eigen kamer blijven en gewoon daar slapen, ook als je gezond bent als moeder. Wie weet kan dat ook in meer ziekenhuizen.

    Kijk met je verzekering ook of je recht hebt op uitgestelde kraamzorg. Dan heb je nog recht op ongeveer 12 uur kraamzorg als jullie uit het ziekenhuis komen. Dat vond ik persoonlijk super fijn. Vooral omdat je juist zo onzeker bent door de ziekenhuisperiode.

    Je bevalt in het ziekenhuis en daar hebben ze (in Nederland) altijd kolfapparaten. Dus je kleintje kan vanaf het begin al borstvoeding krijgen via bijvoorbeeld de sonde. Maar hier zal het ziekenhuis je ook in begeleiden. Verder waren er bij ons op de NICU en in Delft kolfapparaten die je gratis kont gebruiken daar.
     
  9. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik vraag me alleen af of dat veel nut heeft bij een NICU? Om een ziekenhuis uit te zoeken.
    Er zijn er natuurlijk niet zo veel in Nederland en er zal al een hoop af vallen omdat het te ver weg is.
    Daarnaast is het natuurlijk ook maar net waar er plek is. Wij zaten het dichtst bij het VU & AMC maar hadden daar niet echt een keuze in volgens mij.
    Denk dat het idd wel interessant is om dat eventueel uit te zoeken voor daarna (andere neonatologie of kinderafdeling).
    Maar dat hangt er ook van af. Bij ons wilden ze haar pas in uiterste nood naar een ander ziekenhuis laten gaan. Dus is ze na de nicu daar gewoon gebleven.
    Toen kon ik wel bij haar blijven slapen trouwens.
     
  10. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Helaas, voor een nicu heb je evht geen keuze. Wij hadden ook geen keuze voor de midium care. En zijn we na een paar dagen ‘gewoon’ verhuisd met 2ambulances naar een ziekenuis een half uur verder van huis.
     
  11. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dit heb ik idd ook bij andere mensen waarvan hun kindje op de nicu lag gehoord.
    Het was maar net waar er plek was, en in onze periode (januari) lag het allemaal nogal vol.
    Het ziekenhuis van eigen keus kon toen echt niet.

    En je hebt kans dat de behandelend arts haar in hetzelfde ziekenhuis wil houden. Zeker als er sprake is van een syndroom/aangeboren afwijkingen
     

Deel Deze Pagina