Kindsdeel

Discussie in 'De lounge' gestart door mexicang, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Het is een beetje een luxe probleem….

    Mijn ouders gaan binnenkort een x bedrag kindsdeel geven, contant.
    Hier is mondeling door mijn vader bij gezegd dat dit voor mij is.
    Mijn dochter krijgt binnenkort ook, dit gaat via ons en omdat dit deel kleiner is, via de bank.

    Wat is nu wijsheid?
    Ik ben getrouwd met een man die hier echt niet moeilijk over doet, wij hebben alle rekeningen gezamenlijk.
    Zowel de betaalrekening als de spaarrekening. Uitspraak van mijn man: "wat van mij is, is van jou"
    Ik wil het dus storten op de spaarrekening, alleen een vriendin gaf aan dat als ik dat doe, en het zou mis gaan tussen ons, dan heeft mijn man recht op de helft.
    Mijn man kennende zal hij dit niet willen, tenminste, daar ga ik vanuit.
    Mijn vriendin opperde om een eigen rekening te openen en het daar op te zetten.
    Nu weet ik dat mijn man dit als een teken van wantrouwen zal zien, dus ja, wat is wijsheid?
    Zolang mijn ouders leven gaan ze ieder jaar een x bedrag schenken aan zowel mij als mijn dochter.
    Iemand ervaring? Tips?
     
  2. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Als je getrouwd bent is sowieso niks van jou alleen ook schulden die hij of jij zou maken niet. Een eigen rekening openen heeft geen zin. Je kan dit wel doen maar wat van jou is, is ook van hem en bij een scheiding zal die rekening ook gesplitst worden (mits je in gemeenschap van goederen getrouwd bent).

    De enige manier om dit te ondervangen is door dit bij de notaris vast te laten leggen.
     
    Tegeirian, Chocolat, mama079 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Wij hebben nog steeds allebei onze eigen rekening en we zijn al 17 jaar samen. Ik zie dat zelf als een stuk onafhankelijkheid. Tuurlijk ga je er vanuit dat het niet misgaat, maar niemand kan in de toekomst kijken.
    In jouw situatie zou ik zelf dus een eigen rekening openen. Aan de andere kant vind ik het ook aan jou om te bepalen wat je er mee doet als het eenmaal van jou is en niet aan je ouders.
     
  4. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.959
    1.230
    113
    Ik zou het delen met mijn man. Op de spaarrekening zetten en ervan genieten.

    Bij een scheiding maakt het niet uit of het op een aparte rekening staat. Dan moet je het via de notaris vastleggen, zoals hierboven al staat.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als je een nieuwe rekening opent, is net zo goed de helft van hem.
    Hier zou zo'n bedrag voor ons hele gezin zijn.
     
    Mamaa6 en Nikki88 vinden dit leuk.
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn vader heeft bij de notaris vast laten leggen dat de erfenis voor MIJ is en niet voor mijn man, ondanks dat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Mochten we dan op punt van scheiden staan dan is het van mij en hoef ik niet de helft af te staan.
    Als het goed gaat dan is het uiteraard van ons samen en deelt hij ook mee in wat we er dan ook mee doen
     
    Chocolat, mexicang en Cloud9 vinden dit leuk.
  7. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik heb geregeld veel geld gekregen van ouders en oma's. Zelfs van dat geld heb "ik" een grote schuld van mijn man afbetaald die hij had uit een vorige relatie. Als je getrouwd bent is alles wat je krijgt van jullie samen vind ik.
    Ik zelf zou het verschrikkelijk vinden als mijn man dit bij mij zou doen.
    Ik denk hetzelfde als je man; wat van mij is, is van ook van jou.
     
    Rataplan, jojo85 en littleladybug vinden dit leuk.
  8. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent helpt het op een aparte rekening zetten niks. Idd wat van jou is is ook van jouw man.
    Hier net zo. Na het overlijden van mijn vader heeft mijn moeder ons ook een x bedrag gegeven. Ik heb er zelfs nooit ver nagedacht om dat voor mijzelf te houden.
    Net zoals de bedragen die mijn schoonouders aan ons gegeven hebben is dat gewoon voor het hele gezin geweest.

    Je zal samen met je man dat moeten bespreken. Ik kan me wel voorstellen dat jij wat meer recht van spreken wil hebben wat jullie met dat geld gaan doen.

    En het geld voor je dochter? Dat zet je natuurlijk op een rekening voor haar!
     
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Hier is het andersom. Wij krijgen van mijn schoonouders ieder jaar een x bedrag. Ze doet dit per kind en kleinkind. Omdat ze haar schoondochters en schoonzoons als eigen kinderen ziet is het bij ons dus maal 2. Mijn man krijgt dus een bedrag, ik krijg een bedrag en de kinderen krijgen ook een bedrag. Op deze manier heeft ze 9 kinderen en 4 kleinkinderen.
    Maar hier is het ook: geld is van ons samen. Anders kun je wel scheve dingen krijgen. Ik werk 20 uur p/w in de zorg (verdien niet veel) mijn man werkt fulltime en heeft een goede baan. Dan zou mijn man leuke dingen kunnen doen en ik niet.
     
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    dit!
    ik zou er niet eens aan denken om het geld helemaal voor mezelf te houden.
    heerlijk samen van genieten
     
    Fuddey en Regina88 vinden dit leuk.
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Hier gaat ook alles op de hoop.
    Maar als het bedrag boven de belastingvrije drempel zit en je het vervolgens ineens op een rekening stort, kan dit alsnog problemen geven. Waarom schenken ze niet gewoon jaarlijks het maximale? Als ze meer willen schenken, kan dat ook als je het gebruikt om hypotheek af te lossen. Zo hebben wij een paar jaar geleden ook 80.000 euro gekregen van mijn ouders (meer kon niet, want ze hadden al een keer 20.000 geschonken), verder schenken ze de meeste jaren maximaal aan alle kinderen. Aan de kleinkinderen schenken ze ook regelmatig, mijn dochter krijgt nu jaarlijks ook maximaal totdat ze hetzelfde bedrag heeft gekregen als de andere kleinkinderen.
     
  12. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Zoals al gezegd is, als je het echt alleen voor jezelf wilt dan zou je naar de notaris moeten gaan.

    Zelf zou ik het gewoon delen met mijn man. Ik snap sowieso niets van jou geld mijn geld. Mijn man werkt fulltime en heeft zijn eigen bedrijf met personeel. Ik werk 12 uur in een supermarkt. Ik zou ook wel meer willen of een opleiding, maar door mijn man zijn werk gaat dat niet en doordat ik alles alleen doe met en voor de kinderen heeft hij zijn bedrijf kunnen beginnen. Dus als wij alles apart zouden houden dan leef ik in grote armoede.
     
  13. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Alleen jouw ouders kunnen bij testament de 'koude kant' uitsluiten, je man dus. Een aparte rekening openen heeft dus geen enkele zin, juridisch gezien althans mochten jullie gaan scheiden.

    Gewoon als gezin lekker genieten van het geld, je leeft NU en bent NU samen dus niet teveel vooruit denken in termen van 'wat als'. :)
     
  14. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Waarom gaan je ouders het contact schenken? als dat vanwege ontduiken van evt schenkbelasting is denk ik niet dat je een notaris kunt betrekken. Schenkingen boven de belastingvrije drempel moet je sowieso volgens mij altijd melden bij de belastingdienst. Mocht je dit niet doen, dan kun je daar later altijd problemen mee krijgen.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Yep, nogmaals: kun je alleen maar vast laten leggen bij de notaris, eigen rekening openen heeft geen zin. Maar als je het contant krijgt neem ik aan dat dat is om belasting te omzeilen en als je naar de notaris gaat, gaat dat niet.
     
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.994
    5.821
    113
    En toch zou ik het regelen via de notaris en dat heeft niets te maken met niet willen delen.
    Ik zou namelijk zeker genieten van het geld samen met mijn man en kinderen, maar mocht er iets gebeuren als dat hij bijv. kiest voor een andere vrouw en we gaan scheiden, ik niet wil dat zij bijv lekker van mijn schenking/erfenis lekker op vakantie gaan. ;)
    En ja, ik heb het gezien in de familie..
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  17. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Ik heb hier eigenlijk nog nooit nagedacht over het krijgen van geld! Wat 1 van ons krijgt wordt als gezin ontvangen en hier wordt samen over besloten!
    Vind het toch wat wantrouwend staan ten opzichte van je partner!
     
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Je kunt het wel vast laten leggen door je ouders, dat het gegeven geld niet naar de partner van jou gaat. Mijn schoonouders doen dat ook.

    Zolang we gelukkig zijn, is het ook van mij. Maar als we uit elkaar gaan is het absoluut niet meer van mij. Voor mij is dat geen probleem, ik heb het zelfs aan ze verteld dat ze dat moeten doen. Mijn schoonvader heeft er hard voor gewerkt, ik niet. Al heb ik nog liever dat hij het zelf uitgeeft, kan hij er van genieten ;)

    Maargoed, zolang je dus niks vast legt, is alles van jullie samen.
     
  19. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Nou idd. Ik vind het niet gek.

    Kijk, geld wat in het huwelijk word verdient door zelf te werken, moet verdeeld worden. Maar schenkingen van anderen behoort naar mijn mening wel tot het persoon van wie de familie is. In goede tijden is dit dan van beide, maar je indekken tegen slechte tijden kan geen kwaad. Zolang je gelukkig blijft, is er toch niks aan de hand
     
  20. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja op zo'n manier heb je wel gelijk dat het handig is om toch vast te laten leggen.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina