klasgenootje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fafa, 22 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

    fafa Niet meer actief

    Jongste dochter zit nu in dezelfde kleuterklas (groep 1-2) waar oudste dochter tot vorig schooljaar zat.

    In deze klas zit ook een meisje dat qua leeftijd precies tussen mijn dochters in zit. Ze zat dus in groep 1 toen mijn oudste in groep 2 zat, en zit nu in groep 2, bij mijn jongste in groep 1.

    Dit meisje was helemaal fan van mijn oudste dochter en wilde hier vaak komen spelen. Mijn dochter hield de boot echter altijd nogal af. Heb het idee dat zij haar niet zo heel graag mocht.

    Jongste dochter daarentegen is veel makkelijker en socialer en heel de wereld mag van haar hier over de vloer komen. ;)
    Nou vraagt dat klasgenootje in kwestie dus regelmatig of ze hier mag spelen aan jongste dochter, die daar enthousiast op ingaat.

    Eerste weken vond ik het prima. Ook al wist ik dat het meisje mijn jongste dochter eigenlijk een beetje "misbruikt" om met mijn oudste te spelen. (En dat is niet alleen mijn eigen idee, want haar moeder begon erover tegen mij: "Speelt mijn dochter wel met je jongste, want ik weet dat ze hier vooral voor de oudste komt?") Maar hey, zolang iedereen happy is, vind ik het best.

    Maar... nu heb ik gemerkt dat klasgenootje in kwestie best gemeen kan doen tegen mijn jongste :(. Hier thuis is ze poeslief, maar op school, bij het wegbrengen en ophalen heb ik al vaker gemene acties gezien van haar. Passief-agressieve opmerkingen tegen mijn dochter, "roddelen" achter haar rug etc. Allemaal op kleuterniveau... maar toch, echt niet leuk.
    En daarbij merk ik dat oudste dochter het intussen ook helemaal niet meer leuk vindt als dat meisje hier over de vloer komt.

    Kortom, als ik heel eerlijk ben, heb ik haar hier eigenlijk liever niet meer te spelen :oops:

    Dusss... Wat zouden jullie doen? Alles op zn beloop laten en die drie het zelf maar laten uitzoeken? Dus gewoon ja zeggen als jongste dochter met het meisje wil spelen? Of het gesprek aangaan met moeder en zeggen dat je haar dochter liever niet meer (zo vaak) te spelen wil hebben omdat je je toch niet zo goed voelt bij de situatie (die ze dus gelukkig zelf ook al had aangekaart)? Of... ?
     
  2. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hmm
    Op zich ben ik voor zelf laten afspreken maar misschien kan je juist als ze komt spelen bij je jongste, telkens iets met de oudste gaan doen waardoor dat meisje niet met haar kan spelen en dus ook echt alleen voor je jongste er is
    Dan zal gauw blijken of ze nog Wil komen
    Zo ja dan is het speelafspraakje ook leuker voor de jongste
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Zoiets zou ik ook doen. Voor de oudste ook een vriendin meenemen of zeklfs daar laten spelen zodat die er helemaal niet is. Kijken wat ze doet.

    En als ze echt gemeen doet zou ik met je dochter in gesprek gaan of zij dat wel zo leuk vindt nu.
     
  4. fafa

    fafa Niet meer actief

    Jongste is zo'n ongelofelijke positivo, hahaha, die heeft volgens mij niet eens door dat ze subtiel gemeen is.
    Voorbeeldje: donderdag was het nationale schoolbrengdag, en wij hadden de fietsen versierd, want er was een fietsversierwedstrijd op school. Meisje komt naar dochter toe: "Mooie fiets, maar hij gaat lekker niet winnen hoor!" (en niet omdat ze zelf dacht/hoopte te winnen, want ze deed zelf niet mee) En ze rent weg. Dochter tegen mij: "x vindt mijn fiets mooi!" Die hoort alleen het leuke. En wat er achter haar rug gebeurt hoort ze natuurlijk helemaal niet.
     
  5. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar dat is inderdaad wel een goed idee van jullie. Ik ga proberen ze een keertje uit elkaar te houden dan. Oudste heeft eigenlijk maar één vriendin, met twee werkende ouders, dus die speelt maar zelden elders. Maar misschien kan ik oma een keer bellen om even wat leuks te gaan doen met alleen oudste :thumup:
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Ach wat sneu, maar ook wel fijn eigenlijk dat ze zo positief is. Maar op deze leeftijd zou ik mijn kinderen er idd een beetje tegen beschermen zoals je vraag is.
    Kijk als een kind 1 keer zo'n opmerking maakt is dat geen punt, doen ze allemaal wel eens. Maar als het blijft zou ik het contact een beetje afhouden denk ik. Of er moet iets bijzonders zijn aan de situatie van het meisje (qua opvoeding e.d.) dan zou ik haar zelf aanspreken op dat gedrag en dat dat niet zo leuk/netjes is.
     

Deel Deze Pagina