Kleuter TE sociaal/ allemansvriend

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 23 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Het laatste jaar merken wij dat onze net 4-jarige zoon in toenemende mate ietsje te sociaal wordt. Hij was altijd al een kletskousje en beantwoordde zonder schroom vragen van anderen, nooit verlegen geweest of eenkennig, als baby al niet. Maar nu krijg ik de indruk dat ik dit wat moet gaan begrenzen. Alleen heb ik niet echt een idee hoe, zonder hem te straffen/kwetsen.

    We zijn momenteel op vakantie en in de speeltuin kijkt onze zoon waar een leeftijdgenootje is. Daar gaat hij op af en gaat vervolgens helemaal op in dat kind. Hij blijft achter hem/haar aanlopen, stelt spelletjes voor en roept voortdurend om het kindje dat die hem moet volgen. Gaat het kindje naar de ouders, gaat hij mee. Gaat ongevraagd mee aan tafel en begint bv mee hun lunch te eten, terwijl hij het hoogste woord voert tegen de ouders. Dan verteld hij dat hij al 4x in de efteling was, over de attracties, dat hij gi op de fiets bij een visvijver was en dat hij bijna 5 is (wat niet klopt!)

    Ik zie ouders hier soms verlegen in worden, ze weten zich geen houding te geven. Hij claimt zo'n kindje echt. Als het kindje weggaat dan pikt hij er een volgende uit en herhaalt het zich.

    Ik probeer hem wel af te leiden en weg te lokken van zo'n kindje als ik zie dat het te gortig wordt, maar meestal met weinig succes. Vandaag bv zag hij een moeder met pasgeboren baby, hij loopt erop af, slaat zijn armen om de baby en begint hem te knuffelen. Baby huilen, moeder schrikt ervan en duwt onze zoon van zich af maar hij komt gewoon terug. Kijkt ze me hulpeloos aan.

    Uiteindelijk ben ik een beetje boos geworden en heb hem duidelijk gezegd dat dit echt niet de bedoeling is. Dat hij eerst moet vragen of hij de baby mag aanraken en niet zomaar mag gaan knuffelen. Zoon in tranen, hij snapt niet wat er verkeerd aan is.

    Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik vind het fijn dat hij socialer is dan ik was, maar dit gaat wel een beetje over the top vind ik.
     
  2. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik denk dat je consequent moet blijven. Het is sneu dat je zoon in tranen raakt omdat jij hem zegt dat hij altijd eerst moet vragen of hij een baby mag aanraken, maar dit is niet meer dan normaal om je kind te leren. Met sommige dingen moeten ze het gewoon doen vind ik en dan is het heel jammer voor hem dat hij het er even niet mee eens is. Op deze manier gaan andere kinderen/ouders zich ergeren aan zijn gedrag en dat wil je ook niet.

    Daarnaast zou ik hem ook wat uitleggen over gewenst gedrag voor zover dit past bij zijn leeftijd en belevingswereld uiteraard. Met alleen afleiden en weglokken zal hij niet begrijpen waarom je dit doet en dan veranderd zijn gedrag ook niet.
     
    Jo79, amdaa, puzzelstukje en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier moeten ze altijd vragen of een kindje bv iets wel/niet wil en ook bij bv aan tafel gaan zitten bij vreemden dat altijd vragen (ook aan mij!). Als ik denk dat ze over iemands grens gaan - bv als ik het idee heb dat een kindje iets niet leuk vindt maar dat niet echt aangeeft, of volwassenen die wel meepraten maar niet van harte, dan haal ik ze er ook bij eeg en leg ik ze uit waarom. Het is soms heel moeilijk in te schatten voor kinderen omdat mensen wel vriendelijk blijven, soms een beetje hinten, dus ik blijf er bij. Mijn oudste voelt die grens al heel goed aan, ook dat dat per persoon verschilt; met de een kun je echt een praatje aanknopen, maar een ander wil dat niet. De jongste kwekt en kwekt en kwekt ;) Maar dat komt dus ook wel goed.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Helemaal met mijn voorgangers eens. Gewoon uitleggen, grenzen aangeven en gewoon letterlijk zeggen, dat hij iemand de ruimte moet geven en dat het niet gepast is om bij iemand anders meteen aan tafel te schuiven. Dat is helemaal niet zielig hoor maar gewoon onderdeel van opvoeden :thumup:
     
    owly en puzzelstukje vinden dit leuk.
  5. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochter had dit ook (nog steeds wel). Maar je moet inderdaad heel duidelijk grenzen aangeven. Ook voor zijn eigen veiligheid. Als hij straks alleen buiten gaat spelen wil je ook niet dat hij met iedereen mee gaat.
    Mijn dochter spreekt nog steeds iedereen heel makkelijk aan en maakt heel makkelijk contact. Maar inmiddels begrijpt ze dat niet iedereen daarop zit te wachten.
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn dochter had een vriendinnetje op het kdv. Ze werd erg geclaimd en trok dat echt niet meer.

    Komt ze ook bij dat meisje in de klas! Echt heel erg balen. Voor mijn dochter voelt het niet fijn. Alles werd voor haar bepaald. Ze wilde niet meer naar t kdv.
    Op school heeft dat andere meisje nu een vriendinnetje gevonden die ze erg claimt waardoor mijn dochter er minder last van heeft. Maar dat andere meisje dus wel!

    Ik vind het wel echt de taak van ouders om uit te leggen en voor te doen hoe je je moet gedragen en wat te ver gaat. Het is niet sneu. Het hoort bij de opvoeding. Het is sneu als het niet wordt geleerd! Daar krijgt je kind later last van.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Inderdaad uitleggen, grenzen aangeven (en uitleggen), laten oefenen in rollenspelletjes, consequent zijn, en vooral herhalen, herhalen, herhalen. Heel vervelend als hij gaat huilen als je hem aanspreekt op zijn gedrag, maar hij zal het toch moeten leren. Ik vraag me alleen wel af of hij ook zou gaan huilen als je het hem rustig zegt i.p.v. bozig? Ik zou ook proberen bepaalde situaties voor te zijn, dus voordat hij naar de speeltuin gaat al bespreken wat wel en niet te doen en ook mee te gaan naar de speeltuin, dan kun je op tijd ingrijpen als hij een kindje achtervolgt of ergens aan tafel wil gaan zitten en met de lunch wil gaan beginnen ed.
     
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    #8 Anna009, 24 jun 2018
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
    ben je hier dan niet bij? en zeg je er op zo'n moment niks van? dit zou mijn kind echt niet zomaar mogen en ik zou het ook vervelend vinden als een ander kind dit zomaar bij ons zou doen..

    ik zou op zo'n moment mijn kind bij mij halen uitleggen dat het niet de bedoeling is dat hij zomaar bij onbekenden aan tafel gaat zitten is niet hem straffen maar fatsoen leren
     
    Biny en amdaa vinden dit leuk.
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat je veel eerder in moet grijpen, je laat je kind toch niet ongevraagd bij iemand aan tafel lunchen? Ik snap wel dat die ouders zich opgelaten voelen, dat zou ik ook hebben, heel gezellig hoor, maar in overleg en als mijn kinderen het ook leuk vinden (meestal niet ;)).
    Het is echt niet zielig om hem duidelijk te corrigeren, het zijn gewoon fatsoensnormen en het wordt alleen maar lastiger voor hem als je hem deze niet aanleert. Ik snap dat je je eigen kind heel leuk vindt (vind ik ook van mijn kinderen ;)), maar niet iedereen zit op jouw kind te wachten.
     
    Leo85 en Pepijnn vinden dit leuk.
  10. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Oei... Mijn dochter is ook zo'n sociale vlinder, niet bang of verlegen en praat werkelijk tegen iedereen, ook in de supermarkt.

    Maar bij anderen aan tafel ongevraagd, claimen of zonder vragen aan babies (of dieren) te zitten mag niet van ons en dat doet ze ook niet. Je moet daar wel ingrijpen denk ik, en duidelijk grenzen aangeven. En daar is niets ergs aan. Dan huilt hij en dan leg je uit wat de bedoeling is.

    Straks loopt ie met de verkeerde mee, dan heb je echt een probleem...
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    "Begint mee hun lunch te eten":eek:
    Waar ben jij dan op zo'n moment? Want ik zou al ingegrepen hebben voordat hij überhaupt bij dat tafeltje was. Als je weet dat je kind zoiets doet kun je die dus letterlijk geen seconde uit het oog verliezen.
    Ik ben dol op kinderen maar als er een wildvreemd kind aan tafel komt zitten om mee te eten dan zou ik daar ook echt niet blij van worden.
    Een dreumes die ineens aan mn tafel staat met een moeder die er al achteraan rent dat zorgt altijd wel voor een glimlach bij mij. Maar een 4 jarige die dat doet vind ik wel bijzonder.
     
    Leo85, Biny, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Nou, zou een actie van mijn vierjarige kunnen zijn hoor. Die praat gewoob graag met anderen. Maar als ze dat doet dan ben ik niet ver daarachter. Ik vind het zelf ook heel vervelend als ze dat doet...:|
     
  13. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Ik grijp dan meteen in zoals ik dat bij alles doe wat ongewenst is. Laatst op een camping hadden wij buren waarbij de meisjes elkaar opzochten. Prima, maar zodra dat gezin ging eten haalde ik mijn dochter daar weg. Ze mocht van mij niet naar hun tafel lopen (was buiten) en niet het meisje roepen. Mijn boodschap was dat je mensen met rust laat die met elkaar eten. Mijn dochter werd ook boos en wilde er toch naar toe, maar daar krijgt ze bij mij dan de kans niet voor. Jammer dan. Sociaal zijn is leuk maar in mijn ogen zijn er echt grenzen en die moet jij hem aanleren.
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Mijn zoon is dit (ondanks zijn ass) ook. Wat die nodig heeft zijn hele duidelijke regels, hinten e.d ontgaan hem en zal hij dan ook niet op reageren.

    Hele duidelijke regels opstellen, geen uitzonderingen maken.
    b.v als we op de camping zijn eet je bij papa en mama en mag je niet bij anderen gaan eten.
    Je mag op de speeltuin met kinderen spelen, je loopt niet met ze mee ergens anders naar toe.

    Daarnaast uitleggen wel gedrag je wel wilt zien, dus je speelt op de speeltuin en als je ergens anders naar toe wilt kom je dat eerst aan mama vragen.
     
  15. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat van de lunch was ik zelf niet bij. Zodra hij begon te eten heeft mijn vriend hem weggehaald. Ik was thuis op dat moment.
    Probleem is ook dat ik zelf al heel snel vind dat ik me opdring en ik bang ben dat ik hem weer te snel weghaal omdat ik zelf te verlegen ben om tegen die moeder te praten. Ik was vroeger een kind dat absoluut niet met anderen wilde spelen en eerder snel wegliep als iemand met mij wilde spelen.
    Mijn vriend heeft daar minder moeite mee. Wat is de middenweg, dat vind ik lastig. Ik wil ook niet leren dat sociaal contact fout is.

    Ik heb nu tegen hem gezegd dat hij eerst aan kindjes moet vragen of ze met hem willen spelen, dat hij niet mee mag als de kindjes naar de ouders gaan en dat baby's niet aangeraakt mogen worden tenzij de ouders zeggen dat het mag.
     
    Fietwordtmama vindt dit leuk.
  16. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.616
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn jongste zoon van 4 heeft dit ook, hij snapt totaal de sociale grenzen niet. Andere kinderen kan hij niets mee, maar naar vreemde volwassenen gaat het helemaal fout.

    Hij geeft bijvoorbeeld wildvreemden een knuffel en je kunt een kind van 4 niet continue vasthouden, ik moet tenslotte ook de boodschappen in de tas doen. De meeste mensen reageren (helaas) heel blij, dat helpt ook niet met het hem afleren.

    Het is bij mijn jongste zoon één van de kenmerken van zijn autisme.

    We proberen hem uiteraard uit te leggen wat de sociale grenzen zijn, maar dat duurt bij hem nou eenmaal (een stuk) langer dan bij andere kinderen. Ik maak me daar inmiddels niet meer druk om en probeer het hem in zijn eigen tempo aan te leren.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wat ik ook weleens zei en nog steeds zeg (bij mijn 7jarige) als die bij andere kinderen op de plaats speelt en ik zie de ouder er bij zitten: Als ze lastig is, mag je dat echt zeggen of haar wegsturen hoor. Ook op een camping, dan kun je dingen van een afstandje prima in de gaten houden- maar je hoort natuurlijk niet alles. Dan ga ik altijd een kijkje nemen en vragen of het allemaal goed gaat - dan kun je gelijk een beetje de sfeer bepalen. Verder mogen ze op de camping in principe niet bij anderen in de tent of caravan- tenzij dit echt overlegt is en ik zeker weet dat de ouders dit geen probleem vinden (soms zitten ze heerlijk met een bak barbies, blokken, of iets anders in de tent te spelen en dan mag ze wel meedoen). Maar ook dan geef ik de boodschap mee, dat ze haar echt mogen wegsturen als ze zich niet gedraagt. En dan blijf ik zelf van een afstandje alert op wat ik zie en/of hoor.
     
  18. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Op zich is het heerlijk dat je kind zelf andere kinderen opzoekt, maar sociaal zijn is iets anders dan veel vertellen of een baby knuffelen. Sociaal zijn is inschatten wanneer je iets wel of niet zegt, en lange verhalen ophangen is niet echt sociaal, net als ongevraagd ergens mee gaan eten.
    Natuurlijk kan een kind van 4 dat allemaal nog niet echt inschatten, maar ik zou hem wel vertellen wat wel echt sociaal gedrag is, bijvoorbeeld: in de speeltuin mag je natuurlijk wel met iemand spelen, maar dat doe je door te vragen: zullen we samen spelen?
    Dus vooral sociale vaardigheden aan gaan leren. En dat heeft weinig te maken met verlegen zijn en zelf niet zo snel iemand aan durven spreken. Want het kan best zijn dat jij heel sociaal bent ondanks dat je niet iemand bent die snel op onbekenden afstapt.
     
    Roanna en julia80 vinden dit leuk.
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    dan vind ik dat je vriend al te laat ingrijpt bij het moment dat hij begint met eten waarom hem niet gelijk daar weghalen? of waarom mag hij mee lopen naar deze andere peuter?
    je kent die mensen niet dan laat je je kind toch niet daar aan tafel zitten als je ziet dat ze gaan eten? je geeft die mensen daar ook een raar gevoel mee
    ik bedoel het niet zo lullig als het er staat maar ik denk niet dat heel veel mensen dit kunnen waarderen... en ik denk dat jij zelf niet zo goed begrijpt wat te ver gaat in sociaal gedrag maar ik vind dit daar dus zeker wel onder vallen je
    samen spelen in de speeltuin is leuk maar daarna met andere kind meelopen gaat te ver dit begrijpt je kind niet maar moeten jullie hem leren

    en je kan wel tegen je kind zeggen dat hij niet ongevraagd aan baby's mag zitten ik denk dat jij daar als moeder wel boven op moet zitten want geen enkele moeder vind het fijn als er een onbekende peuter aan hun pasgeboren baby gaat zitten....
     
  20. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Tja, hij is enthousiast en sociaal. En hij is nog jong. Natuurlijk moet je hem hierin begeleiden en corrigeren, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Gewoon uitleggen en hem weghalen als het te gek wordt.

    Mijn dochter is ook zo’n kind dat overal naar binnen loopt. Ik zit niet heel de dag op haar lip en ben er dus echt niet altijd bij om haar te corrigeren, maar ik geef altijd aan ouders aan dat ze haar gerust weg mogen sturen als het niet uitkomt of ze er gewoon geen zin in hebben.

    Andersom doe ik dat ook. Als hier, of op de camping, kinderen binnen komen en ik heb er even geen zin of het komt niet uit, dan zeg ik dat gewoon tegen ze en vraag ze later terug te komen.
     

Deel Deze Pagina