Knobbeltje onder oksel

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Romy1234, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Ik vraag me af of er meiden zijn die dit herkennen tijdens de zwangerschap. In t begin van mijn zwangerschap voelde ik al een knobbeltje in mijn borst. Ik ben geen leek op t gebied van borstkanker gezien t bij ons in de familie zit (moeder, tante, oma en haar zus kregen borstkanker tussen de 45 en 50 jaar). We hebben niet t BCRA gen maar toch krijgen mijn zusje en ik extra screeningen om t jaar en werd ons 2 jaar geleden (toen ook mijn moeder kanker kreeg) aangeraden te stoppen met hormonale anticonceptie.

    Ik weet dat t heel stom is dat ik niet meteen naar de huisarts ben gegaan, maar heb de afgelopen jaren mezelf zo gek gemaakt met dat ik telkens iets dacht te voelen dat ik mezelf verplicht heb me te richten op mijn zwangerschap en me niet weer druk te gaan maken over knobbeltjes.

    Maar gisteren keek ik in de spiegel en zag dus in de spiegel dat er een knobbel onder mijn oksel zat. Dat was me eerder niet opgevallen. Eerst kon je hem wel voelen maar niet zien aan de buitenkant. Nu schrok ik toch heel erg en daarom vanochtend meteen een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hoopte dat deze mij gerust kon stellen net als andere keren, maar ze nam t dit keer serieus. Dat er een knobbel zit is niet meer te ontkennen.

    Overmorgen kan ik terecht voor de echo. Er werd ook meteen overlegd net de radioloog en moet naar een ander ziekenhuis zodat ze zonodig meteen een punctie kunnen doen. Eerder heb ik nooit gehad dat ik naar dat andere ziekenhuis moest. Zou dit komen door zwangerschap dat ze t zekere voor t onzekere willen?

    Al met al vind ik t nu echt even spannend. Hoop dat er meer zwangere of moeders zijn die dit herkennen vanuit de zwangerschap, en dat t gewoon onschuldig is.

    Xx
     
  2. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    He bah niet fijn!

    Misschien word de knobbel nu zichtbaar door de melkkoeien die zich gaan voorbereiden en opzetten?

    (Edit; whaha melkklieren natuurlijk, stomme auto correct)

    Misschien is t een vet bultje...je weet t niet. Tis maar goed dat ze t nakijken, zeker met de geschiedenis in de familie.

    Heel veel sterkte!
     
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik denk dat je naar het andere ziekenhuis moet, omdat ze misschien verwachten dat er een punctie gaat volgen. Op een foto of echo kun je niet altijd duidelijk zien wat het is, een punctie moet soms uitsluitsel geven. Ik denk dat er in het andere ziekenhuis sneller een punctie gedaan kan worden, qua planning. Soms doen ze dit meteen na de echo, soms binnen een paar dagen. Gezien je zwangerschap zullen ze snel uitsluitsel willen. Stel dat het foute boel is, dan kan het met de zwangerschap erbij wel extra lastig worden.

    Ik heb helaas ervaring met borstkanker, maar niet tijdens de zwangerschap. Mocht je vragen hebben over het een of ander, dan mag je me gerust een berichtje sturen.

    Ik ga me rot duimen voor je dat er niks aan de hand is, dat beide knobbeltjes onschuldig blijken te zijn. Heel veel succes & laat je even weten hoe het gegaan is?
     
  4. Ellen8

    Ellen8 Actief lid

    8 apr 2013
    414
    96
    28
    Jeetje, wat heftig. Kan me voorstellen dat je je erge zorgen maakt. Ik heb geen ervaring, maar wil je wel veel sterkte wensen en ga voor je duimen dat er niets aan de hand is!
     
  5. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Dankje, ja heel lastig te zeggen wat t is. Vetbultje dacht ze niet en voelde volgens haar ook niet als een klier. Dus ze wist t niet. Hoop gewoon echt dat t niks is! En dat t miss gewoon iets van de zwangerschap is.
     
  6. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Wat heftig zeg dat je borstkanker hebt gehad Ik weet hoe rot de ziekte is en wat de gevolgen zijn (van afstand natuurlijk, niet vanuit t zelf hebben van kanker) Dus jeetje wat moet dat heftig moet dat zijn geweest! Is t bij jou wel helemaal goed gekomen?

    Ik hoop ook echt dat t niks is! Vind t beetje eng dat ze t zo serieus doorpakken. Heb vaker een knobbeltje gevoeld, maar dan stelde de huisarts me altijd al gerust dat t gewoon een opgezet kliertje was en mocht ik ook gewoon naar dat andere ziekenhuis. Hoop maar dat dat gewoon is omdat ik zwanger ben dat ze t nu anders aanpakken en niet omdat ze aanwijzingen hebben dat t mis zou zijn. Geen idee ook of je dat op de hand al kan voelen. Maar schiet er gewoon van in de stress. Maar nog 1 dag en dan weten we meer.
     
  7. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Dankjewel!!
     
  8. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Ik heb er sinds mijn zwangerschap ook 1 in mijn oksel soort knikker.. nu ben ik 3 maanden geleden bevallen en voel ik hem nog steeds...soms doet die pijn soms niet soms lijkt die minder te worden en dan opeens weer niet...

    Ik ben ook zo stom dat ik niet naar de huisarts durf maar als die er eind maart nog zit ga ik wel..ergens hoop ik dat het gewoon een vervelend le kwaal is van de zwangerschap met groeiend borsten daarna stuwing etc... sterkte hoor hoop dat het niets is
     
  9. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Ja ik snap je precies. Erg he eigenlijk. Want diep van binnen weet je dat je t gewoon ff moet laten checken. Maar als je eenmaal de stap neemt geeft t ff heel veel stress.

    Toch mijn advies aan jou om ook even te laten checken. Hoop dat t bij ons beide idd een zwangerschapskwaal is. Bij mij is de knobbel niet pijnlijk en dat ie met tijden minder is herken ik ook niet, maar heb afgelopen maanden ook niet veel gevoeld om mezelf zo min mogelijk druk te maken.

    Wel goed te horen dat ik niet de enige ben met zon knobbel tijdens de zwangerschap.
     
  10. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @Romy1234 Ik kreeg de diagnose 8,5 jaar geleden. Helaas is de ziekte daarna nog drie keer lokaal in mijn oksel terug gekomen. Ik ben meerdere keren bestraald en heb ook twee keer vier maanden aan de chemo gezeten, verder natuurlijk de nodige operaties gehad. Ik zit nu 4 jaar na het laatste recidief. Ik ben helaas nog lang niet uit de gevarenzone, ook lang na de diagnose kan het nog uitzaaien. Maar ik ben al heel blij dat ik nu zo ver gekomen ben en dat is ook zeker een goed teken. Dus goede hoop, maar het blijft eng!

    In principe is het alleen maar goed dat ze het nu zo serieus nemen. Hier werd ik meteen door de huisarts doorgestuurd, dat is op veel plekken standaard. Aan de buitenkant kun je niet voelen of zien of het goedaardig of kwaadaardig is, dus aanvullend onderzoek wordt altijd aanbevolen. Ook als er in eerste instantie geen verdenking is. Bij mij was er geen enkele verdenking. Het komt niet in mijn familie voor en ik was nog jong (31), maar helaas toch pech.

    Bij jou speelt de zwangerschap natuurlijk mee. Zwangerschapshormonen kunnen een negatieve invloed hebben, mocht het hormoongevoelig zijn. En ze moeten natuurlijk zeker weten of het goed of fout zit. Je kunt er niet mee blijven doorlopen. Knobbeltjes moet je altijd laten onderzoeken. Als het goed zit, hoef je je geen zorgen meer te maken en ben je van de stress af. Is het niet goed, dan moet er een plan van aanpak komen. Aangezien jij al een langere poos een knobbeltje in je borst voelt en er ook al een tijd iets in je oksel zit, wat nu is gegroeid, moet het wel goed onderzocht worden. Hou er dus rekening mee dat de kans groot is dat er een punctie gedaan wordt. Zekerheid voor alles!

    Heel veel succes & sterkte voor morgen, ik duim voor je!
     
  11. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Jeetje wat heftig!! Lijkt me vreselijk die onzekerheid. Zeker als t steeds terugkomt. Wat moet dat een vreselijke tijd geweest zijn!! Maar wat fijn dat t nu wel 4 jaar schoon is. Ga echt voor je duimen dat t zo blijft!!

    Ik ben ook nog maar 29. T zit in de familie en de kanker die in de familie zit voedt zichzelf met oestrogeen. Maar ik dacht dat juist in de zwangerschap je weinig oestrogeen aanmaakte dus ik hoop dat dat positief is. Daarnaast ben ik natuurlijk echt nog een stuk jonger dan de leeftijd waarop de andere familieleden kanker kregen.

    Nog 1 nachtje en dan hoop ik echt dat ze gewoon kunnen zeggen dat t een kliertje is.
     
  12. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ik wil je alleen even wen hart onder de riem steken. Succes vandaag!
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  13. Star2017

    Star2017 Fanatiek lid

    8 jun 2017
    1.512
    788
    113
    Vrouw
    Jeetje wat schrikken!
    Succes vandaag meid!
     
  14. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Goed nieuws gekregen

    Heel opgelucht nu. Ze zagen dat er verdikking van t klierweefsel in de borst zat wat dus voelt als een knobbeltje. In mijn ene oksel was klierweefsel doorgegroeid en ook verdikt. Maar hij zei dat t er keurig uitzag en gewoon verdikt was door veranderingen in de borst tijdens de zwangerschap. Ik hoefde me geen zorgen te maken.

    Super lief en heel erg bedankt voor jullie steunende reacties! Ik ben blij dat ik t heb laten checken en me de rest van de zwangerschap me er niet meer druk om hoef te maken
     
    Anouk2005, Ysabella, PBV en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Star2017

    Star2017 Fanatiek lid

    8 jun 2017
    1.512
    788
    113
    Vrouw
    Fijn om te lezen dat alles er goed uitzag!
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  16. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Gelukkig!
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  17. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Wat fijn zeg nu lekker genieten van je zwangerschap!
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  18. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Gelukkig! Ik kneep hem toch wel even flink voor je...
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  19. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    wat een fijn nieuws. Heerlijk genieten van de zwangerschap :D
     
    Romy1234 vindt dit leuk.
  20. NurseKel

    NurseKel Bekend lid

    20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Jeetje Meis dat is even schrikken zeg!
    Goed dat je het hebt laten onderzoeken en dat het gelukkig niks is!
     

Deel Deze Pagina