Koemelkallergie en bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pregnantje, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Hoi,

    ik heb een vraagje aan de dames die borstvoeding geven / hebben gegeven aan een baby met een koemelkallergie:

    Als je, na een periode koemelkvrij te hebben gegeten en gedronken, weer iets met koemelk at/dronk, hoe lang duurde het dan voordat je kind erop reageerde? Was dat gelijk na de volgende voeding of pas later?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier reageerden ze allebei heel snel. Ik had verwacht dat het wel even zou duren, maar ik had 1 half glaasje karnemelk gedronken en een half uur na de volgende voeding lag mijn oudste al te krijsen van de pijn en golven melk te spugen :(
     
  3. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Jeetje, wat sneu.. hoe lang bleven ze dan klachten houden?
     
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Bij ons in het begin ook heel snel. Nu is mijn dochter ouder en reageert ze er amper op. Als ze zelf eet wel, dus ze is er nog niet overheen helaas.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  5. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Nog een vraag: vanaf welke hoeveelheid reageerde je kindje?

    Ik heb twee weken koemelkvrij gegeten en gedronken, waarbij ik me de eerste week nog wel eens per ongeluk iets met koemelk nam. Vandaag heb ik een druppel gemorste vla op (reflex) en na de voeding is er weer een typisch krampje, anders dan de andere gekke geluidjes die mijn zoontje maakt, en huilt hij weer met het slapen gaan. Zou één druppel al verschil kunnen maken? Morgen wilde ik weer brood met kaas eten om te kijken of het daadwerkelijk iets uitmaakt.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou niet na zo kort al proberen, zeker omdat je nu 2 weken koemelkvrij hebt gegeten met af en toe een vergissing die eerste week. Ik zou het echt meer tijd geven dus. Ik geloof dat de kinderarts hier adviseerde na zes weken volledig koemelkvrij eens te proberen, en dan bv een half glaasje karnemelk (op gezuurde melkproducten is de reactie kennelijk milder? als ik me het goed herinner). Hier gaf dat meteen een reactie. En ik heb 1x per ongeluk verkeerde margarine gegeten; ook meteen een reactie. Dus volgens mij kan het echt al van een heeeel kleine hoeveelheid (want zoveel koemelk zal er niet in die margarine hebben gezeten).
     
  7. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    #7 pregnantje, 16 jul 2017
    Laatst bewerkt: 16 jul 2017
    Ik snap het. Alleen ben ik nooit naar een kinderarts of diëtist geweest en wilde ik eerst testen of ik reden heb om dat te doen door eens te kijken wat er zou gebeuren. Ik wil niet zomaar wat blijven experimenteren. Bij het cb werd gezegd dat als ik na een week geen verbetering zou zien, het kreunen niet door kma zou komen. Ik heb er twee weken van gemaakt vanwege die vergissingen.

    Er spelen momenteel zoveel dingen door elkaar voor mijn gevoel.. Ik vermoedde eerst verborgen reflux, maar wilde kma uitsluiten en besloot een week zonder koemelk te doen. In die week heb ik zitten klooien met borstvoeding (één of twee borsten per keer) en is mijn zoontje ook verkouden geworden. Dus waar het gekreun en daardoor niet in bed in slaap kunnen vallen vandaan komt, blijft onduidelijk. Het geluid lijkt nu wel anders en de huilbuien 's avonds zijn weg, maar dat kan ook door het borstvoedingsbeleid of het badje 's avonds komen.

    Overigens lees ik bij kindjes met kma over krijsbuien enzo, terwijl mijn zoon vooral erg kreunde, waardoor hij uiteindelijk wel ging huilen en niet kon slapen. Maar het is misschien niet typisch voor kma....


    Edit: hoe kom je eigenlijk bij de kinderarts terecht? Is dat via het cb of de huisarts? Alle klachten zijn hier vooralsnog opgevangen met de draagdoek, dus ik zeg bij het cb telkens dat het goed gaat (ik benoem het kreunen wel, hoor.) Toch zou ik het ook fijn vinden als er iets onderzocht zou worden wat uitsluitsel of bevestiging kan geven.
     
  8. wishtobe

    wishtobe Niet meer actief

    Drink je niet toevallig dingen met sinaasappel er in? Dat veroorzaakt vaak ook krampen ed bij kindjes.

    Verwijzing naar kinderarts kan vaak via huisarts en via cb-arts.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  9. Sundew

    Sundew Actief lid

    7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hoe oud is je kindje?

    Mijn beide zonen reageren op koemelk (hebben een Javaanse papa die onwijs lactoseintollerant is). De eerste had veel last van onrust, verborgen reflux en moest ik op dieet en hij aan de Nexium. Bij de tweede dacht ik dat het me bespaard bleef, afgezien van wat krampjes een heel rustig kind. Kreunde wel idd, en maakte ik me veel zorgen over maar begreep van consultatiebureau dat het gewoon hoorde bij die kleintjes. En idd, weet niet meer precies wanneer het over was maar zo rond 3 maanden zeker wel.. En toen was verlof voorbij, vond ik dat het tijd was om weer een beetje af te vallen en ging ik meer yoghurt en ei eten, en ineens onwijs veel onrust en eczeem en jeuk. Weer geminderd en onrust werd minder. Helemaal gestopt met koemelk en ook ei en soja.. En eczeem weg. Ondanks dat artsen zeggen dat het meestal geen koemelk is. Maar heeft wel zeker een maand geduurd voordat ik het verschil zag. Nu slaapt ie nog niet makkelijk in bed maar dat komt omdat ie nu kan rollen en last van tandjes heeft.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  10. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Nog bedankt voor de reacties :)

    Ik was naar de huisarts gegaan, die alles toeschreef aan verstopping (ondanks borstvoeding) en zei dat ik gewoon weer melkproducten kon gaan gebruiken. Dit ben ik met mate gaan doen en er veranderde niet veel. Ik weet nog steeds niet waar de klachten van komen (nam geen ui, sinaasappel enz.) maar we zijn nu een maand verder en mijn zoon (3 mnd) heeft in elk geval minder last. Er was iets waar hij overheen moest groeien. Nu kan hij overdag soms plat in bedje slapen en heeft hij alleen 's ochtends vroeg kramp, maar dat hoort erbij en hij huilt er niet eens meer door.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.558
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik heb hier weinig verstand van, maar wellicht kan het komen door andere voedingsmiddelen (koolsoorten of drinken met koolzuur)?

    Als je kindje verstopping heeft wil ik je als tip meegeven om tijdens het verschonen van de luier een thermometer met een druppel olijfolie erop rectaal in te brengen (bij je kindje uiteraard :p).
    Vaak komt er dan ontlasting mee waardoor zn buikkrampen verminderen.
     
    pregnantje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina