Koemelkallergie en verborgen reflux

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loulouxx, 15 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loulouxx

    Loulouxx Actief lid

    15 nov 2016
    102
    0
    16
    NULL
    NULL
    Even een vraag, wie weet zitten hier moeders met dezelfde ervaringen.
    Mijn dochtertje is morgen al weer 10 weken. Vanaf de geboorte is het al een heel onrustig meisje.
    Veel ontroostbaar huilen (lees krijsen), overstrekken, leek duidelijk buikkrampen enz. Iedere avond kon ze wel vier uur lang huilen. Met 3 weken naar de huisarts gegaan, om aan te geven dat dit niet meer zo ging. Moest het eerst even aankijken en misschien zelf andere voeding gaan gebruiken en infacol tegen buikkrampjes. Gebruikte toen al infacol maar zag niks geen verbetering dus ben toen overgegaan op de Pepti voeding en Johannesbroodpitmeel om de voeding in te dikken. Dit leek 10 dagen veel beter te gaan, nog wel veel huilen maar niet meer zo ontroostbaar. Weer terug gegaan naar de huisarts en ook aangegeven dat het erg leek dat ze last had van verborgen reflux. (symptomen: ze heeft heel vaak de hik, geeft nooit een mondje terug, boert bijna niet, en je hoort een golf omhoog komen en dan slikte ze heel veel, en begon ze weer te huilen) Kreeg toen ranitidine voorgeschreven. Dit een week geprobeerd maar zag nog steeds geen verbetering. Ze was toen 6 weken en het leek ondertussen alleen maar erger te zijn geworden. Ze dronk heel slecht, nam een paar slokken en dan zette ze het weer op een krijsen. Weer terug gegaan ( jaja, zo kom je nooit bij de ha en zo zit je er heel vaak) en begon het toen onderhand echt zat te worden, vond het zo zielig voor dr maar zelf raak je ook helemaal radeloos. Kreeg toen omeprazol (maagzuurremmers) is sterker dan ranitidine. Heb toen ook gevraagd om een doorverwijzing naar de kinderarts, maar moest het eerst allemaal nog even aankijken. Na een week was mn man het zo zat, mn dochtertje stikte bijna tijdens het drinken en ze dronk nog maar 70 cc was toen 7 weken oud. Heb toen een doorverwijzing gekregen naar de kinderarts. De kinderarts heeft nutramigen voorgeschreven, dat is wat sterker dan de Pepti. Sindsdien gaat het echt wel stukken beter, de omeprazol had waarschijnlijk ook de tijd nodig omdat de slokdarm geiriteerd was door het maagzuur.

    Nu gebruik ze dus sinds drie weken de omeprazol en nutramigen. Het huilen is echt al veel minder, maar nog steeds vind ik het niet echt een tevreden meisje. Ze heeft wel al echt een ritme met wakker worden, verschonen, drinken, even spelen en bij de eerste signalen van vermoeidheid weer naar bed. Maar ze kan bijna niet even tevreden liggen en kijken. En tijdens het drinken huilt ze nog wel vaak, en zit ze te steunen en te kreunen.
    Over 2 weken heb ik pas weer een belafspraak met de kinderarts.
    Misschien is de Nutramigen niet voldoende? Heeft ze de Neocate nodig? Maar de kinderarts zei zelf dat ze niet echt dacht aan koemelkallergie omdat ze geen diarree heeft en spuugt. Maar we zien al wel duidelijk verschil met de Nutramigen voeding.
    Het lijkt echt of er iets dwars zit bij dr, zo zit ze te kronkelen, te kreunen en te huilen.
    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volg je alle leefregels voor reflux al op?
    Dus minimaal 20 minuten laten drinken, voeding niet schudden, omhoog houden en al het andere wat in mijn weblog staat (zie handtekening).

    Als je nu nog jbpm gebruikt -> direct stoppen!
    Jbpm en medicatie bij reflux mogen niet samen. Staat ook in de richtlijnen voor kinderartsen.
    Daarnaast is het overbodig. Medicatie zorgt voor of minder aanmaak van de maagzuur of minder zure maagzuur. Hierdoor doet het spugen geen pijn meer, mits de medicatie juist voor je kindje is en juist is afgesteld.
    Jbpm is niet bewezen werkzaam en twijfelachtig. Ik geef het vaak wel als advies om te proberen na de leefregels en voor de medicatie. Omdat het soms wel kan helpen. Maar je ziet nooit of de voeding daadwerkelijk in de maag blijft en dat is wel het beoogde doel van jbpm. Maar bedenk ook dat dikke voeding die om hoog komt veel meer pijn doet dan dunne voeding.

    Dus die 2 dingen zou ik eerst nagaan. Kijk bij elke leefregel "doe ik dit?" En met 10 weken is 90/3 of 120/4 flesjes meer dan voldoende. Groter is, zeker bij reflux, echt veel te groot.
    Als je dat hebt gedaan moet je wel weer even afwachten of dat helpt.

    Dan kan je gaan bekijken; hoeveel medicatie geef je en wat is het maximum. En hoevaak geef je het? Sommige kindjes doen het veel bijvoorbeeld veel beter op 2x 5mg nexium dan 1x 10 mg nexium (even dit voorbeeld omdat ik daar hoeveelheden van weet).
    Dus vaak is 2x per dag prettiger. En heel vaak krijgt een baby de 'standaard' dosering of er iets onder geadviseerd. Terwijl sommige kindjes de maximum nodig hebben.

    En dan heb je inderdaad nog de voeding. Een baby hoeft geen diarree te hebben voor kea. Sterker nog elk kind reageert anders. Het ene kindje heeft alleen eczeem, de volgende alleen heftige darmkrampen en de ander diarree en nog een ander juist luchtwegklachten. Kea is zo divers dat je nooit zomaar kunt zeggen of het dat wel of niet is.
    Mijn jongste had chronische diarree, mijn oudste had extreme buikkrampen.


    Niet even kunnen liggen vind ik geen "klacht". Ja het is misschien vervelend, maar er zijn meer "plak-baby's". Een ergonomische drager of draagdoek kan wonderen doen.


    Kort;
    1 -> stop met jbpm en volg de leefregels op.
    Geef dit minimaal 1 week de tijd. Niet voldoende resultaat? dan
    2 -> kijk naar de medicatie of dat verbeterd kan worden, dus in hoeveelheid of in aantal keer.
    OF
    3 -> kijk naar de voeding, zoals neocate.

    Dus pak OF 2 OF 3 en geef dit weer 2 weken de tijd. Bij onvoldoende resultaat kan je de andere optie proberen.
     

Deel Deze Pagina