Koemelkallergie zonder ‘grote’ klachten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Donutlover, 16 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    #1 Donutlover, 16 mei 2018
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
    Is het mogelijk dat een kindje koemelkallergie kan hebben zonder de ‘grootste’ klachten zoals huilen/onrust en bijv. uitslag?

    Ik weet niet of jullie ons verhaal kennen maar onze jongste heeft nogal wat probleempjes met het verdragen van voeding, groeien en zijn spiertjes.
    Om een lang verhaal kort te maken:
    Meerdere keren opgenomen geweest vanwege de groei en zijn spierkracht en spanning die afneemt.
    Hij heeft een sonde nu ongveer 4 maanden en krijgt extra toevoegingen om te groeien. Ondanks dat groeit hij soms wel wat en dan ineens weer een maand niet.
    Bijvoeding vind hij super tof maar verdraagt hij niet, meer melk vedraagt hij ook niet.
    Vreselijke buikpijn krijgt hij dan.

    Gisteren waren we weer in het ziekenhuis waar we zo ongeveer elke 2 weken zijn en weer was hij niks gegroeid.
    M is verder zoet en huilt nooit. Maar toch dacht ik misschien moeten we eens pepti ofzo proberen om te kijken of dat verschil geeft qua pijn bij meer voeding en de groei. Ik las namelijk dat kindjes met koemelkallergie ook een flinke groeiachterstand kunnen hebben.
    Mijn zoontje is met een heel gemiddeld geboortegewicht geboren maar in verhouding tot zijn gewicht nu nog niet eens 2kg aangekomen.

    Pepti is lichter verteerbaar en we kunnen de toevoegingen ook daar doorheen doen.

    Volgens de arts zou het geen koemelkallergie zijn omdat hij dan dus veel gehuild zou hebben etc.
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik ken mensen met een kind (inmiddels al 12 ofzo) dat ontzettend slecht groeide als baby. Ze hebben er wat mee af en aangelopen. Kind was ook absoluut geen huilbaby. Ze zijn er pas een stuk later achter gekomen dat het een flinke koemelkallergie had. Dus wat jij denkt kan wel degelijk!
    Ik zou het in dit soort gevallen ook echt willen uitproberen om het zeker te weten. Wat dat betreft lijkt het me belangrijk genoeg om zoiets uit te proberen dit iets 'simpels' als een koemelk vrij dieet.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Kindje van een vriendin - meisje is nu 6 - was geen huilbaby, maar ze spuugde wel erg veel en had vrij snel na de geboorte vaak diarree. Ze groeide vrijwel niet, artsen dachten dat dat door het spugen en de diarree kwam - ze kreeg medicatie, maar het bleef eigenlijk hetzelfde. Ze kreeg een sonde om te kijken of dat beter ging, maar ze bleef spugen en bleef diarree houden. Tijdens een opname opperde een co-assistent ineens koemelkallergie, daarvoor nooit eerder genoemd. Kinderarts geloofde niet dat dat de oorzaak kon zijn, maar ze mochten voeding proberen. Voeding op basis van aminozuren - dus echt geen spoortje koemelk-eiwit. En dat bleek dus te helpen. Darmen en maag waren wel erg gevoelig na al die ellende, dus het moest wel even wennen. Maar ze stopte met spugen, diarree verdween, en ze begon te groeien.
     
    Vero0504, Biny en Donutlover vinden dit leuk.
  4. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Je zou over het algemeen wel meerdere klachten zien, bijvoorbeeld uitslag/exceem, dunne ontlasting en veel huilen inderdaad.

    MAAR er zijn altijd uitzonderingen, dus ik zou het zeker proberen, zeker gezien de situatie waar jullie in zitten.
     
    Aegyo en Donutlover vinden dit leuk.
  5. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ohh het kan dus echt! Snap de artsen hoor omdat er weinig klachten zijn
    M spuugt op sommige dagen veel maar andere dagen weer niks.
    Hij heeft niet echt dunne ontlasting, in tegendeel hij heeft zakjes om te kunnen kakken haha
    Maar dat kan ook komen omdat hij het minimale aan vocht krijgt net aan... omdat meer voeding lastig is.

    Ik ga het gewoon proberen.. kan geen kwaad en dan is dat voor sure uitgesloten.
    Kan is klein maar toch toen ik dat las dacht ik hmmmm.. stel je voor!
    Dan is ieder geval het groei probleem opgelost.
    Hij krijgt ook nog steeds 6 voedingen dus vrij veel eiwitten elk dag en een deem van toevoegingen die hij krijgt zittn ook bom vol met vetten en eiwitten.
    Dus dan zou een deel daar van ook vervangen moeten worden maar wie wee is dat dan niet eens meer nodig als het werkt!

    Het zal de andere problemen van zijn spiertjes niet verhelpen maar zou zo fijn zijn als hij nou eens groeit. Een zorg minder ofzo
     
    Biny vindt dit leuk.
  6. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Koemelk kan je zonder problemen thuis zelf provoceren. Maar kijk wel even of je hem geen extra vitaminen/mineralen bij moet geen. Daarvoor kan je het best even contact opnemen met een diëtiste. Die heeft ons ook goed op weg geholpen. Als je geen verschil merkt zou ik wel gelijk weer terug gaan naar zijn eigen voeding die hij nu heeft.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    #7 Biny, 17 mei 2018
    Laatst bewerkt: 17 mei 2018
    Vervelend zeg dat het nog steeds zo moeizaam gaat!


    Ik geloof dat je mijn verhaal ook wel kent! :)

    Hier was er ook niks duidelijk en ik ben pepti gaan geven vanaf 7 maanden... kwa gedrag geen verschil, kwa groei wel! En flink ook! (Overigens heeft ze wel een droge huid, net wel net niet eczeem)
    Niet getest hier verder, maakt me ook niet uit want dat ze goed groeit zegt voor mij genoeg.
    Of het nou wel of geen KMA is, de pepti werkt blijkbaar en dat vind ik reden genoeg het te blijven gebruiken.


    Mijn KA zei ook dat het echt geen KMA kon zijn, want idd ze huilde niet e.d.
    Ik ben dus zelf gaan proberen en na een maand terug gegaan met haar groeiboekje ;)

    Ik zou het dus zeker proberen als ik jou was! Kwaad kan het in elk geval niet dus ik zie echt 0,0 reden om het niet tw proberen
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    42F84BFA-2DB2-4A52-87CD-9C5643C8351D.jpeg Even voor het idee de curve erbij gedaan, vanaf 6,5/7mnd zie je het duidelijk omhoog gaan ipv alleen maar afbuigen :)

    (Mocht je pepti willen proberen, kan je kopen op nutriciavoorjou.nl is niet zo belachelijk duur als bij de apotheek ;))
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat hij niet makkelijk stoelgang kan maken, kan natuurlijk óók een teken van kma zijn...

    Gezien de problematiek zou ik niet op eigen houtje met dieetvoeding starten. Maar ik zou het zeker wel eisen. Ik heb wel vaker dat soort verhalen gehoord. Hier trouwens ook geen eczeem of andere klachten die met kma in verband gebracht wordt. En ze was wel een huilbaby, maar dat was door de reflux, die volledig losstond van de kma. Enkel darmklachten. Gelukkig een goeie arts gehad die meteen de link legde.

    Als je ermee start, vraag dan ook meteen neocate of Nutramigen Puramino. Geen pepti ofzo, want gezien de afwezigheid van uiterlijke klachten, denk ik niet dat je met die tussenstap al resultaat zal zien.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  10. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Hopelijk gaat de pepti werken. Je kindje kan zeker een kma hebben zonder de duidelijke symptomen. Ik heb het vroeger ook gehad ook zonder het vele huilen.
    Nu alleen in de winter echt nog last van verder niet.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  11. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Oh wauw ze is flink opgekrabbeld!
    Onze dietiste is helaas op vakantie tot volgende week en die week daarop word hij alweer gewogen bij de ka dus zou liever meteen willen beginnen. Hij heeft wel een hele tijd 1 exceem plekje op zijn buik. Met smeren wordt t nu minder maar blijft er zitten.

    Ik weet dat onze eigen ha zonder probleem een machteging uitschrijft want die weet ook hoe lang we al tobben.

    Ben zo benieuwd of het werkt.

    Bij M.ias gaat het op en af qua groei maar nog steeds drama en veel te licht
    21B54BBF-2A3D-4C17-AD43-B9411300C715.png

    Hij heeft ook meds voor reflux, niet dat hij dat echt heeft maar ze willen dat melk binnen blijft natuurlijk en volgens de arts kan dat ook geen kwaad uit voorzorg
     
  12. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Kan wel hoor zie de reactie boven je :)
    We gaan t mee maken
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij kregen meteen Nutramigen AA (nu Puramino) met het idee dat dat sowieso zou moeten werken bij kma en we dan altijd nog bv pepti konden proberen om te kijken of dat ook al voldoende was. Als Pepti werkt, weer je eigenlijk niet of je er al de volledige winst mee boekt zeg maar. En als het niet werkt, heb je nog steeds kma niet uitgesloten want wie weet is Pepti dan gewoon niet sterk genoeg...
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  14. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    In principe zou je met pepti al wel verschil moeten merken. Maar als je een meer koemelkvrij voeding kan krijgen zou ik dat wel doen. Artsen kunnen daar wel een stuk moeilijker over doen, omdat die voeding veel duurder is. Het meest logische is om te beginnen met peptie. Er zijn genoeg kinderen die daar goed op reageren.

    De exceem kan ook een uiting zijn van kma.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  15. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Jaa dat is zo idd.. want stel hij groeit daar iets beter mee groeit hij miss met Nutramigen nog beter
     
  16. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Ik heb destijds voor onze tweede wel eens voeding gekocht via marktplaats. Snap dat niet iedereen daar op zit te wachten, maar ik gaf borstvoeding, wilde over op fles en zoonlief had alle klachten van KMA. Dus ik at al die tijd al koemelkvrij en dat ging goed, maar had geen zin om hem een provocatietest aan te doen om pepti etc vergoed te krijgen. Op marktplaats staan vaak dichte bussen van mensen die het over hebben en daar heb ik het dus wel eens met korting gekocht!

    Overigens: via de huisarts een verwijzing krijgen voor pepti of andere voeding is meestal niet genoeg. Vaak eisen verzekeraars dat er ook een provocatietest is geweest voordat je het vergoed krijgt.
     
    Donutlover vindt dit leuk.
  17. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Dat is die Nutramigen? Pepti is bij sorgente 32€ en de nutramigen 18€
     
  18. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Is ook nog een optie idd.. vind t echt niet erg om het in eerste instantie zelf te betalen.
    Ik weet dat als het echt werkt dat hij niet eens een provocatietest hoeft te ondergaan ofzo
    We zoeken al maanden naar iets dst werkt dus ik denk dat iedereen dan al blij genoeg is.
    De ha zei vorige maand nog als je iets van me nodig hebt aan spullen of een verwijzing bel me op en ik regel het haha dus wil hem sowieso even bellen, en eigenlijk de dietiste nog maarja ze is op vakantie. Ze zullen toch wel een andere hebben die even in onze ‘zaak’ kan mee kijken?
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nutramigen Puramino is rond de €60,-...
     
  20. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ohja ik zie hem jeeezus wat een geld naja alles voor t kind he haha
     
    Caithy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina