Koken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 24 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Zomaar nieuwsgierig: wat kunnen jullie kinderen aan koken?
    En zet er ook even de leeftijd bij.
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier koken ze regelmatig samen (8 en 6). We hebben een paar kinderkookboeken en die recepten kunnen ze aardig volgen. Ook van die verspakketten van de AH gaan prima. Snijden mogen ze dan zelf doen. Afgieten en kokend water pakken met de Quooker doe ik. Ik laat ze meestal wat zelf in de keuken en zit dan zelf aan de eettafel en houd zo een oogje in het zeil.
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier 9 jaar en ze koken graag (mee) maar zeker niet regelmatig.

    Een ei bakken en pannekoeken maken ze regelmatig in het weekend. Dat gaat compleet zelfstandig.

    Een aantal simpele gerechten zoals spaghetti bolognese, pizza rollen en bekleden (ik help met de deeg), groentesoep, allerlei soorten wokgerechten met rijst koken ze weleens zelf met een beetje begeleiding.

    Mijn doel was om zaterdag uit te roepen tot kinderkookdag. Maar we krijgen het moeilijk geplanf
     
    tuc vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Nou in het weekend koken wilde ik dus ook in gaan voeren. Hier doet ze nog niks anders dan groenten snijden. Ze durft zelf niet op het gasfornuis iets te doen. Dat wil ik (in zeer kleine stapjes) gaan aanpakken.
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.555
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat lijkt me straks zo leuk ook, echt samen iets maken. Dafne helpt nu al mee, snijdt ook paprika en komkommer enzo. Roeren in de pannen, boter in de pan doen en vlees erbij enzo. Vindt ze al helemaal leuk.
     
    tuc vindt dit leuk.
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat snap ik wel hoor. Wij hebben een keramische bakplaat, is toch een stuk toegankelijker.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.928
    113
    De oudste drie kunnen iig vanalles met eieren (roerei, spiegelei, omelet, wentelteefjes). En verder kunnen ze prima groentes snijden e.d. Oudste twee kunnen ook wel een simpele maaltijd op tafel zetten. Maar dat doen we niet vaak.
    Ik kook om beurten iets met ze en dan mogen ze kiezen wat ze willen maken. Dat is meestal wel zoetigheid. Dus ze kennen daar al redelijk wat basisbeginselen van (gebak/taart, roomijs, pavlova, brownies, etc.)
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    mijn zoon kan alleen zelf een tosti maken. Als ik er zo over na denk word het wel tijd dat hij wat meer dingen gaat leren.
     
    Yellowsun, Riverdale87 en tuc vinden dit leuk.
  9. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is 6, die roert wel eens in een pan of snijd iets maar verder nog niet echt. En dat is voor nu prima wil hem wel steeds wat dingetjes bij leren.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Hier ook zo. Maar heb ook niet weer zo'n haast. Als ze een jaar of 14 zijn vind ik het ook wel prima.
     
    DastyQueen en tuc vinden dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Ja gebak maken kan ze ook wel hoor:roflmao:
    Alleen heeft ze hulp nodig met hoeveelheden omdat ze het niet snapt als het boven de 100 komt. Maar verder kan ze dat zelfstandig.

    Maar echt maaltijden koken dus niet.
    Ik ben nu recepten aan het uitschrijven voor haar en heb besloten dat we proberen op zaterdag of zondag haar te laten koken.
    Begin met iets simpels als spaghetti en zoetzure kip.
     
    Adje vindt dit leuk.
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier idem.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Hier hetzelfde! De kinderen vinden het erg leuk om te helpen.
     
    Liekje81 en tuc vinden dit leuk.
  14. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn kinderen (8 en 10) zijn allebei gek op koken. Ze helpen al heel lang mee, eerst vooral snijden en dingen in de pan gooien en dat hebben we steeds verder uitgebreid.
    De oudste kookt bijna elke week wel een keer een complete avondmaaltijd, meestal volgt hij dan een recept. Maar hij vindt het ook heel leuk om zelf dingen uit te proberen en te kijken welke kruiden lekker zijn bij bepaalde ingrediënten. Ik sta er dan uiteraard wel bij om het in de gaten te houden.
    De jongste kookt ook wel eens zelf, maar dan moet ik tegen haar zeggen wat ze moet doen (en welke kruiden ze kan gebruiken enzo). En verder bakken ze allebei wel eens pannenkoeken of een eitje oid.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Hier vinden ze het super leuk om te helpen en de oudste twee helpen door dingen te snijden, in de pan te gooien en te roeren.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Uuuuuuuhhhh niks en hij is van de week 10 geworden.
    Ga binnenkort maar leren een ei te bakken ofzo maar ja ben zelf ook geen keukenprinses dus het is niet dat hij veel geweldigs zal meekrijgen van het koken. Hahaha!
    Hij kan beter bij oma in de leer.
     
    Nataly1972 en tuc vinden dit leuk.
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Het enige dat mijn zoon doet is zelf kipnuggets maken, heel het aanrecht vervolgens onder de ei en kruimels. :roflmao:
    Maar het wordt inderdaad tijd dat hij wat meer leert, goed topic!

    Mijn dochter helpt regelmatig met snijden en dingen in de pan gooien.
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    ze maken hier zelf tosti's ( in de contactgrill), bakken eieren en pannenkoeken.
    Mijn zoon kan zelf verse tomatensoep maken (dankzij het donald duck kookboek ) omdat hij om de zoveel keer kookdienst heeft op de zorgboerderij (leert hij meteen plannen ), dan koken ze voor iedereen iets.

    En mijn dochter houdt van bakken dus die bakt regelmatig (met een beetje hulp) een cake of taart.
     
    owly en tuc vinden dit leuk.
  19. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.297
    477
    83
    near rotterdam
    Hier moet mijn oudste van 11 op mijn werkdagen meehelpen koken. We zijn daar nu net mee begonnen. Dit omdat ik vind dat hij moet kunnen koken (vriend kan niet veel koken verder als gekookte aardappelen komt hij niet helaas) en dat wil ik niet voor mijn kinderen.

    Het is de bedoeling dat zoon op dagen dat mijn vriend avonddienst heeft kookt voor ons 2en.
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Onze zoon is 4 en mag helpen met snijden, wegen en mixen. Weet ook hoe je moet snijden en de vingers moet houden.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina