kolf uitkoken

Discussie in 'Voeding' gestart door Evelieveling, 31 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Vraagje...
    Hoe vaak moet je de kolf sterilisseren/uitkoken?

    Ik gebruik hem nu iedere voedingsbeurt omdat borstvoeding niet lekker loopt i.v.m. toeschietreflex.
    Dus ik kolf en geef het daarna via het flesje.

    Ik kook nu na ieder gebruik de kolf uit, maar is dit wel noodzakelijk?
     
  2. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Hoi Evelieveling,

    Zoals ik het begrijp uit mijn gebruiksaanwijzing (mendela) moet je na elke keer dat je gekolfd hebt alle kolfspullen schoonmaken en 1 keer per dag de kolf uitkoken.

    Ik ben net vanochtend begonnen met kolfen, dus weet er nog niet veel van. Ik durfde niet te lang te kolfen ivm het krijgen van een pijnlijke tepel. Ben daarom bij 50 cc gestopt. Ik heb ook geen idee hoeveel ons dochtertje drinkt. Nu lees ik dat jij elke keer kolft. Hoeveel drinkt jouw kindje? Dan heb ik een beetje een richtlijn. En hoe lang doe je over het kolfen? En als ik nu vanmiddag nog een keer kolf, mag ik dat dan bij de melk van vanochtend gooien of moet het echt apart?

    Nou het zijn een hoop vragen, maar wil het niet verkeerd doen.
     
  3. mik2sept

    mik2sept Fanatiek lid

    19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    je mag de melk alleen bij elkaar gooien als de melk dezelfde temp. is.
    ik heb ook 6 weken fulltime gekolfd. in het begin haalde ik ruim 250 cc uit twee borsten, later werd dat minder en daarom ben ik ook gestopt maar dit is bij iedereen anders.
    ik hield standaard elke borst 10 minuten aan (toen het nog op gang moest komen 5 minuten)
    en idd 1 keer uitkoken p dag is voldoende
    ik kreeg van het kolven geen zere tepels
     
  4. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ik heb een handmatige kolf omdat ik dus dacht dat ik niet fulltime zou gaan kolven en het echt maar sporadisch nodig dacht te hebben.
    Maar goed, mijn toeschietreflex is te sterk en daardoor doet het voeden vreselijk veel pijn. Ik kolf nu dus af en geef haar een flesje met borstvoeding.

    Ik heb de ISIS kolf van Avent.

    Demelza drinkt steeds tussen de 80 en 110 ml. per voedingsbeurt. Ze is een goede drinker.
    Volgens mij kan je een beetje de richtlijnen van flessenvoeding aanhouden met hoeveel ze ongeveer moeten drinken. Hou er rekening mee dat bv lichter verteerbaar is. En ook al geef je het via een flesje, het blijft voeden op verzoek. Dus als ze honger hebben dan komen ze wel weer.

    Hou er rekening mee dat je de voeding maar 1 keer mag opwarmen. Dus als je alles in 1 flesje gooit dan kan je het maar 1 keer gebruiken als ze het niet opdrinken.

    Zelf haal ik met gemak binnen 10 minuten 2 lege borsten en zo'n 160 ml. En dat handmatig. Dus het loopt hier erg goed.
    Ik doe het dan in een flesje van 100 ml. en het restant in een ander flesje wat ik daarna onder de schoongemaakte kolf doe. Dat vul ik dan ook weer tot 100 ml.

    Zolang het van dezelfde dag is, niet opgewarmd en niet ingevroren kan het volgens mij bij elkaar.

    Hoop dat je wat aan de antwoorden hebt.
     
  5. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier wordt de kolf ook na ieder gebruik met heet water schoongemaakt en 1 x per dag uitgekookt.
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Mag ik trouwens vragen wat er niet lekker gaat met de toeschietreflex ?

    Ik zou geloof ik nu ze zo klein is elke dag sterilseren of in de vaatwasser.
    Vergeet je niet zo nu en dan je kolf in een sopje te doen ? Ik deed dit eerst ook niet en uiteindelijk deed mijn kolf het niet meer zo goed. Na een sopbeurt deed hij het weer prima.
     
  7. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Die antwoorden hebben me nu al een eind verder geholpen. Vroeg me alleen nog af hoe het met het opwarmen van borstvoeding gaat. Moet je dat flesje gewoon in de magnetron opwarmen en dan voelen of het warm genoeg is? Ik heb geen idee hoe het anders moet.
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Volgens de nieuwe richtlijnen van het voedingscentrum zou bv weer in de magnetron mogen. Zelf zou ik het niet doen, je hebt n.m. kans dat sommige gedeeltes in de melk te heet worden waardoor er voedingsstoffen verloren gaan en je kindje zich kan verbranden.
    Het beste is om een flesje in een bakje met warm water te zetten.
    Veel kindjes lusten trouwens ook bv op kamertemperatuur dus mischien dat je dat ook eens zou kunnen proberen ?
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

  10. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik steriliseer de kolf 1x per week en gebruik m 4x per dag.. Maak m na iedere beurt schoon met heet water, daarna koud afspoelen, in n hydro luier wikkelen en in de koelkast..
     
  11. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    In het begin deed ik het 1x per dag en ik gebruikte hem zo'n 8x per dag. Wel spoelde ik hem na elke kolfbeurt uit met eerst koud en daarna warm water en waste ik hem 1x per dag af (en daarna dus uitkoken).
    Nu Jarik een half jaar is kook ik hem 1x in de twee dagen uit.

    Ik voel mijn tsr nooit dus ik heb er geen verstand van maar doet het dan de hele voeding zeer? Of alleen in het begin? En is het minder met kolven dan?
     
  12. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Bedankt allemaal voor de antwoorden.
    Afspoelen deed ik wel steeds en 1 keer per dag uitkoken. Maar in een sopje dus nooit. Dus dat gaan we vanaf nu ook maar eens doen.

    Mijn tsr is heel heftig. Daardoor liet ze iedere keer die tepel los en dan kreeg ik die pijn weer opnieuw zodra ik haar weer aanlegde. Ik zat echt met kromme tenen en tranen in mijn ogen te voeden.

    Nu ik behoorlijk wat heb gekolfd en steeds precies dezelfde hoeveelheid op dezelfde tijden lijkt het vraag & aanbod gebeuren behoorlijk op elkaar afgestemd en wordt de pijn minder.
    Ik wil haar vanaf vandaag weer opnieuw proberen aan te leggen, kijken of het nu beter gaat. Van te voren wil ik even koucompressen op mijn borsten leggen. Dit verdoofd wat en het maakt je vaten wat nauwer zodat het minder hard stroomt. Soms schijnt dat te werken. Als het dan nog niet beter gaat dan ga ik toch maar weer een lactatiekundige erbij halen. Kijken of die toch nog andere dingen ziet of oplossingen heeft.

    Maar ik heb dus geen kloven, ze hapt goed aan, neemt echt een stuk van de tepelhof mee.
     
  13. Vennetje

    Vennetje Actief lid

    3 aug 2006
    261
    0
    0
    Qua hoeveelheid kan je aanhouden: 150 ml per kilo lichaamsgewicht per dag. Dus als je kindje 4 kilo weegt en 6 voedingen per dag krijgt: 150 x 4 = 600 ml per dag; 100 ml per voeding. (bron: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk)
     

Deel Deze Pagina