Alleenstaande ouderkorting.

Discussie in 'De lounge' gestart door xSNDY19x, 13 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.779
    640
    113
    Vrouw
    Dames, mijn vriend en ik gaan uit elkaar. mijn vriend mist zijn vrijheid heel erg en financieel is het ook beter.. ik wil hier nu even verder niet op ingaan.
    nu heb ik begrepen van de belasting dat ik voor 2013 alleenstaande ouder korting/heffing kan krijgen.
    alleen ik snap er niks van ik heb de voorlopige aanslag 2013 gedownload. en er is niks wat ik kan aanvinken en kom uiteindelijk uit op een bedrag van 0 euro..
    ik heb als inkomen studiefinanciering (nu 600 euro word straks 1150 doordat ik alleenstaand word) is er iemand die mij hiermee goed kan helpen? zodat ik het kan aanvragen. of kan het komen doordat mijn (ex)vriend nu nog op mijn adres ingeschreven staat?
     
  2. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    Ik weet niet precies hoe ke dat kan aanvragen maar je moet wel minimaal 6 maanden alleenstaand zijn voordat je ervoor in aanmerking komt
     
  3. mamavan3

    mamavan3 Fanatiek lid

    24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    Je zou t even online op belastingdienst.nl kunnen na lezen .
    Volgens mij moet je minimaal 6 maanden alleen staand zijn .
    En je zou ook voor de zekerheid de belastingdienst kunnen bellen voor info.
     
  4. mv3hartendiefjes

    mv3hartendiefjes Niet meer actief

    je moet een half jaar wachten voor alleenstaande ouderkorting
    dan pas kan je deze aanvragen
    kan hem pas 18 januari aanvragen
    succes je kan als het goed is wel andere aanvullingen vragen bij belastingdienst
    als je bij mijntoeslagen kijkt en bij zoektocht mijn rechten
    dan kom je al heel ver
     
  5. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Inderdaad, je hebt pas recht op deze korting zodra je minimaal 6 maanden een huishouden voert met alleen je kind(eren). Dus op 1 januari heb je daar nog geen recht op, op 1 juli wel.
     
  6. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik kan het mis hebben, maar het woord 'korting' wekt bij mij de suggestie dat het gaat om een mindering op het bedrag dat je normaal aan belasting zou moeten betalen. Aangezien je zo weinig inkomen hebt, zul jij ook geen tot heel weinig belasting hoeven betalen, en dan heb je niks aan een korting.
     
  7. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Op de site van de belastingdienst staat idd wel dat je inkomen vanuit werkzaamheden moet hebben.
     
  8. MissFlower

    MissFlower Fanatiek lid

    17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    als je werkt krijg je meer idd maar als je niet werkt krijg je ook alleenstaande ouder korting.. ik heb ook alleen stufi en krijg 87 per maand alleenstaande ouderkorting maar je moet idd wel eerst halfjaar alleen met ze wonen
     
  9. moonymuppet

    moonymuppet Niet meer actief

    dat je na 6 maanden pas recht op heb is kul, je kunt het gewoon aanvragen maar je moet dan wel de eerste half jaar alleen blijven wonen anders moet je het terug betalen. spreek uit ervaring (zus)
     
  10. lolaatje1

    lolaatje1 Actief lid

    5 jun 2011
    145
    1
    18
    Studiefinanciering wordt niet gezien als vorm van inkomen. Je hoeft hier dus ook geen premies volksverzekeringen en loonheffing over af te dragen. Kortingen in de inkomstenbelasting worden verrekend met de betaalde premies volksverzekeringen en loonheffing. Aangezien jij dit niet betaalt, heb je ook geen recht op kortingen.
    Als je inkomen uit tegenwoordige arbeid hebt kun je natuurlijk wel alleenstaande ouderkorting aanvragen.
     
  11. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Je hoeft het niet bij voorbaat aan te vragen toch?
    Ik vul het straks met terugwerkende kracht in bij m'n aangifte.
     
  12. MissFlower

    MissFlower Fanatiek lid

    17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    je kan het ook idd gewoon eind van het jaar aanvragen.. en je krijgt het wel pas na die half jaar hoor
     

Deel Deze Pagina