Koperspiraal of hormoonspiraal?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door JongetjeM, 8 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hallo dames,
    Wie heeft er ervaring. Hier raad de vk de koperspiraal sterk af omdat er meerdere door de spiraal heen zwanger zijn geraakt.

    Heeft iemand er ervaring mee?
     
  2. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik heb alleen ervaring met de mirena spiraal. (dus hormoon spiraal) Ik raad je juist de koperspiraal aan. Ik had zoveel last -achteraf gezien- van de hormonen, zoals migraine mij neerslachtig voelen etc. En toen mijn spiraal er in December uit werd gehaald was dat voor mij echt een openbaring! Wat voelde ik mij opeens weer goed na 6.5 jaar.
     
  3. nazli21

    nazli21 VIP lid

    28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    hier wel zwanger geraakt ondanks de koperspiraal. ik heb een dochter gekregen in september 2016. suprize baby zeg ik altijd.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik vind het een beetje ongenuanceerd van je VK, raadt ze dan ook iedereen de pil af? Want als je het over betrouwbaarheid hebt, dan is de koperspiraal beter dan de pil! (99,9% vs 97%)

    Als je de koperspiraal vergelijkt met mirena, dan is mirena wel betrouwbaarder. Een ongeplande zwangerschap komt bij mirena (op zijn plaats! Als je lichaam hem afstoot is natuurlijk een ander verhaal) vrijwel niet voor. Een koperspiraal moet goed op zijn plek zitten om goed te werken, de meeste ongeplande zwangerschappen zijn dan ook omdat spiraal verzakt of verloren is. Bij mirena luistert het minder nauw, als het maar ergens in je baarmoeder zit, dan doet het zijn werk wel.

    Ik ben er ook achter dat er verschillen zijn in betrouwbaarheid bij verschillende soorten koperspiralen. Ik heb een ongeplande zwangerschap gehad bij mijn 1e koperspiraal omdat deze verzakt was, maar dit bleek een 'minder betrouwbaar' type te zijn, die ook niet meer aangeraden wordt. Ik heb nu een ander type/merk (T-safe), dat 50% minder ongeplande zwangerschappen geeft dan die andere.

    Ik heb mirena geprobeerd, maar beviel niet. Veel bijwerkingen (misselijk, opgeblazen, hoofdpijn, vermoeidheid, prikkelbaarheid, lusteloos, veel onregelmatig bloedverlies en gewoon iedere maand ongesteld met pittige pms). Wereld van verschil toen het ding eruit ging.

    Ik heb me toen zelfs nog laten voorlichten mbt sterilisatie, maar die geeft ook een kans van 1 op 1000 op een ongeplande zwangerschap (vergelijkbaar dus als spiraal) en had in mijn ogen een hoop nadelen/gedoe.

    Ben nu dus happy met mijn koperspiraal. Een vriendin van me heeft al 20 jaar koperspiralen en in al die jaren nooit iets gebeurd. Een andere vriendin heeft juist heel fijne ervaringen met mirena, ze werd nooit meer ongesteld.

    Als ik een advies zou geven, dan zou ik zeggen: probeer mirena (misschien ben je wel een van die vrouwen die niet meer ongesteld wordt, daar zou ik wel voor tekenen, ha ha!) en als dat niets is, dan is koperspiraal echt een prima alternatief.
     
  5. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Zeker weten een koperspiraal.

    Na de eerste bevalling een mirena laten plaatsen en na 8 maanden laten verwijderen wegens klachten. Buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, libido ver onder vriespunt.

    Na de tweede een koperspiraal laten plaatsen. Menstruatie duurde iets langer dan zonder, dag of 5-6. Maar geen pijnklachten meer en libido kwam ook weer terug. Deze van oktober 2012 t/m mei 2016 gehad. Toen laten verwijderen ivm kinderwens.

    Koperspiraal werd door de gyn ook afgeraden, hij wilde me weer een mirena aansmeren. Maar ik wilde absoluut geen hormonen meer.
     
  6. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik heb een mirena gehad, maar wat een drama was dat zeg! Die hormonen, ik was net een tikkende tijdbom en ik kon mijn vinger er niet op leggen. Tot psycholoog aan toe. Ik zat niet lekker in mijn vel, erg last van stemmingswisselingen en de seks werd pijnlijk, ondanks dat de touwtjes korter waren geknipt, bleef mijn vriend er tegenaan stoten. Hij ging eruit na 3 maanden en al snel bleef ik in een veel positievere en vrolijke stemming!
    Na de bevalling een minipil, dat was niets en in januari een T-Safe geplaatst.
    Ook nu voel ik hem af en toe tijdens de seks, maar goed..
    Ik zit lekkerder in mijn vel,ben weer vrolijker!
    Wel een puntje; ik voel mijn eisprong en mijn menstruatie is wel wat heftiger.
     
  7. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Ik vond een koperspiraal heerlijk omdat je dan hormoon vrij bent. Daar voel ik mij het best mee. Maar wat ze zegt klopt wel, ik ben er daar 1 van :) ook door de spiraal zwanger geraakt maar meer omdat hij niet meer op z'n plek zat terwijl ik hem pas 1 jaar had.
     
  8. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    ik heb ervaring met mirena zowel koper maar elk persoon is anders mijn ervaring is:

    mirena ruim 7maanden lang continu bloeding met af en toe een dagje niet en bizar veel hoofdpijn en migraine,neerslachtig.
    nou kan ik ook slecht tegen de nuvaring en de pil dus dat is echt een hormoon ding waar ik niet tegen kan.

    koperspiraal was ik op zich beter te spreken over ondanks onwijs heftige menstruatie maar dat nam ik voor lief want beter als zwanger worden.
    maar ja na ruim 2 jaar, spiraal nog in orde en netjes op zn plek nu toch zwanger.
    dus zou ik zeker niet aanraden als een zwangerschap totaal niet gewenst is.

    nu ik zwanger ben ondanks spiraal hoor ik toch verdomd veel verhalen over meiden die hetzelfde hebben meegemaakt zowel als met koper als met mirena!
    er lijkt toch een beetje een taboe op te liggen daar een hoop toch voor abortus gaan en er liever niet over praten.
    we nemen immers niet voor niets een spiraal.

    voor mij nooit geen spiraal meer!
    ik dacht altijd ach het overkomt mij niet die ene op de zoveel die toch net wel zwanger wordt,tja wel dus en heel mn leven heeft even flink op zn kop gestaan dat wens ik niemand toe.
     
  9. nazli21

    nazli21 VIP lid

    28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    hier geen spiraal meer. ik ben toch zwanger geraakt, ondanks de koperspiraal. nu durf ik ook geen mirens.
     
  10. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Jeetje wat een verhalen.. Ik wist wel dat er een kans was om ondanks een spiraal toch zwanger te worden, maar ook ik zou denken ach over komt ons toch niet. Maar nu nog niet aan de orde maar ik ga er nog goed over nadenken. Bedankt voor de reacties. Meer reacties zijn natuurlijk welkom!
     
  11. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Hier een Mirena, werkt perfect! 1x in de maand heel licht ongesteld en verder geen klachten.
     
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    Hier een koper spiraal, zeer tevreden. (T-safe, kan 10 jaar blijven zitten) Alleen wat last met het plaatsen (geen echte pijn, alleen een beetje rottig gevoel en wat buikpijn) en de eerste paar maanden wat heftige menstruatie. Daarna niet meer, wel wat buikpijn met mijn eisprong, dat had ik met hormoon houdende anti conceptie eigenlijk nooit.
    Geen enkele anti conceptie is 100% safe. Op een zwangerschapsforum zul je ook meer dames treffen die zwanger zijn geworden ondanks de spiraal, dan op een ander soort vrouwenforum (denk ik).
     
  13. mmmrolmops

    mmmrolmops Actief lid

    17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik ben nu 32 weken, ondanks een koperspiraal. Hij heeft 4 jaar goed zijn werk gedaan, maar is toch verzakt. Ik heb er een topic over gehad, is vast terug te vinden. Zelf durf ik het niet meer aan.
     
  14. Cynthia1978

    Cynthia1978 Bekend lid

    26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Hier sinds maart dit jaar de mirena. Eerste 2 maanden was ik snel geïrriteerd, meer ongesteld dan niet. in de 3e maand werd het steeds minder. Nu is mijn lichaam er aan gewend is en heb ik er niet zoveel last meer van. Ongesteldheid is nu heel licht of helemaal niet. Dus ben er wel tevreden over.
     

Deel Deze Pagina