kort- en langdurige pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Veerlev, 23 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.516
    1.942
    113
    Je kunt ook pleegzorgverlof opnemen.
     
  2. Pleegmoeder34

    Pleegmoeder34 Actief lid

    2 mrt 2018
    403
    329
    63
    Vrouw
    Hoi Veerle,

    Wat mooi dat jullie dit doen. Helaas zo hard nodig.

    Wij hebben een baby in huis, vanaf dag 1. Er is nu al bekend dat dat ook zo blijft. Groter gezin waarvan de andere kinderen ook allemaal in pleeggezinnen zitten, en die voogdij ligt nu ook blijvend bij jeugdzorg.

    Ik vond de cursus op bepaalde vlakken tekort schieten. Er is heel veel aandacht voor pleegkinderen en hun mogelijke gedrag, minder voor pleegouders. Ik vind dat er meer uitleg had moeten zijn over wat het met je kan doen als pleegouder, maar ook gewoon meer uitleg over gezinnen waarin de situatie zo erg is dat er niks anders kan worden besloten als in "ons" gezin. De details die je te horen krijgt, dat je weet hoe het echt met de andere (zwaar getraumatiseerde) kinderen uit het gezin gaat, en dat je toch ook naar de bezoekstregeling moet omdat ze daar recht op hebben. Volgens mij is "ons" gezin een uitzondering qua erge gevallen, maar toch vind ik dat dit genoemd had moeten worden tijdens de cursus. Dat het echt zo erg kan zijn.

    Dus jonge kinderen gaan niet samen met langdurig.. Helaas is dat wel een hele harde realiteit. Het klopt echt niet wat jullie contactpersoon zegt.

    Ik noem dit zo omdat je vroeg wat zwaarder zou zijn, jonger of ouder. En ik graag wilde uitleggen dat dat per situatie verschilt, maar ook omdat wat blijkbaar ook niet bij jullie genoemd wordt, is wat zo'n vreselijke situatie met jezelf doet. Want dat vind ik het zwaarst er aan. Dat je weet wat ze hun kinderen aan hebben gedaan. Kinderen die hun hele leven hulp nodig blijven hebben door toedoen van hun eigen ouders.

    Ons kindje is het eerste kindje uit dit gezin dat normaal mag opgroeien. Niet beschadigd raakt door die ouders. Daar doen we het voor, en verder is het ook gewoon prachtig! Een pasgeboren baby bij je, die bij jou op groeit, de band die je er mee krijgt, alles. Prachtig om te zien groeien en ook zo mooi om te zien dat er niet perse een bloedband hoeft te zijn voor die liefde die van ons naar ons kindje gaat en andersom :).

    Wij hadden gezegd 0-2. Pasgeboren hadden we absoluut niet verwacht. Maar zo is het wel gegaan.

    Qua problemen is er volgens ons niks. Dus in die zin is het niet zwaar. Maar alles eromheen was dat wel en met name ik heb daar best last van gehad. Wat pittig is, in combinatie met je werk en vermoeidheid. Niet onoverkomelijk en nog steeds staat de weegschaal de goede kant op en dat heeft het ook al die tijd gedaan, maar ik wilde het toch noemen omdat ik vind dat er tijdens (onze) de cursus totaal geen voorbereiding was op dit gedeelte.
     

Deel Deze Pagina