Kraambezoek en vaccineren

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Mrsloonstra92, 11 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Mischien is dit al voorbij gekomen, maar ik kon niet vinden wat ik zocht...

    In november verwachten wij ons eerste kindje, en zonder de vaccinatiediscussie aan te wakkeren zoek ik naar informatie/tips over het volgende:

    Mijn schoonzusje en zwager hebben 2 kindjes, waarvan de eerste in september naar school gaat. Vanuit geloofsovertuiging hebben ze de kids niet ingeënt, en ze wonen in een plaats waar inenten vrijwel niet gebeurd (bijbelbelt). Het valt me daarnaast ook op dat de kids vaak ziekjes zijn, en mijn schoonzus niet zo 'hands on' ingrijpt als ikzelf zou doen.

    Nou zegt mijn gevoel, ik respecteer hun keuze maar wil geen ongeënte kinderen bij mijn baby als deze nog niet geënt is. Je kunt zeggen; sowiezo geen zieke mensen rond je kind, maar iets met incubatietijd...

    Ik zoek eigenlijk naar een manier om deze keuze naar hun toe duidelijk te maken zonder een familieruzie te ontketenen (ik ontzeg mijn nichtjes de kans hun neefje/nichtje te ontmoeten, en dat gaat me niet in dank afgenomen worden, dat voorzie ik nu al)

    Zijn er mensen met tips of adviezen?
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Je zou je schoonzusje eens kunnen uitnodigen voor een theetje ofzo (weet niet hoe goed jullie band is?) en het gesprek erover openen. Vertel haar hoe lastig je het vindt en waar je mee zit. Dat je gevoel zegt om geen ongevaccineerde kinderen bij je kleintje te willen, maar dat je dat wel moeilijk vindt.

    Ik denk dat je met een open, eerlijk, niet-veroordelend en rustig gesprek al een eind komt!

    En als ze het niet accepteert... hoe rot ook.... het is jullie kindje en jullie gevoel/regels.

    Overigens vind ik het heel normaal geen zieke/ongevaccineerde mensen in de buurt van zo’n kleintje te willen! Ik was rotverkouden toen mijn nichtje geboren werd en heb ook moeten wachten tot ik haar kon ontmoeten.
     
    SophieSoHappy vindt dit leuk.
  3. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw

    Bedankt voor je tips, helaas is 'even op de thee' lastiger gezegd dan gedaan (ze wonen op 1.5/2 uur rijden bij ons vandaan) maar ik neem de rest wel mee ;)

    Ik ben blij dat ik dus geen spoken zie en dingen erger maak dan ze zijn, aan jouw reactie te zien.
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ooh ja dat is lastig! En even opbellen? Van joh ik zit ergens mee?

    Nee wat mij betreft zie je geen spoken hoor! Ik sta voor de klas en als ik op kraamvisite ging bij mijn nichtje wilde mn zus ook dat ik mij eerst zou omkleden. Mn nichtje had een moeilijke start. Ja prima dan toch? Je wil toch niet zo’n kleintje in gevaar brengen?
     
  5. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw

    Ja, ik denk opbellen inderdaad. Heb ook overwogen het mijn man met zijn broer te laten bespreken (mannen zijn vaak toch nuchterder)

    Nou, zoiets heb ik ook inderdaad. En als ze nou ingeënt waren en in een gebied met 'kudde immuniteit' woonden had ik het niet erg gevonden (alhoewel ik kinderen op kraambezoek al geen topidee vindt)

    Maar ze wonen dus in een supergelovige plaats waar het meerendeel niet ingeënt is, dus de kans dat ze iets 'onder de leden' hebben is een stuk groter als hier in de omgeving van waar wij wonen.
     
  6. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    De mannen laten praten kan ook! Al denk ik dat vrouwenmeer geneigd zijn om meer vragen te stellen dan mannen haha of zich sneller op te winden. Ik weet natuurlijk niet hoe zij verder zijn?
     
  7. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik heb gezegd dat ik voorlopig überhaupt geen kinderen op kraamvisite wil!

    Bij onze eerste was dit, vanwege zijn dysmaturiteit, zelfs het advies van de kinderarts. Geen kinderen op bezoek totdat hij z'n eerste vaccinaties heeft gehad dus.
    Natuurlijk stuitte ook ik op weerstand en zal nu ook vast nog komen, maar er zijn ook heel veel mama's die het goed begrijpen en zelfs wensten dat zij het ook zo hadden gedaan!
    Verder vind ik zieke mensen überhaupt een no go dus dat geef ik dan ook standaard aan.
     
    jolien 1986 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.465
    1.650
    113
    Brabant
    Hoelang wil je je nichtjes en neefjes niet zien dan?
    Want de eerste vaccinatie gebeurt met 6-9 weken en bevat
    Difterie - tetanus- kinkhoest- polio
    (Hiervan hoef je enkel kinkhoest als risico te zien, en je wilt sowieso geen hoestende/snotterende kinderen bij je newborn)

    Daarnaast hep-b (ik gok dat je nifjes geen risico kinderen zijn) hib (dat is wel serieuze shit, of beter : kan zijn.Maar dat kan ìedereen bij zich dragen. En is ook mn besmettelijk via aanhoesten en snotteren) en de pneumokokken (idem als de hib)

    De BMR wordt pas na de eerste verkaardag gegeven en ik denk dat je aan die ziektes denkt als je de biblebeltzo explicitier vermeldt.

    Begrijp me goed: ik ben ontzettend pro-vaccineren. Maar ik zou een dergelijke keuze wel gegrond willen maken.

    Nu weet ik niet hoe jouw band is met de kindjes en de ouders, maar hier zou dit echt heel ingrijpend zijn zon beslissing. Neemt niet weg dat jij zon beslissing wel mag maken hoor
     
  9. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw

    Bedankt voor je reactie.

    Ik ben me ervan bewust dat de kleine tegen alles beschermen verregaande familiegevolgen gaat hebben, dus het gaat mij primair om de eerste weken, tot de eerste enting(en) gezet zijn.

    De familiebanden zijn nu redelijk goed, die wil ik ook het liefste niet in gevaar brengen. Maar een gezond kindje is mij meer waard dan dat.

    Ik wou het zelf brengen in de zin van: geen kinderen op kraambezoek (van niemand) maargoed, het zijn mijn nichtjes dus ik moet voor hun met betere argumenten komen ben ik bang.
     
  10. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Ik zou jou gevoel gewoon open en eerlijk naar hun uitspreken. Ik persoonlijk zou er alle respect voor hebben. Maargoed ik vind vaccineren ook normaal. Toch denk ik echt, wanneer je het gewoon op je eigen manier uitlegt dat het begrepen zal worden! Zelfde dat hun het ‘beste’ willen doen voor hun kinderen, door ze niet te vaccineren. Wil jij het ‘beste’ doen door jou kindje te beschermen tegen andere wat juist niét gevaccineerd. Dat zijn gewoon verschillende meningen. En voor beide moet respect opgebracht kunnen worden.
     
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar wat @taliaa volgens mij probeert te zeggen is dat alleen de eerst paar weken een schijnveiligheid is. Omdat bij de eerste prik(ken) niet overal op geprikt wordt. De zaken waar je denk ik concrete vrees voor moet hebben worden pas later geprikt. Dus de vraag is, is een verandering van de familieverhoudingen het waard voor een “minimaal” risico?

    Ik zou je in dit geval sowieso aanraden om zelf in te eten tegen kinkhoest dan krijg je kindje dat de eerste weken van jou mee!

    (Hier overigens pro vaccineren hoor. Conform het rijksprogamma en zelf ook de kinkhoest gehad.)
     
  12. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Dit inderdaad. De echte spannende zaken zitten pas veel later in het vaccinatieprogramma. Dat zou betekenen dat je je kind de eerste 14/15 maanden weghoud bij je neefjes/nichtjes. Dat is wel héél vergaand voor een klein risico en je moet je echt serieus afvragen of het dat je waard is. Wellicht kun je dan beter met je schoonzus afspreken dat ze het laat weten als de kinderen ziek zijn en jullie als familie bij elkaar komen, dan kun je altijd de afweging maken of je thuisblijft of niet.

    Overigens staat niet vaccineren compleet los van wel of niet vaak 'ziekjes' zijn. Want een kind dat gevaccineerd word is niet ineens minder vatbaar voor verkoudheid oid of van die andere typische kinderziektes (5e/6e ziekte, handvoetmond en wat er nog meer op zo'n opvang rondgaat). Mijn kinderen worden beiden volgens het vaste programma gevaccineerd en mijn zoon is ook de hele winter continue ziekjes geweest.
     
  13. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Zou je schoonzus niet vaker tegen dit soort zaken aanlopen door haar keuze om haar kindjes niet te vaccineren? Weet je zeker dat ze negatief zal reageren? Tenslotte is je schoonzus ook een moeder, eentje die ook met de beste wil ter wereld keuzes maakt voor de bestwil van haar kinderen. Ze zou vanuit die rol als moeder toch ook kunnen begrijpen dat ook jij, als moeder, keuzes maakt die in jouw ogen het beste passen bij jullie en jullie kindje. Ook al is jullie keuze niet de hare en andersom.

    Overigens...off topic misschien want het was je vraag niet, maar ik zou nog liever bonje met mijn schoonzus hebben dan dat ik risico zou lopen om een meningokok/mazelenbacterie/hib bij mijn kleine baby te laten. Je kunt het risico natuurlijk nooit uitsluiten, bij de bakker kan er ook een ongevaccineerd kindje over de kinderwagen hangen uiteindelijk, maar toch... Bonje met schoonzus kan worden uitgepraat en is niet per definitie onherstelbaar, maar deze bacteriën kunnen wel blijvende schade aanrichten aan een klein baby'tje...maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
     
  14. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Vermoedelijk niet, waar zij wonen is niet inenten de norm (geloofsbasis)
     
  15. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb er lang over gedebateerd met vriendinnen, mijn mama en mijn man. We hebben besloten dat we geen kinderen op kraambezoek willen. Ook hebben we besloten dat ik wil weten of de familie snotterig oid is, en dan dus gewoon niet langs te gaan/mensen over de vloer te hebben (of het nou schoonmoeders of de nichtjes zijn, maakt me niets uit).

    Hopelijk is mijn inner powervrouw straks sterk genoeg om snotterende mensen te weigeren :)

    De adviezen van hier zijn ook zeker waardevol hebben we meegenomen in de beslissing. (En wat fijn dat mensen niet meteen een pro/anti vaccinatie mening hebben :) want iedere mama doet wat zij goed vindt!)

    Mezelf inenten hebben we helemaal uitgezocht en gaan we doen, dan is in ieder geval kinkhoest beschermd :)
     
    lorreke vindt dit leuk.
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Weet je zeker dat er in hun omgeving weinig gevaccineerd wordt?
    Dat dit in de biblebelt haast niet gebeurd is namelijk niet echt waar.
    Tijdens de laatste mazelenepidemie bleek dat van de van de antivaxxers maar 5% dit uit geloofsovertuiging doet. (Mijn zoon bleek toen op school een van de weinigen te zijn die niet gevaccineerd was, niet ziek geweest trouwens, ook als een van de weinigen. Wij wonen ook in de biblebelt en zl zat op een reformatorische school) De overigen hebben andere redenen om hun kinderen niet te vaccineren.

    Dat hun kindjes vaak ziek zijn heeft weinig met het niet vaccineren te maken.
     
  17. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Bespreek dit dan ook met de kraamzorg. Je kv kan straks ook helpen om mensen te weren (mocht de powervrouw even een kraamtranendagje hebben enzo).
     
  18. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Kinderen tot welke leeftijd ongeveer?
    Ik vind dit wel een goeie manier om zonder stress en al teveel gevraag en misschien wel familiedrama de boel te sussen.
    Gewoon zeggen dat je het advies van de arts hebt gehad geen kindjes in de buurt eerste periode.
     
  19. Mrsloonstra92

    11 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    N
    Nou, 100%zeker weten doe ik het niet. Maar mn nichtje gaat met ingang van sept. Naar een nederlands gereformeerde basisschool (zo'n strenge) ze gaan naar de nl gereformeerde kerk, de familie zit nek diep in de kerk. Dus hun directe omgeving is vrijwel oningeënt.
     
  20. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar dat gelooft toch geen weldenkend mens als daar geen reden voor is? Het kindje in de quote was dysmatuur dus dat verklaart maar zoals het ernaar uitziet gaat TS een kindje ter wereld brengen waar geen enkele reden is voor een dergelijk advies.
     

Deel Deze Pagina