Kraamplan maken?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Maagd, 15 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi allen,

    Ik ga over 10 weken bevallen van kindje 2 en denk erover om een kraamplan te maken.

    Bij mijn 1e bevalling/kraamweek had ik een kraamhulp die heel goed voor mij en mijn kind zorgde maar ze zorgde ook zeeer zeer goed voor zichzelf. Ze at alles wat los en vast zat en wij kwamen daar pas na de kraamweek achter. Ze was liever lui dan moe. 3 blousen strijken was teveel gevraagd. Ze appte de hele dag met mensen (kon vanuit mijn bed haar telefoon horen piepen). Ze ging liever met de kinderen van mijn bezoek aan tafel zitten dan dat ze iets voor mij in het huishouden deed. Laatste dag moest ik haar vragen om mijn bed te verschonen wat ze alleen direct na de bevalling had gedaan. Ze viel zittend op de bank in slaap omdat ze dag ervoor een feestje had gehad. Ze greep te laat in toen mijn kind teveel was afgevallen.

    Alles bij elkaar slechte ervaring met de kraamhulp ondanks dat er vooraf een gesprek is geweest over wat zij bieden en wat ik verwacht. Om dit nu helder te hebben wil ik een plan schrijven.

    Hebben jullie een kraamplan geschreven met je verwachtingen en wensen? Zo ja kun je een opsomming geven van welke onderwerpen je daar dan in had staan?
     
  2. Dizzy

    Dizzy Fanatiek lid

    23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik zou dit bespreken bij het intake gesprek en daar duidelijk je wensen aangeven. Ik wil bijvoorbeeld een ervaren niet rokende kraamzorg mét verstand van borstvoeding en ervaring met de kraamzorg bij onze gezinssamenstelling, baby en dreumes van dan zo'n 13 maanden. Zoon van 7 wordt door mijn man van en naar school gebracht maar ik wil graag hulp in het combineren van de zorg over de jongste 2, zou fijn zijn als een kraamzorg daar ook wat tips en trics voor weet.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jij hebt gewoon een slechte kraamhulp gehad... Kraamplan lijkt me niet nodig, want daarin zal gewoon staan wat hun normale werk is. Wat wel verstandig is, is goed op je strepen gaan staan en meteen aangeven bij het kraamzorgbureau als iets je niet bevalt.

    Mijn kraamhulpen overlegden met mij of het bed verschoond moest worden of pas de volgende dag (ik vond elke dag onzin), als ze nog een kwartiertje had vroegen ze bv of ze moest stofzuigen of de was doen, dat soort dingen. Hadden een half uurtje pauze en deden dan iets voor zichzelf, of we vroegen of ze gezellig bij ons kwam zitten om wat te eten als dat zo uitkwam. Voelden zich haast bezwaard toen we aangaven dat ze ook een broodje van ons mocht pakken (hadden warme broodjes), laatste kraamhulp had van tevoren ook gevraagd of ze tijdens de kraamweek haar boterhammen in de koelkast mocht leggen.
     
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nou wat een slechte kraamhulp zeg!

    Aan het begin van de kraamweek sprak ze met ons de wensen door. Bed verschonen deed ze elke dag, was draaien ook, toilet schoonmaken en huishoudelijke klusjes, avondeten voorbereiden.

    En dan alles met mij en de baby en borstvoeding.

    Ze vroeg wel aan het begin van de week of ze boterhammetjes mee mocht eten. Nou prima be my Guest haha. Was overigens een jonge Dame van 28 maar beviel erg goed.

    Ik denk dus dat jij gewoon erg veel pech hebt gehad. Ik zou het duidelijk aangeven bij de intake en aan het begin van de kraamweek ook samen even afstemmen!
     
  5. Tijm86

    Tijm86 Fanatiek lid

    7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    Je hebt veel pech gehad met zo'n kraamhulp ! Zou dit zeker ook even overleggen met het kraambureau .
    Hier twee keer hele fijne hulp in huis gehad ! De kraamhulp aangeboden om met ons mee te eten en dan nam ze netjes twee boterhammen en ze nam verder eigen fruit en zelfs theezakjes mee ( ook al mocht ze van ons alles pakken ) Ze was mijn steun afgelopen week en voelde ons aan .
    Een kraamplan is bij een goede kraamhulp echt niet nodig, wel zou ik het zeker aangeven ( ook dat je deze kraamhulp dus echt nier meer wilt ..)
    Voelt het niet goed de eerste dag dan bel je t bureau voor aan ander , je kraamhulp hoort er te zijn voor jou en je kindje . Jammer van de negatieve ervaring , maar geloof me er lopen gelukkig ook toppers bij !!
     
  6. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Dat hebben we destijds ook gedaan maar mevrouw die de intake deed was niet mijn kraamhulp en op een of andere manier wist mijn kraamhulp gewoon niet wat te doen.
    Omdat ik de 1e dagen aan bed gekluisterd was en de dagen erna alleen smorgens even en savonds tijdens het eten even beneden was kreeg ik weinig mee van wat ze allemaal (niet) deed. Pas toen ze weg was kwam dat besef. Mijn man had wel iets opgemerkt en heeft dat ook wel tegen me gezegd maar het viel mij niet p. Ze was immers goed voor mij en mijn kind. Kregen steeds eten en drinken en verzorging van onze zoon was prima.

    Ik zit sowieso al niet bij hetzelfde bureau. Mijn Verloskundige heeft ook veel meer ervaring met mijn huidige bureau en verwacht bij voorbaat dus al dat dit beter zal gaan.
     
  7. Lizzy1985

    Lizzy1985 Actief lid

    28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om bij de intake aan te geven hoe je ervaring was met de vorige kraamhulp. Ze kunnen dan sowieso rekening houden met wie ze bij je plaatsen en mocht er zich iets voor doen, weten ze dat ze snel met een passende oplossing moeten komen.
    Verder zou ik ook aan het begin van de kraamperiode aangeven bij de kraamhulp wat je ervaring is en wat je angst hierom is. Zodat zij ook op de hoogte is van wat er bij jou in je hoofd speelt en daar al direct rekening mee kan houden.
     
  8. Roose79

    Roose79 Bekend lid

    9 sep 2016
    511
    1
    16
    Ik denk idd dat je het slecht getroffen hebt de vorige keer. Ik vind het een goed idee wat iemand hier al oppert om dit kraamplan al voor de intake op te stellen. Maar ook gerust daarna bij aanvang vd kraamtijd nog eens te bespreken met de kraamverzorgende zelf. Uiteraard rekening houdend met het takenpakket zoals afgesproken met het kraambureau (ik bedoel; dagelijks de ramen zemen staat neem ik aan niet in je plan haha ;) )
    Ik vind dat best kunnen hoor. Bij ons werd in elk geval zowel bij intake als op de eerste dag vd kraamverzorgende besproken wat onze verwachtingen waren. En de match was echt perfect! Dus dat hadden ze echt goed meegenomen vanuit de intake.
    Ik hoop dat je t beter treft dit keer! En anders heel snel aan de bel trekken hoor :)
     
  9. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Haha nee dagelijks ramen lappen hoeft niet, maar als ze niks zit te doen dan mag ze best een raam schoonmaken. Verwacht wel dat ze bepaalde taken gewoon doet. (wassen, strijken, schoonmaken, eventueel boodschapje, m'n zoon nodige verzorging geven, maar ook mijn man boterham voorzetten, bedden verschonen etc) Het is voor mezelf gewoon fijn om dat uitgesproken te hebben en met zo'n plan heb je een leidraad waar je het dan bij de intake over wilt hebben maar ook voor de hulp zelf kan het fijn zijn om dat a te slaan. Hoeft ze mij niet steeds te vragen.
    Zo had ik ook een heel uitgebreid geboorteplan bij de 1e. Mijn bevalling is gegaan zoals ik wilde terwijl mij tijdens de bevalling niets gevraagd is. Alles stond in mn plan. Heel fijn dus.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sommige taken komt ze misschien niet aan toe, ligt eraan hoeveel tijd ze aan andere dingen kwijt is. Strijken lijkt me ook niet zo belangrijk. Maar je man een boterham voorzetten??? Dat hoort echt niet bij haar taken ;). Boodschapje ook niet volgens mij, maar de meesten vinden dat geen probleem, als er de tijd voor is.
     
  11. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Precies dit. Mankeert je vriend wat aan z'n handen dat hij niet zelf een boterham kan smeren? Strijken lijkt mij niet nuttig, net als een raam lappen als ze even niets te doen heeft. Ze is daar voor de baby en coor jou, niet voor je huishouden. Bed verschonen hoort er bij, want dat is belangrijk voor jou als kraamvrouw. Maar een raam lappen? Misschien je verwachtingen even bijstellen, want die zijn niet echt reeel.
     
    nosilla vindt dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Mhhhh, klinkt mij toch best als een behoorlijke lijst.
    Ik zou er zeker niet van uit gaan dat een kraamverzorgende dit allemaal voor elkaar krijgt (en die boterham kan je man toch wel echt zelf maken, zijn handjes werken gewoon toch? Dus dan kan ie meteen die strijkbout even pakken..)

    Zeker als je borstvoeding geeft kan daar soms behoorlijk wat tijd in zitten.
    Dan is er de zorg voor baby, en eventueel je oudere kindje.
    De badkamer/wc schoon. En bed verschonen.
    Met bovenstaande is ze al wat uren bezig..
    En dat lijkt me eerlijk gezegd een prima resultaat👍

    Ik heb zelf, 3 kinderen, nog niet meegemaakt dat een kraamverzorgende zit te niksen.
     
  13. Logan

    Logan Niet meer actief

    Een raam schoonmaken? Je man een boterham voorzetten? Een kraamhulp is geen veredelde huishoudster maar iemand die jou en jouw baby verzorgt en in de gaten houd.
     
  14. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ik denk dat je iets verkeerde verwachtingen hebt van de kraamweek ;) De kraamverzorgster is er om voor je baby en jou te zorgen en licht huishoudelijk werk dat bijdraagt aan de verzorging/hygiëne van jou en je baby (wasje draaien, bed verschonen, toilet verschonen). Maar ramen zemen heeft daar echt niets mee te maken..
     
  15. Roose79

    Roose79 Bekend lid

    9 sep 2016
    511
    1
    16
    Misschien heb je inderdaad wel wat hoge verwachtingen van een kraamverzorgende, TS. Maar aan de andere kant; ik denk juist dat het dáárom goed is om zo'n plan op te stellen. Want aan de hand daarvan kan de intake-mevrouw en de kraamverzorgende je vertellen wat haalbaar is en wat niet. En welke taken bij haar pakket horen en welke niet.
    Onze kraamverzorgende deed bv ook de strijk. Maar ik weet niet of het ook echt in haar pakket zat. En het zal nogal schelen of er nog 3 maanden aan achterstallige strijk ligt of dat alles bijgehouden is en zij in de kraamweek de strijk bij houdt.
    Maar los van alle taken; haar eerste zorg is voor moeder en kind.
     
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.514
    2.355
    113
    Ik heb nu al medelijden met jouw kraamhulp als je zulke verwachtingen hebt. Het is geen huishoudster! Als ze een keer lunch voor je man verzorgt is dat heel fijn en lief, maar absoluut niet iets wat ze zou moeten doen. Idem voor die drie overhemden die ze bij je 1e niet wilde strijken: jij en je baby hebben in de kraamweek geen overhemd nodig, dus waarom zou ze dat in vredesnaam moeten doen? Dat kan je man toch gewoon zelf doen (of niet, hier worden ze nat opgehangen)? De wc, badkamer en slaapkamer schoonhouden moet ze wel doen, maar dat is om infecties bij jou te voorkomen, niet omdat ze een huishoudster is.
     
  17. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    helemaal mee eens.
    Ik voelde me soms al bezwaard als ik op mijn kont zat op de bank en ze met thee aan kwam zetten....Ben gewend om álles in huis zelf te doen, en alleen, want wij hebben een bedrijf aan huis waar mijn man 7 dagen in de week druk mee is van smorgens tot savonds. weet nog dat we smiddags warm gegeten hadden en ik uit automatisme de tafel ging afruimen, werd zowat door de kraamhulp op mijn stoel terug geduwd, hahaha! Ik zei; sorry, ben zo gewend om dat zelf te doen na het eten. Zij zei; daar ben ik nu voor, jij gaat nu rusten! :D

    Ik zal de 2e keer ook nooit mijn kraamhulp als huishoudster zien. Als zij wat huishoudelijke taken doet, en mss zelfs extra dan nodig is, heerlijk, maar ik ga haar niet allerlei dingen opleggen die ik gedaan wil hebben. En mijn man, die kan best zelf een boterham smeren!
     
  18. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
  19. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik wil je vooral adviseren om een schoonmaakster in te huren voor je kraamweek.
    Dan kan de kraamverzorgster gewoon haar werk doen.
    En krijg jij toch je o zo belangrijke klusjes gedaan ;)
     
  20. Sun01

    Sun01 Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Een raam lappen als ze toch wat tijd heeft? Je vriend een boterham voorzetten?

    Hahahaha serieus???
     

Deel Deze Pagina