Kraamplan maken?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Maagd, 15 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Ik neem het minimum aantal uren omdat ik het juist niet fijn vind dat een vreemde alles in mijn huis doet. Die drie uren moet ze er dan voor mij en de baby zijn! Dat is toch de taak van een kraamverzorgster?

    Als je een opgeruimd huis wilt etc. Zou ik de kraamtijd bespreken met je partner; die kan ook wel iets doen. Als hij werkt kun je altijd nog je moeder of ander familielid vragen om te helpen bij huishoudelijke taken.
     
  2. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Heb intake met kraamhulp gehad en ze geeft aan er voor het hele gezin te zijn. Ze neemt mijn taken over en daar hoort strijken ook bij (uiteraard geen achterstallige verg maar om mijn man van paar blousen te voorzien wel)
    Ramen lappen hoeft voor mij niet maar als mijn zoontje met z'n vieze handen op het raam zit en zij zit te niksen vind ik nog steeds dat ze dat kan schoonmaken. Ik doe dat normaal ook. (Raam van halve m2, waar heb je het over qua hoeveelheid werk)
    Daarnaast wordt er ook vaak gezegd dat de man net zo goed van de kraamweek mag genieten/in de watten gelegd mag worden dus waarom niet vragen of kraamhulp hem ook een boterham kan smeren als ze toch voor mij en m'n zoontje bezig is? Hoe moet de man dan in de watten gelegd worden?
    Heb een leuk en goed gesprek gehad met de kraamhulp en ze vond dat mijn vorige hulp erg lui was en steken heeft laten vallen.

    Mijn wensen zijn dus zo gek nog niet.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar hoe kom je er toch bij dat een kraamhulp zit te niksen? Ik begrijp dat dit jouw ervaring is maar het moge duidelijk zijn uit reacties dat dit echt niet de standaard is. Ik vind het zo negatief klinken...De meeste kraamhulpen werken gewoon hard en met hun hart :)
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou dit inderdaad ;)
    En tuurlijk kan ze voor de man ook een boterham smeren als ze toch bezig is, maar ik vind het echt wel een beetje raar. Als mijn man er is, smeert hij gewoon ons brood. Of ikzelf, maar dat ligt er maar net aan hoe mobiel je bent na de bevalling. De kraamhulp is er niet om je in de watten te leggen en zeker de man niet, maar om te helpen bij alles wat een kraamvrouw nodig heeft (en dat verschilt per vrouw en per bevalling).
     
  5. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Die ervaring heb ik toch? Ik heb nergens gezegd dat alle kraamhulpen zitten te niksen. En ik weet ook heus wel dat het hij anderen wel goed gaat. Als je mijn 1e bericht leest zie je ook waarom ik die ervaring heb en hoe ik daarbij kom
    Maar nogmaals mijn intake met het huidige bureau beaamd dat mijn 1e hulp lui was.
    Als je zo'n slechte ervaring hebt dan is het toch niet gek dat je een plan gaat opstellen om je verwachtingen kenbaar te maken en dit met het bureau te bespreken.
    Jullie reacties zeggen allemaal dat ik teveel vraag/verlang maar het huidige bureau geeft aan dat dit vrij normaal is.
     
  6. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
    Ik vind deze post ontzettend neerbuigend en negatief overkomen.
    Als ze zit 'te niksen'.
    Ik heb een poosje stage gelopen in de kraamzorg en uit jouw post blijkt maar weer hoe de kraamverzorgster als een hulpje gezien wordt. Je hebt geen idee wat er allemaal bij komt kijken.
    Als je die link van een paar posts terug bekijkt kun je de waslijst zien die een kraamverzorgster moet doen.
    Ik was blij als ik even de tijd had om 'te niksen'.
     
  7. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.543
    1.895
    113
    Wat een nare ervaring zeg!

    Ik heb bij de intake duidelijk aangegeven wat ik wilde, maar puntje bij paaltje kreeg ik juist het tegenovergestelde.
    Ik vroeg om een jonger iemand, iemand die het vooral leuk vond de controles te doen, mijn moeder verbleef in de kraamtijd bij mij en deed het huishouden en de zorg voor mij. Ook had ikok aangegeven dat ik liever mijn baby zoveel mogelijk zelf wilde verzorgen en vast houden.
    Uiteindelijk kreeg ik een ouder iemand die zich overal mee bemoeide . Ik moest mijn baby steeds uit haar armen trekken omdat zij dan weer uitgebreid met mijn dochter zat te knuffelen.
    Wat ik ook erg vervelend vond was dat ze op vaste tijden moest bidden (ze was islamitisch) en ze dit dan op de babykamer deed terwijl ze lag te slapen. ik durfde hier niets van te zeggen ivm de angst dan racistisch over te komen... (wat ik uiteraard niet ben).

    Uiteindelijk de kraamhulp dagelijks na de controle gelijk naar huis gestuurd en na drie dagen, in overleg met de vk, de kraamhulp niet meer laten komen.
     
  8. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Getsie, wat een nare ervaringen!

    Bij mijn oudste had ik de eerste paar dagen 2 kraamhulpen, een oudere ervaren vrouw en een stagiaire waarvan ik me afvroeg wat die te doen moest hebben in een appartementje bij een eerste kindje... Onze ervaringen met hen waren niet zo goed. De kraamhulp wilde alles exact volgens het boekje vanwege de stagiaire, dus er mocht nergens een raam open (30 graden buiten), ik vond haar erg belerend naar mij toe, liep ook steeds binnen als ik stond te douchen, ik mocht niet met blote voeten uit bed, nou ja, ik voel de me erg beknopt in mijn eigen huis.
    Na een paar dagen kwam er een ander en dat was een verademing!

    Alle keren is er steeds met mij overlegd wat ik gedaan wilde hebben, zijn ook de kleren van mijn man en oudste zoon gewassen en gestreken, zijn ook hun bedden verschoond, alle keren zorgden ze er voor dat een van de laatste dagen het huis gepoetst was (echt waar!) en werd er ook voor mijn man gezorgd, ondanks dat hij verschillende keren aangaf dat hij dat best zelf kon.
     
  9. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die ramen en brood smeren zou niet je prio moeten zijn voor de kraamweek.. Ja, het is fijn als het lukt, maar geen moeten, je kunt het niet eisen. Ze is er om voor jou en je baby te zorgen. En de ruimte waar je je gebruik van maakt schoon te houden. De kraam is er niet voor het verwennen, maar heeft een serieuze taak.. En als ik het zo hoor, dan doen de meesten echt dat stapje extra wel..

    Ik 2 top kraamhulpen gehad. De eerste was geweldig. Elke dag eerst de basis: baby, moeder, ruimtes schoon. En daarna zocht ze wel een werkje op. Soms schilde ze alvast de aardappels, soms even een extra doekje door de woonkamer, soms even gezellig bezoek vermaken. Maar die bracht mijn vent ook ontbijt op bed(onder protest van mijn vent) :D
    Ik dacht dat het niet beter kon, maar ook nr2 was zo'n topper.
    Ook weer eerst de basis: moeder&kind zorg. Daarna het huishouden. En vaak was er nog wel ergens tijd over om even met mijn oudste te spelen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om samen te gaan wii-en.. Kon ik even lekker rusten en zij hadden samen de grootste lol.
    Ze waren ook allebei erg betrokken bij de zorg, bij de eerste pas na 7 dagen uit het ziekenhuis, nr2 viel meer dan 10% af. Maar nam daar alle ruimte voor, vertelden goed wat ze deden en met welke overweging. Evt ook in overleg met verloskundige.. Dat gaf gewoon veel vertrouwen..
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  10. Romantic

    Romantic Bekend lid

    29 nov 2015
    874
    91
    28
    Bah, lijkt me vervelend als je kraamweek vies tegengevallen is.

    Wat ik zelf ervaarde, was dat ik het ergens vervelend vond als ze nog tijd over had om dan andere klusjes te gaan vragen. Ik was dus zo'n type die dan de kraamhulp met m'n baby naar de woonkamer stuurde, zodat ze een flesje kon geven en met d'r kon knuffelen en dan ging ik even lekker een tukkie doen :).. ze legde dan na een uurtje ofzo baby weer bij mij neer om samen nog even te slapen/knuffelen.

    (Mijn kraamhulp was ongewenst kinderloos en vroeg hier nooit zelf om maar ik zag aan alles dat ze net zo genoot van even met de baby zitten als anderen dat deden.. dus dat had ik liever dan een extra klusje in huis af)
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Misschien moet jij je vooraf eerst inlezen in de taken en werkzaamheden van de kraamverzorgster. Hier stond heel duidelijk in de regels van het kraambureau dat ze er zijn voor de zorg voor moeder en kind! Dus alle rondom verzorging van de baby en moeder (controle's, informatie geven, helpen bij de verzorging en voeding), pas daarna komen ondersteunende huishoudelijke bezigheden. Die ook gericht moeten zijn op de moeder en het kind. Dus iedere dag het bed verschonen (in overleg, indien nodig), wc en badkamer dagelijks schoonhouden. Net zoals de slaapkamer en babykamer. Daarnaast doen ze (als daar tijd voor is). Lichte werkzaamheden zoals stofzuigen in huis, koken (alleen eenvoudige maaltijden, en ze mogen geen boodschappen halen die moet jij zelf in huis hebben). Ook hoeven ze niet de was van het hele gezin te doen. Alleen die van de baby en kraamvrouw. In de praktijk doen ze dat natuurlijk vaak wel. Maar het hoeft niet! Ramen lappen behoort zeker niet tot de taken!

    En hier mochten ze de woning ook niet verlaten (en dus de kraamvrouw en baby alleen laten). Boodschappen doen, hond uitlaten of kinderen van- en naar school brengen mocht dus niet.

    Een kraamplan lijkt mij onzin. Het is standaard dat jullie op de 1e dag van de zorg het kraamdossier doornemen waarin alle werkzaamheden worden opgenomen.

    Kraamverzorgsters zijn geen huishoudsters. Maar verpleegkundigen met huishoudelijke taken.
     
    nosilla vindt dit leuk.
  12. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Nu ben ik wel benieuwd hoe het is gegaan in de kraamweek ;)
    En nog gefeliciteerd!
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Ik zou geen plan maken maar je ervaring wel delen zo kunnen ze je gerust stellen. Als ze echt slecht is kun je ze wegsturen. Je kan ook gewoon geen klik hebben. Bij ons vertelde ze dat, mocht je geen klik hebben kijken we wat wr kunnen regelen. Was niet nodig maar fijn om te weten
     
  14. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik denk dat het per bureau erg verschilt wat ze wel en niet doen.
    Mijn kraamverzorgster is in de kraamweek 2 keer met mijn oudste de deur uit geweest (kaartjes op de bus doen en naar de winkel voor pak beschuiten), in het gesprek vooraf met het bureau werd ook gevraagd of de kraamverzorgster de oudste van de crèche moest halen, dus ook dat deden ze wel, maar was in ons geval niet nodig.
    In het gesprek kwam ook duidelijk naar voren dat zij de taken overnemen die moeder normaal doet. Dus gewoon stofzuigen, wassen, bedden verschonen, wc/badkamer schoonhouden etc. Eten koken doen ze daarentegen tegenwoordig niet meer. Bij ons bureau zit dat niet meer in het standaard takenpakket.

    In de praktijk valt het me op (nu 2x meegemaakt) dat een kraamverzorgende zich heel goed kan bezig houden met de was. Elke dag zeker 2 wasjes (nog geen halve trommel per keer) draaien is heel normaal. Als ze dat nou eens efficiënter doet? zal een hoop tijd schelen :)
    Zal aan mij liggen maar vind dat ze op die manier ook werk creëren.
    Zo liep ze ook vaak genoeg naar de wasmachine/droger om te kijken of die klaar was. Zo niet dan kwam ze terug om te vragen hoeveel boterhammen ik wilde, liep ze terug naar dezelfde ruimte waar de wasmachine staat om daar brood uit de vriezer te halen. Dat had ook wel in 1 keer gekund denk ik dan. Niet efficiënt en daar hou ik niet van, maar heb daar niks van gezegd.

    Verder prima kraamweek gehad hoor. Lieve, zorgzame vrouw, ging leuk om met mijn oudste. Leuke week gehad en ben goed verzorgd, maar ook blij dat ze weer weg was.

    Helaas gaan kraamweken niet altijd zoals je hoopt qua verzorging en wat je wel en niet wenst. Kraambureaus zijn ook niet allemaal gelijk en hebben allemaal andere regels/takenpakket. Je moet gewoon net geluk hebben denk ik.
     
  15. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, het zijn absoluut geen verpleegkundigen! Het zijn verzorgenden, dat is nogal een verschil. Maar zeker geen huishoudsters al staat er in het infoboekje van ons kraambureau dat ze wel, afhankelijk van het aantal uren zorg, huishoudelijke taken verrichten en daarmee zorgdragen voor een hygiënische leefomgeving.

    Dat zal per kraambureau verschillend zijn, maar in het infoboekje dat ik net zit te lezen van ons kraambureau staat toch duidelijk dat de kvz "zorg en aandacht heeft voor de overige gezinsleden en zorgt voor een beetje verwennerij."
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd juist bij de intake gezegd dat de kraamzorg er in eerste instantie is voor zorg van moeder en baby, maar daarnaast ook voor broertjes/zusjes en partner én huishoudelijke taken (waarbij toilet hoort bij 'zorg voor kraamvrouw'). Van dat laatste - de huishoudelijke taken - had ik geen hoge verwachtingen, maar hier 2x kraamzorg die echt ALLES deden. Van stofzuigen en dweilen tot wassen, strijken, badkamer van boven tot onder poetsen, ramen lappen, zodra ik ging rusten met de baby gingen zij in actie (en bij de jongste werd de oudste ook betrokken bij alles, deden ze spelletjes etc). Echt, mijn huis was schoner dan ooit! Ze hebben ook iedere middag gekookt, telkens dubbele porties zodat we de helft konden invriezen...
    Dit is achteraf ook exact wat de kraamzorginstelling beloofde, er werd ook duidelijk gezegd dat ze alleen een werktelefoon hadden en dus bv niet continu konden appen etc. De enige momenten dat ze even gingen zitten was tijdens hun pauze en als ze formulieren etc moesten invullen - overigens ook hele uitgebreide, leuke verslagen van de dag telkens!

    Met de eerste had ik geen klik, ze claimde mijn dochter heel erg. Maar qua taken deed ze het dus prima. Met de tweede hadden we allemaal een klik, heeeerlijke tijd gehad! Ze zei ook telkens dat ze er was om voor ons te zorgen en ons in de watten te leggen :)
     

Deel Deze Pagina