Kramp van hapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Edr89, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Hoi dames,

    Ik baal!
    Mijn dochter is inmiddels 7,5 maand. Hevige reflux (inmiddels onder controle) en op koemelkvrije voeding (maar we twijfelen sterk aan koemelkallergie, denk dat het haar meer hielp voor de darmpjes).
    Vanaf 6m gestart met hapjes, maar ze wil er nog niks van weten. Mondje gaat open voor de lepel als haar vitaminedruppels erop liggen, maar als ze groente ziet/ruikt vindt ze het niks. Ik dwing haar niet, wil wel dat ze het leuk gaat vinden. Fles heeft ze namelijk al een tijdje geweigerd, moeten we bij hapjes niet ook krijgen.
    Als ze wat binnenkrijgt, is het misschien de hoeveelheid van een theelepeltje. Tot nu toe meerdere keren courgette en broccoli vers (gestoomd) geprobeerd en wortel en boontjes (potje, tip van logopediste dat het wellicht hielp ivm helemaal glad) geprobeerd maar bijna iedere nacht daarna was het raak. Onrustig slapen en als ik mn hand op haar buik legde, voelde ik het borrelen. Ik doe standaard 3 dagen hetzelfde en bij reactie stop ik de dag(en) daarna. Ook 3 weken helemaal niks gegeven omdat ze een spreidbroek kreeg waardoor ze ook slecht sliep, ik wilde haar (en mezelf!) geen 2 dingen tegelijk 'aandoen'. Fruit nog niet aan begonnen, ik heb begrepen dat groente bij reflux beter is. Het lijkt me niet logisch om dan te beginnen met brood oid, dat lijkt me zwaarder voor de darmen dan groente/fruit. (Toch?) Rijstebloem de allereerste dag geprobeerd, toen heeft ze 's avonds hard gehuild en overgegeven. Omdat pap toch verder nergens goed voor is, heb ik dat niet weer geprobeerd.
    Qua tijdstip: ik geef het altijd rond 10.00 (tussen 2 flessen in), maar laatst ook 3 dagen om 18.00 geprobeerd om te testen. Merkte geen verschil.
    Ik weet dat het ooit wel goedkomt, geen kind blijft voor altijd op de fles. Maar ik zoek een beetje naar ervaringsverhalen en/of tips omdat ik me even wat moedeloos voel.

    Alvast bedankt!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen: stoppen mer pureren en gewoon wat stukken groente neerleggen. Geef haar de controle, daar is ze nu echt oud genoeg voor :thumup:
    Heb je al eens overleg gehad met een kinder diëtist ?
     
  3. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Nee, geen dietiste, ze is wel onder behandeling bij de logipediste.
    Het idee achter stukken groente geven snap ik wel, maar dat maakt toch niet uit voor krampjes die ze van de groentes krijgt? De arts en de logopediste raden juist stukken af ivm haar klachten. Ik weet niet zo goed meer waar ik goed aan doe.

    Gisteren voor t eerst een maisvinger geprobeerd en ik heb daar geen reactie op gemerkt, hoera! Helaas heeft dat weinig (geen?) voedingswaarde enzo maar het feit dat er iets inging wat geen melk is én dat het goed bleef gaan is voor mij al geweldig!
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik vraag me af hoeveel verstand een logopedist heeft van buikkrampen en voedsel. Gevalletje: schoenmaker blijf bij je leest, in mijn ogen. Evenals de arts, artsen krijgen maar weinig voedingsleer in hun opleiding.
    Als je stukken aanbiedt en je dochter de regie geeft kan ze zelf bepalen wat ze met het voedsel doet, hoeveel ze ervan binnenkrijgt en of ze het wil doorslikken of niet.
    Melk blijft tot het jaar hoofdvoeding, dus ze heeft echt nog ruim de tijd om te leren vast voedsel te verteren.

    Het aanbieden van stukken is veel beter voor de mondmotoriek dan het naar binnen slurpen van gepureerde prutjes. Het vraagt ook een heel andere techniek! (dat zou een logopedist moeten weten)
    Dingen die ze zelf kauwt zijn al vermengt met haar eigen speeksel waardoor de vertering van het voedsel op de juiste plek begint, namelijk in de mond! Dat heb je met fijngepureerde groente niet. Daarin zijn ook alle vezels fijngemalen en heeft het eigen verteringssysteem geen taak.
    Door haar kennis te laten maken met de structuur en andere gevoelsmatige eigenschappen van voedsel weet ze wat er binnen komt, hoe het voelt, ruikt, wat er gebeurt als je erin knijpt etc. Dan wordt met eten bezig zijn leuk en gaat het vanzelf een keer in haar mond.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat ze nog niet veel eet, hoeft geen probleem te zijn. De krampen natuurlijk wel. Hoe maak je de hapjes klaar? Is dat enkel de groente gestoomd of gekookt?
     
  6. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Maakt het uit of je de groenten kookt of stoomt? Serieuze vraag hoor ;)
    Ik kook alles maar merk dat ie moeilijker kan poepen sindsdien. Zou stomen beter zijn?

    *sorry Ts dat ik even inbreek met een vraag*
     
  7. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    @MirW klopt wat je zegt over de logopediste hoor! Haar behandeling was vooral voor het flesweigeren (nu gaat dat al veel beter) en nu geeft ze nog wat tips voor mondmotoriek waarbij ze ook soms meekijkt met de hapjes. Wat je zegt over de vertering die in de mond start klinkt inderdaad logisch.

    Ik merk dat ik stukken geven wel wil, maar heel spannend vind. Weet niet precies waarom. Denk vooral doordat ze overal zo slecht op reageert.

    Ik heb de broccoli en de courgette gestoomd. Vanmorgen voor het eerst peer gegeven (ik dacht, wie weet eet ze dat gemakkelijker en leert ze in elk geval hoe je moet eten). Een paar minuten gekookt en daarna een stuk gegeven. Ze wilde het niet eens echt aanraken haha. Toen een klein beetje geprakt gegeven en dat vond ze maar raar, duwde het naar buiten. Prima. Ze heeft wel een klein stukje doorgeslikt dus ben benieuwd naar haar darmpjes vannacht.

    @Chocochippie ik weet niet of dat uitmaakt. Weet ook nooit zo goed hoe lang ik alles moet stomen eigenlijk.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee ik bedoelde is het enkel de groente gekookt/gestoomd of zijn er ook aardappelen aan toegevoegd, of boter, of een specifieke olie... Daar kan het ook aan liggen. Kookproces lijkt me sterk, behalve dat stomen meer vitamines behoudt.

    @Edr89 : stomen tot het gaar is toch gewoon? Tot je er makkelijk door kan prikken dus.
     
  9. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Ooh zo. Nee ik geef puur de groente, hooguit met een klein beetje water erdoor gemengd bij het pureren.
     

Deel Deze Pagina