Krampjes en slecht slapen door vitamine D druppels. Iemand ervaring mee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Adrianna, 23 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Goedemorgen dames,

    vanaf zijn geboorte geven wij ons zoontje vitamine D.
    Ons viel toen al op dat als we een dagje de vitamine vergaten dat hij minder krampjes had.
    Aangekaart bij het CB, maar dat was onmogelijk.
    Inmiddels is hij bijna 7,5 maand en moet ik eerlijk bekennen dat ik het niet consequent geef aan hem...ik vergeet weleens een dagje of drie.
    Tot ik twee weken geleden op het idee kwam om de druppels door zijn lunchfles te doen, zo kon ik ze niet vergeten en dat ging inderdaad goed.
    Een weekje ging voorbij en hij kreeg trouw zijn vitamine D elke dag, maar meneer begon ook slechter te slapen...bijna niet meer overdag in slaap kunnen komen, veel wakker in de nacht en heel vroeg wakker om de dag te beginnen.
    Ik linkte het niet gelijk aan de vitamine omdat die bijwerking ook niet geregistreerd staat.
    Tot mijn vriend zei dat we eens een paar dagen zonder moesten proberen (5 dagen geleden) en hij slaapt weer zoals hij altijd sliep.
    Gister weer zijn druppels gegeven en dus weer niet in slaap kunnen komen, onrustig slapen en vroeg wakker.
    Ben op internet gaan speuren en het komt dus inderdaad weleens voor dat kindjes er onrustig van gaan slapen, hoewel het niet als bijwerking geregistreerd staat.
    Mijn vraag is nu...wat kan ik hem geven zodat hij toch aan zijn vitamine D komt?
    Twee weken lang een oververmoeid kindje hebben is namelijk zo zielig...hij lag met rood doorlopen oogjes te jammeren in bedje van de vermoeidheid en het niet in slaap kunnen komen.
     
  2. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Wat gek dat het cb er niet op aansloeg. Wij kregen al van de kraamhulp te horen om het niet in de avond te geven omdat het zoiets is als 2 koffie drinken voor je gaat slapen...
    Ze krijgt het bij ons meteen in de pap 's ochtends als ze net wakker is. Dan is ze daarna 1.5 tot 2u wakker en gaat dan gewoon weer slapen.
    Krampjes ervan kon komen door op olie of op waterbasis... Weet ff niet meer welke nou beter was...
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    De waterbasis is inderdaad beter...hebben we ook al geprobeerd. (oliebasis is op basis van noten)
    Het koffie effect blijft hier echt bijna 24 uur aan.
    Pas de volgende ochtend (dag na druppels) begint hij langzaam aan zijn slaapjes weer normaal te doen.
     
  4. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Welke gebruik je? Als ik het zo lees lijkt het meer een reactie op iets jn de druppels.
    Wij hebben die van bonusan, zit alleen olijfolie en vit d in. Je hoeft er ook maar 1-2 druppels van te geven.
    Hier nooit gemerkt dat ze slechter slaapt of iets, wij geven het altijd s ochtends of bij de lunch.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oh wauw dat houdt lang aan zeg!
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Van bonusan is nog het proberen waard. Ik ga zo kijken en dan geef ik het hem morgen.
    Merk het snel genoeg...
     
    Aegyo en madelein vinden dit leuk.
  7. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Mijn zoontje kreeg ook last van krampen van de vitamine d. Ik ben ermee gestopt met geven van vitamine d. We gaan heel veel naar buiten en na 1 jaar zijn we met vitamine begonnen waar de D in zit. Nu het winter wordt ga ik weer vitamine geven. Mijn zoontje is 22m
     
  8. nigella

    nigella Lid

    20 sep 2016
    38
    11
    8
    NULL
    NULL
    ik heb een vraagje over de bonusan druppeltjes. Welke dosering houden jullie dan aan, 1 of 2 druppels? ik geef nu 2 druppeltjes per dag aan mn dochtertje van 4 weken oud. Volgens het CB was bonusan niet goed omdat je nooit aan de juiste dosering komt. Je geeft of teveel of te weinig. ze adviseerde davitamon maar die wil ik niet ivm de toegevoegde suiker.

    hier trouwens niet het idee dat ze er krampjes van krijgt.
     
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Deze onthou ik voor als hij 1 is. Bedankt voor de tip!
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan niet overdoseren, dus je kan gewoon 2 druppels geven.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vielen de druppels van davitamon niet goed, wij zijn daarna bonusan gaan geven en daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ik gaf de druppels meteen ‘s ochtends tijdens het aankleden.
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Bonusan werkt helaas ook niet...
    Baby is nog steeds wakker sinds vanochtend.
    Ondanks dat hij geen vermoeidheidssignalen gaf toch op bed proberen te leggen, maar dat werkt niet.
     
  13. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Overdoseren kan wel. Vitamine d overdosis plas je niet zo weer uit. Bij welke hoeveelheid een overdosis is weet ik niet. Maar je kan zeker niet onbeperkt vitamine d gaan geven.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is waar, maar ik bedoelde meer in de context van die druppels; 10microgram naast voeding is aanbevolen, tot 100microgram is veilig bevonden. Dus dagelijks 2 druppels met 15microgram vit D is echt niet erg, dagelijk 20 druppels en dus 150 microgram is af te raden.
    Ik ken idd een verhaal van een moeder die bij élke fles die druppels toevoegde, dan ben je idd aan het overdoseren...
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik geef de ene dag 1 en de andere dag 2 druppels.
    Reacties komen niet van de vit d zelf maar van de hulpstoffen die erin gebruikt worden...

    Vraag me af of het wakker worden echt door de vit d komt. De leeftijd van je kindje is er ook een waarbij er een hoop gebeurd. Onze dochter heeft rond die leeftijd ook een poos heel slecht geslapen.

    Hou trouwens in je achterhoofd dat het uv in zonlicht in nl niet sterk genoeg is om voldoende vit d aan te maken. Ook niet in de zomer. Bijna alle Nederlanders schijnen een chronisch vit d tekort te hebben.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  16. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Daarom heb ik ook een aantal dagen wel en dan weer niet vitamine D gegeven.
    Het is een wezenlijk verschil.

    Kom ook steeds meer verhalen tegen over vitamine D.
     
  17. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Het is ook een beetje een hype op het moment om massaal aan de vitamine D te gaan. Ineens hebben we een tekort.. ik geloof daar toch niet zo in. Vitamine D zit ook in voeding. En de krampje komen niet van de vitamine D zelf maar indd van de toevoegingen. Een ander merk valt nog te proberen ik heb dat toen niet gedaan.
     
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn kindje heeft geen last meer van krampjes...die tijd zijn we voorbij.

    Het gaat om de slapeloosheid na de vitamine D.
    Ik heb op oliebasis, waterbasis en nu bonusan geprobeerd en bij alle drie hetzelfde effect.
    Ook lees ik nu meer moeders waarvan hun kind reageerde op de vitamine D en die andere merken kregen.

    Het is lastig...ik weet dat hij uit de zon en uit zijn voeding niet genoeg krijgt, maar het is ook nog niet zeker of hij ooit een tekort gaat krijgen.
    Gister aan mijn vader gevraagd (hij is Surinaams) en wordt regelmatig door zijn ziekte op tekorten geprikt, maar heeft nog nog nooit een tekort aan D gehad en ook nooit geslikt.
    Dus wat is wijsheid...preventief het geven ‘voor het geval dat’ en een kindje dat oververmoeid raakt of zoveel mogelijk ut voedsel en zon proberen te halen...
     
    Torretjeee vindt dit leuk.
  19. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik zou dan even gaan voor slaap en dan over een paar weken weer eens kijken of het effect hetzelfde is. Oververmoeid geeft volgens mij meer vervelende bijwerken dan af en toe wat te weinig vitamine...
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Wat ligt volgens cb wel aan de voeding of hulpmiddelen...(sarcastisch) Gewoon kijken naar je kindje, vitamine D zit ook in de fles, t ging er volgens t cb hier om dat zodra de overstap van fv naar reguliere voeding gemaakt gaat worden mensen vitamine d vergeten. Als je tegen die tijd multivitamine geeft of met gewone melk de vitamine d weer terugbrengt is er niks aan de hand. Wij geven hier geen vitamine d meer, in t begin wel braaf gedaan totdat ik eens t etiket ging bestuderen van haar fv. Maar zodra de fv verder omlaag gaat (overstap maar 2 flessen) gaan we weer kijken of dat nog voldoende is, is het tekort dan komt hij er weer terug in en straks als fv er uit is multivitamine net als wij (maar dan wel voor haar leeftijd).
     
    Blijdorp en Adrianna vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina