tongriem met 6 maanden laten knippen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door berna1981, 13 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Kom net terug van de huisarts onder andere om even naar Jesse's tongriem te laten kijken. ( hij heeft een verkorte tongriemp hierdoor is de BV waarschijnlijk ook zo pijnlijk geweest)

    De huisarts vond hem inderdaad vrij kort. Hij zei maak maar een afspraak en dan knip ik hem even in. :confused: Ik zei euhm met verdoving nee joh zegt hij er zitten geen zenuwen in en bijna geen bloedvaten :confused:

    Ik vind dit dus doodeng en op internet hoor ik toch verschillende verhalen. Tot 3 maanden schijnt het inderdaad geen pijn te doen maar hoe zit dat dan na 3 maanden?

    Iemand ervaring met tongriemp knippen bij kindje ouder dan 3 maanden en zonder verdoving?
     
  2. anita1975

    anita1975 Niet meer actief

    geen ervaring mee berna, maar zou het niet door de huisarts laten doen maar door een arts in het ziekenhuis...
    ik ken iemand via mail die heeft van haar zoontje ook het riempje laten knippen in het ziekenhuis, maar die was nog geen 3 maand toen....

    liefs anita
     
  3. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Hoi Berna,

    Wij hebben Stevens tongriempje laten knippen toen hij precies 5 wkn oud was...
    Ons is verteld dat het tot 6 wkn zonder verdoving kan, daarna is het gecompliceerder omdat er ook meer bloedvaten zijn.... Op die leeftijd stelt het allemaal weinig voor (al vond ik het verschrikkelijk...) maar ik zou het zeker door een ervaren "knipper" laten doen. Op borstvoeding.com kun je een lijst vinden met kinderartsen die tongriempjes knippen.

    En wat betreft jouw opmerking over pijnlijke bv... dat is zeker waar. Ik heb 5 weken met enorm veel pijn gevoed en direct de 1ste voeding toen het tongriempje geknipt was, was veel minder pijnlijk. Daarna werd het echt leuk om te voeden :) en voed ik ondertussen nog steeds met plezier!
     
  4. loca

    loca Bekend lid

    18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Tot het eerste jaar zijn er nauwelijks zenuwen aanwezig daar.
    Vind het alleen een kleine moeite om het even te verdoven.
    Bij Boaz hebben ze het gewoon gedaan. Even een verdoving gesprayed op een gaasje en dat tegen het riempje gehouden.
    Is misschien alleen al prettig voor de moeder.....

    Op borstvoeding punt com kun je een lijst vinden van artsen en ziekenhuizen
    die dit regelmatig doen.
    Mijn broertjes tongriem is door een huisarts geknipt, maar dat ging niet zo lekker :rolleyes: .
     
  5. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    kan je daar iets meer over vertellen?
    Mijn huisarts zei zelfs dat hij het bij mijn man ook zo kon doen zonder verdoving :confused:
     
  6. anita1975

    anita1975 Niet meer actief

    berna, ik zou het niet door de huisarts laten doen hoor en helemaal nu niet meer zonder verdoving..
    kon je het ziekenhuis nu ook bellen of kan dat niet
     
  7. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    vrijdagochtend kon het weer.. maar ja ben benieuwd of ze je helpen zonder verwijzing
     
  8. AstridvD

    AstridvD Fanatiek lid

    5 feb 2007
    1.120
    0
    0
    Docente Engels
    Amersfoort
    Hoi,
    Benthe's tongriempje is met 5 weken geknipt. Maar wel door een chirurg in het ziekenhuis. De lactatiekundige had hierop aangedrongen omdat bv bij mij veel pijn veroorzaakte. Hierna was het meteen beter. Ik zou het niet door een huisarts laten doen, maar een verwijzing vragen naar een chirurg.
    De chirurg zei ook dat het na 6 weken wel verdoofd moest worden.
     
  9. loca

    loca Bekend lid

    18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Tuurlijk alles kan, maar of het prettig is....
    Nee, ik geloof dat een heleboel huisartsen het prima zullen doen, maar ik durf het er toch niet op te gokken (na het verhaal van mijn broertje.....maar goed die was al heel wat ouder, nl. een jaar of 4)

    Nog even gekeken op de site die ik eerder noemde, en daar staat dit:
    "Verdoving is niet noodzakelijk bij kinderen met een leeftijd jonger dan 1 jaar, aangezien het tongriempje weinig bloedvaten en zenuwen bevat.[2,3] Het doet niet meer pijn dan een prik voor een verdoving."

    De rest vindt je hier:
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... -idee.html

    Succes!
     
  10. loca

    loca Bekend lid

    18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ik ben gewoon gegaan zonder verwijzing, gaf bv en ze wilde me in eerste instantie niet doorverwijzen. Maar ja, dan zou mijn productie er onder lijden.
    Dus ben gewoon gegaan en heb gezegd dat ik hem vergeten was en hem later wel zou opsturen.

    Nadat het gebeurt was ben ik naar mijn huisarts geweest en die moest wel lachen toen ik zei dat ik al geweest was, maar toch nog graag een verwijzing wilde.
    Hij zei dat hij ook niet snapte waarom het eigenlijk niet zomaar gegeven mag worden.
    Et voila, daar had ik mijn verwijzing.

    Vroeger kliefde de vroedvrouw met haar nagel het riempje van de baby.
    Klaar was kees....
     
  11. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Hier zei de cb arts ook dat het door een chirurg moest gebeuren, ivm de bloedadertjes die er lopen.
     
  12. poekie01

    poekie01 Actief lid

    20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi hoi,

    Hier geen ervaring met knippen van het tongriempje..... hij knapte een week of 4 geleden. Hij had gehuild (liggen krijsen) en bij het voeden zat er opeens bloed aan mijn borst! Schrok behoorlijk hiervan... toen keek ik in zijn mondje en zag dat het tongriempje was geknapt. :confused:

    Mijn vriend was heel relaxed hieronder: op het cb had de arts al gezegd dat ie vanzelf kon knappen. Had ik dus helemaal niet gehoord.... :(
     
  13. loca

    loca Bekend lid

    18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Dat is ook een manier, maar dan sta je toch even gek te kijken zeg....
    Nou, jij hoeft het i.i.g. niet meer te laten doen (als je dat al wilde natuurlijk).
     
  14. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    nou knoop is doorgehakt heb veel info gelezen op internet en onder eerste jaar schijnt het vrijwel pijnloos te zijn. !2 september wordt ie geknipt bij de huisarts. Huisarts gaat beoordelen of hij ook mijn man zijn tongriem kan knippen of dat daarvoor een verwijzing naar de kNO arts voor nodig is
     
  15. anita1975

    anita1975 Niet meer actief

    nou berna succes, hoop dat Jesse er niet te veel last van heeft....
     
  16. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    net nog even de KNO arts gebeld en die doen het meestal ook zonder verdoving omdat de prik zelf ook al vervelend is.. en kon goed door de huisarts gedaan worden zei ze dus ik ben gerustgesteld
     

Deel Deze Pagina